Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä pätevä kitarantekijä?
1 2
HellJoe
19.09.2014 09:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips!
 
Löysin vanhan kitaran, mattamusta stratocaster, muistaakseni joku on itse sen joskus koonnut. Kitara ei siis ole laadultaan kovin hyvä, mutta kitarassa on joitain ominaisuuksia kuten todella loistava saundi raskaampaa musiikkia varten ja housujen etumusta kiristävä ulkonäkö.
 
Olen koettanut etsiä vaikka mistä, mutta mattamustia stratocastereita valmistavia "pajoja" ei oikein tahdo löytyä. Toinen kysymys on se, että voinko esim. mennä paikan päälle kitaran kanssa ja kysyä että voisiko mikit jotenkin irrottaa?
 
Olkaa kärsivällisiä 9kk soittanutta kohtaan, kiitos ;-)
 
lavaamo
19.09.2014 09:14:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HellJoe: Heips!
 
Löysin vanhan kitaran, mattamusta stratocaster, muistaakseni joku on itse sen joskus koonnut. Kitara ei siis ole laadultaan kovin hyvä, mutta kitarassa on joitain ominaisuuksia kuten todella loistava saundi raskaampaa musiikkia varten ja housujen etumusta kiristävä ulkonäkö.
 
Olen koettanut etsiä vaikka mistä, mutta mattamustia stratocastereita valmistavia "pajoja" ei oikein tahdo löytyä. Toinen kysymys on se, että voinko esim. mennä paikan päälle kitaran kanssa ja kysyä että voisiko mikit jotenkin irrottaa?
 
Olkaa kärsivällisiä 9kk soittanutta kohtaan, kiitos ;-)

 
Onhan custom- ja huoltopajoja vaikka kuinka. Niissä maalaus onnistuu, mutta se on aika kallista leikkiä.
 
Mikit on helppo irrottaa ja vaihtaa, onnistuu vaikka paikallisessa musiikkiliikkeessa tai voit tehdä sen helposti myös itse.
 
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Rokkitouhuja
Gabe
19.09.2014 09:39:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkien vaihto ja irroitus on helppo homma. Oman customin teettämistä tai kitaran uudelleen maalauttamista miettisin kyllä vasta kun tulee jokunen soittovuosi alle, maku nimittäin tulee muuttumaan vielä. :)
fox
19.09.2014 09:54:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Mikkien vaihto ja irroitus on helppo homma. Oman customin teettämistä tai kitaran uudelleen maalauttamista miettisin kyllä vasta kun tulee jokunen soittovuosi alle, maku nimittäin tulee muuttumaan vielä. :)
 
Juurikin näin. Hiukka ihmetystä kyllä aiheuttaa tuo, että soundi on "loistava" mutta mikit pitää irroittaa? Miksi??? ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
HellJoe
19.09.2014 10:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Juurikin näin. Hiukka ihmetystä kyllä aiheuttaa tuo, että soundi on "loistava" mutta mikit pitää irroittaa? Miksi??? ;)
 
Tiedän, että soundihan riippuu muustakin kuin mikeistä, mutta tässä kitarassa kielet on hirveän korkealla, soittaminen onnistuu lähinnä 10. nauhavälillä ja siitä alaspäin. Se kohta jossa kaula liittyy runkoon, niin siellä välissä on joku kartonkipala tukemassa sitä.
 
Tarkoituksena olisi siis siirtää hyvä soundi paremmin/mukavammin soitettavaan kitaraan.
 
Kefiiri
19.09.2014 10:40:14 (muokattu 19.09.2014 10:43:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HellJoe: Tarkoituksena olisi siis siirtää hyvä soundi paremmin/mukavammin soitettavaan kitaraan.
 
Jos kitarasi sekä näyttää että kuulostaa hyvältä, kannattaisi yrittää säätää tai säädättää soittotuntumaa paremmaksi.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
19.09.2014 11:00:25 (muokattu 19.09.2014 11:02:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HellJoe: Tiedän, että soundihan riippuu muustakin kuin mikeistä, mutta tässä kitarassa kielet on hirveän korkealla, soittaminen onnistuu lähinnä 10. nauhavälillä ja siitä alaspäin. Se kohta jossa kaula liittyy runkoon, niin siellä välissä on joku kartonkipala tukemassa sitä.
 
Tarkoituksena olisi siis siirtää hyvä soundi paremmin/mukavammin soitettavaan kitaraan.

 
Kuten jo itsekin totesit, niin se, että ne mikit ovat loistavat siinä sun nykyisessä kitarassa, ei tarkoita, että ne välttämättä olisivat yhtä hyvät jossain toisessa kitarassa. Voivat olla huonommat tai kenties paremmat, ei voi etukäteen tietää. Samat mikit voivat soida yllättävän erilaisesti eri kitaroissa.
 
Ja jos soundi ja ulkonäkö on kunnossa ja vain soittotuntuma on pielessä, niin kannattaa ilman muuta (kuten täällä jo todettiinkin) viedä se ammattilaiselle säädettäväksi/huollettavaksi. Luulen, että tulet vielä ihmettelemään, kuinka eri kitara siitä tulee ammattilaisen käsittelyssä.
 
Jos tarkoitat "ei kovin hyvällä" sitä, että kitarasi ei ole mnetissä ylistettyä mallia, niin siitä ei kannata välittää yhtään. Jos itse pidät, niin muiden mielipiteillä ei ole mitään merkitystä. Ja jos ei osien heikko laatu aiheuta mitään akuuttia ongelmaa, niin ehkä asiasta ei tässä kohtaa kannata niin välittää. Ja jos viet kitaran oikealle ammattilaselle, niin hän varmasti kertoo, jos jotain osia tarvitsee oikeasti vaihtaa.
 
Ja tosiaan. Tuota customia nyt miettisin vielä hetken. Ovat yleensä aika hintavia ja jälleenmyynti voi olla vaikeaa ja myynnissä saatava hinta pettymys...
 
e. ja suosittelen viemään suoraan oikealle ammattilaiselle, vaikka hinta tuntuisi "kalliilta". Täällä on varoittavia esimerkkejä siitä, mitä seuraa, kun säästetään ja viedään kitara jollain halvalle kyläsepälle..
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Metalkallo
19.09.2014 11:24:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös jos soundi miellyttää mikeissä, niin kannattaa katso mitkä ja minkä tehoiset potikat siinä kitarassa on koska sekin vaikuttaa. Toisekseen, millä korkeudella mikit on ja jos yhtään tietoa mitä puuta runko/body on, niin sekin helpottaa jos ne mikit siirtää toiseen kitaraan koska, kuten yllä sanottiin, voi mikit kuulostaa erilaiselta toisessa. Ja mikkien irroittaminen on helppoa juu, senkus juottaa mikkien juotokset irti potikoista ja ruuvaa ruuvit irti mitkä pitelevät mikkejä kitarassa.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
HellJoe
19.09.2014 11:24:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille vastanneille :)
 
Jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia jostain osaavasta paikasta niin nimeä vaan.
 
Tosiaan, kuten olen jo maininnut, joku, en tiedä kuka, on aikoinaan rakentanut kitaran ja myynyt sen parilla sadalla eteenpäin. Siitä siis vain päättelin, että materiaalit eivät ole aivan siitä parhaimmasta päästä, eivät edes keskitasoa välttämättä. Eiköhän tämä tästä.
 
Jeszse
19.09.2014 11:49:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielten korkeuteen on myös äärimmäisen helppo vaikuttaa itse, kun tutustuu hiukan sen soittimen tekniikkaan. Lukaise vaikka tästä ensin läpi, ja sit ala tutustumaan. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886
 
Maltillisesti ku väännät ruuveja, on epätodennäköistä että rikkoisit mitään. Perussäätötoimenpiteet on hyvä opetella.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
Confidentum
19.09.2014 12:00:51 (muokattu 19.09.2014 12:02:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HellJoe: Heips!
 
Löysin vanhan kitaran, mattamusta stratocaster, muistaakseni joku on itse sen joskus koonnut. Kitara ei siis ole laadultaan kovin hyvä, mutta kitarassa on joitain ominaisuuksia kuten todella loistava saundi raskaampaa musiikkia varten ja housujen etumusta kiristävä ulkonäkö.
 
Olen koettanut etsiä vaikka mistä, mutta mattamustia stratocastereita valmistavia "pajoja" ei oikein tahdo löytyä. Toinen kysymys on se, että voinko esim. mennä paikan päälle kitaran kanssa ja kysyä että voisiko mikit jotenkin irrottaa?
 
Olkaa kärsivällisiä 9kk soittanutta kohtaan, kiitos ;-)

 
Jos ilmeisesti ei sinulla vielä kovin paljon kokemusta ole kitaran säätämisestä, niin suosittelen, että näin aluksi kiikutat kitaran lähimpään musiikkiliikkeeseen. Sitä kautta onnistunee ainakin säätäminen kohtuukustannuksin. Musaliikkeissä on myös tietoa soitinkorjaajista/-valmistajista ja osaavat kyllä suositella sinun tarpeiden/budjetin kannalta sopivaa. Omaa oppia säätämiseen ja duunaamiseen lähtee siinä samalla pikkuhiljaa karttumaan.
 
EDIT: Ei ne siellä liikkeessä osaa säätää kunnolla, nillittää kuitenkin joku. Tässä tapauksessa vaikuttaisi siltä, että kaikenlainen säätö on askel parempaan. Totuushan tässä säätämis/duunaamispuuhassa on, että "vaikka paremmaksi kaikki muuttuu, silti hyväksi ei milloinkaan"
 
Jeszse
19.09.2014 12:53:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Confidentum: Jos ilmeisesti ei sinulla vielä kovin paljon kokemusta ole kitaran säätämisestä, niin suosittelen, että näin aluksi kiikutat kitaran lähimpään musiikkiliikkeeseen.
 
Jaa, kyllä mä suosittelisin opetteleen ne säätöhommat ite. Ei mua ainakaan kiinnostais maksaa useita kymppejä soitinliikkeelle siitä että ne tekee duunin, minkä voi ite opetella tekeen vartissa.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
73nd3r
19.09.2014 15:12:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla toisessa ketjussa pääkaupunkiseudun pajoista plustyyppisiä mainintoja ainakin seuraaville: Lottonen, Erkki Tolsa, Guitarworx, Oesch, Liljeström, Custom Shop, F-Musiikki Vantaa...
 
Mummiälestä: jos ei yhtikäm behu tiedä miten kitaraa säädetään, kannattaa viedä se pajalle. Ihanne jos saisi seurata mitä tehdään (aika harva vaan haluaa niskapokan selän taa*), mutta ainakin kannattaa noutaessa kysyä mitä tehtiin.
Tokakerralle ehtii jo opetella itekin, ja tukena on se oikein säädetty kitara josta voi mittailla äksönejä ja riliiffejä.
 
* Oiskohan jollekin pajalle liikeideaa pitää yhden illan mittainen kitaransäätökurssi. Voi tietty sahata omaa oksaa, mutta olis se mainostakin.
 
Confidentum
19.09.2014 15:27:36 (muokattu 19.09.2014 15:28:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Jaa, kyllä mä suosittelisin opetteleen ne säätöhommat ite. Ei mua ainakaan kiinnostais maksaa useita kymppejä soitinliikkeelle siitä että ne tekee duunin, minkä voi ite opetella tekeen vartissa.
 
...no aattelin silleen, että jos kysyjällä on alta vuoden kokemus yleensäkään kitaran soitosta, niin ihan ensimmäisenä asiana ei minulla ainakaan ollut opetella säätämään kitaraa...kyllä sen sitten ehtii opetteleman, jahka ensin on vähän opetellut soittamaan sitä kitaraa...
 
Gabe
19.09.2014 15:32:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r:Mummiälestä: jos ei yhtikäm behu tiedä miten kitaraa säädetään, kannattaa viedä se pajalle. Ihanne jos saisi seurata mitä tehdään (aika harva vaan haluaa niskapokan selän taa*), mutta ainakin kannattaa noutaessa kysyä mitä tehtiin.
Tokakerralle ehtii jo opetella itekin, ja tukena on se oikein säädetty kitara josta voi mittailla äksönejä ja riliiffejä.

 
Jep, näin kannattaa toimia. On se helpompi aloittelijan saada säädettyä kohdilleen sitten jatkossa kun se kerran laitetaan kunnolla säätöihin ammattilaisen toimesta ja tarkastetaan. Ei missään nimessä kannata laittaa kitaraa vaihtoon jos on säädöt vain pielessä. :)
Myrkky Nuoli
19.09.2014 15:58:42 (muokattu 19.09.2014 15:59:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Confidentum: ...no aattelin silleen, että jos kysyjällä on alta vuoden kokemus yleensäkään kitaran soitosta, niin ihan ensimmäisenä asiana ei minulla ainakaan ollut opetella säätämään kitaraa...kyllä sen sitten ehtii opetteleman, jahka ensin on vähän opetellut soittamaan sitä kitaraa...
 
Vähän samoilla linjoilla. En mä ainakaan ois tajunnut alkutaipaleella mitään siitä millanen on hyvä setup tai varsinkaan millasen setupin haluan kun se maku kehittyy pikku hiljaa. Tietysti on hyvä rohkeesti kokeilla mitä tapahtuu, mutta tässä tilanteessa ammattilaisen setup ei varmasti oo huono ajatus. Sen ehtii kyllä opetella myöhemminki. Siinä ei tietysti mitään häviä, että kokeilee ensin ite!
 
When in doubt, lower your expectations.
fox
19.09.2014 16:42:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: tässä tilanteessa ammattilaisen setup ei varmasti oo huono ajatus. Sen ehtii kyllä opetella myöhemminki. Siinä ei tietysti mitään häviä, että kokeilee ensin ite!
 
Ei häviä ei, mutta jos lähellä on joku toimija, oli se sitte soitinkauppa jolla on ko. palveluun halua tai joku muu, kannattais ensittäin pistää ko. soitin tosiaan ihan perussäätöihin - kyllä se sitten soiton jatkuessa tulee selvemmäksi, mitä mahdollisilla "omilla säädöillä" on vielä paremmin sen omimman tatsin puitteissa. Kun niitä säätöjä on miltei yhtä monia kuin soittajiakin.
Jos mikit on hyvät ja mieluiset, saattaa olla että se ihan loppuosakin siitä kitarasta on ihan hyvää. Harvemmin sitä ihan itellensä tehdään esim. huonoista puista jotain seinäkoristetta, näin ajattelisin.. ;)
Peli säätöihin ja hyvään tikkiin, sitte eiku kovaa soittoa vaan!!
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Metalkallo
19.09.2014 17:51:47 (muokattu 19.09.2014 17:52:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarworx:lle plussaa täältä! Olen käyttänyt joitakin kertoja hänen palvelujaan ja hyvää jälkeä tekee ja aika nopeastikin. Ketjun aloittaja näemmä asuu espoossa ja Guitarworx sijaitsee myös siellä joten sitä suosittelen. Hinnatkin löytyvät tuolta sivustolta.
 
http://www.guitarworx.fi/Home.html
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Metalkallo
19.09.2014 18:07:18 (muokattu 19.09.2014 18:58:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin voisin kysäistä omaa nyt kun tässä aiheesta puhutaan...
 
Missä voisin teettää floikka king v kitaraan normi TOM tallan? Eli puillahan se floikka paikka pitää liimailla umpeen ja sitten teettää reiät, tai minkä siihen nyt sitten pistääkään tilalle, ja tietty varmaan se yläsatulakin pitää teettää?
 
Tuolla ylempänä lueteltiin noita paikkoja, mutta olisiko lottonen sitten SE paikka mistä kannattaisi kysyä vai onko muita espoo-helsinki alueella jotka tuon osaisi tehdä? Ja paljonkohan mahtaisi kustantaa?
 
EDIT: Laitoinkin nyt lottoselle tiedustelu postia, saa nähdä mitä vastaa.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Mr. Speed
19.09.2014 19:19:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Minäkin voisin kysäistä omaa nyt kun tässä aiheesta puhutaan...
 
Missä voisin teettää floikka king v kitaraan normi TOM tallan? Eli puillahan se floikka paikka pitää liimailla umpeen ja sitten teettää reiät, tai minkä siihen nyt sitten pistääkään tilalle, ja tietty varmaan se yläsatulakin pitää teettää?
 
Tuolla ylempänä lueteltiin noita paikkoja, mutta olisiko lottonen sitten SE paikka mistä kannattaisi kysyä vai onko muita espoo-helsinki alueella jotka tuon osaisi tehdä? Ja paljonkohan mahtaisi kustantaa?
 
EDIT: Laitoinkin nyt lottoselle tiedustelu postia, saa nähdä mitä vastaa.

 
Eikö olisi helpompaa blockata talla vaikka 9V paristolla?
 
http://www.sieni.us/?id=38
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «