Aihe: Tykkää pedaaleista, syö hyvin pedaaleja jne..
1 2 3 4
Myrkky Nuoli
09.09.2014 23:52:49
hallu: Ja soittajasta;-).

Mitä tulee itse aiheeseen pedaaleja syövästä vahvistimista, niin kysehän on pelkästään säröpedaaleista eikö niin. Kaikenmoiset muut muljuttimet jakikattimet eivät katso vahvistinta

Ei ihan näinkään. esim. Reverb ja Delay ovat ihan erilaisia mun Supergroupin ja Impactin edessä. Impactissä hädin tuskin tulee mitään reverbiä läpi ja sit kun sitä tulee, se kuulostaa oudolta. Kaiken lisäksi kyseessä on noin muuten aivan loistava pedaalikone. Samoiten Dilsa eri vahvistimien edessä tulee monesti ihan erilaisena. Leveliä joutuu veivaamaan isommalle toisen pelin kanssa ja jossain vaiheessa huomaa, että meni jo överiksi, eikä jotenkin vieläkään tuu riittävän selkeästi.

Seassa on aina pieni ripaus henkimaailman juttuja.
When in doubt, lower your expectations.
iec
10.09.2014 00:08:07

Täytyypä laittaa yksi pedaali tuohon vahvarin eteen yön ajaksi ja katsoa sitten aamulla onko vahvari syönyt sen pedaalin :) Tähän asti olen kuvitellut, että Fenderi syö vain sähköä.

Sori... Oli ihan pakko, ettei mene liian vakavaksi :D

-iec
Ja niin päin pois...
hallu
10.09.2014 00:15:28
iec: Täytyypä laittaa yksi pedaali tuohon vahvarin eteen yön ajaksi ja katsoa sitten aamulla onko vahvari syönyt sen pedaalin :) Tähän asti olen kuvitellut, että Fenderi syö vain sähköä.

Sori... Oli ihan pakko, ettei mene liian vakavaksi :D

-iec

No ehkä huonoja pedaaleja käytetään syötteinä, kalastettaessa hyviä vahvistimia;-).
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
hallu
10.09.2014 00:19:03
Myrkky Nuoli: Ei ihan näinkään. esim. Reverb ja Delay ovat ihan erilaisia mun Supergroupin ja Impactin edessä. Impactissä hädin tuskin tulee mitään reverbiä läpi ja sit kun sitä tulee, se kuulostaa oudolta. Kaiken lisäksi kyseessä on noin muuten aivan loistava pedaalikone. Samoiten Dilsa eri vahvistimien edessä tulee monesti ihan erilaisena. Leveliä joutuu veivaamaan isommalle toisen pelin kanssa ja jossain vaiheessa huomaa, että meni jo överiksi, eikä jotenkin vieläkään tuu riittävän selkeästi.

Seassa on aina pieni ripaus henkimaailman juttuja.

Okei, uskon. Aina vaan puhutaan noista säröpedaaleista, niin olen luullut ettei muiden pedaalien kanssa ole ongelmia.

Itselläni ei ole kylläkään ollut pedaalien kassa ongelmia, vaikka olen vasta muutaman niitä hommannut, niin tykkään niistä kaikista todella paljon ja olen jotenkin ihmeellisesti osunut napakymppiin jokaisen pedaalin kanssa heti ensiyrittämällä. Tai ehkä en vain tiedä paremmasta ja luulen, että tältä niiden kuuluukin kuulostaa:-D.

Nyt tosin olen miettinyt wahin ostamista jo yli puoli vuotta, mutta en tiedä mahtaako se olla jo liioittelua meikäläiselle:-). Pitää tässä vähän funtsia vielä.
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
RaskasMielinen
10.09.2014 03:38:50

JaaGeRMaisTeR: Jos vielä se tottenslänggeri löytyy, niin voisin tarvittaessa lunastaa sen pois. Siitä voisi olla apua pienoisiin ongelmiini.

Löytyy joo mutta pysyy mulla. Stiletto + Totenschläger = parhautta kaikkeen äärimetalliin. Kyseisen pedaalin eq on mulle erityisen toimiva juttu, sillä Stiletto on tarkka säädöistään enkä halua hukata vaivalla haettuja sen perussäätöjä. Siirtyminen äärimetallin genrestä toiseen tapahtuu siis TotenSchlägeriä säätämällä.

Sorry:)
JaaGeRMaisTeR
10.09.2014 05:35:22
RaskasMielinen: Löytyy joo mutta pysyy mulla. Stiletto + Totenschläger = parhautta kaikkeen äärimetalliin. Kyseisen pedaalin eq on mulle erityisen toimiva juttu, sillä Stiletto on tarkka säädöistään enkä halua hukata vaivalla haettuja sen perussäätöjä. Siirtyminen äärimetallin genrestä toiseen tapahtuu siis TotenSchlägeriä säätämällä.

Sorry:)

Juurikin tuota eq:a olisikin pitänyt testailemaan :) No onneksi nuita välillä torilla käväsee, jos sitä sieltä onnistuisi nappaamaan tuollasen.
iec
10.09.2014 11:13:53

hallu: No ehkä huonoja pedaaleja käytetään syötteinä, kalastettaessa hyviä vahvistimia;-).

Mä kokeilin Fulltonen Plimsoulilla, mutta oli vielä aamulla tallella. Ei ollut Super Sonic syönyt sitä :D

Minkähänlaisen vahvarin saisi kalastettua Joyon pedaalilla.... ja saakohan vastaavasti Fulltonella tai esim Mad Professorilla kalastettua laadukkaampia vahvareita :)

(nyt täytyy varmaan lopettaa tämä off-topicci)

-iec
Ja niin päin pois...
tuquoque
13.09.2014 15:13:31 (muokattu 13.09.2014 15:16:01)
Säröjen ongelmat liittyy ehkä siihen, kuinka kuumaksi kanava itsessään on boostattu, tai näin mä olen sen ajatellut. Esimerkkinä Bugeran V22, jonka joku jo mainitsikin. Sen puhdas kanava todellakin "syö" pedaaleja nätisti ja lähes kaikki kuulostaa todella hyvältä. Saman vahvistimen OD-kanavalle taas on turha syöttää mitään, koska mikään ei kelpaa. Kaikki OD:t, distortionit yms. laittaa kanavan heti ns. tukkoon ja ulos tulee vain sellaista kompressoitua pörinää. Eli yleistäen, hyvä boostaamaton puhdas (paljon headroomia) kanava tykkää pedaaleista ja jo valmiiksi yliohjattu ei.
m.
Myrkky Nuoli
13.09.2014 16:00:14
tuquoque: Säröjen ongelmat liittyy ehkä siihen, kuinka kuumaksi kanava itsessään on boostattu, tai näin mä olen sen ajatellut. Esimerkkinä Bugeran V22, jonka joku jo mainitsikin. Sen puhdas kanava todellakin "syö" pedaaleja nätisti ja lähes kaikki kuulostaa todella hyvältä. Saman vahvistimen OD-kanavalle taas on turha syöttää mitään, koska mikään ei kelpaa. Kaikki OD:t, distortionit yms. laittaa kanavan heti ns. tukkoon ja ulos tulee vain sellaista kompressoitua pörinää. Eli yleistäen, hyvä boostaamaton puhdas (paljon headroomia) kanava tykkää pedaaleista ja jo valmiiksi yliohjattu ei.

Esim. fuzzien tapauksessa allekirjoitan tämän (tosin niissäkin sen pitää olla vähän säröllä), mutta jos nyt puhutaan vaikka Tube Screamerillä kasariheviosastolle buustaamisesta niin esim. JCM800 täysillä ja TS808 eessä on lähes täydellinen yhdistelmä ja toki vastaavia esimerkkejä on lukematon määrä. Sitten on taas ne, joilla ei meinaa tulla samalla tavalla käytettynä mitään tolkkua.
RaskasMielinen
13.09.2014 17:46:58

Myrkky Nuoli: Esim. fuzzien tapauksessa allekirjoitan tämän (tosin niissäkin sen pitää olla vähän säröllä), mutta jos nyt puhutaan vaikka Tube Screamerillä kasariheviosastolle buustaamisesta niin esim. JCM800 täysillä ja TS808 eessä on lähes täydellinen yhdistelmä ja toki vastaavia esimerkkejä on lukematon määrä. Sitten on taas ne, joilla ei meinaa tulla samalla tavalla käytettynä mitään tolkkua.

Tämä juuri tekee Marsun JCM800:stä niin monipuolisen: siinä on yhtä monta "särökanavaa" mitä taloudesta löytyy säröpedaaleja. Joskus tulee käytettyä sen edessä sekä säröpedaalia että mahdollisimman neutraalia overdrive-pedaalia. Hommasin vielä eq-pedaalin ja en malta odottaa sen saapumista. Voi olla että mun high gain -jyrät Stiletto ja Powerball jäävät hetkeksi pölyttymään. Niidenkin särökavissa on toki moneksi, mutta ominaissoundeja on vain yksi. Gainit yli klo 13 niiden särökanavia voi hieman buustata, mutta jos yrittää kovin ruveta "maustamaan", niin menee helposti mössöksi - ainakin omaan makuuni.
Laulava Kylätohtori
13.09.2014 17:57:44
Myrkky Nuoli: Esim. fuzzien tapauksessa allekirjoitan tämän (tosin niissäkin sen pitää olla vähän säröllä), mutta jos nyt puhutaan vaikka Tube Screamerillä kasariheviosastolle buustaamisesta niin esim. JCM800 täysillä ja TS808 eessä on lähes täydellinen yhdistelmä ja toki vastaavia esimerkkejä on lukematon määrä. Sitten on taas ne, joilla ei meinaa tulla samalla tavalla käytettynä mitään tolkkua.

Jep, samaa mieltä. Minusta se on myös pedaalista kiinni, miten se toimii särön/puhtaan päälle. Eikös niitä ole karkeasti ajateltuna boostereita, jotka boostavat juuri särösoundia ja stand alone -pedaaleita, joita "kuuluu" ajaa puhtaan päälle.

Omassa Dusty Roadissa (JCM800 johdannainen) lähes kaikki säröpedaalit kuulostavat hyviltä, myös särön päälle käytettäessä. Omia suosikkeja ovat kuitenkin ts-tyyliset, joilla boostataan jo valmiiksi säröillä olevaa kanavaa. Tosin tässäkin varmaan vaikuttaa se, miten paljon se vahvari on säröllä. Toisen 'higain' on toiselle vasta 'mukava puhdas soundi'...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
rheinone
13.09.2014 18:13:36 (muokattu 13.09.2014 18:14:26)
Tarkoittaako "syö hyvin pedaaleja" samaa kuin "antaa kutkuttaa hyvin etuastetta"? Sellainen kuva tästä keskustelusta on tullut.
Sarko
13.09.2014 18:31:39 (muokattu 13.09.2014 18:32:29)
Subjektiivista kaikki tyynni, mun mielestä isommalla headroomilla varustetut Blackface-vahvistimet "syövät" säröpurkeista oikein mukavasti varsinkin TS-pohjaisia pedaaleja. Ja siis nimenomaan niin että kuulostavat oikeasti todella hyvältä. Toki tässä on paljon muuttujia: kaiuttimet, muut purkit signaalitiellä yms. Modulaatioita, dilsoja ja kaikuja ottavat vastaan nauraen matkalla pankkiin
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
rheinone
13.09.2014 19:42:00
Sarko: Modulaatioita, dilsoja ja kaikuja ottavat vastaan nauraen matkalla pankkiin

On se ny vittu jos vahvistin ei ota modulaatioita vastaan. Menee kyllä pankkisalaisuuden piikkiin se. Ja wahlruusit jatkaa partaansa nauramistaan.
Myrkky Nuoli
13.09.2014 21:06:50
rheinone: On se ny vittu jos vahvistin ei ota modulaatioita vastaan. Menee kyllä pankkisalaisuuden piikkiin se. Ja wahlruusit jatkaa partaansa nauramistaan.

On näissäkin eroja. Ylempänä mainitsin, että mun reverb ei meinaa toimia impactini kanssa. Etuasteen kutkuttelujuttua en oo kuullu, mutta eiköhän se jotain tommosta tarkota.
J.Nikkanen
13.09.2014 22:06:28
Dildolla voi kutkutella alapäätä. Täh?
Reggaessa basso ei pilitä, vaan äänet ovat suuria, muhevia kimpaleita, jotka rauhallisesti asetellaan kellumaan saarekkeiksi muun bändin astella. -absqua
mvirta
13.09.2014 22:20:14
Voi tarkoittaa suomennettuna ihan vaan sitäkin että "Tää on niin juutaksen kovaääninen kiuas että pakko siihen joku rotta on lyödä eteen jos haluaa vähänkään säröä ennen kuin kallo halkeaa metelistä".
Shut Up 'n Play Yer Guitar
sebu
13.09.2014 23:33:49

rheinone: Tarkoittaako "syö hyvin pedaaleja" samaa kuin "antaa kutkuttaa hyvin etuastetta"? Sellainen kuva tästä keskustelusta on tullut.

No miten ite miellät asian?

Eipä noissa myynti-ilmoituksissa tai laite-esittelyissäkään sen kummemmin sitä määritellä, vaikka just tollastakin kuvausta niistä välillä lukea.

Siitähän tässä just on kyse, että miksi jotain vahvistinta esitellään pedaalien kanssa hyvin toimivana ja mikä siinä taustalla on, että joku vahvistin sellainen myös on. Tai miksi joku vahvari ei vaan toimi pedaalien kanssa? Vai onko lopulta kuitenkin kyse vaan makuasioista?
Gabe
13.09.2014 23:41:46
sebu: Vai onko lopulta kuitenkin kyse vaan makuasioista?

Hyvin pitkältihän nämä on aina makuasioita, mutta kyllä jotkut vahvistimet on syystä tai toisesta toisia hankalampia saada toimimaan hyvin yksiin purkkien kanssa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)