Aihe: Aihiosta satula.
1 2 3
Myrkky Nuoli
29.08.2014 13:54:37
Kefiiri: Mun mielestä näppärin urasyvyyden mittari on se, että painaa kielen kolmannesta välistä alas. Tällöin kielen ja eka nauhan väliin pitäisi jäädä juuri ja juuri havaittava rako. Näin se on, kun kokeilee hyvin säädetyllä kitaralla.

Tässä linkki:

http://www.frets.com/FretsPages/Mus … n/GenSetup/NutAction/nutaction.html

Juurikin noita konsteja ite oon käyttänyt. Tuo sormella hellästi naputtelu valoa vasten peilaten on aika hyvä.
When in doubt, lower your expectations.
73nd3r
29.08.2014 13:59:40
Kefiiri:http://www.frets.com/FretsPages/Mus … n/GenSetup/NutAction/nutaction.html
http://www.frets.com/FretsPages/FF/aboutme.html
Lainaus: "I've been a full-time fretted instrument builder and repairman since the fall of 1969" ja niin edelleen.

Vrt. forumilla ekaa satulaa tekevä. Tai vaikka viidettä. Mut ihan miten vaan.
Kefiiri
29.08.2014 14:05:00
73nd3r: http://www.frets.com/FretsPages/FF/aboutme.html
Lainaus: "I've been a full-time fretted instrument builder and repairman since the fall of 1969" ja niin edelleen.

Vrt. forumilla ekaa satulaa tekevä. Tai vaikka viidettä. Mut ihan miten vaan.

Meinaat että ekaa satulaa tekevä ei osaa painaa kieltä alas kolmannesta välistä?
En ole musiikin asiantuntija.
Terry Pantheras
29.08.2014 14:05:06
En tiedä onko tästä enää tässä kohden projektia apua, mutta laitanpahan nyt kuitenkin:

http://guitartero.blogspot.fi/2013/ … 1973-guild-s-100-myyntikuntoon.html

Ite olen noita tehnyt jokusen kymmenen ja mitä liimahommiin tulee, niin pari tippaa pikaliimaa pohjaan ja/tai otelautaa vasten pitää hyvin kiinni ihan riippuen liitoksesta mitenä hyvin pysyy ilman liimaa paikallaan, ja sen saa kevyesti napauttamalla irtikin, ilman että lähtee puutavaraa saati muuta olennaista irti.
SATANIC JAZZ BAND
73nd3r
29.08.2014 14:19:53
Kefiiri: Meinaat että ekaa satulaa tekevä ei osaa painaa kieltä alas kolmannesta välistä?
Eiku tarkotan, että ekakertalaiselle tämmöset "a very tiny space" "just enough space to tell there is any at all" "the thickness of a hair" mitat on aika epämääräisiä. Rakotulkki on huomattavasti yksinkertaisempi, vaikka silläkin voi mennä vikaan.

Mut ei tehdä tästä äänestystäkään. Aloittelijalle rakotulkki, that's it.
Kefiiri
29.08.2014 14:32:26
73nd3r: Mut ei tehdä tästä äänestystäkään. Aloittelijalle rakotulkki, that's it.

Saahan sitä rakotulkkia toki käyttää. Mutta kaltaiseni tumpelokin on pärjännyt hyvin tuolla linkin systeemillä... kun kerran kokeilee, niin sen oppii heti. Toki sama lienee rakotulkin kanssakin.
Myrkky Nuoli
29.08.2014 14:37:29
73nd3r: Mut ei tehdä tästä äänestystäkään. Aloittelijalle rakotulkki, that's it.

Niin niin aivan. Tällä tyylillä foorumit on aina mukavia paikkoja. "Mä olen oikeassa ja that's it, ei tää oo mikään äänestys."
Kefiiri
29.08.2014 14:41:52
Myrkky Nuoli: Niin niin aivan. Tällä tyylillä foorumit on aina mukavia paikkoja. "Mä olen oikeassa ja that's it, ei tää oo mikään äänestys."

No tämmöistä tämä välillä on. Ihan asia ohjeethan ne olivat (itse asiassa luin ne kokonaan vasta äsken =u) esitystapa jyrkähkö, mutta kukin tyylillään.
73nd3r
29.08.2014 14:43:02
Myrkky Nuoli: Niin niin aivan. Tällä tyylillä foorumit on aina mukavia paikkoja. "Mä olen oikeassa ja that's it, ei tää oo mikään äänestys."
Kun kerrot mitä etua tuosta näppituntumajutusta on verrattuna mittaukseen ja sitä kautta oppimiseen niin sopii. Rahasta ei voi olla kii, tulkkisarja on vitosen verran.

Vai onko oikeastaan kyse siitä, että sun on vaikea myöntää että tuli kirjoitetuksi hiukan huonosti suunnitellen ja muotoillen.

Ihan mielenkiinnosta, paljonko sulla on mitattu rako?
Kefiiri
29.08.2014 14:53:37 (muokattu 29.08.2014 14:53:59)
73nd3r: Ihan mielenkiinnosta, paljonko sulla on mitattu rako?

Minulta ei kysytty, enkä ole varma ymmärsinkö kysymystäkään, mutta kokeilin lähintä kitaraa ja kolmannesta nauhavälistä painettaessa ohuen E:n ja 1. nauhan väliin menee juuri se aiemmin mainitsemasi kopiopaperi, mutta kaksi paperia päällekkäin jo ahdistaa.
Myrkky Nuoli
29.08.2014 15:31:45
73nd3r: Kun kerrot mitä etua tuosta näppituntumajutusta on verrattuna mittaukseen ja sitä kautta oppimiseen niin sopii. Rahasta ei voi olla kii, tulkkisarja on vitosen verran.

Vai onko oikeastaan kyse siitä, että sun on vaikea myöntää että tuli kirjoitetuksi hiukan huonosti suunnitellen ja muotoillen.

Ihan mielenkiinnosta, paljonko sulla on mitattu rako?

Kyse oli vain ja ainoastaan tästä (lainaan omaa viestiäni): "jos mittavaatimusten takia koko homma jää aloituskynnyksen takia"

Jos et vielä huomannut niin vastasin suoraan Kylätohtorille rohkaisuna, koska sieltä tuli suora hylkimisreaktio liian monimutkaiselta tuntuvalle prosessille.

Ei ole vaikeaa myöntää, liioittelin vähän tuota näppituntumalla tekemisen helppoutta toki. Minusta taas tuntuu, että sun on vaikea hyväksyä, että joku voi olla niin pöyristyttävän väärässä, mutta muuttaako tästä vääntäminen keskustelua jotenkin mielekkäämpään suuntaan?

Kuten sanoin, mittauksesta ei koskaan ole haittaa ja tarkempaa jälkeä sillä tavoin tulee, mutta... sitten palautus taas tuonne oman tekstini lainaukseen.

Nyt täytyy lähteä livemusiikin pariin, mutta voin mä mitata huomenna satulani jos se jotenkin edistää tätä keskustelua. Minusta se kuulostaa lähinnä siltä, että haluat osoittaa mun olevan väärässä.

Peace out!
juki
29.08.2014 22:50:55 (muokattu 29.08.2014 22:52:19)
Onko muuten luun ja tusq välisestä paremmuudesta, tai eroista ylipäätään, jotain yleispätevää konsensusta olemassa? Pitäis 335:seen uusia ja nämä mainittiin vaihtoehtoina, hinnatkin oli aika samalla suunnalla. Les Pauliin tais tulla uusittua luinen ja samaa taitaa tuossa Ruokankaassakin olla, joten se lienee hyvä valinta, kun ei muustakaan tiedä.
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Terry Pantheras
30.08.2014 00:04:40
juki: Onko muuten luun ja tusq välisestä paremmuudesta, tai eroista ylipäätään, jotain yleispätevää konsensusta olemassa? Pitäis 335:seen uusia ja nämä mainittiin vaihtoehtoina, hinnatkin oli aika samalla suunnalla. Les Pauliin tais tulla uusittua luinen ja samaa taitaa tuossa Ruokankaassakin olla, joten se lienee hyvä valinta, kun ei muustakaan tiedä.

Tuskin kukaan huomaa mitään muita eroja kuin ulkonäöllisiä ja hajullisia työstövaiheessa... :D
SATANIC JAZZ BAND
Myrkky Nuoli
30.08.2014 00:17:46
Terry Pantheras: Tuskin kukaan huomaa mitään muita eroja kuin ulkonäöllisiä ja hajullisia työstövaiheessa... :D

Riippuu vähän. Kovasti puhutaan, että TUSQ on sen verran luuta pehmeämpää, että esim. stratolla kammetessa kielet alkaa ajan saatossa viilata uria siihen. Ei oo käytännön kokemuksia mulla, mutta tämmöistä kuulee puhuttavan.
Terry Pantheras
30.08.2014 00:22:31
Myrkky Nuoli: Riippuu vähän. Kovasti puhutaan, että TUSQ on sen verran luuta pehmeämpää, että esim. stratolla kammetessa kielet alkaa ajan saatossa viilata uria siihen. Ei oo käytännön kokemuksia mulla, mutta tämmöistä kuulee puhuttavan.

En lähde kiistämään. Itse ei ole tullut kammellisia keppejä käytettyä 15 vuoteen.
SATANIC JAZZ BAND
Kefiiri
30.08.2014 01:19:28
Onko luu sitten niin tasalaatuista materiaalia, että tämmöisiä yleistyksiä voidaan tehdä? Varmaan jotkin halpisluut on sahattu osteoporoosin takia puolimatkaan hyytyneistä kameleista.
Les Fender
30.08.2014 01:27:41
Kefiiri: Onko luu sitten niin tasalaatuista materiaalia, että tämmöisiä yleistyksiä voidaan tehdä? Varmaan jotkin halpisluut on sahattu osteoporoosin takia puolimatkaan hyytyneistä kameleista.

Hirveä sen olla pitää, syyskuussa alkaa kausi. Paikalliseen seuraan yhteyksiä ja keittelemään, siinä jää tusqit toiseksi ja materiaalia saa pyytämällä ilmaiseksi.
"Living is easy with eyes closed!"
Myrkky Nuoli
30.08.2014 09:08:26
Kefiiri: Onko luu sitten niin tasalaatuista materiaalia, että tämmöisiä yleistyksiä voidaan tehdä? Varmaan jotkin halpisluut on sahattu osteoporoosin takia puolimatkaan hyytyneistä kameleista.

Toki luu on elävämpää matskua ja siinä tapahtuu poikkeamia. Kotimainen hirvenluu on erinomaista. Jos ei tunne metsästäjiä niin paikallisilla soitinrakentajilla on luultavasti läjäpäin.
Arkka
30.08.2014 10:36:22

Tämä ei ole mulle ajankohtainen asia juuri nyt, mutta kysynpä valmiiksi kun tietäjiä tuntuu paikalla olevan. Mulla on hämärä muistikuva jostain, että kitarassa, jossa kielikulmat ovat soittoasennossa isot pystysuunnassa - kuten lespan keskimmäisissä kielissä - urat kannattaisi tehdä niidenkin suunnassa viistoon. Onko järkeä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)