Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvä akustinen hintaluokkaan n. 1500-2000
1
Juippi96
07.09.2014 18:21:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hommaamassa uutta teräskielistä akustista kitaraa, jonka hintaluokka olisi jotain väliltä 1500-2000 €. Olen soittanu 5 ja puoli vuotta ja omistan kaksi akustista kitaraa, yhden nylon- ja yhden teräskielisen. Ensimmäinen on ihan perus Yamaha ja toinen on Ibanezin elektroakustinen. Ibanez maksoi noin 500 € ja nyt olisi tarkoitus siirtyä astetta parempaan soittimeen.
 
Soitan paljon näppäilemällä ja tykkään soittaa näiden kitaristien biisejä: Andy McKee, Ewan Dobson, Trace Bundy ja yms. Soitan siis monen Candyrat Recordsilla soittavan artistin kappaleita.
 
Elektroakustiseeni olen muuten tyytyväinen, mutta liian korkealla olevat kielet ja niiden heikko säädettävyys eivät sovi soittotyyliini. Haluaisin siis hyvä soundisen (tottakai) ja erittäin herkän teräskielisen itaran, jota olisi mahdollisimman mukava soittaa näppäilemällä.
 
Toivoisin saavani ehdotuksia sopivista merkeistä ja malleista. Itse olen miettinyt ja esimerkiksi Martinia ja Lakewoodia. Kertokaa mielipiteenne!
 
hallu
07.09.2014 21:26:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaatko säätää kitarasi? hyväkään kitara ei auta pulmaasi jos sen säädöt on päin brinkkalaa. Kaavailemallasi budjetilla löytyy varmasti hyviä ja saat varmasti hyviä neuvoja kitaran hankintaan, mutta muista että myös kallis ja huippulaaadukas kitarakin on raskas soittaa jos siinä on kielet korkealla.
 
Pari tavallisuudesta poikkeavaa huomiota: mustalaisjazz kitaroissa (niissä Selmertyyppisissä) pidätään yleensä aika matalaa aktionia eli kielet matalalla. Toinen huomio on, että eräs kaikkien aikojen etevämpiin kuuluneita fingerstylekitaristeja nimittäin Ted Greene soitti Telekasterilla Fender Twinrewerbin (varmaan muunkin merkkisen) vahvistimen läpi tellu sillä oli hyppysissä kaikilla videoilla joita on nähnyt. Ei tietenkään vastaa kysymykseesi, mutta huomioitavaksi.
 
Jos elektroakkarit on mieleen, niin eikös Taylorilla ole joitakin kiinnostavia malleja? muutenhan yleisneuvot menee fingerstylekitarassa, että katso että on riittävän kurvikas koppa eikä tyvi ole liian tömäkkä siis Jumbo.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Chemo
08.09.2014 10:14:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonkun verran Candyrat-levyjä hyllyssä täälläkin, vaikka travis/alternating bass-fingerpicking onkin oma akkarilempparini. Pari ajatusta pikaisesti:
 
- Tuossa genressä käytetään paljon erikoisvireitä. Tämä kannattaa huomioida kitaraa valitessa ja säätäessä
- Ainakin Ewan Dobsonin tapauksessa vahvistettuna soittaminen on tärkeää (Time2 ja delay), eli mikkisysteemi sen mukaan
- Perkussiivinen soitto on noita artisteja yhdistävä tekijä, eli näppäilemisen lisäksi pitää muistaa testata läpsyttelemällä ;-) Tämä on mutu-puolella, mutta itse olisin hieman varovainen tiettyjen matskujen (kuten seetrin) suhteen, ja ottaisin tämän puheeksi myyjän kanssa.
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
pappasfin
08.09.2014 11:28:14 (muokattu 08.09.2014 11:42:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juippi96: Olen hommaamassa uutta teräskielistä akustista kitaraa, jonka hintaluokka olisi jotain väliltä 1500-2000 €. Olen soittanu 5 ja puoli vuotta ja omistan kaksi akustista kitaraa, yhden nylon- ja yhden teräskielisen. Ensimmäinen on ihan perus Yamaha ja toinen on Ibanezin elektroakustinen. Ibanez maksoi noin 500 € ja nyt olisi tarkoitus siirtyä astetta parempaan soittimeen.
 
Soitan paljon näppäilemällä ja tykkään soittaa näiden kitaristien biisejä: Andy McKee, Ewan Dobson, Trace Bundy ja yms. Soitan siis monen Candyrat Recordsilla soittavan artistin kappaleita.
 
Elektroakustiseeni olen muuten tyytyväinen, mutta liian korkealla olevat kielet ja niiden heikko säädettävyys eivät sovi soittotyyliini. Haluaisin siis hyvä soundisen (tottakai) ja erittäin herkän teräskielisen itaran, jota olisi mahdollisimman mukava soittaa näppäilemällä.
 
Toivoisin saavani ehdotuksia sopivista merkeistä ja malleista. Itse olen miettinyt ja esimerkiksi Martinia ja Lakewoodia. Kertokaa mielipiteenne!

 
http://www.dlxmusic.fi/ProductSection/productlist.aspx?id=165792 EDIT: (sorttaa hinnan mukaan laskeva, niin pääset nopsempaa haluttuun hintaluokkaan, ei näköjään toiminut tuo valmiiksi tehty sorttaus).
 
Jos asut pk seudulla niin DLX on yksi mistä voisit katsoa tarjontaa. Ylempi linkki valmiiksi sortattu hinnan mukaan alaspäin (toivottavasti toimii / EDIT ei toiminu sorttaus minkä valmiiksi tein).
 
Taylorilta, Martinilta, Breedlove ym. kyllä löytyy valikoimaa ja kandee itse omin käsin käydä noita testaamassa.
 
Sitten on mm. Tanglewood merkki, jolta löytyy useampaa mallia hintahaarukkaan sopivasti http://www.musamaailma.fi/kitaristi … et/teraskieliset.html?valmistaja=73 , varsin mukavan tuntuisia soittimia ovat olleet mitä olen niitäkin testinyt.
 
Larriveeta ainakin on muutama malli Soundtoolsissa
http://www.soundtools.fi/index.php/soittimet/112/akustiset-kitarat
 
Edit: Seagull merkistäkin löytyy http://www.millbrook.fi/tuotteet.php?k=9414&tuoteryhma_id=390
 
Onhan noita vaikka kuinka. Kun meinaat tuota rahaa laitella ihan kivan määränkin niin kandee ihan rauhassa harkiten testata eri vaihtoehdot mitä löytyy ja sitten vasta tehdä päätös.
 
Edit: Käytettynäkin löytyy lisää valinnanvaraa
 
PappaSFin
Juippi96
12.09.2014 21:13:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset kaikille vastanneille, neuvoista on varmasti hyötyä!
 
Azolith
15.09.2014 08:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kans viilauttaa kitara jollain asian osaavalla, aika harvoin on kalliimmatkaan kitarat huippu soitettavuudessa tehtaalta.
Pikku puljuni toimesta tullut viilattua paljon esim Martineita.
Ne on tehtaalta suht ok, mutta parantamista soitettavuudessa on kaikissa ollut.
 
.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «