Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yleisellä tasolla tietokoneet
1
nisumaka
15.09.2014 14:16:27 (muokattu 15.09.2014 14:24:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin tämän tänne, vaikka toi oma palsta on tälle tekniikalle. Siellä mennään enemmän sitten syvällisemmällä tasolla, ja siksi laitoin tänne vähän keskustelunalkua sopivista tietokoneista.
 
Mun opiskelut ovat edenneet sillai, että SibA:n kurssit alkaa teknologiapuolella. Mulla on Windows 8-kone, ja Acerin minikone (Windows 7). Ohjelmistoina Sibelius First (6). Macci kiinnostaa, ja erityisesti iPad ja siihen Office (1 x pc ja 1 x iPad), koska tuolloin mulla olisi joka koneella Office, ja Windows koneisiin F-secure tulee työni puolesta. Kysymys onkin yksinkertainen. Jos ostan tuollaisen iPad:in (suurimman ja tehokkaimman), onko settini sellainen, että jotain puuttuu (GarageBand liian "köyhä"). Eli pitäisikö minun ennemmin ostaa joku Macin läppäri, ja mikä olisi silloin hyvä setuppi. Eli jos ajattelisi, että noi Windows koneet ei tulisi ollenkaan käyttöön, vaan siirtäisin Sibeliuksen lisenssit MAC:iin ja antaisin Winkkarikoneet vaimolleni. Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan. Vai onko niin, että ei kannata ostaa mitään, vaan tehdä hommat SibA:ssa (siis luokassa).
 
Toki toi Sibelius toimii mun Windows PC:llä, joten siitä saatavat sib-tiedostot näköjään kelpaavat. Kaikki ymmärtävät, että tässä puhutaan köyhän mittakaavassa kuitenkin jo kohtuullisesta summasta rahaa, joten tärkeä olisi osua oikeaan. Eli parempi sijoittaa 2.000 e ja sitten laitteilla on todellista käyttöä, kuin 700 e Kankkulan kaivoon.
 
EDIT: Jokin MIDI-näppäimistö ilmeisesti tulee kanssa hankittavaksi.
 
daredevil
15.09.2014 18:42:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi olet ostamassa uutta tietokonetta kotiin? Mikä on tavoitteesi? Onko vanha kone jo niin vanha (käyttöjärjestelmään ei saa päivityksiä tms.) että sitä ei voi käyttää?
 
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
nisumaka
16.09.2014 07:52:22 (muokattu 16.09.2014 07:53:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi olet ostamassa uutta tietokonetta kotiin? Mikä on tavoitteesi?
Koska opiskelen ja haluan sellaisen merkki-mallin, jota voin hyödyntää opinnoissa.
 
Onko vanha kone jo niin vanha (käyttöjärjestelmään ei saa päivityksiä tms.) että sitä ei voi käyttää?
 
Vanhoja koneita on peräti 2 kpl, molemmat Windows koneita. Mm GarageBand puuttuu. Koneet ovat 2 vuotta vanhoja, niissä sinällään ei ole mitään vikaa, mutta kaikki tehtävät näyttäisivät olevan Appeleita. Mulla on huomena (ke) eka teknologian oppitunti, mä vähän tiedustelen silloin opettajilta konsultaatiota. Applen tabletti ei ainakaan ole vallitsevassa tilanteessa huono valilnta, koska vaikka sitä ei voisi hyödyntääkään teknologian opinnoissa, niin sille löytyy aina käyttöä (muun muassa sähköinen nuottiteline).
 
EDIT: Tai tarkemmin, vaikka tabletilla ja lisälaitteilla (MIDI, ulkoinen näppis...) ei pystyisi tekemään KAIKKEA musiikkiteknologian tehtäviä, sille löytyy varmasti mielekkäällä tavalla hyötykäyttöä aina.
 
SnowCrow
18.09.2014 12:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä Windowsilla pystyy tekemään ihan kaiken minkä Macillakin. Paitsi käyttää GarageBandia ja Logicia, mutta vastaavanlaisia softia löytyy enemmän kun tarpeeksi.
 
nisumaka
18.09.2014 14:34:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu tekemään pystyy. Ongelma on siinä, että syötteet (kirjastot) ja tulosteet pitää toimittaa Garageband:ille. Tähän on onneksi olemassa kiertotie: käyttää koulun koneita. Näin kävi.
 
Janus
18.09.2014 17:27:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Ongelma on siinä, että syötteet (kirjastot) ja tulosteet pitää toimittaa Garageband:ille.
 
Onko tuo Sibelius-Akatemian musiikkiteknologien käyttämää terminologiaa? Syötteiden ja tulosteiden toimitus Garagebandille?
 
janneto
18.09.2014 20:18:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On melko totalitaarista vaatia töitä palautettavaksi vain GB:n formaatissa, toki oppilaitos sen saa itse päättää.
 
Itse olen käyttänyt macceja kymmenisen vuotta ja olen ollut pääosin tyytyväinen. Vikoja on siinä missä muissakin, laatu oli aiemmin parempi mutta hinnat korkeampia. En edelleenkään ottaisi iPadia ainoaksi työkalukseni vaikka se joiltain osin kätevä onkin. Tiedostojen hallinta vain ohjelmien sisällä on rajoittava tekijä, samoin kömpelyys esimerkiksi sähköpostin liitteiden osalta ( tallennus paikallisesti ). Läppäriä suosittelen, jopa käytettyä.
 
nisumaka
19.09.2014 08:24:57 (muokattu 19.09.2014 09:38:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuo Sibelius-Akatemian musiikkiteknologien käyttämää terminologiaa? Syötteiden ja tulosteiden toimitus Garagebandille?
 
Ei liene virallinen terminologia, jos ihan tarkasti sellaista nyt onkaan tietokonepuolella. Tuo on hyvin tavanomaista ICT-slangia. Yksinkertaistin asiaa. Koska ohjeet: "Jos haluat lähettää Garage Band projektitiedoston pakkaa ...." ei välttämättä ole ihan yksiselitteinen, vaan ehkäpä olisi herättänyt kysymyksiä. Toi on "output" eli about tulostetiedosto. Syötteet taas on sekvensserin syötteitä, tai itse äänitetty raita sekvensserillä tuotetun loopin päälle. Käytännössä puhumme aina tiedostomuodoista, jotka edellyttävät vastaan ottajalta ja tekijältä GarageBandiä. Tosin osassa tehtäviä näköjään tarvitaan vielä Wordia (tekijältä), Wordia/PDF-readeriä vastaanottajalta, ja MP3 on osassa tehtäviä tiedostomuotona. Opettajan mukaan myös WAV kelpaa. Tossa näyttäisi olevan SibA:n peruspaketti tänään (Applen osalta). Ja mulla menee koneet viikonloppuna hankintaan, emäntä ei hyväksy, että istun illat ja viikonloput M-talolla. Semmosta.
 
En edelleenkään ottaisi iPadia ainoaksi työkalukseni vaikka se joiltain osin kätevä onkin
 
Joo toi ei pelitä. Ei riitä muisti. Opettajan ohje oli, ettei kannata hankkia. Tosin yhdellä oppilaskolleegalla sellainen oli. MacBook lienee se tuleva valinta. Menee pääkone (mulla HP:n läppäri, Windows 8.1) vaihtoon. Tossa winkkarissa on niin paljon latenssiakin, että Sibeliukselle kun soittaa, niin nuotit saa varmasti korjata käsin.
 
On melko totalitaarista vaatia töitä palautettavaksi vain GB:n formaatissa
 
Vaikka lopulta töitä (vastauksia) palauteltaisiiin MP3:sina ja PDF-formaatissa ongelmaksi tulee se, että kurssien aikana työtä tehdään sekä kotona että koululla. Tällöin käytännössä on pakko saada GB-projekti auki ja muokattavaksi sekä kotona että koulussa. Opettaja ohjaa luonnollisesti vain GB:llä tehtävää työtä, ja lopulta kuuntelee MP3:sen sekä lukee tekemäsi "raportin" siitä, miten homma tehtiin. Eli ilman GB:tä on kyllä tosi hankalaa, toki mahdollista. (Apple ei ole pakollinen hankinta, koulu antaa "mahdollisuuden" suoriutua tehtävistä ilman omaa konetta, mutta jokainen tietää, millaista se on sitten tehdä tehtäviä koulun käytävillä olevilla koneilla).
 
Läppäriä suosittelen, jopa käytettyä.
 
Asiallinen MacBook on ajatuksena, läppäri ehdottomasti. Tarvitsen konetta myös tehosteiden äänitykseen/muokkaukseen/ulosajoon jne.
 
musiikkiteknologien käyttämää terminologiaa
 
Tosissaan nää terminologiat on sellaisia, että näiden kanssa pitää olla tarkka, ja välttää slangin viljelyä. Opettajalta suora siteeraus: "Hannun vaakuna ja kuu lopettaa prosessin". Että semmosta ;-)
 
StJerky
19.09.2014 12:48:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä alistu tuollaiseen koulun harrastamaan yhden merkin pakkomarkkinointiin. Hanki Linux-pc.
 
nisumaka
19.09.2014 14:14:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä olen kallistumassa:
 
www.verkkokauppa.com/fi/product/565 … annettava-MGX72#product-description
 
Sittenpähän se on.
 
I3enjam1n
20.09.2014 13:27:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Expert Expossa late2013 retina-MBP 256GT SSD:llä 1099e. Vanha malli mutta aika hyvä tarjous.
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
BassoSisko
20.09.2014 22:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietokoneet on saatanasta!
 
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
nisumaka
21.09.2014 12:09:50 (muokattu 21.09.2014 12:15:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset keskustelusta. Tätä kirjoitettaessa olen nyt sitten asennellut uutta Appleani sellaiset 8 tuntia yhteensä. Sähköpostit, Sibeliukset ..., eli siirto vanhalta koneelta. Siinä sitä puuhaa on piisaannut. Ja vanhan koneen siivous vielä. No tästä on nyt sitten hyvä jatkaa, eipähän jää laitteista kiinni.
 
Edit: Ja just huomasin ekan mokani. Eihän mun kotistudion mikserissä ole USB-ulostuloa, ja tässä Appelissahan ei nyt sitten ole mikorfoni/linjasisäänmenoa (analogista). Onko vinkkejä, mikä on fiksu ratkaisu, adapteri oletan. Vai meneekö mikseri vaihtoon, mielellään ei.
 
hahuusko
21.09.2014 23:30:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Edit: Ja just huomasin ekan mokani. Eihän mun kotistudion mikserissä ole USB-ulostuloa, ja tässä Appelissahan ei nyt sitten ole mikorfoni/linjasisäänmenoa (analogista). Onko vinkkejä, mikä on fiksu ratkaisu, adapteri oletan. Vai meneekö mikseri vaihtoon, mielellään ei.
 
Äänikortti on ratkaisu. Äänikortista ja käyttötarpeista riippuu sitten, voisiko tuota nykyistä mikseriä silti vielä hyödyntää jotenkin vai tarvitsisiko sitä enää ollenkaan.
 
nisumaka
22.09.2014 08:09:26 (muokattu 23.09.2014 13:53:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, totta puhut. Äänikortti menee hankintaan, sillä pärjäilee.
 
EDIT: Tänään tiistaina sitten ostin Avid Fast Track Duon. Tulee Pro Toolsista mukavasti softaa mukaan, joten tolla kattauksella pärjää vallan mainiosti. Pitää ostaa vielä jokin konkkapari, mutta se on sitten vasta vähän ajan päästä. Kunhan nyt saan kitaralla ja bassolla soitettua looppien päälle, niin saan noi koulun tehtävät tehtyä tältä syksyltä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «