Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harraste- eli äänitystilan rakentaminen nollasta
1 2 3 4 5
Muovinen
24.08.2014 18:24:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perhe kasvaa ja kämpästä loppuu tila. Niinpä hallitus on päättänyt antaa rakennusluvan isän harrastetilalle. Tonttia onkin sen verran, että ei haittaa vaikka nurmikonleikkuuhommat vähän vähenis.
 
Mutta mitenhän tuo pytinki tulisi toteuttaa ja mitähän sen voisi suunnilleen odottaa maksavan? Olen aika käsi mitä tulee rakentamishommiin, tosin pintaremontteja olen tehnyt sen verran, että ne luonnistuu. Onneksi suvussa ja lähipiirissä on osaavia ihmisiä.
 
Haluaisin että rakennuksessa olisi erillinen hyvin eristetty tarkkaamo (tinnitus on jo, enkä halua sitä pahentaa) ja sen kokoinen soittotila, että siellä pystyy järkevästi äänittämään rumpuja ja pitämään esim yhtä kitarakaappia koko ajan valmiissa mikityksessä. Mulla on aika paljon erinäistä soittokampetta, joten tilaa sais muutenkin olla varalla. Äänen eristäminen ulospäin pitäisi olla jonkinmoinen, mutta en kuitenkaan meinaa hakata rumpuja raivolla keskellä yötä. Tämä on suht tiheää asutusaluetta, asumme paritalossa ja seuraava mökki alle 200m päässä.
 
Eniten mua pähkäilyttää seuraavat asiat:
 
- Minkä kokoinen soittotilan tulisi olla jotta rummut tallentuis kohtuullisesti? En haaveile ammattistudiosta, vaan harrastustoimintaan järkevästi mietitystä kokonaisuudesta.
- Minkä kokoinen puolestaan tarkkaamo? Jos koppi on kovin pieni, niin loppuuko sieltä happi ja soiko se paskasti. Pitäähän sinne mahtua kitaranuppeja ja joitain soittimia myös.
- Onko tarpeellista tehdä erillinen laulukoppi soittotilaan? Jos tila on pieni ja siitä tehdään ns. kuollut niin soveltuuko se sitä myöten hyvin myös lauluhommiin kun käytetään Reflexion Filtteriä yms.?
- Ääneneristysrakenteet, kelluva tarkkaamo, mitä näitä nyt on?
- Pankkilainan suuruus (riippuu tottakai tilan spekseistä)
 
En tietenkään odota, että ratkaisette mun kaikki pulmat valmiiksi, mutta kaikki vinkit ja kokemukset ko. hommasta ovat erittäin tervetulleita. Mulla on tässä talven yli aikaa pohtia tätä projektia ja ensi kesänä ois hyvä hetki rakentaa. Saatoin tässä unohtaa jotain oleellista, mutta lähdetään tästä liikkeelle.
anapena
25.08.2014 14:30:54 (muokattu 25.08.2014 14:32:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa miettiä tarvitseeko erillistä tarkkaamoa oikeasti? Yksi iso kohtuullisesti akustoitu tila voisi olla viihtyisä vaihtoehto. Kun kerran harrastamisesta on kyse.
Äänitellään suljetuilla luureilla kuunnellen, tai sitten kokeilemalla ja kuuntelemalla.
Häiriintyvätkö naapurit, jos ei äänieristä isolla kädellä?
Edit: Luin tarkemmin, eli pieni äänivuoto ulos ei ilmeisesti haittaa.
 
Istu ja pala!
Muovinen
25.08.2014 20:03:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Kannattaa miettiä tarvitseeko erillistä tarkkaamoa oikeasti? Yksi iso kohtuullisesti akustoitu tila voisi olla viihtyisä vaihtoehto. Kun kerran harrastamisesta on kyse.
Äänitellään suljetuilla luureilla kuunnellen, tai sitten kokeilemalla ja kuuntelemalla.
Häiriintyvätkö naapurit, jos ei äänieristä isolla kädellä?
Edit: Luin tarkemmin, eli pieni äänivuoto ulos ei ilmeisesti haittaa.

 
Pieni äänivuoto ei ole pahasta, mutta erillinen hyvin eristetty tarkkaamo on aivan ehdoton. Mun korvat ei enää jaksa vieressä huutavaa putkivahvistinta kovin kauaa ja kokeile - kuuntele metodi tuntuu jo etukäteen sietämättömältä. Sitä on tullut kyllä harrastettua ihan tarpeeksi muutenkin. Oisko tää sitten vakavaa harrastamista?
Groovi
25.08.2014 21:31:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kerran kivijalasta lähtee rakentamaan, niin ehdottomasti erillinen tarkkaamo. Sä haluat sen kuitenkin ja jälkikäteen sen rakentaminen on tuplasti työläämpää.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
AcLAc
25.08.2014 21:51:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Pieni äänivuoto ei ole pahasta, mutta erillinen hyvin eristetty tarkkaamo on aivan ehdoton. Mun korvat ei enää jaksa vieressä huutavaa putkivahvistinta kovin kauaa ja kokeile - kuuntele metodi tuntuu jo etukäteen sietämättömältä. Sitä on tullut kyllä harrastettua ihan tarpeeksi muutenkin. Oisko tää sitten vakavaa harrastamista?
 
Voiko päärakennusta hyödyntää mitenkään... esim. ne putkilaitteet sinne, niin ei tarkkaamon eristykselle nouse vaatimukset pilviin? Joo, vakavaa on...
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Muovinen
25.08.2014 22:17:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Voiko päärakennusta hyödyntää mitenkään... esim. ne putkilaitteet sinne, niin ei tarkkaamon eristykselle nouse vaatimukset pilviin? Joo, vakavaa on...
 
Ei pysty hyödyntämään, eikä nyt ihan pilviin tarvitse tarkkaamon eristyken tasoa nostaa. Olen kuitenkin ymmärtänyt että kelluvan tarkkaamon tekeminen ei niin ihmeellinen juttu ole, kun lähdetään nollasta rakentamaan. Toki se vaatii muutakin eristämistä. Lähinnä tavoitteena se, että kun kitara- tai bassovahvistin huutaa soittotilassa, niin tarkkaamon puolella ei tarvitse olla monareiden volat tapissa, eikä tarvitse välttämättä niitä sulkevia luureja.
 
Oisko mitään mielipiteitä tohon tilojen kokoihin? Korkeutta saa tietenkin olla, mutta entäs huoneiden koko muuten? Onko esim 20 neliötä rumpusetin mikittämiseen mistään kotosin? Mun pitäis varmaan mittailla tota pihaa ja miettiä, että mikä siinä ois järkevä maksimikoko. Kunhan nyt ei sitten heti loppuisi tila kesken, kun romut kantaa sisälle.
Kalmo
25.08.2014 22:38:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tämä ihan itsekseen äänittelyyn vai bändin/kavereiden kanssa käytettäväksi?
Jos itsekseen äänittelee, on tarkkaamo mielestäni aivan turha.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
AcLAc
26.08.2014 07:41:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo:
Jos itsekseen äänittelee, on tarkkaamo mielestäni aivan turha.

 
Eli, yhdistetty tarkkaamo/soittotila voisi toimia. Itselläni on n. 30 neliön kivi/lasiseinin toteutettu harrastelijatila (alempi linkki pohjapiirrokseen). Yhdessä kulmassa on melko kookas eristetty laulukoppi, jonne myös sullotaan meluavat styrkkarit esim. äänitystä varten. Muu tila on melko vahvasti akustoitu (harmaa alue piirroksessa reunoilla) ja lähinnä rakennettu tarkkaamoa vastaamaan. Täällä on äänitetty rumpuja mielestäni ihan hyvällä soundilla, eikä se ole edes hankalaa, jos viitsii nähdä vähän vaivaa (näyte ylemmässä linkissä).
 
Tietenkin, jos sitä pinta- alaa on (ja rakennuslupaa), niin erilliset tilat voivat olla ok, mutta... mielestäni tarkkaamoa ei tulisi rajoittaa liian pieneen koppiin, siellä ahdistuu sekä soundit, että miksaaja. Rakenteisiin en ota kantaa, mutta kyllä tuo kellutus on vähän yliarvostettua ja ehkä kallistakin.
 
http://www.mikseri.net/artists/a-kaljunen/risti/525834/
http://www.mikseri.net/user/AcLaC?image_id=4845940&folder_id=552564
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Muovinen
26.08.2014 08:20:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisihan sen ajatella noinkin päin, että tila on pääasiassa yhtä isoa huonetta ja sieltä löytyy se laulukoppi, johon mahtuisi myös kitarakaappi huutamaan. Tönö tulee todennäköisesti 90% vain itseni äänittämiseen ja lähinnä tuo kielisoittimien äänittäminen on syynä erillisen tarkkaamon kaipuulle. En nyt kuitenkaan olisi ensimmäisenä siitä tarkkaamosta luopumassa. Sitä pitää miettiä uudestaan, kunhan mulle valkenee paljonko neliöitä tulee tosiasiassa olemaan käytössä.
washburn
26.08.2014 09:33:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

100 neliöön saa jo akustisesti hyvän studion, johon mahtuu erillinen tarkkaamo. Huonekorkeus vähintään 3m.
 
Live long and Prosper
Pauli Lappalainen
26.08.2014 10:57:27 (muokattu 26.08.2014 10:58:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: 100 neliöön saa jo akustisesti hyvän studion, johon mahtuu erillinen tarkkaamo. Huonekorkeus vähintään 3m.
 
10m x 10m pohjalle saa hyvän tarkkaamon ja laulukopin, jos täytyy akustiikkaan ja äänieristyksiin vähääkään paremmin panostaa. Tuosta jää karkeasti 50m2 käyttispinta-alaa, muu katoaa rakenteisiin.
 
AcLAc
26.08.2014 12:43:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: 10m x 10m pohjalle saa hyvän tarkkaamon ja laulukopin, jos täytyy akustiikkaan ja äänieristyksiin vähääkään paremmin panostaa. Tuosta jää karkeasti 50m2 käyttispinta-alaa, muu katoaa rakenteisiin.
 
Tässäpä se. Mutta käsitin, että kyseessä olisi pienimuotoista puuhastelua ja paritaloa ajatellen vielä... mitenköhän tuollainen hulppea halli taipuisi naapurin ja viraston leimalle?
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Muovinen
26.08.2014 12:52:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Tässäpä se. Mutta käsitin, että kyseessä olisi pienimuotoista puuhastelua ja paritaloa ajatellen vielä... mitenköhän tuollainen hulppea halli taipuisi naapurin ja viraston leimalle?
 
Juuei ihan mitään 100 neliön hallia voi tohon nurmelle pykästä. Arvioisin että todellisuus ois lähempänä puolta tuosta. Kotitilan liepeille tuo halli menis heittämällä mutta sitten tulee varmaan jo budjettikin aika roimasti vastaan, eikä mun ei-kaupalliselle puuhastelulle pankkikaan varmaan aivan täysillä lämpene.
Daunt
26.08.2014 18:30:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen ihan sujuvasti äänitellyt rumpuja jo vuosia 44 m2 tilassa, josta soittopuoli on 26 m2. Välissä ihan normaali tiiliseinä ja kipsilevyillä tuunattu ovi. Hyvin pystyy puhumaan äänitysten aikana, mutta on se kumina ja humina vähän rasittavaa pitkissä sessioissa.
 
Aggressive Drums - The Recording Guide (eBook) | Saatavilla nyt! Maksa mitä haluat!
Muovinen
26.08.2014 21:04:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daunt: Itse olen ihan sujuvasti äänitellyt rumpuja jo vuosia 44 m2 tilassa, josta soittopuoli on 26 m2. Välissä ihan normaali tiiliseinä ja kipsilevyillä tuunattu ovi. Hyvin pystyy puhumaan äänitysten aikana, mutta on se kumina ja humina vähän rasittavaa pitkissä sessioissa.
 
Okei, nyt aletaan olla tonteilla :) Saatko tuossa tilassa jo sellaista huonesoundia, jolla tekee jotain vai meneekö plugarihommiksi? Saattaa olla, että mun ois järkevä jo orientoitua plugarihommiin ton puolesta, eikä edes haaveilla soivasta rumpuhuoneesta. Minä vaan niin rakastan sitä tilamikkien soundia rumpuhommissa.
Danko
26.08.2014 21:24:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Saatko tuossa tilassa jo sellaista huonesoundia, jolla tekee jotain vai meneekö plugarihommiksi?
 
Saa jos avaa oven käytävään: http://youtu.be/glBGSHJFCo0
 
Soivan tilan nyrkkisääntönä pidetään sataa kuutiometriä. 3m huonekorkeudella se tekee 33 1/3 m^2.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Leikari
27.08.2014 09:11:39 (muokattu 27.08.2014 09:39:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaisi lähtökohdista, että kyseessä on paritalokiinteistö asemakaava-alueella. Todennäköisesti asunto-osakeyhtiö. Jos noin, niin ennen enempiä suunnitteluja olisi hyvä tsekata ainakin:
 
- asemakaavasta rakennusoikeuden määrä, rakennusten sijoittelu ja tontille rakentamista koskevat asemakaavamääräykset esim. ulkorakennusten koosta tms.
- keskustelu ao. kunnan rakennusvalvontaviranomaisen kanssa luvan myöntämisen edellytyksistä
- rakennuslupaa hakisi asunto-osakeyhtiö - mitäpä yhtiöjärjestys ja naapuri tuumaavat asiasta. Huomioon kannattaa ottaa, että osakkaita tulee kohdella saman veroisesti eli kiinteistön rakennusoikeudesta jäljellä olevaa osuutta et voi yksin käyttää ... paitsi jos naapuri on niin pöhkö, että menee semmoiseen suostumaan
- asunto-osakeyhtiön paperien muutokset yhtiöjärjestyksen ja hallinnan osalta - tuossa käyttäisin juristia
- mitäpä naapuri tykkäisi rumpujenpaukuttelusta ja kitararevittelystä iltaisin ja muina vapaa-aikoina - kyllähän ne läpi kuuluvat
- rakenteet pitäisi suunnitella em. näkökohdasta mahdollisimman ääntä eristäviksi, mikä taas johtaa...
- koviin akustointivaatimuksiin so. tilan koko ja muoto ensin hyvät lähtökohdat ja sen jälkeen muuten akustiikan suunnittelu - - "paketti villaa nurkkiin" -resepti voi kuminoita vähentää, mutta epäilen jos huoneakustiikkaa halutaan etteikö pitäisi viiata muutakin - no, lähimikitykset ja plugarit mahdollista sentään
- rakennuslupamenettelyyn ja rakentamiseen liittyvät asiat ennakkoon: suunnittelu (--> kustannusarvio), lupahakemuksen kuviot ml. naapurien kuuleminen, rakentamis"byrokratia"
- rakennuksen käyttötarkoitus esim. "varasto" - kaava- ja rakennuslupaviranomaisen kanssa tarpeen sopia, mikä on sallittu varustetaso
- yhtään jos isompaa pääsisi tekemään, maksaa se kymppitonneja - onko tarkoituksenmukaista vai olisiko joku muu ratkaisu olemassa.
- ja vielä: vaikka suunnitteluvaiheessa olisikin suostuttu, säilyykö naapurisopu jos projektiin ryhtyy ja vielä kun soittokämppä on käytössä
 
Mikäli alkuolettamukseni eivät natsaa, voi yllä olevaa soveltaa...
 
AcLAc
27.08.2014 10:09:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikarilla yllä kylmää faktaa. Tosiaan, itselläni on kaksi tilaa käytössä ja kevyemmästä (lautaverhoilu, 10-15 cm villaa ja lastulevy) tulee paljon läpi ja styrkkarit kuuluu pahimmillaan kahden korttelin päähän. Toinen tila on tehty 250 mm harkoista ja 50 mm villaa + lastulevy. Täältä ei rummut kuulu häiritsevästi läpi, huom! päiväsaikaan ja sieltä laulukopista ei kuulu pihalle asti juuri mitään. Kyllä se on juurikin tuo massa, mikä pitää mölyt huoneessa, mutta niin... niiden kuminoiden tappamiseen tuhraantui reippaat 12 jätesäkillistä kivivillaa ja neliöitä menetettiin toki.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
jannu
27.08.2014 15:36:18 (muokattu 27.08.2014 15:37:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos lähtee äänieristettyä tilaa suunnittelemaan, on otettava huomioon myös ilmanvaihto. Perusputkeen ei vielä pitkä penni mene, mutta vaimenninpalikat ja mahdollinen koneellinen järjestelmä haukkaavat kyllä jo ihan näppärästi seteliä.
 
Ja nuo Leikarin kertoilemat asiat vielä huomioiden, kyllä tollaseen harrasteproggikseen -jos ihan maan tasalta lähtee pykäämään- saa uppoamaan kerrostalokaksion verran massia ihan silmän räpäyksessä, vaikka kuinka tekisi materiaalien kanssa kompromisseja. Ja kannattaa olla paremmissa kuin hyvissä välilöissä paikallisen rautakauppiaan kanssa, muuten voit kertoa koko raksabudjetin suoraan kahdella ja puolella.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan Kojootti
Groovi
27.08.2014 23:48:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari: Vaikuttaisi lähtökohdista, että kyseessä on paritalokiinteistö asemakaava-alueella. Todennäköisesti asunto-osakeyhtiö. Jos noin, niin ennen enempiä suunnitteluja olisi hyvä tsekata ainakin:
 
- asemakaavasta rakennusoikeuden määrä, rakennusten sijoittelu ja tontille rakentamista koskevat asemakaavamääräykset esim. ulkorakennusten koosta tms.
- keskustelu ao. kunnan rakennusvalvontaviranomaisen kanssa luvan myöntämisen edellytyksistä
- rakennuslupaa hakisi asunto-osakeyhtiö - mitäpä yhtiöjärjestys ja naapuri tuumaavat asiasta. Huomioon kannattaa ottaa, että osakkaita tulee kohdella saman veroisesti eli kiinteistön rakennusoikeudesta jäljellä olevaa osuutta et voi yksin käyttää ... paitsi jos naapuri on niin pöhkö, että menee semmoiseen suostumaan
- asunto-osakeyhtiön paperien muutokset yhtiöjärjestyksen ja hallinnan osalta - tuossa käyttäisin juristia
- mitäpä naapuri tykkäisi rumpujenpaukuttelusta ja kitararevittelystä iltaisin ja muina vapaa-aikoina - kyllähän ne läpi kuuluvat
- rakenteet pitäisi suunnitella em. näkökohdasta mahdollisimman ääntä eristäviksi, mikä taas johtaa...
- koviin akustointivaatimuksiin so. tilan koko ja muoto ensin hyvät lähtökohdat ja sen jälkeen muuten akustiikan suunnittelu - - "paketti villaa nurkkiin" -resepti voi kuminoita vähentää, mutta epäilen jos huoneakustiikkaa halutaan etteikö pitäisi viiata muutakin - no, lähimikitykset ja plugarit mahdollista sentään
- rakennuslupamenettelyyn ja rakentamiseen liittyvät asiat ennakkoon: suunnittelu (--> kustannusarvio), lupahakemuksen kuviot ml. naapurien kuuleminen, rakentamis"byrokratia"
- rakennuksen käyttötarkoitus esim. "varasto" - kaava- ja rakennuslupaviranomaisen kanssa tarpeen sopia, mikä on sallittu varustetaso
- yhtään jos isompaa pääsisi tekemään, maksaa se kymppitonneja - onko tarkoituksenmukaista vai olisiko joku muu ratkaisu olemassa.
- ja vielä: vaikka suunnitteluvaiheessa olisikin suostuttu, säilyykö naapurisopu jos projektiin ryhtyy ja vielä kun soittokämppä on käytössä
 
Mikäli alkuolettamukseni eivät natsaa, voi yllä olevaa soveltaa...

 
Tämän listan kaikki kohdat täytettyään ei jää jäljelle kuin ihmisraunio, jolla ei ole pienintäkään edellytystä luoda musiikkia.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «