Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oman musiikin myyminen eteenpäin
1
silhouette
12.11.2013 20:51:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut kitaraa nyt vähän yli 20-vuotta ja muutenkin harrastanut koko ikäni musiikkia ja sinä aikana on tullut sävellettyä erittäin paljon omaa musiikkia pöytälaatikkoon. Ja, nyt sellainen kysymys, että onko minulla jonkinlaisia mahdollisuuksia myydä eteenpäin tuota säveltämääni omaa musiikkia? Siis, niin, että muut soittajat soittaisivat ja äänittäisivät kappaleitani ja että minä olisin pelkästään tuon musiikin säveltäjä? Paljon on tosiaan hienoja kappaleita kertynyt matkan varrella, mutta itse en tahdo esittää niitä vaan antaa korvausta vastaan ne pois tosiaan muiden esitettäviksi ja toteutettaviksi.
 
Olisin todella kiitollinen hyvistä neuvoista!
 
Aina voi yrittää.
Hargon
15.11.2013 12:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säveltäjät eivät yleensä MYY biisejään esittäjille. Säveltäjä tienaa rahansa tekijänoikeustuloina biisien julkisesta esittämisestä.
 
I was cured all right.
Jooba
15.11.2013 12:23:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Olen soittanut kitaraa nyt vähän yli 20-vuotta ja muutenkin harrastanut koko ikäni musiikkia ja sinä aikana on tullut sävellettyä erittäin paljon omaa musiikkia pöytälaatikkoon. Ja, nyt sellainen kysymys, että onko minulla jonkinlaisia mahdollisuuksia myydä eteenpäin tuota säveltämääni omaa musiikkia? Siis, niin, että muut soittajat soittaisivat ja äänittäisivät kappaleitani ja että minä olisin pelkästään tuon musiikin säveltäjä? Paljon on tosiaan hienoja kappaleita kertynyt matkan varrella, mutta itse en tahdo esittää niitä vaan antaa korvausta vastaan ne pois tosiaan muiden esitettäviksi ja toteutettaviksi.
 
Olisin todella kiitollinen hyvistä neuvoista!

 
Se miten sä lähdet tätä hoitamaan eteenpäin on seuraavanlainen.
 
1. Avaa itsellesi Soundcloud tai muu vastaava pilvipalvelu mihin voit tallentaa omat sävellyksesi itsesi esittämänä. Demolaatu on ihan ok!
2. Lähetä näitä biisejä kustantajille ja tarjoa heille omia tuotoksiasi.
 
Kustantaja on se henkilö jota sun pitää lähestyä tässä vaiheessa. Lähetät linkkeinä nipun biisiä ja kysy, että mitä pidät ja löytyisikö sulta sellaista artistia/levy-yhtiötä jolle näitä voisi tarjota.
 
Jos kustantaja tykkää sun matskusta niin sitten teet hänen kanssaan kustannussopimuksen ja hänen tehtäväkseen jää sun biisien markkinointi. Hän ottaa palkkionsa tekijänoikeustuloista joten jos ei tulosta synny niin hänkään ei saa liksaa niinkuin et sinäkään.
 
PS. Kannattaa pyytää ennakkoa niin sen jälkeen on kustantaja varsin motivoitunut ;) tämä siis vasta kun diili syntyy.
 
nisumaka
15.11.2013 14:02:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mahdollisuuksia myydä eteenpäin tuota säveltämääni omaa musiikkia
 
Ihan mielenkiinnosta, mistä olet saanut sanoitukset? Vai tarkoitatko omalla musiikilla teoksia, joihin olet tehnyt sekä sanoituksen että sävellyksen, ja arvellen myös sovituksen, joten sinulle kuuluu kaikki tekijänoikeuskorvaukset, oletan.
 
Kuten edellä mainittiin jo, sinun tulee tavalla tai toisella tehdä edustava demosetti tuotannostasi ja sitten alkaa tarjota sitä eri kanavia pitkin. Hyvän tuottajan löytäminen voisi olla yksi fiksuimmista reiteistä.
 
Jooba
16.11.2013 14:04:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Ihan mielenkiinnosta, mistä olet saanut sanoitukset? Vai tarkoitatko omalla musiikilla teoksia, joihin olet tehnyt sekä sanoituksen että sävellyksen, ja arvellen myös sovituksen, joten sinulle kuuluu kaikki tekijänoikeuskorvaukset, oletan.
 
Kuten edellä mainittiin jo, sinun tulee tavalla tai toisella tehdä edustava demosetti tuotannostasi ja sitten alkaa tarjota sitä eri kanavia pitkin. Hyvän tuottajan löytäminen voisi olla yksi fiksuimmista reiteistä.

 
Tässä varmaan tuottajalla tarkoitat sitä kuka maksaa viuluja eli levy-yhtiötä? Lähinnä ettei mene termit sekaisin kun haetaan oikeita tyyppejä, koska ketjunaloittaja ei halunnut itse esittää musiikkiaan niin taiteellisella tuottajalla tähän ei ole osaa eikä arpaa.
 
Levy-yhtiöissä voi suoraan lähestyä A&R henkilöä joka toimii suoraan artistien kanssa. Hänen tehtävänään on suunnitella artistin uraa ja tarpeen vaatiessa etsiä myös hänelle biisejä sekä suoraan säveltäjiltä että kustantajilta.
 
nisumaka
18.11.2013 09:40:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä varmaan tuottajalla tarkoitat sitä kuka maksaa
Kiitos Jooba, tätä juuri tarkotin.
 
Jooba
20.11.2013 13:00:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Kiitos Jooba, tätä juuri tarkotin.
 
Tarkemmin kun rupesin ajattelemaan niin toisaalta myös taiteellinen tuottaja voi saada asioita aikaan! Monesti taiteellisilla tuottajilla on oma pienlevy-yhtiö jonka kautta voi tehdä yhteisjulkaisu isompien lafkojen kanssa ja he voivat suositella omia biisejään joita ovat tuottaneet ja ehdottaa jopa artistille suoraan!
 
Tää nyt on sitten jo niin nippelitietoa ja tosi harvinaista, että kannattaa unohtaa ja keskittyä vaan sen kustantajan hankkimiseen :P
 
Janus
21.11.2013 01:01:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä nisumakan neuvo oli erittäin asiallinen, ennen näitä ketjun paria viimeistä (tarpeetonta) korjausliikettä. Mun nähdäkseni biisejä voi tarjota kolmea reittiä pitkin:
 
- kustantajille
- suoraan artistille/yhtyeelle (jos on henkilökohtainen suhde artistiin jotain muuta kautta)
- erilaisiin pitkin vuotta järjestettäviin sävellys- ja sanoituskilpailuihin (esim. Merilaulukilpailu, Tangosävellyskilpailu, Somero Soikoon, lastenmusiikin sävellyskilpailu, jne. jne.)
 
Noista vaihtoehdoista viimeinen (jos sekään) saattaa edellyttää nuottikuvan olemassaoloa, muuten presentoimiseen riittää tarpeeksi laadukas soiva demo ja sanoitukset kirjoitettuna (kaukana ovat ne ajat, kun T. Kärki Fazerin tms. kustannuspäällikkönä näki työpöydälleen tuodusta nuotti-A4:sta, oliko kyseessä hitti vai ei). Osaava tuottaja/äänittäjä/miksaaja/demomasteroija voi olla alkuvaiheessa ihan olennainen lenkki edustavan biisinkirjoitusdemon tekemisessä. (Tietenkään ei välttämätön, MIKÄLI kirjoittajalta löytyy knowhow myös näihin muihin asioihin, itse laulunkirjoittamisen lisäksi.)
 
Levytuotantoa ei tietenkään tarvitse lähteä hakemaan, mutta asiallisen soundinen demo (esim. pari raitaa akustista kitaraa + hyvä demolaulu, siis liidit ja muutama stemma, on ihan riittävä!) ei ainakaan huononna mahdollisuuksia hyvän biisin pitchaamisessa eteenpäin. Kaikki hyvät kirjoittajat eivät muuten ole huikaisevia solisteja/instrumentalisteja, joten demolaulajien käyttö on varsin yleistä. Jos on käyttänyt elämästään useita satoja, ellei tuhansia, tunteja laulunkirjoitustaitojensa hiomiseen, ei ole siinä katsannossa pari sataa euroa ole kovinkaan iso sijoitus hyvänkuuloisten perusdemojen tekemiseen 2-3:sta potentiaalisimmasta biisistään.
 
silhouette
21.11.2013 15:15:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille tähän ketjuun vastanneille, viesteistä oli todellakin paljon apua! =)
 
Aina voi yrittää.
Kalmo
29.11.2013 13:06:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän jo viitattiinkin, mutta silti:
Postissa puhutaan vain sävellyksistä/musiikista. Kuinkas sovitukset ja tekstit?
Jos tarvitaan ulkopuolista sovittajaa ja tekstittäjää, niin kannattaa varautua monenmoiseen kädenvääntöon.
 
On ihan tavallista, että joutuu tekemään lehmänkauppoja, esim. ottamalla sovittajan
mukaan myös säveltäjäksi tms. Kustantaja/tuottaja/sovittaja voivatkin haluta iskelmäsi sovitettavan tangoksi tai reggaen perusiskelmäksi jne. Tai omaa tekstiäsi ei kelpuuteta vaan teksti otetaan muualta.
 
Mutta noin yleisesti, käypäiset väylät on jo mainittu.
Joko musiikkikustantaja, jolla on yhteyksiä tuottajiin, levy-yhtiöihin ja artisteihin, tai levy-yhtiö tai suora yhteydenotto artistiin ovat varmaan varteenotettavimmat vaihtoehdot.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Börje
14.01.2014 20:59:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä lainaan nyt tätä ketjua omiin agendoihin. Osaako joku sanoa minkälaatuista tuotannon pitää olla, jos biisinkirjoittajana haluaa laulujensa uppoavan kustannus/levy-yhtiöiden porukkaan? Siis kohteina on ensisijaisesti ihan levyttävät, menestyvät artistit. Olen tehnyt omasta mielestäni todella kovia pop-sävellyksiä, mutta pelkään, että ne jää paitsioon saundiensa takia. Yksi ongelma on MIDI-hommat, joita en monen yrittämisen jälkeen saanut toimimaan kunnolla. Enkä taida enää uhrata aikaa ja energiaa niitten kanssa kikkailuun ja soitan keybordeille tarkoitetut jutut kitaralla ja lisäilen sen verran reverbbiä, että kuulostaa etäisesti synalta. Pilaako tuollaiset kikkailut heti tsäänssit? Biiseistä saa kyllä hyvin selvää, mutta on tuotannollisesti kaukana "oikeista" levytyksistä. Mietin vain, että joutuukohan sitä menemään oikeeseen studioon äänittelemään mahdollisuuksien maksimoimiseksi.
 
Sanojakin olen väkertänyt, mutta demolaulajan etsiminen on vielä työn alla. Laulusuoritus taitaa olla se tärkein "soitin" kuitenkin kun tällaisia radioon tähdättyjä veisuja demottelee.
 
Kustannusyhtiö taitaa olla se "way to go", mutta koitan myöskin mahd. moneen levy-yhtiöön tyrkyttää.
 
Tähän saa laittaa lisää neuvoja ja ajatuksia ja vaikka tsemppauksia. Meinaa pieni epäusko hiipiä puseroon, kun niin tosissaan jotain yrittää.
 
Jooba
20.01.2014 10:58:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demon tasolla ei ole väliä hoetaan aina kaikkialla, mutta kyllä sillä todellisuudessa on väliä. Tärkeintä on ensivaikutelma ja jos soundimaailma on tosi kurja niin mulle tulisi ainakin mieleen, että säveltäjä menee sieltä mistä aita on matalin. Vaikka biisissä olisikin kaikki kohdillaan sävellyksellisesti niin se ei tarkoita, että se tulisi valituksi. Mieti näin, että levy-yhtiöt ja kustantajat saa päivittäin satoja kappaleita kuunneltavaksi. Kysy itseltäsi erotutko massasta jos olet korvannut synat kitaralla jossa on mausteena reverbiä. Erotut mutta et eduksesi. Kaikilla musa-alan työntekijköillä on joku tausta aina soittajana olipa harraste tai ammattilaistaso.
 
MIDI homman saat haltuun helposti jos perehdyt asiaan. Riippuen siitä millä äänityssoftalla biisejä nauhoittelet niin haet Youtubesta videoita "setting up midi route on (Tähän se sun softan nim)". Muista, että MIDI on vaan käskyjä/komentoja, ei ääntä eli sun pitää aina reitittää se johonkin laitteeseen joka lukee komennot ja antaa ääntä ulos.
 
Älä vaivu epäuskoon. Et ole ainut etkä viimeinen ihminen joka näiden asioiden kanssa tulee painimaan. Tee hyvä laatuista ja ennen kaikkea hyvää musaa mihin itse uskot ja lähetä biisejä eteenpäin rohkeasti. Se on way to go!
 
Börje: Mä lainaan nyt tätä ketjua omiin agendoihin. Osaako joku sanoa minkälaatuista tuotannon pitää olla, jos biisinkirjoittajana haluaa laulujensa uppoavan kustannus/levy-yhtiöiden porukkaan? Siis kohteina on ensisijaisesti ihan levyttävät, menestyvät artistit. Olen tehnyt omasta mielestäni todella kovia pop-sävellyksiä, mutta pelkään, että ne jää paitsioon saundiensa takia. Yksi ongelma on MIDI-hommat, joita en monen yrittämisen jälkeen saanut toimimaan kunnolla. Enkä taida enää uhrata aikaa ja energiaa niitten kanssa kikkailuun ja soitan keybordeille tarkoitetut jutut kitaralla ja lisäilen sen verran reverbbiä, että kuulostaa etäisesti synalta. Pilaako tuollaiset kikkailut heti tsäänssit? Biiseistä saa kyllä hyvin selvää, mutta on tuotannollisesti kaukana "oikeista" levytyksistä. Mietin vain, että joutuukohan sitä menemään oikeeseen studioon äänittelemään mahdollisuuksien maksimoimiseksi.
 
Sanojakin olen väkertänyt, mutta demolaulajan etsiminen on vielä työn alla. Laulusuoritus taitaa olla se tärkein "soitin" kuitenkin kun tällaisia radioon tähdättyjä veisuja demottelee.
 
Kustannusyhtiö taitaa olla se "way to go", mutta koitan myöskin mahd. moneen levy-yhtiöön tyrkyttää.
 
Tähän saa laittaa lisää neuvoja ja ajatuksia ja vaikka tsemppauksia. Meinaa pieni epäusko hiipiä puseroon, kun niin tosissaan jotain yrittää.
 
Kalmo
30.01.2014 15:22:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan edellistä. Niin monen menestyneen biisin toimivuus ja koukku on kiinni nimenomaan soundimaailmasta ja sovituksesta, että kyllä sen demon pitäisi olla aika lähellä sitä, mikä korvien välissä tekijällä soi.
 
Tyrkyllä on kuitenkin niin paljon tavaraa, että jos karsijan on ruvettava mielikuvittelemaan "miltä tää kuulostais kireällä synasoundilla" tms. niin onnistumisen mahdollisuudet varmasti ainakin hieman heikkenevät.
 
Poikkeuksellisen hyvä nyt varmaankin erottuu aina, etenkin tekstit, tietysti, vaatimattomamminkin toteutettuna, mutta miten luoda sitä poikkeuksellisen hyvää.
 
Tämä on ihan mutua, mutta uskoisin, että heikkosoundista ja haparoivasti sovitettua "täysdemoa" parempi on sitten ihan pelkistetty demo - mies ja kitara, mies ja piano. Tai ehkä komppikitara, rummut, basso tms.
 
Onhan niinkin, että tuottajalta säästyy rahaa, jos edes joitain demon raitoja voi käyttää suoraan julkaisuversiossa.
 
Kyselin joskus 80/90-luvun taitteessa, mitä maksetaan, jos levy-yhtiölle myy
biisin sävel ja sanat pakettina. Muistaakseni hinta oli jotain 700 markan paikkeilla.
Eli vähän toistasataa euroa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Janus
30.01.2014 15:41:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainitaan nyt vielä, että Suomen kustantaja- jne. markkinoille on ihan turha tarjota englanninkielisiä irtobiisejä, instrumentaaleista puhumattakaan. Kansainvälisiltä kustantajilta, etenkin Ruotsista (Scandinavian Songs, Chrysalis jne.) tulee demoina laareittain laadukasta poppia, välillä lähes levytasoisella tuotannolla. Todella harvassa ovat ne caset, kun kotimainen artisti levyttää kotimaan markkinoille englanniksi ulkopuolisten tekijöiden voimin - viimeisin esimerkki taitaa muistaakseni olla VoF-Mikko Sipolan 1. levy, jonka biiseistä lähes kaikki (tai vähintäänkin hyvin suuri osa) olivatkin sitten ruotsalaista tuotantoa poislukien yksi Samu Haberin (SRA) co-write-biisi (ei, en omista levyä, en voi tarkistaa nyt sleevestä).
 
Tekstitys on niin tärkeä osa _laulun_kirjoitusta, että sen opetteluun ja harjoitteluun kannattaisi panostaa huomattavasti enemmän kuin jonkun kompressoriplugarin ominaisuuksiin. Ja jos on tilanne, että tekee A1-laatuista kamaa sävellyksellisesti ja tuotannollisesti, mutta tekstit kanittavat, kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä myös (ammatti)sanoittajiin. Tekijänoikeudethan tuossa kohtaa sitten splittaantuvat vähintään 50%/50%, mutta puolet satasesta on paljon enemmän kuin 100% nollasta.
 
annananna
08.09.2014 02:43:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei mitäs toi kuoromatsku. Että jos sovitaan kuorolle biisin, niin voinko mä myydä sen niille?? Tarkoitan, että kysyn sovitukselle luvan ja teen biisin ja myyn sen kuorolle soveltuvaan hintaan Niinkö???
 
anna-elina.lappalainen.ota.fi
nisumaka
08.09.2014 07:57:21 (muokattu 08.09.2014 10:23:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

annananna. Sillä ei ole merkitystä, kenelle myyt, siis kuorolle, bändille, yksittäiselle artistille. Joissain musiikkilajeissa ei ole tekijänoikeusmaksuja, mutta rajataan ne pois tästä.
 
Siis täähän lähtee siitä, että alkuperäinen säveltäjä omistaa teokseen oikeudet. Häneltä sinun on siis pyydettävä lupa. Sitten jos kuoro haluaa, että teet sovitustyön, niin voit ottaa tästä sovitustyöstä palkkion. En ihan tarkkaan ymmärrä kysymystäsi, luulen? Mutta siis toistan vielä, että jos teoksen alkuperäiset tekijät antavat sinulle oikeuden tehdä oma sovitus biisistä, niin siitä vaan, ja se kenelle sen teet, maksaa sinulle tästä työstä palkkion.
 
annananna
08.09.2014 20:18:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: annananna. Sillä ei ole merkitystä, kenelle myyt, siis kuorolle, bändille, yksittäiselle artistille. Joissain musiikkilajeissa ei ole tekijänoikeusmaksuja, mutta rajataan ne pois tästä.
 
Siis täähän lähtee siitä, että alkuperäinen säveltäjä omistaa teokseen oikeudet. Häneltä sinun on siis pyydettävä lupa. Sitten jos kuoro haluaa, että teet sovitustyön, niin voit ottaa tästä sovitustyöstä palkkion. En ihan tarkkaan ymmärrä kysymystäsi, luulen? Mutta siis toistan vielä, että jos teoksen alkuperäiset tekijät antavat sinulle oikeuden tehdä oma sovitus biisistä, niin siitä vaan, ja se kenelle sen teet, maksaa sinulle tästä työstä palkkion.

 
Kiitos, juuri tätä hain.
 
anna-elina.lappalainen.ota.fi
Janus
08.09.2014 21:40:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis täähän lähtee siitä, että alkuperäinen säveltäjä omistaa teokseen oikeudet. Häneltä sinun on siis pyydettävä lupa.
 
"Alkuperäinen säveltäjä" ei vaan ole useinkaan kontaktoitavissa suoraan - tällöin oikea osoite yhteydenotolle on kappaleen kustantaja/kustannusyhtiö. Edesmenneiden säveltäjien (TO voimassa 70 vuotta säveltäjän kuolinvuoden jälkeen) osalta oikeuksia voi valvoa kustantajien lisäksi/sijasta myös esim. perikunta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «