Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5335 336 337 338 339421 422 423 424 425
Muusikonrenttu
20.08.2014 19:02:45

Turifuzz: Kehnosti saan tällä näytöllä selvää, mutta täsmääkö luonnossa koko ja koppa mm. tuohon "22 16V"-merkittyyn mustaan tantaalikonkkaan (22uF) hieman viallisesta vasemmalle ja alas? Hakkurin konkka tullut tiensä päähän ja piiri käyttää paristoa kun virtalähde ei toimi.

Joo, saman kokoisia ovat.

Edit: aivopieru veke. Ja eihän tuo symboli pariston alijännitteeseen liittynyt, vaan ilmeisesti paristokäyttöön (eli muuntajasta ei saada virtaa).

Ja nimenomaan muuntajan virransyöttöreitiltä lienee palanut toi komponentti x, jonka takia laite syö paristoja välittämättä siitä onko muuntaja kytketty vai ei.
Aika vintage..
Gary oin
21.08.2014 11:11:31

Muusikonrenttu: Joo, saman kokoisia ovat.

Sittenpä koittaisin tuollaista 22uF/16V tantaalia tuolle kohdalle paremman tiedon puutteessa. Suunnittelijaa lyödään usein sormille jos tuon volyymin tuotteeseen lyö useamman eri arvon kompon, eli järki sanoisi noiden olevan samanlaiset. Mutuiluahan tämä... Suurempi jännitekesto ei haittaa, tantaaleilla nyrkkisääntö on vähintään 2x jännitekesto kahden juotoskerran jälkeen, käsinjuottaessa ei ihan niin merkittävää. Syttyvät pirulaiset herkästi palamaan alimitoitettuna.

Jos katalogeja selailet, tässä pientä vinkkiä kotelokokomerkintöihin sivulla 10: http://www.avx.com/docs/masterpubs/highreltant.pdf
Muusikonrenttu
21.08.2014 15:26:11

Turifuzz: Sittenpä koittaisin tuollaista 22uF/16V tantaalia...

Oujee, kiitokset tästä!
Aika vintage..
tommiot
28.08.2014 13:42:50 (muokattu 28.08.2014 23:48:33)
EDIT: Eipä mitään, palaan asiaan viikonloppuna kun saan kytkennän piirreltyä kokonaan uusiks...
kalakukko
08.09.2014 00:23:26 (muokattu 08.09.2014 00:32:03)
Pientä sähköremppaa Jacksonin sisuksiin tiedossa. Tonea ja mikkikohtaisia volumeja en tarvitse, joten homman nimi on simppeli: 2 humbuckeria, 1 volume ja 3-asentoinen mikkivalitsin.

Tarkoitus on siis, että kytkimellä voi valita joko pelkän takamikin tai pelkän etumikin käyttöön tai sitten molemmat samaan aikaan.

Kysynkin tässä varmisteluna oonko ymmärtäny oikein nää perusjutut, että sais tehtyä kerralla oikein.

1. Volapotikan ajattelin laittaa jakin ja kytkimen väliin, jolloin se yks volapotikka hoitaa homman riippumatta mikkivalitsimen asennosta.
Onko logiikka siis sellainen, että kun volan kääntää nollille niin jakki menee käytännössä oikariin (sleeve=ground koko ajan ja volan kun vääntää nollille niin tällöin myös tip=ground??) ?

2. Molempien mikkien ollessa päällä homma menee siten, että ne on rinnankytkettyinä siten, että molemmissa humppareissa käämilangan toinen pää menee groundiin ja toinen pää jakin "tippiin"? Eli se jakkikin on siinä rinnalla.
Humpparista puhuin tässä yhtenä mikkinä, mutta käytännössä siinä yhessä humpparissa ne kelat sarjaankytkettyinä kun sieltä tulee niiden vapaiden käämilankojen lisäksi ne kaks yhteen liitettyä?

Tuolla logiikalla olen siis meinannut tehdä eli jos joku osaisi kuitata meneekö homma kohilleen noilla periaatteilla?

EDIT: Olihan mulla vielä pieni kyssäri! Minkälainen volapotikka kannattaa ottaa. Kaulamikkinä joku valmiina ollut Duncan Designed, mutta tallamikiksi olen vaihtanut Dimarzion D'Activatorin. Riittääkö joku 500 kilo-ohmin log vai tarvisko olla enempikin vastusta?

Kiitos :)
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
Old Joe
09.09.2014 13:04:33
kalakukko:

2. Molempien mikkien ollessa päällä homma menee siten, että ne on rinnankytkettyinä siten, että molemmissa humppareissa käämilangan toinen pää menee groundiin ja toinen pää jakin "tippiin"? Eli se jakkikin on siinä rinnalla.

Onhan siinä kytkin ja potikka välissä. Itse kytkisin mikkien kuumat kytkimelle. Kytkimeltä potikalle keskinastaan, ulos ykkösnastasta. Perinteisesti nuo ovat toisin päin.

Riittääkö joku 500 kilo-ohmin log vai tarvisko olla enempikin vastusta?

Kiitos :)

Riittää.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
kalakukko
09.09.2014 14:33:47 (muokattu 09.09.2014 14:35:16)
Old Joe: Riittää.

Thanks, käynpä sellaisen sitten hakemassa :)

Onhan siinä kytkin ja potikka välissä.
Joo näin toki, hyvä tarkennus :D Toki sikäli kun oon oikein ymmärtänyt niin volapotikan ollessa täysillä se potikan vastus ohitetaan eli "kuumat" menee tällöin suoraan kytkimeltä jakkiin.

Itse kytkisin mikkien kuumat kytkimelle. Kytkimeltä potikalle keskinastaan, ulos ykkösnastasta. Perinteisesti nuo ovat toisin päin.
Hmm, eikös toi meinaisi käytännössä sitä, että volan ollessa nollilla käykin niin, että mikit oikosulkeutuu jakin sijasta? Onko tuosta jotain etua? Mitä näistä nyt olen tässä lukenut niin käsittääkseni jakin oikosulkeminen olisi ainakin varma tapa saada kitara hiljaiseksi, koska silloin kitarapiuhan johdinten välille ei ainakaan kitaran suunnalta pääse mitään jännitteenvaihtelua.
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
tommiot
09.09.2014 16:59:02
stuugi
10.09.2014 21:14:45
Sain käsiini tuollaisen Technics KN2000 kosketinsoittimen. Muuten pelaa, mutta lcd:ssä ei näy kuvaa. Virta siihen tulee kyllä. Purin sen verran että signaalin lattakaapeli on sekä näytössä että toisessa päässä kiinni. Onko jollain kokemusta laitteesta tai vastaavasta?

http://www.sonicstate.com/synth/technics_kn2000/
----
tommiot
10.09.2014 21:23:33 (muokattu 10.09.2014 21:24:29)
stuugi: Sain käsiini tuollaisen Technics KN2000 kosketinsoittimen. Muuten pelaa, mutta lcd:ssä ei näy kuvaa. Virta siihen tulee kyllä. Purin sen verran että signaalin lattakaapeli on sekä näytössä että toisessa päässä kiinni. Onko jollain kokemusta laitteesta tai vastaavasta?

http://www.sonicstate.com/synth/technics_kn2000/

Kokeilisin vaihtaa uuden näytön suoraan, ku ei ne oo mitään mahottoman kalliita.

EDIT: Eiku jaa tollanen näyttö, no se voi jo maksaa jotain...
stuugi
11.09.2014 06:49:16
tommiot: Kokeilisin vaihtaa uuden näytön suoraan, ku ei ne oo mitään mahottoman kalliita.

EDIT: Eiku jaa tollanen näyttö, no se voi jo maksaa jotain...

Joo, seittemänkymppiä halvimmillaan kiinasta. Siihen alvit ja tullit mahdollisesti.

Paneeli on Hosiden tw-22 94v-0
----
Sax-pappa
15.09.2014 14:26:09
Genitalripper: Auttakaa tietämätöntä.

Onko MIDI kaapelissa plugin runko maadoitettu? Yleensä noissa DIN 5 juotoksissa näkee mainittavan, että keskipinni on maa, mutta mulla on laneyn jalkakytkimen plugeissa pinneissä piuhat ja niiden lisäksi maa rungossa, onko se yleensäkin noin vai tarvitseeko tuohon jonkin erikoistapauksen?

Miten sitten tuollaisen itse kolvailu, plugit kyllä löytyy etsimällä, mutta mitä kaapelia tuollaisessa käytetään? Thomannin tarjonnasta en ainakaan ottanut tolkkua: http://www.thomann.de/fi/kaapeli_metritavarana.html

MIDI kaapelissa ei pidä plugin runkoa maadoittaa (kytkeä suojasukkaan).

Perus MIDI kaapelissahan on vain kaksi johdinta ja suojaus, eli kaksinapaista audiokaapelia.
Genitalripper
16.09.2014 07:35:19
Sax-pappa: MIDI kaapelissa ei pidä plugin runkoa maadoittaa (kytkeä suojasukkaan).

Perus MIDI kaapelissahan on vain kaksi johdinta ja suojaus, eli kaksinapaista audiokaapelia.

Noita valmiita on tullut paria tyyppiä vastaan, kolmen pinniä ja viisi pinniä kytkettynä, mutta siis ilmeisesti edes tuo viiden pinnin valmis ei käy, kun on tuo runkokin maadoitettu alkuperäisessä? Onko tuollaista audiokaapelia viisinapaisena + tuo suojasukka, vai mikä kaapeli tuohon DIY vaihtoehtoon sopisi?
Sax-pappa
16.09.2014 09:50:05
Genitalripper: Noita valmiita on tullut paria tyyppiä vastaan, kolmen pinniä ja viisi pinniä kytkettynä, mutta siis ilmeisesti edes tuo viiden pinnin valmis ei käy, kun on tuo runkokin maadoitettu alkuperäisessä? Onko tuollaista audiokaapelia viisinapaisena + tuo suojasukka, vai mikä kaapeli tuohon DIY vaihtoehtoon sopisi?

Tuollaista useampinapaista kaapelia suojasukalla löytyy datakaapelina. Katso esim. Partcon tuoteluettelo s. 58.
Aakoo
21.09.2014 00:24:49
Olen tässä Musikdingin fuzz factory -klooni kittiä vääntänyt... Nyt loppuu konstit

Switchiä en saa millään toimimaan oikein. Alkuun kun pedaalin laittoi päälle, ei signaali mennyt läpi, vaan purkki hiljeni. Ihmettelin ja totesin itse fuzzin olevan kunnossaj a lopulta käänsin kytkintä 90-astetta ja korvasin kaiken uusiksi, nyt tilanne päinvastainen. Clean signaali ei mene läpi, mutta fuzz päällä toimii... Olisiko ehdotusta, mikä menee metsään?

Tästä kuvasta kytkentää teen:
http://diy.musikding.de/wp-content/uploads/2013/06/factorywire.pdf

Ja juu, melko amatööri näissä elektroniikkajutuissa olen...
Puavali
21.09.2014 08:31:44 (muokattu 21.09.2014 08:33:40)
Aakoo: ... Ihmettelin ja totesin itse fuzzin olevan kunnossaj a lopulta käänsin kytkintä 90-astetta ja korvasin kaiken uusiksi...

Tarkasta vielä että miten päin kytkin kytkee napoja, kun et tainnut sitä aiemmin tarkastaa. Sitten taas korvi lämpeämään, kun tiedät saavasi sen oikein päin.

Mahdollista on sekin, että kytkin on viallinen tai väärän tyyppinen.
tommiot
21.09.2014 11:52:25
Aakoo: Olen tässä Musikdingin fuzz factory -klooni kittiä vääntänyt... Nyt loppuu konstit

Switchiä en saa millään toimimaan oikein. Alkuun kun pedaalin laittoi päälle, ei signaali mennyt läpi, vaan purkki hiljeni. Ihmettelin ja totesin itse fuzzin olevan kunnossaj a lopulta käänsin kytkintä 90-astetta ja korvasin kaiken uusiksi, nyt tilanne päinvastainen. Clean signaali ei mene läpi, mutta fuzz päällä toimii... Olisiko ehdotusta, mikä menee metsään?

Tästä kuvasta kytkentää teen:
http://diy.musikding.de/wp-content/uploads/2013/06/factorywire.pdf

Ja juu, melko amatööri näissä elektroniikkajutuissa olen...

Ootko korventanu kytkintä liikaa kolvilla ja se on menny paskaks?

Kytkin on tuossa kuvassa niin päin, että juotoskorvakkeet on vaakatasossa ja niiden reiät on näinollen pystysuunnassa.
Aakoo
21.09.2014 17:56:39
Näytti olevan virhe kaaviossa... Löysin toisen kuvan jostakin netistä, jossa vasen alakulman pinni oli kytketty yhteen sekä viereisen, että yläpuolisen kanssa... Nyt pedaali käy ja kukkuu... Cleanina, ja särötettynä...
tommiot
21.09.2014 18:00:50
Aakoo: Näytti olevan virhe kaaviossa... Löysin toisen kuvan jostakin netistä, jossa vasen alakulman pinni oli kytketty yhteen sekä viereisen, että yläpuolisen kanssa... Nyt pedaali käy ja kukkuu... Cleanina, ja särötettynä...

Kyllä toi kuva on ihan oikein mun nähdäkseni.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)