Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ToneRite "kitaratäristin"?
1 2 3 4 555 56 57 58 59 60 61
Arkka
01.09.2014 17:06:57 (muokattu 01.09.2014 17:31:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

losli: Välttäisin aluksi niinkin suuren massan kuin kaiuttimen kiinnittämistä kitaran kanteen. Varsinkin akustisella. Kaiuttimen massa saattaa olla moninkertainen kitaran kannen massaan nähden, jolloin systeemin resonassitaajuudet ovat jotain aivan muuta kuin todellisuudessa.
 
Hyvä pointti, en tullut ajatelleeksi. Erillisessä telineessä se tarvis sittenkin olla niin painavat osat jäisi pois pelistä, mutta silloinkin se välikappale demppais varmaan ainakin akustista jonkin verran. Ei tosin varmaan enempää kuin sormella painaminen.
 
e: Ja tuosta tulee sitten taas ongelmia sen suhteen, että se pitää olla just samalla tavalla molemmilla kerroilla, eli ehkäpä ei järkevin vaihtoehto sittenkään.
 
losli
01.09.2014 21:19:41 (muokattu 01.09.2014 21:42:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Hyvä pointti, en tullut ajatelleeksi. Erillisessä telineessä se tarvis sittenkin olla niin painavat osat jäisi pois pelistä, mutta silloinkin se välikappale demppais varmaan ainakin akustista jonkin verran. Ei tosin varmaan enempää kuin sormella painaminen.
 
e: Ja tuosta tulee sitten taas ongelmia sen suhteen, että se pitää olla just samalla tavalla molemmilla kerroilla, eli ehkäpä ei järkevin vaihtoehto sittenkään.

 
Huono idea tuo aikaisemmin kuvaamasi järjestely ei välttämättä ole. Koska meitähän ei kiinnosta sinänsä se mikä on todellinen taajuusvaste, vaan tekeekö Tonerite vasteeseen muutoksia. Tällöin kuvaamasi mittausjärjestely voi olla vuotojen kannalta parempi. Ei voi tietää muuta kuin testaamalla.
 
Yksi vaihtoehto voisi olla kiinnittää kaiutin takakanteen ja mitata pietsolla etukannesta. Tuo sinun pietsoideasi olisi sikälikin hyvä että niitä voisi laittaa vaikka useita eri kohtiin soitinta. Mikrofonilla ei välttämättä saa niin suuria eroja eri pisteiden välillä.
 
darrell
03.09.2014 13:02:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: About saman verran soitettu mulla, kaikki tehtaan jäljiltä.
pitäiskö nää testata rinnakkain ennen/jälkeen?
 
Ei tarkoituksella todistaa mitään, ihan testin vuoksi kun aina mukavampi jos on vertailukitara joka soi lähtiessä about samoin.

 
En nyt ole ehtinyt tekemään tälle signaalinkäsittelypuolelle mitään valmiiksi asti. Yritän saada lähiaikoina testailtua kaavailemaani softaa ja sämplättyä omasta Överi-kitarasta jotain talteen. Jos tästä ikinä tulee valmista, niin voisin tuoda sen täristettäväksi ja ottaa samalla sun kitaran vaihdossa ja tehdä sille samat näytteenotot. Sitten täristyksen jälkeen vaihdetaan takas ja mittailen sen mun kitaran uudestaan täristettynä. Näin päästään ainakin alkuun.
 
Jos päädytään täristämään överit, niin pitää tsekata ne sähköt. Mulla näyttää mikkien puolityskytkin toimivan, mutta aika mitätön vaikutus sillä on. Tässä epäilyttää se, että jos mikit tai sähköt eivät ole tasalaatuisia, niin luotettavan vertailun kannalta sähköiset taajuusvasteet lankkukitarassa on mitä on, koska lähtökohtaisestikin puiden ja bodyn vaikutus spektriin on vähäinen. Tiedä sitte onko tässä järkeä ylipäätään, mutta katotaan.
 
Toisena ongelmana tässä on tietty se, että ei ole aikaisempia mittaustuloksia. Moni asia voi mennä mittauksissa pieleen ja silloin me ei nähdä mitään mitattavissa olevaa, vaikka jotain aistittaisiinkin. Siitäkös skeptikot riemastuu, mutta ... no pain no gain.
 
Muistelen toneriten jutuista, että laitteessa käytetään täristykseen jotain tiettyjä taajuuksia. Voisko tässä sunkin pumpussa ajatella, että sen laittaisi hitaasti pyyhkäisemään täristystaajuutta jollain kitaralle tyypillisellä alueella? Ylimääräristä väsäystä siitä toki tulee, mutta intuitiivisesti tuntuu paremmalta menetelmältä.
 
Vieläkö kiinnostaa, tai onko muita kiinnostuneita tutkimaan asiaa?
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Seba
03.09.2014 15:26:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle käy ns kaikki, ei ole vaan mitään vehkeitä millä taajuuksia mitata.
Pumpussa on kyllä säätö jotta mittaamalla varmaan taajuuden löytää
 
Kefiiri
03.09.2014 21:17:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös ne Toneriten taajuudet mahda olla verkkotaajuus ja sen mahdolliset kerrannaiset... Amerikassa pohjatärinä 60 Hz ja Suomessa 50?
 
En ole musiikin asiantuntija.
darrell
03.09.2014 21:41:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eikös ne Toneriten taajuudet mahda olla verkkotaajuus ja sen mahdolliset kerrannaiset... Amerikassa pohjatärinä 60 Hz ja Suomessa 50?
 
Okei. Minä kun luulin, että siinä ajetaan jotain "musikaalisia" täristystaajuuksia.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
GiovanniDiRondo
04.09.2014 11:18:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutua:
 
Itse en usko, että puussa tapahtuisi soittamisen tai täristämisen myötä merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttaisivat instrumentin soimiseen.
 
Uskon silti, että soittaminen (tai tärisyttäminen) parantaa jossain määrin sointia.
 
Sen kokemuksen varassa mikä minulla on, suuri osa kitarassa olevista kysymyksistä liittyy tallaan ja satulaan. Luulen, että värähtelevä kieli hioo jotenkin kieliuraa mikroskooppisella tasolla sopivan muotoiseksi, tarkkuudella johon viilaamalla ei pysty.
 
Mr. Speed
04.09.2014 11:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Mutua:
 
Itse en usko, että puussa tapahtuisi soittamisen tai täristämisen myötä merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttaisivat instrumentin soimiseen.
 
Uskon silti, että soittaminen (tai tärisyttäminen) parantaa jossain määrin sointia.
 
Sen kokemuksen varassa mikä minulla on, suuri osa kitarassa olevista kysymyksistä liittyy tallaan ja satulaan. Luulen, että värähtelevä kieli hioo jotenkin kieliuraa mikroskooppisella tasolla sopivan muotoiseksi, tarkkuudella johon viilaamalla ei pysty.

 
Tämän teorian mukaan aukisoittamisen täytyisi nollautua kielten vaihdon yhteydessä.
 
http://www.sieni.us/?id=38
GiovanniDiRondo
04.09.2014 11:22:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Tämän teorian mukaan aukisoittamisen täytyisi nollautua kielten vaihdon yhteydessä.
 
No ei mielestäni kyllä. En ymmärrä ajatustasi.
 
Mr. Speed
04.09.2014 11:30:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: No ei mielestäni kyllä. En ymmärrä ajatustasi.
 
No, kielet eivät ole 100% tasalaatuisia, joten mikroskooppisella tasolla sopivaksi hioutunut kieliura ei olekaan enää seuraavalla kielellä täysin sopiva.
 
http://www.sieni.us/?id=38
PIM
04.09.2014 11:48:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Okei. Minä kun luulin, että siinä ajetaan jotain "musikaalisia" täristystaajuuksia.
 
Asiasta on keskusteltu aiemminkin.
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=221703&o=243
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
darrell
04.09.2014 12:27:09 (muokattu 04.09.2014 12:30:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täristämisprosessissa on kyse sisäänsoittamisesta ja tämä Toneriten FAQ:ssakin sanotaan.
"The Play-In Process: The Play-In process involves the individual components of a guitar learning to resonate as a whole instead of destructively against one another. This process occurs due to vibrational energy that is transfered to the instrument effectively de-damping it. The result of this process is added volume, resonance, dynamic range, playability, etc."
 
Erityisesti kannattaa kiinnittää huomio tähän kohtaan "individual components of a guitar learning to resonate as a whole instead of destructively against one another"
 
Kitaran akustisen toiminnan kannalta tässä on kyse näiden eri komponenttien keskinäisten värähtelytaajuuksien amplitudeista ja vaiheista kun soitetaan yhtä kieltä tai useampaa kieltä eri pikkausvoimakkuuksilla. Erittäin monimutkainen prosessi, joten kukaan ei voi nyt fiilistellä näppäimistönsä takana ja väittää tietävänsä mitä todella tapahtuu ilman kattavaa vertailevaa tutkimusta. Mielipiteitä saa olla ja kritiikkiä pitääkin esittää, jotta tieto lisääntyy.
 
Joissain jo julkaistuissa papereissa taajuusvastetta tutkittaessa tietyt taajuuspiikit vaimenivat ja laajemmat taajuusalueet tasoittuivat. Eli karskisti vedin johtopäätöksen, että useammassa eri henkilöiden tekemissä mittauksissa kitarassa koettiin soinnin parantumisena se, että kitarassa ala- ja ylä-äänet soivat tasaisemmin kuin ennen täristämistä.
 
Tarkoitus on nyt kokeilla aivan itse kädet rasvassa, että nähdäänkö kitaran tuottamassa summasignaalissa tämä muutos (näillä projekteilla on tapana kuolla alkuinnostuksen jälkeen, mutta tarkoitus on ainakin yrittää.). Jos muutosta tapahtuu, niin täristäminen saa aikaan esimerkiksi muutoksia, jotka saavat kitaran eri komponenttien resonanssitaajuudet summautumaan konstrutiivisesti, eli vaikkapa korkean taajuusalueen sointi paranee ja tulee ns. yläpäätä lisää. Tapahtuuko tämä muutoksina solutasolla ja/tai komponenttien keskinäisen mekaniikan muutoksina, niin sitä ei voi mitenkään tietää tahi todistaa kotimenetelmillä.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
73nd3r
04.09.2014 12:32:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Asiasta on keskusteltu aiemminkin.
Ei sillä o väliä, pojat haluaa nyt kummiskin kokeilla akvaariopumpulla jos sattuis saamaan jonkun tuloksen että vois unohtaa sokkotestin. Aina kun tää ketju on tukahtumassa, samat nostot tulee taas esille samoine ongelmineen.
 
darrell: Siitäkös skeptikot riemastuu, mutta ...
Eniten tätä skeptikkoa _riemastuttaa_ että joku forumisti haluaa yrittää sellaista, mikä kuuluisi valmistajalle mutta johon tämä ei ole pystynyt.
 
Pitäiskö laittaa veikkaus: milloin menee 100 sivua tätä sheibaa rikki...
 
darrell
04.09.2014 12:55:10 (muokattu 04.09.2014 12:55:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Ei sillä o väliä, pojat haluaa nyt kummiskin kokeilla akvaariopumpulla jos sattuis saamaan jonkun tuloksen että vois unohtaa sokkotestin. Aina kun tää ketju on tukahtumassa, samat nostot tulee taas esille samoine ongelmineen.
 
Eniten tätä skeptikkoa _riemastuttaa_ että joku forumisti haluaa yrittää sellaista, mikä kuuluisi valmistajalle mutta johon tämä ei ole pystynyt.
 
Pitäiskö laittaa veikkaus: milloin menee 100 sivua tätä sheibaa rikki...

 
Kiitos kiitos. Se antaa positiivista energiaa, kun voi tuottaa iloa lähimmäisen arkipäivään.
 
En/emme yritä sellaista mihin valmistaja ei ole kyennyt vaan (tyhjänpäiväisen vittuilun sijaan) kokeillaan itse. Tulos se on huonokin tulos. Jos saadaan jotain aikaiseksi, niin palataan asiaan ilman turhia nostoja. Oiskohan se sitten ns. "Over and out".
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
73nd3r
04.09.2014 13:22:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Kiitos kiitos. Se antaa positiivista energiaa, kun voi tuottaa iloa lähimmäisen arkipäivään.
 
En/emme yritä sellaista mihin valmistaja ei ole kyennyt vaan (tyhjänpäiväisen vittuilun sijaan) kokeillaan itse. Tulos se on huonokin tulos. Jos saadaan jotain aikaiseksi, niin palataan asiaan ilman turhia nostoja. Oiskohan se sitten ns. "Over and out".

 
Ihan siitä vaan yrittämään.
Sori jos tuntuu tyhjänpäiväiseltä vittuilulta, mutta jälleen kerran logiikka kehiin: jos forumin jäsenistön hankittavissa olevalla laitteistolla ja koejärjestelyillä ("double blind test..?) pystytään osoittamaan laite toimivaksi, miksi valmistaja ei ole tehnyt tällaista ja esitä tuloksia?
 
PJS
04.09.2014 13:32:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Ihan siitä vaan yrittämään.
Sori jos tuntuu tyhjänpäiväiseltä vittuilulta, mutta jälleen kerran logiikka kehiin: jos forumin jäsenistön hankittavissa olevalla laitteistolla ja koejärjestelyillä ("double blind test..?) pystytään osoittamaan laite toimivaksi, miksi valmistaja ei ole tehnyt tällaista ja esitä tuloksia?

 
Kiinnostavaa on myös:
 
Miks tää häiritsee sua näin paljon, ja miten tää kaikki on sulta pois?
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
PIM
04.09.2014 13:35:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Ihan siitä vaan yrittämään.
Sori jos tuntuu tyhjänpäiväiseltä vittuilulta, mutta jälleen kerran logiikka kehiin: jos forumin jäsenistön hankittavissa olevalla laitteistolla ja koejärjestelyillä ("double blind test..?) pystytään osoittamaan laite toimivaksi, miksi valmistaja ei ole tehnyt tällaista ja esitä tuloksia?

 
Jos laitteen valmistaja OLISI tehnyt tälläisen testin, niin uskoisitko testin tuloksiin?
 
Aivan, sitä minäkin.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
73nd3r
04.09.2014 14:04:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Kiinnostavaa on myös:
Miks tää häiritsee sua näin paljon, ja miten tää kaikki on sulta pois?

Ööö... julkisella forumilla kai saa esittää erilaisia mielipiteitä..?
Ja ehdotin jo ajat sitten (ks. jossain edellisillä 56 sivulla) että uskovaiset voisi perustaa oman huoneen jossa voi vain uskoa. En hakisi ko. huoneen jäsenyyttä.
 
PIM: Jos laitteen valmistaja OLISI tehnyt tälläisen testin, niin uskoisitko testin tuloksiin?
Ks. jossain edellisillä 56 sivuilla - olen ilmoittanut muuttavani mielipidettäni jos aihetta ilmenee. Valmistajan testi olisi hyvä lähtökohta.
 
Mutta teille molemmille: miksi taas lähdettiin asian sijasta pohtimaan henkilökohtaisuuksia? Tuntuu olevan uskovaisten tapa.
 
PJS
04.09.2014 14:54:20 (muokattu 04.09.2014 14:55:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Ööö... julkisella forumilla kai saa esittää erilaisia mielipiteitä..?
Ja ehdotin jo ajat sitten (ks. jossain edellisillä 56 sivulla) että uskovaiset voisi perustaa oman huoneen jossa voi vain uskoa. En hakisi ko. huoneen jäsenyyttä.
 
Ks. jossain edellisillä 56 sivuilla - olen ilmoittanut muuttavani mielipidettäni jos aihetta ilmenee. Valmistajan testi olisi hyvä lähtökohta.
 
Mutta teille molemmille: miksi taas lähdettiin asian sijasta pohtimaan henkilökohtaisuuksia? Tuntuu olevan uskovaisten tapa.

 
Mä en vielä lukis itseäni uskovaiseksi. Ihmettelen vaan tollast lähtökohtaa keskusteluun et jaksetaan jankata jostain mihin ei itse uskota alkuunkaan ja näin ollen kuvittelis et asia sikseenkin on täysin epärelevantti, jopa siinä määrin et threadia ei olis vaivautunut edes ikinä avaamaan, etenkään sen jälkeen ku on voinut itse päätellä aiheen olevan "uskovaisten" (mikä tietty on sulta täysin ilman arvopohjaa tai henkilöön menevää dumaamista heitetty termi) sekoilua.
 
Ja siis ylipäätään koen, et mua henkilökohtaisesti helpottaa keskustelussa se kun keskustelijat avaavat omaa arvo- ja ajatusmaailmaansa asian suhteen jotta mä voin ymmärtää mistä heidän näkökulmansa kumpuavat ja ehkä vähän samaistuakin. Toki se voi olla liikaa vaadittu.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
PJS
04.09.2014 15:02:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse on nyt päristyttänyt tollast ihan suht laadukasta akustista about 6 vrk. Tosin se on ollut välillä treenien, studiohommien yms. takia pois pärinöist, mut useampia vuorokausia putkeen. Eri vaiheissa päristyksii oon ollut huomaavinani jotain, välillä sit taas en. Toisaalta niin se menee aina muutenkin et toisinaan se sama skeba tuntuu resonoivan omien vibojen kanssa eri tavalla kuin vaikkapa päivää ennen.
 
Noiden kokemusten perusteella en menis sanomaan et pärisyttäminen välttämättä vaikuttaa soittimen ominaisuuksiin omin aistein havaittavalla tavalla, ainakaan tässä tapauksessa (kyseessä siis jo muutamia vuosia vanha ja ihan reilusti soitettu Martinin "customshop" HD28). Mut ihan sillä perusteella et noi soittimet on kuitenkin käsityötä ja vaan erilaisten puunpalojen, kielien yms. muodostamia systeemeitä missä monenlaisilla asioilla on ihan pysyviäkin vaikutuksia saundiin sekä hyvässä että pahassakin, en mä lähde sanomaan et toi on ihan täyttä fuulaakaan.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 555 56 57 58 59 60 61

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «