Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson viritystapit
1
Shamaanirasse
14.09.2014 20:38:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako mistään ostettua gibsonin "ruusun" muotosia viritystappeja? Ei siis koko virityskoneistoa, pelkkiä niitä vääntimiä. Olen itse yrittänyt guuglailla, mutta pitäis koko virityskoneisto ostaa, eikä siihen ole tarvetta.
 
ibnz
14.09.2014 20:56:21 (muokattu 14.09.2014 20:57:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinaatko "tulip" -nuppeja? Luultavasti "Grover tulip buttons" antaa sopivanlaiset - omaan Gibsoniin menevät kyllä. Yhden setin tilasin tuolta: http://www.guitarpartsresource.com/tuners_partsbuttons.htm
 
E: Tai "keystone", kaikenlaisia
 
fox
14.09.2014 21:05:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shamaanirasse: Saako mistään ostettua gibsonin "ruusun" muotosia viritystappeja? Ei siis koko virityskoneistoa, pelkkiä niitä vääntimiä. Olen itse yrittänyt guuglailla, mutta pitäis koko virityskoneisto ostaa, eikä siihen ole tarvetta.
 
Mitäpäs tarkoitat "ruusun" muotoisilla?? Ilmeisesti niitä Kluson/Schaller "tulip button" tai "Keystone"-nuppejakos?? Muovisia vai metallisia? Muovisia harvemmin näkee myynnissä, siis pelkkiä nuppeja, koskapa niiden vaihtaminen on aika lailla oma juttunsa.. Metallisia saattaa löytyä esim. SP-Elektroniikasta, tosin niissä saattaa olla akselin koko erilainen, joten joutuu hiomahommiin, muutenhan nuo metallinupit ovat astetta helpompia vaihtaa.
Mutta jos ei ole muuta vaihtoehtoa, niin melkein sitten kannattaa vaihtaa koko virityskoneisto. Jos muuten, kuten oletan, tarkoituksena on vaihtaa ainoastaan koko sarjasta pelkät nupit toisenlaisiin, voipa olla ettei onnistu. Esimerkiks muovinuppisiin Kluson/Schaller virikoneisiin ei millään "kikka kolmosella" edes saa metallisia nuppeja, koskapa ne on tarkoitettu täysin erilaiselle virityskoneen akselille. Sama juttu toisinpäinkin. Muovinupin "kauluksessa" ei edes ole sitä materiaalipaksuutta sen vertaa että sais painettua siihen toisen mallin virittimen akselille sen niin, että se siinä ylipäänsä toimii (tai pysyy).
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
14.09.2014 21:06:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Meinaatko "tulip" -nuppeja?
E: Tai "keystone", kaikenlaisia

 
Sama vehje, synonyymi-nimitys tuo.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
14.09.2014 21:13:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telenius-Veera lauloi ruusuista ihan miljoonittain, mutta eikös ne Gibsonissa oo enempi tulppaaneja?
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Shamaanirasse
14.09.2014 22:41:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Mitäpäs tarkoitat "ruusun" muotoisilla?? Ilmeisesti niitä Kluson/Schaller "tulip button" tai "Keystone"-nuppejakos?? Muovisia vai metallisia? Muovisia harvemmin näkee myynnissä, siis pelkkiä nuppeja, koskapa niiden vaihtaminen on aika lailla oma juttunsa.. Metallisia saattaa löytyä esim. SP-Elektroniikasta, tosin niissä saattaa olla akselin koko erilainen, joten joutuu hiomahommiin, muutenhan nuo metallinupit ovat astetta helpompia vaihtaa.
Mutta jos ei ole muuta vaihtoehtoa, niin melkein sitten kannattaa vaihtaa koko virityskoneisto. Jos muuten, kuten oletan, tarkoituksena on vaihtaa ainoastaan koko sarjasta pelkät nupit toisenlaisiin, voipa olla ettei onnistu. Esimerkiks muovinuppisiin Kluson/Schaller virikoneisiin ei millään "kikka kolmosella" edes saa metallisia nuppeja, koskapa ne on tarkoitettu täysin erilaiselle virityskoneen akselille. Sama juttu toisinpäinkin. Muovinupin "kauluksessa" ei edes ole sitä materiaalipaksuutta sen vertaa että sais painettua siihen toisen mallin virittimen akselille sen niin, että se siinä ylipäänsä toimii (tai pysyy).

 
Joo tulppaanin muotosia tarkotin. :D muoviset on etusijalla, mutta metalliset käy myös. mulla on groverin virityskoneisto, onko siihen helpompi sitten laittaa sellaset tapit, kun epiphoneissa käytetään sitä koneistoa? Ilman viilaamisia sun muita
 
fox
15.09.2014 10:01:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shamaanirasse: Joo tulppaanin muotosia tarkotin. :D muoviset on etusijalla, mutta metalliset käy myös. mulla on groverin virityskoneisto, onko siihen helpompi sitten laittaa sellaset tapit, kun epiphoneissa käytetään sitä koneistoa? Ilman viilaamisia sun muita
 
Ne muoviset nupit kyllä on poissuljettu, ihan sen kiinnityksenkin vuoksi, kuten tuolla aikasemmin sanoin.
Tuollasia voit kokeilla.
http://www.spelektroniikka.fi/tuott … pi-spare193-metallia-19-x-20-102353
Ovat ruuvikiinnitteisiä, mutta minä en tuota pysty "takaamaan" että sopiiko ne Epiphonen Grovereihin. Se on siinä fifty/sixty. Voivat mennä heittämällä, voivat olla akseliltaan erikokoisia.
Kumminkin, parikyt euroa se kustannus..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «