Aihe: Pianon soittaminen kerrostalossa - äänieristystä parannettava?
1 2 3 4
kimurantti1
01.04.2010 12:55:35
Teijo K.: Kummasti kelpasi eilen Marian Petresculle Popparin midiflyygeli keikallakin.

Kevyen puolen jampoille kelpaakin, siellä on vähän toisenlaiset asiat arvossaan, niin kun varmasti tiedät. Mutta sanopa klassiselle konserttipianistille, että treenaa sähköpianolla.. :-)
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Johann Onn
01.04.2010 12:59:36
nirzin: Iiro Rantala + kahnaus naapurien kanssa pianonsoittonsa takia + telkkariohjelmassa liikuttavan yksimielisesti sitä mieltä, että kyllä on suvaitsemattomia naapureita, kun tuollaisesta asiasta valittavat.

Helppo olla tota mieltä, kun ei ollut luultavammin yhdenkään niiden naapuri. Olispa kysytty joltain, joka asuu tommosen alapuolella ja painaa 3-vuoroduunia. Ehkä oli tullu vähän, toisen luokan komenttia...

Kyllä meikäläisen tekis mieli lyödä 100W hybridi kunnon volyymille, kun pienellä trankkupuoli korostuu liikaa. En vaan jaksa uskoa että naapurit innoistuis asiasta, kun jollain 5:lla, alkais irrota siedettävää soundia. Samasta syystä löytyy syna ja koskettimet, mutta ei sitä pianoa.
Chester
01.04.2010 13:28:48
Tässä rupesin miettimään että hassua kun ei mulle ole tullut kukaan vielä valittamaan. Asun Töölössä kait jossain 30-luvun kerrostalossa ja välillä tulee ponupäissään lätkytettyä bassoa saamarin kovalla. Riippuu siis ilmeisesti vähän naapureistakin mikä luetaan häiritseväksi.
Toisaalta kauhun tasapaino on olemassa, naapurin opiskelijapojilla on välillä bileitä to-su ja tietysti dubstep soi porraskäytävään asti.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.
baron
01.04.2010 14:06:43

On ihmisiä jotka on luotu kerrostaloasujiksi ja joista on normaalia että elämisen ääniä naapurustosta kuuluu.
Ja sitten on ihmisiä joiden oikea paikka on se mummon mökki 5 km lähimmästä naapurista mutta jostain syystä sellaisiakin änkee stadiin kerrostaloihin.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
nirzin
01.04.2010 14:19:21
On ihmisiä jotka on luotu kerrostaloasujiksi ja jotka ymmärtävät että päivittäin tuntikaupalla jatkuva pianonsoitto ei kuulu kategoriaan "normaalit elämisen äänet". Ja sitten on ihmisiä joiden oikea paikka on se mummon mökki 5 km lähimmästä naapurista mutta jostain syystä sellaisiakin änkee stadiin kerrostaloihin pianoa soittamaan.
Teijo K.
01.04.2010 14:25:27

kimurantti1: Kevyen puolen jampoille kelpaakin, siellä on vähän toisenlaiset asiat arvossaan, niin kun varmasti tiedät. Mutta sanopa klassiselle konserttipianistille, että treenaa sähköpianolla.. :-)

No onhan toikin kuitenkin klasarikoulutuksen saanut pimputtaja. Nyt tarvittaisiin tähän joku konserttipianisti kommentoimaan.
masterboy
27.08.2014 16:47:10
Nostellaan tätä aihetta.
Asumme siis kerrostalossa (70 luvulla rakennettu)eka kerroksessa. Tytölle(10v) ollaan siis hankkimassa akustista pianoa.
Isännöitsijä kertoi että yksi taloyhtiön hallituksen jäsen tulee valittamaan pianon soitosta/hankkimisesta. Mitä taloyhtiön laki nukyään sanoo tuosta? Voiko yksi jäsen tai hallitus torpata pianolla soittamisen? Soittaminen tapahtuu siis päiväsaikaan noin yhteensä tunnin verran.
sub zero
27.08.2014 16:58:49
masterboy: Nostellaan tätä aihetta.
Asumme siis kerrostalossa (70 luvulla rakennettu)eka kerroksessa. Tytölle(10v) ollaan siis hankkimassa akustista pianoa.
Isännöitsijä kertoi että yksi taloyhtiön hallituksen jäsen tulee valittamaan pianon soitosta/hankkimisesta. Mitä taloyhtiön laki nukyään sanoo tuosta? Voiko yksi jäsen tai hallitus torpata pianolla soittamisen? Soittaminen tapahtuu siis päiväsaikaan noin yhteensä tunnin verran.

Ei ole järkeä ostaa akustista pianoa, joka kuuluu sitten muihin asuntoihin. Kyllä digi-piano sopii harjoitteluun yhtä hyvin. Tässä levottomassa maailmassa pitäis saada olla edes kotona rauhassa.
Vehkeet on levällään, sen kanssa eletään, sen kanssa edetään
masterboy
27.08.2014 18:23:41
sub zero: Ei ole järkeä ostaa akustista pianoa, joka kuuluu sitten muihin asuntoihin. Kyllä digi-piano sopii harjoitteluun yhtä hyvin. Tässä levottomassa maailmassa pitäis saada olla edes kotona rauhassa.

Olen vähän selaillut aikaisempia keskusteluita. Näyttäisi siltä, että taloyhtiön laki olisi harrastelijapianistin puolella,,,
Ajattelin kiinnittää tiedotuslappusen rappumme ilmoitustauluun. Vähän koulua käyneenä miten muotoilisitte tiedotuksen?
Olisko tämä ok:
Hei, aiomme hankkia akustisen pianon asuntoon/huoneistoon "12". Soitto aika on noin tunnin verran kahdessa tai kolmessa lyhyemmässä sessiossa. Harjoitus painottuu ajalle klo 15-19 ja viikonloppuisin 12-19.
sub zero
27.08.2014 18:40:39
masterboy: Olen vähän selaillut aikaisempia keskusteluita. Näyttäisi siltä, että taloyhtiön laki olisi harrastelijapianistin puolella,,,

Mut eikö järki sano, ettei ihmisiä tarvii häiritä aivan turhaa?
Vehkeet on levällään, sen kanssa eletään, sen kanssa edetään
blastoff
27.08.2014 19:28:28 (muokattu 27.08.2014 19:28:43)
masterboy: Olen vähän selaillut aikaisempia keskusteluita. Näyttäisi siltä, että taloyhtiön laki olisi harrastelijapianistin puolella,,,
Ajattelin kiinnittää tiedotuslappusen rappumme ilmoitustauluun. Vähän koulua käyneenä miten muotoilisitte tiedotuksen?
Olisko tämä ok:
Hei, aiomme hankkia akustisen pianon asuntoon/huoneistoon "12". Soitto aika on noin tunnin verran kahdessa tai kolmessa lyhyemmässä sessiossa. Harjoitus painottuu ajalle klo 15-19 ja viikonloppuisin 12-19.

Kyllä mua vittuttaisi naapurina tuollainenkin. Mikset vaan voi hommata jotain digivehjettä?
Iiwana-80
27.08.2014 20:18:17 (muokattu 27.08.2014 20:19:25)
masterboy: Hei, aiomme hankkia akustisen pianon asuntoon/huoneistoon "12". Soitto aika on noin tunnin verran kahdessa tai kolmessa lyhyemmässä sessiossa. Harjoitus painottuu ajalle klo 15-19 ja viikonloppuisin 12-19.

Jos haluat hankaluuksia, niin tämä on varmaan ihan hyvä tapa.

Laita nyt edes suomenkiellinen tiedote ("sessio", mikä helvetin sessio).
Iiwana-80
28.08.2014 20:36:29
Leikari:Kaunis musiikki kohottaa kuulijankin mieltä - tulkitsisin jopa, että hyvä pianisti naapurissa nostaa asunnon arvoa.

Varmasti.

Tässä oli kylläkin kyse 10 vuotiaalle lapselle hankittavasta pianosta. Ymmärsin, että tyttö olisi aloittelemassa uraansa, koska jos hän olisi tarkoittamsi hyvä pianisti, niin epäilen että kysymystä ei olisi tarvinnut enää tässä vaiheessa esittääkään.
Leikari
28.08.2014 22:23:41
Iiwana-80: Varmasti.

Tässä oli kylläkin kyse 10 vuotiaalle lapselle hankittavasta pianosta. Ymmärsin, että tyttö olisi aloittelemassa uraansa, koska jos hän olisi tarkoittamsi hyvä pianisti, niin epäilen että kysymystä ei olisi tarvinnut enää tässä vaiheessa esittääkään.

Kuinka kukaan voi olla niin julma, että haluaa kieltää lapselta soittamisen!! Vain pedofiilit on pahempia.
nirzin
29.08.2014 09:06:20
Leikari: Kuinka kukaan voi olla niin julma, että haluaa kieltää lapselta soittamisen!! Vain pedofiilit on pahempia.

Paitsi tietysti ne pedofiilit, jotka antaa 10-vuotiaan soittaa pianoa kerrostalossa.

Tuli mieleen viime sunnuntaina TV2:lta tullut Becky ja Steve:n jakso. Siinä ei oltu julmia, vaan annettiin lapsen toteuttaa itseään. Löytyy Areenasta vielä pari päivää.
Iiwana-80
29.08.2014 09:53:51 (muokattu 29.08.2014 09:54:45)
Leikari: Kuinka kukaan voi olla niin julma, että haluaa kieltää lapselta soittamisen!! Vain pedofiilit on pahempia.

Ei sentään soittamista! Tässä puhutaan nyt vain kerrostalon terrorioimisesta akustisella pianolla, Hanoneilla ja muilla asteikko- ja motoriikkatreeneillä. Soittaa tietysti saa, mutta vekottimet aina tilanteen mukaan.

Mutta juu, luoja ihmisiä suojelkoon Masterboyn kaltaisilta naapreilta.
HXY
29.08.2014 11:16:13

Iiwana-80: Ei sentään soittamista! Tässä puhutaan nyt vain kerrostalon terrorioimisesta akustisella pianolla, Hanoneilla ja muilla asteikko- ja motoriikkatreeneillä. Soittaa tietysti saa, mutta vekottimet aina tilanteen mukaan.

Mutta juu, luoja ihmisiä suojelkoon Masterboyn kaltaisilta naapreilta.

Ihmeellinen asenne. Olen itse asunut useammassa kerrostalossa, jossa jollakin naapureista on ollut akustinen piano, jota on myös päivittäin tunti tai pari soitettu, eikä sen ääni ole koskaan minua häirinnyt, vaikka mitään Lisztejä eivät soittajat olleetkaan. Ei se ääni seinien läpi niin kovaa kuulu, ja jos ääni silti häiritsee, voi aina laittaa lempilevyn pyörimään - volumen ei tarvitse olla edes erityisen kovalla peittääkseen naapurin pianistin äänet.
"Harold Camping on kokenut maailmanloppujen ennustaja." -Iltalehti
blastoff
29.08.2014 12:03:15 (muokattu 29.08.2014 15:51:37)
HXY: Ihmeellinen asenne. Olen itse asunut useammassa kerrostalossa, jossa jollakin naapureista on ollut akustinen piano, jota on myös päivittäin tunti tai pari soitettu, eikä sen ääni ole koskaan minua häirinnyt, vaikka mitään Lisztejä eivät soittajat olleetkaan. Ei se ääni seinien läpi niin kovaa kuulu, ja jos ääni silti häiritsee, voi aina laittaa lempilevyn pyörimään - volumen ei tarvitse olla edes erityisen kovalla peittääkseen naapurin pianistin äänet.

Oliko seinänaapuri? Taloissa on myös eroja. Asuin itse vanhemmassa kerrostalossa, jossa naapurin kakaran pimputukset tulivat todella kovaa läpi. Esim. tv:n katsominen normaalilla äänenvoimakkuudella oli ihan mahdotonta silloin kun sitä kissapolkkaa ynnä muuta pisteltiin menemään.

Jos ehdoin tahdoin hommaa akustisen pianon kerrostaloon, niin on kyllä mun silmissä (ja korvissa) aika itsekäs kusipää. Ei rumpalitkaan oleta, että heillä on oikeus soittaa kerrostalossa.
varakeef
29.08.2014 16:03:44
Noh... kolme pianistilasta omaavana sanoisin, että kun ottaa huomioon, kuinka hankalaa niitä on saada treenaamaan, ei naapureiden kokemaa rasitusta voitane aivan kohtuuttomana pitää.

Vanhin alkaa kyllä olemaan jo aika taitava.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)