Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ToneRite "kitaratäristin"?
1 2 3 4 554 55 56 57 58 59 60 61
JCM
30.08.2014 19:53:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Tää on sarkasmia, eiks niin?
 
Ei tippaakaan sarkasmia ollut siinä.
Laulava Kylätohtori
31.08.2014 09:35:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JCM: Ei tippaakaan sarkasmia ollut siinä.
 
Eli siis mielestäsi Tonerite toimii oikeasti, vailla mitään epäilyjä?
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
von spets
31.08.2014 09:56:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonerite toimii. Ainakin minun kitaroissa on selkeä ero parempaan päin päristelyjen jälkeen. Samaa sanoo kaveritkin. Mutta ihan sama uskooko kukaan. Ainakin itellä on kivempaa soitella avoimesti soivilla kitaroilla.
 
www.facebook.com/thebadcaseband
Seba
31.08.2014 09:57:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eli siis mielestäsi Tonerite toimii oikeasti, vailla mitään epäilyjä?
 
Vaikka multa ei kysytty, niin omista kokemuksista voi sanoa että joihinkin toimii hyvin, joihinkin vähemmän hyvin, joihinkin ei ollenkaan.
 
Eli riippuu täysin kohteesta.
JCM tuskin voi yhden kitaran perusteella ehdottomasti muuta sanoa kuin että kahden identtisen kitaran ero on iso. Se, että ne ennen täristystä ne soi samalla tavalla on minun sanomani varassa, eli mitään todistusarvoa on turha hakea.
 
Siksi olisikin hauska saada lisää vertailukitaroita joita useampi testaisi ennen ja jälkeen täristyksen.
 
JCM
31.08.2014 15:29:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eli siis mielestäsi Tonerite toimii oikeasti, vailla mitään epäilyjä?
 
Ero oli huomattava. Jos syy on Toneritessa niin kyllä se toimii.
Kefiiri
31.08.2014 16:07:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JCM: Ero oli huomattava. Jos syy on Toneritessa niin kyllä se toimii.
 
Tuossakin on se jos... ei siinä auta väenpaljous eikä vanha Elviskään joka nousisi kuolleista vakuuttamaan että vehje toimii, jos joku on päättänyt olla uskomatta.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Seba
31.08.2014 16:49:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tuossakin on se jos... ei siinä auta väenpaljous eikä vanha Elviskään joka nousisi kuolleista vakuuttamaan että vehje toimii, jos joku on päättänyt olla uskomatta.
 
Haitanneeko tuo ketään jos jotkut on päättäneet olla uskomatta?
Omapahan on häviönsä.
Itse olen todennut toimivaksi yksittäisillä kepeillä ja vertailukepeillä, riittää vakuuttamaan mut kyllä paremmin kuin hyvin, vaikka ikäväkseni kaikkiin kepakkoihin ei olekaan toiminut.
 
Ne jotka on kokeilleet tietää että toimii, ne jotka eivät ole kokeilleet tietää että ei toimi :)
 
JCM
31.08.2014 17:09:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tuossakin on se jos... ei siinä auta väenpaljous eikä vanha Elviskään joka nousisi kuolleista vakuuttamaan että vehje toimii, jos joku on päättänyt olla uskomatta.
 
Taidat olla jotain raahelaisia. Aina on jos.
Kefiiri
31.08.2014 17:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt helkkari Raahesta ole!
 
En ole musiikin asiantuntija.
73nd3r
31.08.2014 20:09:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba:Ne jotka on kokeilleet tietää että toimii, ne jotka eivät ole kokeilleet tietää että ei toimi
 
Onko sulla selitystä sille, että sokkotestiä kokeilleet ei myöskään löytäneet eroa, ks. ketjun sivu 32 alkaen.
Ai niin, sullahan olikin agvaariobumbbu.
 
Seba
31.08.2014 20:38:34 (muokattu 31.08.2014 20:44:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Onko sulla selitystä sille, että sokkotestiä kokeilleet ei myöskään löytäneet eroa, ks. ketjun sivu 32 alkaen.
Ai niin, sullahan olikin agvaariobumbbu.

 
Onko sulla lista mitkä oli täristettyjä ja mitkä ei?
 
Mulla on sille varsin päteväkin selitys, mutta miksi yrittäisin edes vakuuttaa muita kun se ei ole mun tehtävä.
 
darrell
01.09.2014 10:06:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba:
Mulla on myös vihreä kajoamaton överimalli, sillekin olisi kiva saada vertailupeli ennenkuin pistän pärisemään.

 
Mulla olisi soittamaton vihreä överi. Se on ollut kesän laatikossa kun olen asustellut muualla, eli sitä on soitettu tehtään jäljiltä n. 5 min.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
darrell
01.09.2014 10:08:25 (muokattu 01.09.2014 10:10:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä juupas-eipäs keskustelu on aivan helvetin väsynyttä ja kehnoa luettavaa.
 
***
 
Onko jollakin käytettävissä spektrianalysaattoria tms. jolla saataisiin tsekattua taajuusvastetta ennen ja jälkeen päristyksen?
 
Tai sitten otetaan audiointerfacella näyte talteen Matlabiin yms. niin siitähän saattaa jotain löytyä.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Seba
01.09.2014 10:13:55 (muokattu 01.09.2014 10:17:03)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Mulla olisi soittamaton vihreä överi. Se on ollut kesän laatikossa kun olen asustellut muualla, eli sitä on soitettu tehtään jäljiltä n. 5 min.
 
About saman verran soitettu mulla, kaikki tehtaan jäljiltä.
pitäiskö nää testata rinnakkain ennen/jälkeen?
 
Ei tarkoituksella todistaa mitään, ihan testin vuoksi kun aina mukavampi jos on vertailukitara joka soi lähtiessä about samoin.
 
Kefiiri
01.09.2014 10:31:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Onko jollakin käytettävissä spektrianalysaattoria tms. jolla saataisiin tsekattua taajuusvastetta ennen ja jälkeen päristyksen?
 
Pois se minusta että haluaisin vängätä asiasta, mutta ihan vilpittömästi pohdin, että miten nämä taajuusvastenäytteet tuotettaisiin, jotta ne olisivat vertailukelpoisia?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Volle
01.09.2014 10:38:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Pois se minusta että haluaisin vängätä asiasta, mutta ihan vilpittömästi pohdin, että miten nämä taajuusvastenäytteet tuotettaisiin, jotta ne olisivat vertailukelpoisia?
 
KitaranSoittoRopottiahan tuossa tarttis. (tai sitten esim. soittaa saman soinnun muutamaan otteeseen ja laskeskelee jotain keskiarvoa, jolloin ehkä pikkausvoimakkuuden merkitys tulee eliminoiduksi)
 
Arkka
01.09.2014 11:39:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielelle mekaaninen laukaisusysteemi tyyliin varsijousi? En tiedä kuinka tarkkaan saa saman liikkeen aikaan, mutta ehkä helpommin kuin robotilla. Plekuätäkki ei tietty tule normaalisti ja systeemi on testaukseen suht epäkäytännöllinen. Sähkömagnetismi vois olla järkevämpi mutta esim. EBowlla tulis varmaan se ongelma, että kielen pitäisi olla aina virrankatkaisuhetkellä samassa asennossa :D Tosin sillä vois testata EBown ollessa päällä, onko eroa, vaikka se nyt ei soittotilannetta vastaa.
 
Tai sit vaan soittaa ja kuuntelee ;)
 
losli
01.09.2014 12:21:47 (muokattu 01.09.2014 12:24:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Pois se minusta että haluaisin vängätä asiasta, mutta ihan vilpittömästi pohdin, että miten nämä taajuusvastenäytteet tuotettaisiin, jotta ne olisivat vertailukelpoisia?
 
Itse tutkisin asiaa kotioloissa näin:
 
1. Kiinnitä kitara "mittauspenkkiin", esim. pystymallinen kitarateline
2. Poista kielet kitarasta
3. Aseta kitaran eteen kaiutin
4. Aseta kitaran eteen mikrofoni
5. Soita kaiuttimen kautta haluamasi testisignaalit ja poimi kitaran kannen tuottama resonointi talteen mikrofonilla
6. Laita kitaraan kielet
7. Vemputa haluttu aika Toneritellä
8. Poista kielet
9. Suorita mittaukset uudelleen
10. Vertaile mittausdataa silmämääräisesti tai sopivalla softalla
 
Mittausasetelma täytyy olla molemmilla mittauksilla sama, eli kitara kiinnitetty kunnolla (kuitenkin niin että soi) ja laitteiden sijoittelut ja säädöt oltava myös samat. Myöskään tilan akuustiikka ei saisi muuttua.
Kaiuttimen ja mikrofonin sijoittelua ja käytettävää äänenpainetta kannattaa myös miettiä, jotta vuodot yms. saisi minimiin.
 
Arkka
01.09.2014 12:57:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

losli:
3. Aseta kitaran eteen kaiutin
4. Aseta kitaran eteen mikrofoni

 
Tai näpertelee kontaktikajarin (tai mikä lie nimeltään) jostain vanhasta kajarista ja kiinnittää kitaraan koko testin ajaksi. Siis sellanen, että ei jää ilmaa väliin ja kitara toimii kaiuttimena (tai puristaa sen edes kiinni bodyyn tai vaikka tallaan). Sit kuuntelee piezolla jos tarkkuus riittää niin saa tila-akustiikan karsittua pois lähes kokonaan.
 
losli
01.09.2014 16:41:46 (muokattu 01.09.2014 16:42:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Tai näpertelee kontaktikajarin (tai mikä lie nimeltään) jostain vanhasta kajarista ja kiinnittää kitaraan koko testin ajaksi. Siis sellanen, että ei jää ilmaa väliin ja kitara toimii kaiuttimena (tai puristaa sen edes kiinni bodyyn tai vaikka tallaan). Sit kuuntelee piezolla jos tarkkuus riittää niin saa tila-akustiikan karsittua pois lähes kokonaan.
 
Välttäisin aluksi niinkin suuren massan kuin kaiuttimen kiinnittämistä kitaran kanteen. Varsinkin akustisella. Kaiuttimen massa saattaa olla moninkertainen kitaran kannen massaan nähden, jolloin systeemin resonassitaajuudet ovat jotain aivan muuta kuin todellisuudessa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 554 55 56 57 58 59 60 61

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «