Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksiköhän Roland maksaa enemmän kuin Yamaha?
1
juhat1000
05.09.2014 22:16:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun noita digitaalipianoja vertailin niin huomasin hinnoissa suurta eroa Rolandin ja Yamahan väliltä. Ts. Roland maksaa paljon enemmän kuin Yamaha. Siis speksien perusteella ovat samoilla viivoilla, paitsi hinnassa.
Mikähän siinä maksaa? Molemmat kuitenkin jakanevat kärkipaikan, joten ei voi sanoa, että "merkki maksaa"
 
R0IST0
06.09.2014 10:05:46 (muokattu 06.09.2014 10:06:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

roland on synamerkki yamaha perämoottorimerkki
 
Sax-pappa
06.09.2014 10:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R0IST0: roland on synamerkki yamaha perämoottorimerkki
 
Katsopas Yamahan logoa. Kolme äänirautaahan siinä :-)
 
Murgo
06.09.2014 10:49:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Katsopas Yamahan logoa. Kolme äänirautaahan siinä :-)
 
Joo, pianotehtaana taisi aloittaa.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
06.09.2014 11:36:23 (muokattu 06.09.2014 11:37:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juhat1000: Kun noita digitaalipianoja vertailin niin huomasin hinnoissa suurta eroa Rolandin ja Yamahan väliltä. Ts. Roland maksaa paljon enemmän kuin Yamaha. Siis speksien perusteella ovat samoilla viivoilla, paitsi hinnassa.
Mikähän siinä maksaa? Molemmat kuitenkin jakanevat kärkipaikan, joten ei voi sanoa, että "merkki maksaa"

 
Kun mä vajaat 10 vuotta sitten tein valintaa, niin Yamahan CLP-mallisto ja Rolandin HP-mallisto oli kutakuinkin samoissa hinnoissa, siis kun vertasi ominaisuuksiltaan vastaavia malleja. Hinta ei vaikuttanut ollenkaan valinnassa. Nyt näyttää olevan paljon enemmän malleja saatavilla. Olisiko niin että Yamaha on laajentanut mallistoa halvempaan suuntaan, mutta Roland ei? Nuo mainitsemani CLP ja HP liikkuvat edelleen varsin samoissa hinnoissa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
musamies
08.09.2014 08:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juhat1000: Kun noita digitaalipianoja vertailin niin huomasin hinnoissa suurta eroa Rolandin ja Yamahan väliltä. Ts. Roland maksaa paljon enemmän kuin Yamaha. Siis speksien perusteella ovat samoilla viivoilla, paitsi hinnassa.
Mikähän siinä maksaa? Molemmat kuitenkin jakanevat kärkipaikan, joten ei voi sanoa, että "merkki maksaa"

 
Mä olen erikoistunut vertailee sellaisia digitaalipianoja, joita voi kuljettaa helposti.
 
Niissä kyllä hinnalla on jonkinlainen yhteys siihen minkälaisia rakenneratkaisuja voidaan käyttää - jos piirtäisi käyrän ominaisuudet paranee selkeästi ehkä jonnekin parin tonnin hintaluokkaan ja jos puhutaan monipuolisemmista soittimista niin pidemmällekin. Kun on kaikki nykyajan oivallukset käytössä kunnon koskettimien kera, paranemista ei enää niinkään tapahdu ennen kuin keksitään jotain uutta.
 
Merkillä ei monin mielestä ole niin paljoa väliä. Vaikka se olisi Casio ja maksaisi 3000 euroa, ei ehkä mikään ihan huono peli silloin kyseessä.
 
Digitaalivehkeet sisältävät myös tietotekniikkaa. Hinta vaikuttaa siihen kuinka laadukkaasti se voidaan toteuttaa. Tietotekniikka ei ole mitään ilman kunnon softia. Niiden tekeminen ei ole ilmaista.
 
Klezberg
08.09.2014 10:33:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies:
Digitaalivehkeet sisältävät myös tietotekniikkaa. Hinta vaikuttaa siihen kuinka laadukkaasti se voidaan toteuttaa. Tietotekniikka ei ole mitään ilman kunnon softia. Niiden tekeminen ei ole ilmaista.

 
Kymmenen vuotta sitten muistin määrä ja hintakin vaikuttivat. Halvemmissa värkeissä oli vähemmän samplemuistia, kalleimmissa enemmän. Kalliimmissa malleissa oli tallennettuna jokainen säve usealla eri voimakkuudella soitettuna. Halvemmissa oli vain osa sävelistä yhdellä voimakkuudella, ja niitä sitten softalla muunnettiin eri sävelkorkeudelle ja voimakkuudella.
 
Ja maksaahan jo itse tuo sämpläystyö, aidon soittimen äänien tallennus eri sävelkorkeuksilla ja voimakkuuksilla, sellaisissa olosuhteissa että jokainen ääni tulee talteen mahdollisimman samankaltaisena.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
musamies
08.09.2014 11:01:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Kymmenen vuotta sitten muistin määrä ja hintakin vaikuttivat. Halvemmissa värkeissä oli vähemmän samplemuistia, kalleimmissa enemmän. Kalliimmissa malleissa oli tallennettuna jokainen säve usealla eri voimakkuudella soitettuna. Halvemmissa oli vain osa sävelistä yhdellä voimakkuudella, ja niitä sitten softalla muunnettiin eri sävelkorkeudelle ja voimakkuudella.
 
Ja maksaahan jo itse tuo sämpläystyö, aidon soittimen äänien tallennus eri sävelkorkeuksilla ja voimakkuuksilla, sellaisissa olosuhteissa että jokainen ääni tulee talteen mahdollisimman samankaltaisena.

 
Noissa digivehkeissä hyvä muistaa myös, että tekniikoita tuottaa eläväistä ja soittoon reagoivaa ääntä on monenlaisia.
 
Omassa Yamahassa on AWM2 ja SCM tekniikoita ja SCM ääniin ei kyllästy niin nopeasti kun ne elää paremmin soiton mukaan.
 
Mistään lyhenteistä ei voi tietää mikä on omasta mielestä kiva soittaa - täytyy vain kokeilla millä on kiva soittaa.
 
Klezberg
08.09.2014 11:10:19 (muokattu 08.09.2014 11:24:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Noissa digivehkeissä hyvä muistaa myös, että tekniikoita tuottaa eläväistä ja soittoon reagoivaa ääntä on monenlaisia.
 
Omassa Yamahassa on AWM2 ja SCM tekniikoita ja SCM ääniin ei kyllästy niin nopeasti kun ne elää paremmin soiton mukaan.
 
Mistään lyhenteistä ei voi tietää mikä on omasta mielestä kiva soittaa - täytyy vain kokeilla millä on kiva soittaa.

 
Se on totta että erilaiset mallinnustekniikat tuottavat soittoon reagoivaa, elävämpää tuntumaa. Noissa on kuitenkin sämplet ilmeisesti pohjamateriaalina kuitenkin, ja silloin samplejen laatu vaikuttaa siellä pohjalla. Rolandin synamoduulissa Fantom XR, muistaakseni, oli muuten hyvät pianosoundit mutta liian tumma soundi jo sämpleissä. Niistä ei saanut kirkasta sitten millään.
 
Silloin kun itse tein valintaa Yamahan ja Rolandin kotipianojen välillä, kävin kokeilemassa molempia. Roland kuulosti pehmeämmältä ja koskettimisto kevyemmältä soittaa. Meinasin valita sen, kun olin ennestään tottunut synakoskettimistoon. Päädyin kuitenkin Yamahaan, ja äkkiähän totuin siihen jämäkämpään kosketintuntumaan. Ja löytyihän siitä niin pehmeä kuin kirkaskin soundi tarpeen mukaan.
 
PS. Mä olen puhallinpuolella käyttänyt Yamahan kokonaan fyysisellä mallinnuksella toteuttamia ääniä. Ei ne aidoilta kuulosta, mutta reagoi soittoon aivan kuin oikeat soittimet. Niissä ei siis ole mitään valmista äänimateriaalia pohjana, vaan softalla toteutettu malli soittimen rakenteesta ja toiminnasta.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
musamies
08.09.2014 17:23:04 (muokattu 08.09.2014 17:25:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Se on totta että erilaiset mallinnustekniikat tuottavat soittoon reagoivaa, elävämpää tuntumaa. Noissa on kuitenkin sämplet ilmeisesti pohjamateriaalina kuitenkin, ja silloin samplejen laatu vaikuttaa siellä pohjalla. Rolandin synamoduulissa Fantom XR, muistaakseni, oli muuten hyvät pianosoundit mutta liian tumma soundi jo sämpleissä. Niistä ei saanut kirkasta sitten millään.
 
Mä en ole saanut kunnolla tarkkaa tietoa minkälaisia tekniikoita on Yamahan SCM ja Rolandin Super Natural. Itse tutkailen käyttökelpoisuutta testaamalla.
 
Minun mielestä esim. Clavialla on pullat hyvin uunissa kun on eri käyttötarkoituksiin saatavilla erilaisia sämplejä ja saa valita itse kuinka paljon muistia vieviä versioita on halukas käyttämään.
 
Rolandin V-Pianossa on hyvä idea siinä kun pianoa saa aika runsaasti kustomoida omaan makuun.
 
Yamahan CP4:sessa olen huolella säädellyt master eq:n parametreja, että voi nopeasti reagoida kun eri soittotilanteissa on erilaiset kaiuttimet ja välillä tarvii tummempaa ja välillä kirkkaampaa saundia eikä tarvi paljoa miettiä mitä säätimet tekikään.
 
Klezberg
08.09.2014 18:11:16 (muokattu 08.09.2014 18:18:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Mä en ole saanut kunnolla tarkkaa tietoa minkälaisia tekniikoita on Yamahan SCM ja Rolandin Super Natural. Itse tutkailen käyttökelpoisuutta testaamalla.
 
Niinhän se pitääkin jos meinaa hankkia. Mä olen nyt tässä enemmänkin vain kiinnostunut missä tekniikan osalta mennään. Eipä niistä vain tosiaan paljon tietoa anneta.
 
Minun mielestä esim. Clavialla on pullat hyvin uunissa kun on eri käyttötarkoituksiin saatavilla erilaisia sämplejä ja saa valita itse kuinka paljon muistia vieviä versioita on halukas käyttämään.
 
Rolandin V-Pianossa on hyvä idea siinä kun pianoa saa aika runsaasti kustomoida omaan makuun.

 
Markkinointimatskusta saa sen käsityksen että V-Piano olisi oikeaa fyysistä mallinnusta eikä välttämättä ollenkaan sämplepohjainen. Kuitenkin Rolandin V-Accordionit ainakin tuntuvat käyttävän sampleja vaikka niissä jonkinlaista fyysista mallinnustakin taitaa olla. Taitaa olla että paras tulos nykytekniikalla on hybridi: ääni sämpleillä mutta soittimen eri osien sekä soittotekniikan vaikutusta mallinnetaan siihen päälle.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
musamies
09.09.2014 09:53:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sämpleissä on se hyvä puoli kun on olemassa jo niin paljon soittimia, että niitä kunnolla äänittämällä on mahdollista saada hyvälaatuinen sämplesoitin. Myös muistia on nykyisin saatavilla aika hyvin tämänlaista käyttötarkoitusta ajatellen.
 
Itsellä ei ole vielä siunaantunut kovin hyvin soittoon reagoivia orkesteriääniä. Mielestäni esim. puhallin äänissä tai jousissa pystyttäisiin tekemään paljonkin jotta ne reagoi soittoon.
 
Aina ei välttämättä tarvita mitään kovin nerokasta teknistä keksintöä, jotta reagoivuutta saisi. Vaikka jouset on huomattavasti ilmavammat ja aidommat kun käyttää apuna volapedaalia. Jollain tämäntapaisilla yksinkertaisilla ohjailukeinoilla voisi saada lisää elävyyttä kun keksitään muutakin mihin voi vaikuttaa kuin joku vibraatto tyylinen efekti tai volume. Itse haluaisin vaikuttaa vaikka puhallinsoittimessa puhallustapaan jousisoittimessa tapaan käsitellä jousta.
 
Omassa soittimessa vibrafonit on vanhemmalla tekniikalla tuotettuja ja niihin olisi samanlainen elävyys tervetullutta mitä on SCM:nä pianoissa ja sähköpianoissa.
 
En tiedä missä soittimessa ollaan orkesteriäänten kohdalla pisimmällä ja millä keinoílla se on saatu aikaan.
 
Klezberg
09.09.2014 10:18:25 (muokattu 09.09.2014 10:59:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies:
Itsellä ei ole vielä siunaantunut kovin hyvin soittoon reagoivia orkesteriääniä. Mielestäni esim. puhallin äänissä tai jousissa pystyttäisiin tekemään paljonkin jotta ne reagoi soittoon.
 
Aina ei välttämättä tarvita mitään kovin nerokasta teknistä keksintöä, jotta reagoivuutta saisi. Vaikka jouset on huomattavasti ilmavammat ja aidommat kun käyttää apuna volapedaalia. Jollain tämäntapaisilla yksinkertaisilla ohjailukeinoilla voisi saada lisää elävyyttä kun keksitään muutakin mihin voi vaikuttaa kuin joku vibraatto tyylinen efekti tai volume. Itse haluaisin vaikuttaa vaikka puhallinsoittimessa puhallustapaan jousisoittimessa tapaan käsitellä jousta.

 
Ostin Kirk Hunterin soolojousisämplet ja niistä on ristiriitaisia kokemuksia. Sinällään kuulostavat upeilta, mutta reagointi soittoon onnetonta. Jousitekniikkaa vaihdetaan keyswitcheillä. Löytyy myös sämplet vibraatolla, mutta vibraaton säätö soiton aikana merkitsee sämplen vaihtoa ja kuulostaa tökeröltä. Orkesterijousissa se toimii. Olen vähän skeptinen sämplejen suhteen kun haetaan todella elävää soittoa soolojousilla tai puupuhaltimilla.
 
Fyysisellä mallinnuksella saa taas näin reagoivan puhaltimen https://www.youtube.com/watch?v=g0mlNH8PnN0
 
Silti, enimmäkseenhän mä sämpleillä soitan silloin kun en soita akustisesti.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
teroyk
22.09.2014 00:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fyysisellä mallinnuksella saa taas näin reagoivan puhaltimen https://www.youtube.com/watch?v=g0mlNH8PnN0
 
Kiitos tästä jaosta, onko muuten kyseessä VL70-m presestti vai itse viritetty soundi?
 
Klezberg
22.09.2014 13:00:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teroyk: Kiitos tästä jaosta, onko muuten kyseessä VL70-m presestti vai itse viritetty soundi?
 
Ihan presetti se on eikä muutenkaan mitään erityistä, kunhan joskus kuvasin kun tuli jonkun kanssa puhetta.
 
Toisin kuin ensin kuvittelin, en koskaan innostunut itse säätämään noita VL70m -soundeja. Ei se mutkikkuus niinkään vaan dokumentaation vähäisyys. Kun joskus tein kokeeksi klarinetin fyysisen mallinnuksen Synthmakerillä ja dsp:llä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
teroyk
24.09.2014 17:02:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Ihan presetti se on eikä muutenkaan mitään erityistä, kunhan joskus kuvasin kun tuli jonkun kanssa puhetta.
 
Itse kun CS6x:llä olen käyttänyt PLG-150VL-laajennusta (pitäisi olla VL70-m yhteensopiva) ei tuota presettiä ole. Oliko tuo VL70-m:n INT pankissa?
Toki koskettimilla vähän toista soittaa tuota VL-synteesiä, mutta aftertouchia, modulaatiopyörää ja ribbonkontrolleria yhtäaikaa käyttämällä aika veikeää elävää soundia saa aikaan.
 
Klezberg
25.09.2014 09:42:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teroyk: Itse kun CS6x:llä olen käyttänyt PLG-150VL-laajennusta (pitäisi olla VL70-m yhteensopiva) ei tuota presettiä ole. Oliko tuo VL70-m:n INT pankissa?
 
Nyt en enää voi olla varma, mutta tuossahan on EngHorn! Preset2-pankissa. Näyttää mulla olevan Int-pankissa myös. Ne Int-pankin soundithan muistaakseni ovat käytännössä samoja soundeja, mutta ohjauksia ja efektejä on muutettu. Niitä olen joskus vähän säätänyt kyllä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
JPQ
25.09.2014 14:51:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eri tekniikka ja sitten eri firmoilla eri kate. ja nykyään lienee aikalailla ihan eri tekniikka AWM on kuitenkin oikeasti perus samplausta vaikka Yamaha antoi toisen mielikuvan joskus jonkun laitteen esitteessä muistelen.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «