Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Efektilenkin vaarat
1 2
Kipander
27.08.2014 08:16:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi kaikki!
 
Herättäisin keskustelua efektilenkistä. Riippuen vahvistimesta toteutustavat vaihtelevat hurjankin paljon, pahin vaara piilee efektin tukkoon ajamisessa liian kovan signaalin myötä.
 
http://backstage.custom-sounds.com/ … ia-tuhoaako-efektilenkki-signaalisi
 
Samalla pientä mielipide-kyselyä, käytättekö efektilenkkiä hyväksenne efektien reitittämisessä?
 
Parhain terveisin
 
Kimmo
 
Laulava Kylätohtori
27.08.2014 08:36:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En käytä efektilenkkiä, mutta olipas silti taas mielenkiintoinen ja opettavainen juttu aiheesta. Kiitos.
 
Tuo on hyvä pointti, että kannattaa omalla korvalla hakea ne muljuttimien paikat, eikä sokeasti uskoa nettikonsensukseen. Ja kerran vibeä efektilenkissä testanneena en voi kuin olla samaa mieltä, ei toimi.
 
Dustyssa voi tosiaan kätevästi käyttää efektilooppia boosterina. Volumen saa säädettyä mieleisekseen (myös hiljennettyä), toimii foot switchistä eikä tarvitse mitään jumpperipiuhoja tai muita...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
tuquoque
27.08.2014 08:38:35 (muokattu 27.08.2014 08:49:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä artikkeli. Efektilenkin käyttäminen on ainakin mulle ollut sellaista kantapään kautta opiskelua. Vaikka pedaalivalmistajien speksejä kuinka tavaisi ennen hankintaa, osa toimii lenkissä ja osa ei.
 
Overdriven käyttö on musta se ratkaiseva tekijä. Jos säröt ottaa pedaaleista, ei viiveiden ja modulaatioiden laittamiselle lenkkiin ole tarvetta. Jos säröt ottaa pääteasteesta, taaskaan lenkkiin laittamisesta ei ole hyötyä. Jos säröt ottaa etuasteesta, delay toimii paremmin loopissa. Ongelma ei niinkään ole soundissa, vaan delayn ajaminen särön läpi tuntuu ikään kuin nostavan sen tasoa, jolloin puhtaalle ja särölle tarvitsee oman delayn. Looppiin laitettuna ongelma poistuu.
 
Itselläni on tällä hetkellä kaikki edessä ja säröt tulee pedaaleista. Ainoa poikkeus on Bossin RC-300 -loopperi, joka on lenkissä. Näin saan aina loopattua prosessoidun soundin eikä jo loopattua enää tarvitse ajaa etuasteiden läpi.
 
Kompromissejahan nämä kaikki aina on ja jokainen tyylillään.
 
EDIT: ja loopperikin voi olla edessä viimeisenä, jos sitä käyttää vain kitaran looppaamiseen. Jos taas käyttää loopperia samplerina (rummut, percussiot yms.) on sen oltava loopissa, mulla.
 
m.
juki
27.08.2014 12:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä artikkeli kyllä. Yksi mahdollinen mielenkiintoinen lisänäkökulma artikkeliin voisi olla listata markkinoilla olevien vahvistimien efektilenkkien eroja ominaisuuksissa ja toteutuksissa, joita on suunniteltu ratkaisemaan joitain artikkelin mainitsemissa haasteita (säädettävät lähtö-/paluutaso, on/off-kytkentä jne.).
 
Mitä tulee referensseihin niin Dave Friedmanin tuotokset on maailmalla arvossaan 'modded marshall' kastissa sekä kiitelty toimivan master volumen suunnittelijana ja käyttökelpoisen efektiloopin tarjoajana tuotteissaan. Efektilooppina Dave käyttää ilmeisesti Metropouloksen looppia (http://metroamp.com/) ja Metro puolestaan tarjoaa myös jälkiasennettavaa versiota, joka on saanut kehuja osakseen. Tuossa piirissä ei ole toteutuksessa edes putkia mukana vaikka niitä pidetään 'parhaana' looppiirin suunnittelun lähtökohtana. Kova on kyllä tuotteen markkinointijargonia (http://www.metroamp.com/store/index … oduct_info&cPath=78&products_id=499), mutta jos siinä on totuuttakin mukana niin on pieni ihme ettei useampi ole lisensoinut tai suunnittellut omaa huoltovapaata vastaavaa palikkaa.
 
MetroAmp Zero-Loss FX Loop Kit:
"There is nothing else out there like this loop, it's a new design using unique high-voltage devices that actually run at high voltage. These little devices operate much like an "ideal" tube, but without all the drawbacks of a real tube (i.e. installing and wiring up a new socket, potential heater hum, tube noise, limited gain, lack of headroom, "coloration", etc.). Hundreds of volts of actual signal (way more than needed) can be buffered to true guitar/pedal level, then returned just as strong as where it started--distortion free. This is something no 12A-7 tube loop could do, forget about your typical SS loops. These devices simply will not clip, add distortion or compress the tone in your Metro amp. Even the signal phase is preserved through the loop. "
 
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Prostator
27.08.2014 18:43:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tuommoinen suurjännitekomponentti on tosiaan olemassa. LND 150 fetti. Toimii melko 12ax7 tavoin, eikä ole hinnalla pilattu.
 
Kipander
27.08.2014 18:56:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Kaveri on tosissaan looppiensa kanssa. Käsittääkseni loopin tekeminen kunnolla on kyllä mahdollista, kunhan sen tekee sydämellä. Vaikeudet ovat juuri tuossa signaalin tiputtamisessa ja takaisin nostamisessa.
 
Helppo tapa tehdä se on lisätä boosteri tai eq looppiin viimeiseksi, sillä kontrolloidaan päätteen käyttäytymistä efektien jälkeen.
 
Kiitos tästä linkistä!
 
Terveisin
 
Kimmo
 
juki: Hyvä artikkeli kyllä. Yksi mahdollinen mielenkiintoinen lisänäkökulma artikkeliin voisi olla listata markkinoilla olevien vahvistimien efektilenkkien eroja ominaisuuksissa ja toteutuksissa, joita on suunniteltu ratkaisemaan joitain artikkelin mainitsemissa haasteita (säädettävät lähtö-/paluutaso, on/off-kytkentä jne.).
 
Mitä tulee referensseihin niin Dave Friedmanin tuotokset on maailmalla arvossaan 'modded marshall' kastissa sekä kiitelty toimivan master volumen suunnittelijana ja käyttökelpoisen efektiloopin tarjoajana tuotteissaan. Efektilooppina Dave käyttää ilmeisesti Metropouloksen looppia (http://metroamp.com/) ja Metro puolestaan tarjoaa myös jälkiasennettavaa versiota, joka on saanut kehuja osakseen. Tuossa piirissä ei ole toteutuksessa edes putkia mukana vaikka niitä pidetään 'parhaana' looppiirin suunnittelun lähtökohtana. Kova on kyllä tuotteen markkinointijargonia (http://www.metroamp.com/store/index … oduct_info&cPath=78&products_id=499), mutta jos siinä on totuuttakin mukana niin on pieni ihme ettei useampi ole lisensoinut tai suunnittellut omaa huoltovapaata vastaavaa palikkaa.
 
MetroAmp Zero-Loss FX Loop Kit:
"There is nothing else out there like this loop, it's a new design using unique high-voltage devices that actually run at high voltage. These little devices operate much like an "ideal" tube, but without all the drawbacks of a real tube (i.e. installing and wiring up a new socket, potential heater hum, tube noise, limited gain, lack of headroom, "coloration", etc.). Hundreds of volts of actual signal (way more than needed) can be buffered to true guitar/pedal level, then returned just as strong as where it started--distortion free. This is something no 12A-7 tube loop could do, forget about your typical SS loops. These devices simply will not clip, add distortion or compress the tone in your Metro amp. Even the signal phase is preserved through the loop. "
 
Ziggy Bubba
27.08.2014 19:44:35 (muokattu 27.08.2014 19:47:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa "kotistudiossa" on Strymonin delay ja reverb loopissa. Nauhoitellessa se puhtaasti soiva reverb on etenkin asiallinen lisä tuomaan tilan tuntua äänitykseen. (Toiset käyttävät tässä kohtaa mielummin plugari-efektejä, minä en.) Säröttömät aika-efektit (lenkissä) ovat vaivattomat, aina tietää mitä saa ja millä volyymillä, oli säröasetukset sitten mitä tahansa.
 
Treeniksellä en käytä efektilenkkiä oikeastaan ollenkaan. Bändin kanssa soittaminen kun on enemmän fiilispohjaista hommaa kuin hifistelyä.
 
Särötetty reverb on muuten erittäin hieno efekti oikein käytettynä, mutta harvoin sitä ihan tosissaan tarttee.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Zeeboo
27.08.2014 19:56:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilinpa sellaista hommaa kotiäänityksissä, että otin kaiku- ym viivevempaimet efektilenkistä, ja laitoin ne keinokuorman (Koch dummybox) kajari- & mikkiemuloidun lähdön ja äänitysvermeiden väliin. Mun mielestä toimii ihan ok.
 
White men can't Monk
jumara
27.08.2014 20:17:08 (muokattu 27.08.2014 21:56:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Kokeilinpa sellaista hommaa kotiäänityksissä, että otin kaiku- ym viivevempaimet efektilenkistä, ja laitoin ne keinokuorman (Koch dummybox) kajari- & mikkiemuloidun lähdön ja äänitysvermeiden väliin. Mun mielestä toimii ihan ok.
 
Juu, ton tyyppisiä kytkentöjä käytetään livenäkin Wet-Dry-Wetin luomiseen. Se lienee the ultimate way efektien sekoittamiseen, mutta ei onnistu ihan joka pizzerian nurkassa.
 
Hyviä huomioita esitetty efektilenkin problematiikasta. Omienkin kokemusten mukaan pedaalit ei aina oikein wörki parhaalla tavalla loopissa.
 
Itse olen alkanut viime aikoina taas käyttää efektilenkkiä, johon on sijoitettu 90-lukulainen kitarakäyttöön tarkoitettu räkkimultiefekti. Pystyy säätämään inputtia ja outputtia, joten taso-ongelmia ei tule kumpaankaan suuntaan.
 
Pystyn operoimaan MIDI-switcherin kanssa ilman lautaan palaavia kitarasignaalipiuhoja ; mulla on viuhkassa MIDI-piuha, kitarapiuha ja kanavanvaihtajan piuha. Vahvarin ja räkkiefektin välisten piuhojen ei näin tarvitse olla kovin pitkiä. Laudassa on ainoastaan yksi särö boostaamista varten sekä joillain keikoilla wah/phaser. Olen tosi tyytyväinen setuppiin, laudasta lähti monta pedaalia, jopa viritin on nyt räkkilaitteessa. Ja mikä parasta, mielestäni vahvarin perussoundi on paljon parempi ja dynaamisempi kun ei ole niin montaa pedaalia signaalitiessä.
 
Tätä räkkilaite vs. pedaali -asetelmaa olisi voinut ehkä käsitellä artikkelissa paremmin.
 
Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
Zeeboo
27.08.2014 20:36:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Juu, ton tyyppisiä kytkentöjä käytetään livenäkin Wet-Dry-Wetin luomiseen. ...
 
Sieltäpä se idea lähtikin: kuiva signaali mikitettynä PA:lle suoraan ja viiveiden kautta. Taisin bongata tämän Carltonin live setupista. Mulla tämä kotiversio vaan menee monona delaylle, siitä reverbille, ja "stereona" ulos. Pelkkää kuivaa signaalia en ole mukaan lantrannut. Voisi kyllä kokeilla.
 
Hyviä juttuja lenkistä artikkelissa & kommenteissa.
 
White men can't Monk
Krice
28.08.2014 16:02:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marshall JVM1:ssä modulaatiopedaalit toimii järkevästi vain efektilenkissä. Joku enemmän asiasta tietävä voisi selittää miksi.
 
Juzpe
29.08.2014 07:36:55 (muokattu 29.08.2014 07:38:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marshall JVM1:ssä modulaatiopedaalit toimii järkevästi vain efektilenkissä. Joku enemmän asiasta tietävä voisi selittää miksi.
 
Mainitussa Marshallissa suurin osa säröstä muodostuu etuasteen puolella,
 
Kokeileppa seuraava testi: Ota säröpurkki ja choruspurkki, pistä vahvistin cleanille. Säröpurkki markkeeraa nyt sitä etuastetta, joka tekee sen särön. Jos laitat choruksen ensin signaalitielle saat säröytynyttä chorussoundia. Toisinpäin kytkiessä kyseessä on särösoundi, jossa on chorus.
 
Modulaatio ensin aiheuttaa sen että sen modullatioefektin koko tuotos menee särölle. Useimmiten kuitenkin halutaan moduloida jo valmiiksi säröllä olevaa signaalia, joten se modulaatio tungetaan sinne signaalitielle vasta särön jälkeen.
 
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa, "Don't be a fan or that shit might hit you!" - Joku
Huikki
30.08.2014 12:04:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos säröt ottaa pääteasteesta, taaskaan lenkkiin laittamisesta ei ole hyötyä.
 
Mielenkiintoinen juttu. Onko "päätesäröä" mahdollista saada ilman etuastesäröä? Esiintyykö "päätesärö" ylipäätään sellaisena särönä, jota voisi verrata etuasteen tai säröpedaalien tuomaan säröön?
 
Arkka
30.08.2014 13:27:04 (muokattu 30.08.2014 13:38:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Itselläni on tällä hetkellä kaikki edessä ja säröt tulee pedaaleista. Ainoa poikkeus on Bossin RC-300 -loopperi, joka on lenkissä. Näin saan aina loopattua prosessoidun soundin eikä jo loopattua enää tarvitse ajaa etuasteiden läpi.
 
Meikällä on himassa Bossin RC-3 etusen perässä ja ajelen sen aina joskus ruvelle kun tavaraa kertyy. Eipä haittaa kotona, livenä jos käyttäisi, niin tarvisi laskea etusen volaa.
 
MXR:n eq-pedaali on kans aina asteiden välissä ja Bossin delay joskus, niiden kanssa en ole havainnut ongelmia.
 
Huikki: Mielenkiintoinen juttu. Onko "päätesäröä" mahdollista saada ilman etuastesäröä? Esiintyykö "päätesärö" ylipäätään sellaisena särönä, jota voisi verrata etuasteen tai säröpedaalien tuomaan säröön?
 
On mahdollista ja esiintyy. Erilainen säröhän se on, mutta verrata voi. Mitään hi-gainia ei ehkä kannata yrittää repiä miljuunan teräswatin vahvaimesta, mutta sellaset AC/DC-rosot lähtee päätteestä, vahvarista riippuen tietenkin.
 
Huikki
30.08.2014 16:58:40 (muokattu 30.08.2014 17:05:28)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On mahdollista ja esiintyy. Erilainen säröhän se on, mutta verrata voi. Mitään hi-gainia ei ehkä kannata yrittää repiä miljuunan teräswatin vahvaimesta, mutta sellaset AC/DC-rosot lähtee päätteestä, vahvarista riippuen tietenkin.
 
Korjatkaa jo olen väärässä, mutta eikös esim. non mastervolume -Marshalleissa säröä saa lisää loudness -nappuloista, jotka ovat samalla ainoita volumenappuloita? Olen kuvitellut, että jos vahvistimessa on vain yksi volume, gain tai loudness, vaikuttaa se etuasteeseen. Koska päätteelle ei ole omaa säätöä, esiintyy päätesäröä vain jos sinne tuutataan riittävän kovaa signaalia. Ja Marshallissa ainoa tapa tähän on loudness nappulat, jotka säröttävät samalla etuastetta. Onpahan vaikea selittää tätä. :)
 
Arkka
30.08.2014 18:12:24 (muokattu 30.08.2014 18:13:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huikki: Korjatkaa jo olen väärässä, mutta eikös esim. non mastervolume -Marshalleissa säröä saa lisää loudness -nappuloista, jotka ovat samalla ainoita volumenappuloita? Olen kuvitellut, että jos vahvistimessa on vain yksi volume, gain tai loudness, vaikuttaa se etuasteeseen. Koska päätteelle ei ole omaa säätöä, esiintyy päätesäröä vain jos sinne tuutataan riittävän kovaa signaalia. Ja Marshallissa ainoa tapa tähän on loudness nappulat, jotka säröttävät samalla etuastetta. Onpahan vaikea selittää tätä. :)
 
Eikö nuo ole periaatteessa kuin mastervolallinen vahvari master täysillä. Menee multa mutuiluksi, mutta se loudness varmaan toki säröyttää etuastetta, mutta pääte muroutuu varmaan ensin? Mulla on mastervolallinen musari, jossa saa päätteen kyllä hyvin särölle master täysillä ja vola alle puolen välin, siitä kun laskee masteria niin jää puhdas saundi. Se on tietenkin ihan eri peli.
 
Korjatkaa muakin jos olen väärässä :)
 
Kipander
30.08.2014 22:13:21 (muokattu 31.08.2014 12:55:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Etuastesärön ja päätesärön puiminen on pitkä tarina. Artikkelissa halusin kuvata lähinnä särön luonnetta. Etuastesärö on kulmikasta, päätesärö on linearisempaa. Etuastesärö ei kanna musiikin seassa, toisin kuin päätesärö. Etuastesärö on terävämpää, päätesärö on pehmeämpää.
 
Gainillä kontrolloidaan etuastetta. Jos se vedetään täysille, saturoidaan ja kompressoidaan signaali heti alkutekijöihinsä. Vahvistimia ja sitä myötä erilaisia piirejä on sen verran paljon, etten halua alkaa yleistämään niiden käyttäytymistä.
 
Hyvä tapa tehdä soundia on jättää gainia "auki" etuasteesta ja ajaa overdrive-pedaalilla siitä läpi päätteelle. Näin saadaan kolme eri saturoivaa astetta joilla päästään mehukkaampaan lopputulokseen.
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma
 
Huikki: Mielenkiintoinen juttu. Onko "päätesäröä" mahdollista saada ilman etuastesäröä? Esiintyykö "päätesärö" ylipäätään sellaisena särönä, jota voisi verrata etuasteen tai säröpedaalien tuomaan säröön?
 
Keke Urlaub
30.08.2014 22:23:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huikki: Mielenkiintoinen juttu. Onko "päätesäröä" mahdollista saada ilman etuastesäröä? Esiintyykö "päätesärö" ylipäätään sellaisena särönä, jota voisi verrata etuasteen tai säröpedaalien tuomaan säröön?
 
Bad Cat on ilmeisesti onnistunut kehittämään tähän oman ratkaisunsa, K masterin. Mutta kai sä tämän tiesitkin jo :). Monta taalaa saa laittaa jonoon, jos tuollaisen kissan hankkii...
 
"Patent Pending K Master_
 
Gain up the power amp section while leaving the pre-amp sparkling clean? Yes. Imagine getting a full 15 watts of clean headroom out of a 15 watt amp, or a full 30 out of a 30. Turn down the master volume to bedroom low all while maintaining your tone intact. Not only is this possible its also useful for guitar players.
 
Power amp gain is different than pre-amp gain. It feels, sounds and even looks different. Master volume has always been misnamed. It should have been called master attenuation. Until now master volumes were unable to do anything, but attenuate. The drive to the power section was always dependent on the drive coming from the pre-amp.
 
Now Bad Cat has figured out a way to separate the pre-amp from the power amp gain, and calling it the K Master_. Before this you couldn't drive the power amp hard without pushing the pre-amp into saturation. The K Master_ patent pending technology has allowed us to re-invent the concept of the master volume. Bad Cat is now offering the K Master_ in the Cub III Series."
 
Hei tuota meniskö soittamaan välillä ->
finlanderr
31.08.2014 13:05:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve Kimmo!
 
Hyvä artikkeli. Kiitokset siiitä.
 
Mittasin tätä artikkelia varten eri vahvistimien efektilenkkien lähdöistä (send) tulevaa signaalia. Vahvistimen master volume -asetuksista riippuen sain lukemia neljästä voltista aina kymmeneen volttiin asti!
 
Millä laitteella mittasit efektilenkin lähtöä? En itse ainkaan saanut mitattua tavallisella (=halvalla) yleismittarilla.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
harryk
31.08.2014 13:25:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keke Urlaub: Bad Cat on ilmeisesti onnistunut kehittämään tähän oman ratkaisunsa, K masterin. Mutta kai sä tämän tiesitkin jo :). Monta taalaa saa laittaa jonoon, jos tuollaisen kissan hankkii...
 
"Patent Pending K Master_
 
Gain up the power amp section while leaving the pre-amp sparkling clean? Yes. Imagine getting a full 15 watts of clean headroom out of a 15 watt amp, or a full 30 out of a 30. Turn down the master volume to bedroom low all while maintaining your tone intact. Not only is this possible its also useful for guitar players.
 
Power amp gain is different than pre-amp gain. It feels, sounds and even looks different. Master volume has always been misnamed. It should have been called master attenuation. Until now master volumes were unable to do anything, but attenuate. The drive to the power section was always dependent on the drive coming from the pre-amp.
 
Now Bad Cat has figured out a way to separate the pre-amp from the power amp gain, and calling it the K Master_. Before this you couldn't drive the power amp hard without pushing the pre-amp into saturation. The K Master_ patent pending technology has allowed us to re-invent the concept of the master volume. Bad Cat is now offering the K Master_ in the Cub III Series."

 
En ole perehtynyt tuohon Bad Catin ratkaisuun, mutta samantyyppiseen lopputulokseen voitaneen päästä myös Power scaling/VVR-tekniikalla, jossa pääteasteen anodijännitteitä säädetään mosfet-piirin avulla. Mitä pienemmät anodijännitteet, sitä nopeammin pääteaste säröytyy myös pienillä äänenvoimakkuuksilla. Jos etuaste tuottaa paljon puhdasta gainia/vahvistusta, se voi aiheuttaa ikävänkuuloista säröä, jos pääteasteen anodijännitteet ovat todella matalat. Tässä tapauksessa kitarasignaali alkaa muistuttaa kanttiaaltoa, mikä voi kyllä soveltua johonkin musiikkigenreen hyvinkin.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «