Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Squier tallan uudelleen kiinnitys
1
jackhang
21.08.2014 17:03:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikäs tuollaisessa squierin stratossa on toinen tallankiinnitys/säätöruuvi reijistä pettänyt/murtunut.
 
Millähän tuon saisi korjattua? Voiko reijän täyttää jollain massalla tai puulla tms. Vai pitääkö ruveta sahailemaan ja laittelemaan uutta puuta tuon haljenneen tilalle.
 
Halpa soitin, niin ei viitsi kovin kalliita systeemjä kuitenkaan, kunhan pysys ruuvit pakallaan.
 
VSu
22.08.2014 15:09:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jackhang: Elikäs tuollaisessa squierin stratossa on toinen tallankiinnitys/säätöruuvi reijistä pettänyt/murtunut.
 
Millähän tuon saisi korjattua? Voiko reijän täyttää jollain massalla tai puulla tms. Vai pitääkö ruveta sahailemaan ja laittelemaan uutta puuta tuon haljenneen tilalle.
 
Halpa soitin, niin ei viitsi kovin kalliita systeemjä kuitenkaan, kunhan pysys ruuvit pakallaan.

 
Itse olen tällaisia vähän vastaavia korjannut puupurun ja Erikeeperin sekoituksella.
 
Truth does not change because it is, or is not, believed by a majority of the people.
Decadetroll
22.08.2014 15:21:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ehkä tallan tukipaalun reikää erikeeperillä ja purulla korjaisi. Ennemmin tapittaisin ihan kiinteällä, kovalla puulla ja väliin titebondia tai epoksia.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
VSu
22.08.2014 15:28:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Itse en ehkä tallan tukipaalun reikää erikeeperillä ja purulla korjaisi. Ennemmin tapittaisin ihan kiinteällä, kovalla puulla ja väliin titebondia tai epoksia.
 
Joop, myönnettäköön että hihnatappi ei ole ihan yhtä kovalla rasituksella kuin tallan ruuvi;)
 
Truth does not change because it is, or is not, believed by a majority of the people.
Decadetroll
22.08.2014 16:31:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VSu: Joop, myönnettäköön että hihnatappi ei ole ihan yhtä kovalla rasituksella kuin tallan ruuvi;)
 
Tjoo, no hihnatappeja oon minäkin joskus erikeeperin ja purun/tulitikun/hammastikun avulla saanut paremmin kiinni :)
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
73nd3r
23.08.2014 11:22:20 (muokattu 23.08.2014 11:57:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuva vikapaikasta olis kova juttu.
 
Mutta normaalitilanteessa ja periaatteessa mää tekisin näin:
Poralla reikä suuremmaksi niin että siinä reiän ympärillä on ihan ehjää puuta - terän halkaisija seuraavan kohdan puutapin mukaan.
Reikään täsmälleen sopiva puutappi, kiinni TiteBondilla, SigBondilla tai epoksiliimalla.
Tappi hiotaan tasaiseksi bodyn pinnan kanssa kun liima on kuivunut.
Pintakäsittelyt tarpeen mukaan - jos ei o väliä ja jää tallan alle niin ei välttämättä lainkaan.
Kuivumisten jälkeen ruuville alkureikä, talla kiinni, säädöt ja soimaan.
Jos epäilyttää, niin pajalle - ei tuo kallis keikka ole.
 
Erikeeperille ei _mun mielestä_ ole yhtään paikkaa kitarassa ;)
 
Edit: Pentele näitä lauantaiaamuja... Siis tarkennus: tärkein juttu on saada se talla samaan paikkaan missä se olikin.
 
jackhang
25.08.2014 13:34:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Kuva vikapaikasta olis kova juttu.
 
Mutta normaalitilanteessa ja periaatteessa mää tekisin näin:
Poralla reikä suuremmaksi niin että siinä reiän ympärillä on ihan ehjää puuta - terän halkaisija seuraavan kohdan puutapin mukaan.
Reikään täsmälleen sopiva puutappi, kiinni TiteBondilla, SigBondilla tai epoksiliimalla.
Tappi hiotaan tasaiseksi bodyn pinnan kanssa kun liima on kuivunut.
Pintakäsittelyt tarpeen mukaan - jos ei o väliä ja jää tallan alle niin ei välttämättä lainkaan.
Kuivumisten jälkeen ruuville alkureikä, talla kiinni, säädöt ja soimaan.
Jos epäilyttää, niin pajalle - ei tuo kallis keikka ole.
 
Erikeeperille ei _mun mielestä_ ole yhtään paikkaa kitarassa ;)
 
Edit: Pentele näitä lauantaiaamuja... Siis tarkennus: tärkein juttu on saada se talla samaan paikkaan missä se olikin.

 
Lisäsin pari kuvaa omiin kuviini.
 
73nd3r
25.08.2014 16:38:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho, olikin pahemman näkönen juttu kuin oletin.
 
Ei tuollasta oikein saa korjattua kuin laittamalla riittävästi uutta puuta että saa kestämään, ja siinä sovittamisessa on aika homma. Sama puulaatu, korjauspalikan pitäis olla nikkarinkuivaa jne: hangalaks menee.
 
Tietty voi yrittää jotain pikafiksiä Plastic Paddingin kemiallisella metallilla, mutta ei tuu nätti eikä ikinä tiedä lohkeaako irti jostain, ja suttaavaakin se on.
 
Jos tuntuu ettei taidot riitä niin torilta voi katella jos olis sopiva body halvalla ja minimoida tappiot laittamalla ton torin kautta jollekin projektivastaavalle.
 
Puavali
25.08.2014 17:49:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: ... Sama puulaatu...
 
Jos ei laita samaa puuta, vaan esim. kuivaa vaahteraa? Esim. lehmuksessa tuntuu, että reikä suurenee liian helposti, mutta vaahtera kestää hyvin.
 
73nd3r
25.08.2014 18:33:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun ohjeet on vaan ohjeita, idealla "näin minä tekisin".
Jokainen päättää oman kitaransa kohdalla ihan ite jos joku muu tapa tuntuu paremmalta.
Ja tietysti, jos on joku outo puulaji niin mistäs otat korjauspalikan...
 
rainmaker
25.08.2014 18:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuo ihan korjattavissa on, työtapa riippuu paljolti välineistä, joita on käytettävissä. Jos työvälineet on ihan linkkari-osastoa, niin jotain puista tilkettä tuon holkin ympärille kehittelisin ja sitten esim. epoksilla liimaus paikoilleen. Tuon lohenneen kohdan voi kitata umpeen, hioa ja maalata.
 
Jos käytössä on pylväsporakone ja tulppaterät, niin sittenhän tässä ei ole mitään ongelmaa. Poraa reikää hieman isommaksi, valmistaa saatavilla olevasta, kovasta puusta reikää vastaavan tulpan, liimaa tulpan paikalleen, poraa tallan tolpalle uuden reiän ja laittaa tolpan paikalleen. Reunaan jää luultavasti pieni alue tuota lohkeamaa, joten siihen kittiä kehiin.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
jackhang
26.08.2014 11:29:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos jelpistä. Taitaa meikäläisen työkaluarsenaalilla olla helpompi lähteä ettimään uutta bodya josta sais laiteltua.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «