Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Another Love, mielipiteitä kaivataan
1 2
porojussi
06.09.2014 14:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan näin ensi alkuun, mikäli tämä nyt ei mene oikeaan osioon, voisiko joku ystävällinen moderaattori siirtää tämän sille kuuluvalle paikalle? Kiitos.
 
Asiaan!
 
Olen huvikseni olohuoneessa äänitellyt covereita, ja vähän tutkiskellut äänityssoftan ja laitteiston yms. käyttöä. Ihan perushommat on kai jokseenkin kunnossa, mutta suurempi ymmärrys asiasta vielä puuttuu. Mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa..
 
Kaipaisin hieman mielipiteitä alla olevan linkin äänityksestä. Tuntuu ettei itsellä ole enää mitään tolkkua kappaleen muokkailussa, jokainen kuuntelukerta kuulostaa erilaiselta, ja jokainen pieni muutos parantaa tulosta. Ja huomenna se muutos kuulostaakin jo ihan paskalta.
 
Toivoisin, että ette keskittyisi niinkään "epäolellisiin" seikkoihin, kuten siihen, miten englannin kieli taipuu suussa. Puhtaasti äänitysteknisiin seikkoihin siis.
 
Biisi: https://soundcloud.com/porojussi/tom-odell-another-love-cover
 
Vähän laitteistosta:
- Cubase AI 6
- AI: Steinberg UR-22
- Laulumikki: SE Electronics X1
- Kitara: Seagul Entourage Rustic QI (elektroakustinen, kitara äänitetty suoraan piuhalla)
 
Kiitos jo etukäteen kommenteista!
 
hallu
06.09.2014 17:18:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä yhtään lauluasi häpeile, kyllä se kuuntelun kestää kevyesti. Tota noin.... itse en ole mikään asiantuntija ja oikeastaan aika huono näissä äänitysjutskissa,mutta pari huomiota tuli kuitenkin mieleen. Ensinnäkin tuo släppikaiku sopi ihan hyvin tuohon lauluun, mutta kitara oli aika kuivan kuuloinen ja siksi vähän niinkö eri tilassa (ehkä se oli tavoitteesikin). Kitara tuli varmaan osittain sen kuivuuden takia vähän naamaan (saattoi tietenkin olla tarkoituksesikin). En minä näitä taiteellisia ratkaisuja sinällään kritisoi, kunhan vaan huomioin tuollaisia pikkuseikkoja. Ai niin ja kitaran kompurassa atakki tuntui korostuvan aikalailla, mutta sehän toisaalta alleviivaa sitä rytmiä et sillein. Ihan hieno veto tuo sinällään minusta oli.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
porojussi
06.09.2014 17:52:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos palautteesta, juuri tällaista kaipasinkin!
 
Tuo on itseasiassa yksi suurin ongelma joka minulla tuntuu olevan, en oikein saa miksattua sellaista yhtenäistä biisiä, vaan kitara ja laulu kuulostaa juuri siltä kuin olisivat eri tilassa.. Olisiko mitään vinkkejä miten se onnistuisi? Olen kokeillut erilaisia kaikuja, säädellä kompuraa sun kaikkea muuta.. Sieltähän tuo ratkaisu varmaan löytyiski, kun vain tietäis mitä käännellä ja mihin suuntaan :)
 
Koitan seuraavassa äänityksessä mikittää kitaran (tai jopa äänittää molemmilla, mikillä sekä suoraan piuhalla??), katsoa jos sillä tulisi vähän parempaa jälkeä.
 
washburn
06.09.2014 20:05:15 (muokattu 06.09.2014 20:06:37)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitappa äänittää sitä kitaraa myös sillä mikillä. Toi linja soundi pelkästään on aika kauhee, sitä voi kyllä käyttää mikkisoundin tukena.
 
Laulusta. Onko sulla joku outo kaiku siinä, vai tuleeko huoneen ensiheijasteet sieltä noin rankasti esiin? Jos se on huone, niin akustiikka ensin kuntoon.
 
Live long and Prosper
anapena
06.09.2014 23:34:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisi ajatella jotain yhteistä prosessointia/plugaria, joka liimaisi niitä yhteen. Ryhmään tai masteriin yhteinen kompura/limitteri. Se ei estä, etteikö niitä voi ensin kompuroida omilla raidoillaan. Kitaraa voisi ihan vähän ajaa laulukaikuun jne.
 
Istu ja pala!
-Q-
07.09.2014 16:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara on kyllä turhan etualalla, tuon räpisevän piezosoundin ja ehkä ihan vaan volumenkin takia. Kannatan jo ehdotettua kitaran mikitystä mutta kokeilemisen arvoista on myös ajaa tuo nykyinen raita jonkun vahvistinsimulaattorin läpi (Cubasesta löytyy Amp Rack).
 
Antti1
07.09.2014 16:58:55 (muokattu 07.09.2014 17:01:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos äänitetty kitarasoundi on toi, niin mä koittaisin tehdä sille jotain yllättävää. Joku todella härski delay pomppimaan ympäriinsä, kikkailua vahvistinsimulaatioilla ja ihan mitä tahansa ei-niin-tavanomaista. Ton tyyppinen soundi on jotenkin vaan "väärä" tähän kontekstiin ja sit taas toisaalta sama mikitettynä on kuultu jo tuhat kertaa ennenkin.
 
Tilasoundiksi mä valitsisin jotain muuta, ellei toi oo sit tullut mikin kautta. Joku muhkea plate ja stereodelayta päälle. Kitaraa myös samaan kaikuryhmään, jotta ne kuulostaa tulevan samasta paikasta. Kitaraa hiljemmalle, ryhmäkompuralla molempia länään ja sit joku luova yllätys kokonaisuuteen. Sopivasti tehdyt stemmalaulut ja muut ulinat tekisi tässä pätkässä todella paljon enemmän kuin mikään ruuvaus miksauksen parissa.
 
E: Jos ilkeät, niin pistä käsittelemättömät otot jakoon? Mä voisin ainakin ihan mielenkiinnosta kokeilla, että mitä tollaisesta paketista saisi aikaan. Itse en jaksa nyt ruveta äänittämään mitään, laiskotuttaa ja mikitkin on läjässä treeniksellä. :D
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Moyhiss
07.09.2014 18:44:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kitaraa vois levittää jollai plugarilla tai kaks tiukkaa ottoo ja panoroi vähän. Sais laulun istuun paljon paremmi siihen väliin. Kitara vois pehmentää erilaisella kaiulla tai pienellä leveällä eq leikkauksella sieltä 3,5kHz:n tienoilta. Leikkaus tuolta alueelta on myös juuri se missä laulu tykkää yleensä olla. Masteriin kompura tyyliin 2:1 ratiolla, attack 10-30ms ja 1-3dB gain reduction tuo loistavaa liimaa. Kitaran ja laulun ohjaaminen samaan kaikuun on myös hyvä setti. En tie onko tää ihan peruskauraa sulle mut reverbin equttaminen on tosi tärkee luonnollisen kaiun aikaan saamiseks.
 
washburn
07.09.2014 19:38:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika turhaa alkaa jotain masterkompuran atakkiaikoja hieromaan jos äänitysjälki on tuollaista kuin näytteessä. Perusasiat kuntoon. Ensin vaikka niin, että äänität yhdellä mikillä yhtäaikaa laulun ja kitaran ja haet hyvän balanssin sillä mikin sijoittelulla.
 
Live long and Prosper
Spedemix
08.09.2014 22:02:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, äänitä sitä akkaria mikillä, noi piezohommat saundaa aina huonommilta (niiden pointti on lähinnä vähemmän vuotoa ja sitä kautta kiertoa lavalla). Laitat lauluun ja akariin samaa kaikua niin kyllä se siitä. Muuten toi kuulosti mun korvaan ihan tarpeeks yhtenäiseltä.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
porojussi
09.09.2014 00:33:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille kommenteista!
 
Eli pääongelmana vaikuttaisi olevan kitaran äänitys, kaiut, sekä "instrumenttien" irrallisuus.
 
Pitääpä ottaa huomenna ja koittaa äänittää kitara uudestaan huomenna, mikillä. Ja mahdollisesti myös jotain stemmalaulun tynkää, mikäli nyt päällänsä oleva flunssa sen sallii...
 
Antti1, voisin laittaa raakaversion jakoon, jossa on molemmat kitarat. Olisihan se itsestäkin mielenkiintosta kuulla mitä muut sais tavarasta aikaseksi :)
 
Moyhiss, lopputulos olisi varmasti hyvä tuolla tuplaäänityksellä, mutta uskon että kahden raidan välille tulis vähän turhan paljon eriäväisyyksiä, aika fiilispohjalta vetelen kitaran, sen kummemmin komppeja miettimättä. Ja reverbin equttamista en ole harrastanut, toki siihen voisi koittaa perehtyä.
 
Tämän ketjun vastauksista olen kyllä oppinu paljon enemmän, kun mitään muuta ketjua lueskelemalla. Vaikka äänite ei omaakaan korvaa hirveästi miellytä, on jotenki vaikea miettiä mitä se voisi olla, kun ei oikein tiedä mihin tällaisella vaatimattomalla laitteistolla pystyy. Tietää, että studiolaatuun ei pysty, mutta ihan paskaakaan ei pitäisi tulla. Mutta eiköhän ne rajat tässä kokeilulla selviä..
 
Palaan asiaan pikapuoliin!
 
porojussi
09.09.2014 20:05:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huhhuh, johan oli sessiot...
 
Sama biisi mikillä äänitetyn kitaran kanssa löytyy nyt saman linkin takaa(v2). Vaan eipähän ollut mutkatonta tämäkään touhu, ja loppuviimein en edes jaksanut soittovirheistä välittää, joten niitäkin kappaleelta löytyy melkosen monta.
 
Koitin myös nuita ehdottuja kikkoja biisin yhteensitomiseksi. Raidoilla on nyt omien lisäksi yhteinen kompura, sekä kaiku.. Ainakin omaan korvaan kuulostaa yhtenäisemmältä.
 
Mutta nyt kirjoitushetkellä kun tuotosta kuuntelee, niin kuulostaisi kitara ehkä aavistuksen hiljaiselta..
 
Mielipiteitä saa jälleen heitellä.
 
Linkki kappaleisiin: https://soundcloud.com/porojussi/tracks
 
Antti1, tässä linkki äänityksen raakaversioon: https://www.dropbox.com/s/c8yirtqisr2jhhy/Another%20Love_raw.cpr?dl=0
 
Antti1
09.09.2014 20:14:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

porojussi: Antti1, tässä linkki äänityksen raakaversioon: https://www.dropbox.com/s/c8yirtqisr2jhhy/Another%20Love_raw.cpr?dl=0
 
Toi on ilmeisesti Cubasen projektitiedosto, mä en tee sillä oikein mitään. Pystytkö bouncaamaan ne kaikki raidat erillisiksi waveiksi, jotka lähtevät liikkeelle samasta kohtaa, eli biisin alusta?
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
porojussi
09.09.2014 21:48:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan!
 
https://www.dropbox.com/s/7b8dp0xt5dudpsh/Kitara_Linja.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s/k5jy5unqj99vi5n/Kitara_Mikki.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s/o3kpvohwsiz7fbz/Laulu.wav?dl=0
 
Antti1
10.09.2014 00:39:25 (muokattu 10.09.2014 00:45:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa tollanen pikainen ehdotelma luurit päässä tehtynä, balanssi voi olla mitä vaan tähän aikaan puuhastellessa: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23696254/Porojussi_1.mp3
 
Murolla se on ainakin, paikoitellen vähän pieruisen kuuloinen ja kaikkea, mutta jotenkin noin mä tekisin ton. Mä tosin puuttuisin siihen musiikin sisältöön hitusen ja en menisi alusta loppuun ihan pelkällä yhdellä akkarilla, jotta saisi lisää mielenkiintoa veisuun. Mua tylsistyttää nykyään aika usein pelkkä mies + kitara pidemmän päälle.
 
E: Oo muuten jatkossa tarkkana äänitystasojen kanssa, sä olit nyt vetänyt ton mikitetyn akkarin särölle asti. Sen linjan myös voi ja kannattaa äänittää samalla otolla. Jos äänitit, niin sit siinä on tapahtunut jotain hyvin jännää raitojen välisessä synkassa.
 
E2: Äh, ton stereolevityksen kokeneen linjakitaran volume-automaatiokäppyrä jäi pois rendatessa. Olkoot, se tulee sieltä taustalta nyt siis alusta loppuun saakka. Tätä se on yöllä puuhastellessa... :D
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Moyhiss
10.09.2014 02:36:44 (muokattu 10.09.2014 15:30:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees mäki otin noi sun raakafilut käsittelyyn tässä yön pikkutunneilla ja tämmönen tuli:
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/74487013/Another%20lovee.mp3
 
porojussi
10.09.2014 16:47:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jessus, mikä ero! Kaks melko erilaista miksausta, molemmat loistavia. Tässähän alkaa aivan häpeämään omia räpellyksiä.
 
Antti1, itse en ainakaan sen kummempaa "pieruisuutta" havainnu. Ja vaikka siellä sellaista oliski, laittasin kyllä syyt äänitysten niskoille. "You can't polish a turd" :) Todella makean kuulonen. Ei uskois että on tehty kahdesta monoraidasta. Ja nyt sitä vasta huomaa "stereokuvan" tärkeyden.
Uskomatonta miten kitarasta voi nuinkin pehmeän kuulosen saada, soitto kuitenkin tapahtu Jazz III:lla. Löysällä plekulla tuli ärsyttävästi lätinää äänitykseen.
 
Instrumentteja mielellään lisäisin, mikäli niitä tästä Espoolaisesta kaksioista löytyisi.. Noh, ukulelea ja sähkökitaraa lukuunottamatta. Sähköpiano olisi aivan unelma omistaa, mutta rahan- ja tilanpuutteen vuoksi se nyt ainakin toistaiseksi jää pois. Huuliharppu on myös ostoslistalla, sillähän vois olla mielenkiintosta jotain keksiä.
 
Voitko selventää hieman enemmän miksausprosessia?
 
Moyhiss, tämä on juuri sitä mitä itsekin alun perin lähin hakemaan miksauksessa. Hyvät kaiut, tasasen pehmeän kuulonen, ja yhtenäinen lopputulos. Brilliant!
 
Voisitko myös hieman selventää miksausprosessia? Ellei ala jo työltä tuntumaan :)
 
Kauanko olette äänitys/miksaushommia tehny? Onko koulutus, vai ihan oman käden kautta oppinu? Mitä softaa/softia käytätte?
 
Nöyrimmin kiitoksin,
porojussi
 
Antti1
10.09.2014 19:58:42 (muokattu 10.09.2014 20:01:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

porojussi: Instrumentteja mielellään lisäisin, mikäli niitä tästä Espoolaisesta kaksioista löytyisi..
 
Pienellä kekseliäisyydellä, lisävälineillä ja soittotyyliä muuttamalla sä saat pelkästä akustisesta kitarasta pianomaisia, vähän jousisoitinmaisia ja bassomaisia soundeja ulos. Täytyy vaan käsitellä äänien alukkeita ja sointia rajusti. Rumpusoundeja saa tietty kopistelemalla koppaa. Tuollaiset perinteisestä tavasta poikkeavat jutut on mun mielestä todella mielenkiintoisia, jos niillä onnistuu luomaan toimivan kokonaisuuden.
 
Voitko selventää hieman enemmän miksausprosessia?
 
Mulla oli noissa käytössä Mäag EQ4, Vertigo VSC-2, Waves Vocal Rider, Celemony Melodyne, Waves Reel ADT ja Valhalla Room. Masteriin koitin Slate FG-X:ää, mutta se veti inhasti särölle joitain osia biisistä.
 
Kaikissa kanavissa on ensin Mäag EQ4 ja perässä Vertigo VSC-2. Näillä poistin kitarasta yläkeskaria ja lisäsin lauluun yläpäätä sekä keskiääniä. Kompressorilla tietty dynamiikkaa lyttyyn ja Vocal Riderilla vielä +/-1dB koneen hoitamaa "automaatiota" äänenvoimakkuuden tasaamiseksi.
 
Laulussa oli slap delay tyylinen kaiku insertissä (Valhalla Room) ja auxin kautta sitten Lexicon tyylinen hallikaiku (Valhalla Room) yhteisenä kitaralle, leadilaululle ja tolle feikkamalleni stemmalaululle.
 
Mikitetty kitara tulee keskeltä ja sen insertissä on ihan hitusen ensiheijasteisiin painottuvaa tilasoundia (Valhalla Room) viemässä sitä taaemmas äänikuvassa. Linjakitara on levitetty Reel ADT:n kanssa stereoksi ja siinä on reilummin tota auxin kautta laitettua hallia. Siihen mä laitoin ton Valhalla Roomin modulation-säädön kanssa chorusta vähän luomaan snadia muljutusta sointiin. Se pehmentää tossa soundia. Noiden kertosäkeistöjen ympärille mä loin tollaisen synapadin kaltaisen soundimuhennoksen jollain 41 sekuntia pitkällä kaiulla, siihenkin käytin Valhalla Roomia.
 
Stemmalauluille toi sama stereolevitys (Reel ADT) ja vähän enempi hallikaikua. Tästä ei oo nostettu eq:lla niin paljoa yläpäätä jottei sibilanssit pompi häiritsevästi ympäri stereokuvaa. Sen lisäksi mä vedin stemmat tiukasti nuottiin Melodynellä ja tein sillä terssiharmonian. Ko. soundi sopii nykypäivän poppituotantoon, mutta helpommalla pääsee vaan laulamalla ne stemmat. Toisaalta koneella tekemällä pysyy ainakin laulaja timessä alkuperäisoton kanssa ilman Vocalignejakin. ;)
 
Sit masterissa oli kompuraa ja ihan millin verran yläpäätä avaamassa eq:ta. Samat systeemit käytössä sielläkin, eli EQ4 ja VSC-2.
 
Kauanko olette äänitys/miksaushommia tehny? Onko koulutus, vai ihan oman käden kautta oppinu? Mitä softaa/softia käytätte?
 
Kauankohan mä olisin tehnyt... Ensimmäinen tietokonepohjainen äänitysprojekti tuli varmaan tehtyä vuonna 2006, mutta silloin mulla oli todella kusinen kalusto käytössä. Alton pikkumikseri ja koneen oma äänikortti. Siitä mä pikkuhiljaa innostuin asiasta ja ostin lisää romua. Jossain 2008 paikkeilla meni hermot paskoihin metallibändeihin ja myin 90% kalustosta, sekä käytännössä melkein lopetin äänihommat muutamaksi vuodeksi. Jostain 2011 asti oon taas tehnyt vähän aktiivisemmin, vuodesta 2013 jokusen levyn miksauksen ja useamman masterin.
 
Kaikki on opeteltu ihan itse ja erityisesti kantapään kautta. Halpiskamoilla mennään edelleen, kun mun tuotannon laatu on vieläkin kaikesta muusta kuin kalustosta kiinni. :D Systeeminä pyörii miksatessa Reaper, kaiuttimina Genelec 8020 ja interfacena Mackie Onyx Satellite. Äänittäessä on eri kalusto käytössä, ellen sit tee jotain linjaäänityksiä, synia yms. kotona.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Moyhiss
10.09.2014 22:35:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos! Tosiaan aloitin kaiken perus stereokikalla. Tuplasin linjakitaran, viivytin toista 20ms ja panoroin 15% L, 15% R. Tein saman mikkikitaralle mutta tän panoroin 30% L, 30% R. Seuraavana pistin jokaisen raitaan Slate Digitalin VCC plugarin joka siis emuloi legendaarisia analogitiskejä. Se tekee pientä muutosta yhdessa raidassa, mutta sit kun sen lisää joka raitaan, busiin ja masteriin niin tuloksena on mukavaa lämpöä ja liimaa. Käytin Neven tiskiä kaikissa raidoissa.
 
Seuraavaksi tuli EQ. Kitaroissa hipass 120hz, mudan poistoa ja syvyyttä leikkaamalla sieltä 600hz tienoilta, pehmeyttä leikkaamalla 3,5kHz kohilta. Laulussa oli ainoastaan hipass siellä 150hz tienoilla. Sit kompura: käytin kitaroissa ja laulussa tunnettua LA-2A + 1176 comboo (LA-2A=smuutti ja lämmin, 1176=agressiivinen ja nopeet attack ajat). Otin eka NI:n VC2A kompressorilla dynamiikkaa tasaisemmanksi ja viimeistelin kaikki VC76 kompressorilla joka otti vaan suurimmat piikit mikkä jäi VC2A kompuralta ottamatta. VC2A:ssa on 10ms attack aika joten transientteja pääsee läpi.
 
Sit reverb: päätin käyttä kolmea eri kaikua. Erilliset huonekaiut kitaroille jotka oli kumminkin aika saman tyyliset ja sit hallikaiku johon ajoin kitarat ja laulut. Ajoin laulut myös kumpaankin huonekaikuun mitä käytin kitaroissa. Equtin ne hi- ja lopassilla ja pienellä mudan poistolla. Käytin Logicin Space Designeriä jossa osa oli stock-kaikuja ja osa Samplicityn Bricasti M7 kirjastosta (Suosittelen!).
 
Masterissa ekana oli Slaten VCC kuten muissakin kanavissa. Jatkoin tätä EQ:lla jolla leikkasin kaiken alle 40hz ja muutin kaikki alle 120hz monoksi. Seuraavaksi tuli Slaten VBC joka emuloi tunnettuja buskompressoreita. Ajoin mixin läpi kaikkien kolmen kompressorin läpi mitkä sisältyy VBC:hen mutta ainoa millä kompressoin oli fg-grey(SSL4000). Hidas attack, auto-release ja n. 1dB gain reduction. Viimeistelin kaiken A.O.M Invisible Limitterillä joka on tunnettu tosi puhtaana limitterinä millä saadaan se lopullinen volyymi tuotokselle. Tähän loppun vielä et muista pitää levelit järkevinä: mixin volyymi masterissä tyyliin -9 hujakoilla ennen masterointia.
 
Äänitys/miksaushommia meikä on tehny viimeset 5 vuotta ja kaiken oon käytännössä itse oppinut. Äärimmäinen palo tähän hommaan ja joka päivä tulee jotain tehtyä mikä tähän liittyy. Ens vuonna haen musiikkiteknologiaa opiskelemaan. Softana käytin Logic Pro X:ää ja kaikki plugarit level meteriä masterissa lukuunottamatta oli 3rd party plugareita.
 
ANTIWI
11.09.2014 15:17:48 (muokattu 11.09.2014 15:24:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Aattelin tähän samaan syssyyn kokeilla itsekin millaisen miksauksen sais nopeasti väsättyä.
Äänityshommia on tullut parin viime vuoden aikana jonkun verran tehtyä amatööripohjalta. Äänityspuolta on tullut myös jotakuinkin ahkerasti itsenäisesti opiskeltua. Pitäs ruveta vähän perehtymään myös tuohon miksauspuoleen paremmin.
 
Eli tämmösen "miksauksen" tein
http://maihinnousu.net/s/22910
 
Mielellään otan vinkkejä vastaan. Mikä oli huonoa, mikä hyvää? Mihin kiinnittää huomiota?
Itse olin lauluun ihan tyytyväinen. Tästä saattaa ammattijampalta löytyä eriävä mielipide :D
Olen huomannut myös, että ainakin tässä miksausopettelun alussa kuulo "väsyy" erittäin nopeasti. Tai ainakin minulla tuntuu näin käyvän.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «