Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Matalan vireen kielisetit
1 2
Salamander
10.08.2014 16:08:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt kokeillut Rotosoundin ja DR:n "drop down tuning" kielisettejä, enkä kumpaankaan ole ollut täysin tyytyväinen. Olisiko suosituksia paksummista kieliseteistä?
 
(Soitan C# vireessä, bassona Fender Jazz basso)
 
Dropped C
10.08.2014 18:08:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

www.thomann.de/fi/dunlop_steel_060120_set.htm
 
Halvat ja hyvät. Kolisee. En tiiä saako Suomesta.
 
HenriF
10.08.2014 18:42:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Droppi D:ssä mulla on daddario chromesit 105-45 ja hyvin pitää vireen. Rotosound steve harris settiä en ole kokeillut, mutta sen verran jäykät vaijerit ne on että C-vireeseen sopii varmasti.
 
Vessajono
10.08.2014 21:32:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Warwickin Black Label Low B -setti (65-85-105-135) ja BEAD-vire. Kestää.
 
Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä.
matales
10.08.2014 21:40:02 (muokattu 14.08.2014 21:24:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite tuli hommattua vitoseen kokeeksi Skull Strings-merkkiset 045 - 135 paksuiset kaapelit. Aika jäykiltä vaikuttaa ainakin näin kun on tottunut Ernie Ballin Regular slinkyihin, joskin ihmekös tuo kun tykkään soitella enimmäkseen normivireessä(toisinaan vaan tiputan H:n Bb:ksi) ja nämä on kaiketi suunniteltu alavirepörinöihin. Mutta hyvin jytisöö Bb:ssä. Ja tuo exposed core-systeemi H-kielessä on ihan mukava kieliä vaihtaessa kun nuo 135-paksuiset ovat yleensä sen verran paksuja etteivät meinaa ilman väkivaltaa mennä tallasta läpi.
 
E: Niin ja jos näistä jotain negatiivista pitää sanoa niin melkoisen karheat ovat. Toisin sanoen ainakin sormin soitellessa on nopeammissa rykäisyissä huomattavasti aiempaa hankalampi pitää semmoiset 16-osien pumputukset tarkkana alimmilta kieliltä soitellessa. Plekulla soittaessa lienee sitten eri asia, siihen hommaan varmasti aika ideaalit.
 
I don't want to talk to you no more, you empty-headed animal food trough water! I fart in your general direction! Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries! -Frenchman
L.Ruoska
11.08.2014 15:43:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Salamander: Olen nyt kokeillut Rotosoundin ja DR:n "drop down tuning" kielisettejä, enkä kumpaankaan ole ollut täysin tyytyväinen. Olisiko suosituksia paksummista kieliseteistä?
 
(Soitan C# vireessä, bassona Fender Jazz basso)

 
Minkähänlaisesta epätyytymyksestä on kyse? Esim. standardi E-vireestä drop-C#:n pudotellessa olis ihan hyvä käydä soittimen säädöt läpi. Intonaatio, kaula jne.
 
Käytännössä mikä tahansa "heavy" setti (.105 tai thereabouts) on paksuudeltaan erittäin riittävä drop-C#:n. Etsi kielivalmistaja jonka kielten tuntumasta tykkäät kaikenkaikkiaan ja sitten osta niiden heavy 4-kielinen setti. Jos löydät itsesi droppaamasta Beehen tai matalampaan niin ei muuta kuin joku mukava 5-kielisen setti kiinni ja ohuin kieli pois.
 
Oma preferenssini kielten suhteen on Elixir, mielettömän mukavat soittaa. Goretexi liukuu kuin öljytty sormi brassivahattuun vaginaan. Tuntoaistin ekstaasista voidaan puhua näillä soittaessa, varsinkin jos istuu vahvarin päällä ja bassojyrinä hyväilee persläskeistä eturauhaseen asti. Laukesin juuri housuuni tätä kirjoittaessa pelkästä bassonsoiton ajatuksesta. Täytyypä perustaa bändi...
 
http://www.thomann.de/fi/elixir_nanoweb_heavy_long_scale.htm
Ebaysta saa postitettuna ~30€/setti eli turha maksaa saksalaiselle.
 
Ei se riisi pure jolle kastiketta kaadat.
kojones
11.08.2014 17:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

L.Ruoska: Käytännössä mikä tahansa "heavy" setti (.105 tai thereabouts) on paksuudeltaan erittäin riittävä drop-C#:n.
 
Mun makuun .105 on turhan löysä jo E-vireessäkin.
 
L.Ruoska
11.08.2014 21:02:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Mun makuun .105 on turhan löysä jo E-vireessäkin.
 
Toiset on ehkä tottuneet sormeilemaan jäykempiä kankia. Omani on mukavasti semmoinen pehmeä mutta jämäkkä. Säädetty niin että drop-B ja drop-C vireissä voi liikkua mukavasti, action on sopivan alhaalla eikä kuitenkaan pärise liikaa nauhoja vasten. En muista gaugea kyl mutta veikkailen että .125 super light B.
 
Drop-C#:llä viimeeksi nauhoittaessa tais kyllä olla .105 kiinni ja hyvä oli. Toiset tykkää isästä ja toiset tyttärestä..
 
Ei se riisi pure jolle kastiketta kaadat.
JT_
12.08.2014 12:38:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skull Stringseille pisteet täältäkin. Oon käyttänyt ko. firman .135 sekä .110 -settejä, uskoisin jälkimmäisten toimivan tuohon vireeseen oikeilla säädöillä ihan asiallisesti.
 
Jura
24.08.2014 02:03:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skullit on sopivan jäykät ja 110 toimii varmasti C#:ssä. B vireessä taas 135 on aika passeli, ei jää kieli letkuksi.
 
Mutta kuten aiemminkin mainittiin, että minkälaisesta ongelmasta varsinaisesti on kyse?
 
Itse käytän Rotosoundin dropzonea 175-65 F# vireessä, tosin nuo paksummat setit pitää tilata Saksasta, ja Rotosoundin 110 setti dropped D:hen eikä mitään ongelmia ole kun soitin on muuten hyvin säädetty.
 
Matalissa vireissä alimman kielen säätäminen intonaatioon on aina hankalaa jos haluaa käyttää kielen koko skaalaa, silloin esim B vireessä ja 135 kielellä loppuu lähes aina säätövara kesken ja pitää tehdä kompromissi. Kun intonaatiot on kohdillaan muuttuu soitettavuus huomattavasti.
 
Jos pidät koko basson C# niin joku 125 setti pitäisi varmastikin olla paksuudeltaan pitämään kielet riittävän tiukkoina. Daddariolla taitaa olla 145 setti paksuin mitä Suomesta saa mutta noin paksuilla kielillä alkaa jo perusjatsarin kaula olla tiukalla ja kielet hyvinkin kireänä.
 
Enemmänkin säätöjuttu siis sanon minä...
 
pekezu
24.08.2014 09:58:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C#- vireeseen itse laittaisin varmaan 120-95-75-55 osaston lekat kiinni. Tai myös 120-100-80-60 saattaisi ajaa asiansa, mutta yläkielet voi olla tollaisella setillä aika tiukat. Tosin alin kieli voi olla myös esim. 125, eikä varmaan ole liian jäykkä vielä.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
JT_
24.08.2014 18:22:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitähän kielisettejä 5-kielisille, 35" skaalalla varustetuille monstereille täällä suositeltaisiin? Stainless steel olisi aikalailla must. Kuten myös ns. heavy bottom (.135 - .110 tms...) DR ainakin valmistaa riittävän pitkiä, mutta ne on pirun kalliita...
 
kojones
24.08.2014 22:44:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JT_: Mitähän kielisettejä 5-kielisille, 35" skaalalla varustetuille monstereille täällä suositeltaisiin? Stainless steel olisi aikalailla must. Kuten myös ns. heavy bottom (.135 - .110 tms...) DR ainakin valmistaa riittävän pitkiä, mutta ne on pirun kalliita...
 
http://guitarproject.eu/c/486/dr-st … itary-basowej-struny-akcesoria.html
 
Eipä noi ny mitenkään kauhean kalliita ole.
 
pekezu
25.08.2014 07:48:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JT_: Mitähän kielisettejä 5-kielisille, 35" skaalalla varustetuille monstereille täällä suositeltaisiin? Stainless steel olisi aikalailla must. Kuten myös ns. heavy bottom (.135 - .110 tms...) DR ainakin valmistaa riittävän pitkiä, mutta ne on pirun kalliita...
 
Tsekkaas R. Coccon extra long setit. Alkuun vähän karheampi fiilis kuin DR:n kielissä, mutta omaan makuun kestävät pidempään parempina ja soundissa on enempi middleä, ainakin Lo Rideriin verrattuna.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
KMT
27.08.2014 23:08:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän Rotosoundin dropzonea 175-65 F# vireessä, tosin nuo paksummat setit pitää tilata Saksasta, ja Rotosoundin 110 setti dropped D:hen eikä mitään ongelmia ole kun soitin on muuten hyvin säädetty.
 
Jos pidät koko basson C# niin joku 125 setti pitäisi varmastikin olla paksuudeltaan pitämään kielet riittävän tiukkoina. Daddariolla taitaa olla 145 setti paksuin mitä Suomesta saa mutta noin paksuilla kielillä alkaa jo perusjatsarin kaula olla tiukalla ja kielet hyvinkin kireänä.

 
Kyllä mä ainakin oon Suomesta 175 F#:n saanu Warwickin Dark Lordin setin mukana
 
J.Nikkanen
28.08.2014 09:34:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jura: Jos pidät koko basson C# niin joku 125 setti pitäisi varmastikin olla paksuudeltaan pitämään kielet riittävän tiukkoina. Daddariolla taitaa olla 145 setti paksuin mitä Suomesta saa mutta noin paksuilla kielillä alkaa jo perusjatsarin kaula olla tiukalla ja kielet hyvinkin kireänä.
 
D'addariolta löytyy arvot ja taulukko 34" skaalalle, eipä ne kielet ihan mahdottomia kisko kun sieltä katselee arvoja. Esim. normaalissa vireessä mun oma setti kiskoo kokonaisuutena kaulaa vähemmän kuin valmiit setit, vaikka tosiaan tuo 145 on B-kielenä. Kielet voivat olla jämäkät, mutta eivät välttämättä kisko kaulaa raivokkaasti. Ydinlanka vaikuttanee tässä toki yhdessä punosten kanssa, pakostikkin. Itse olen muutaman kerran yllättynyt kun on ensin ajatellut että eihän tämmöisiä voi pistää, kaulasta tulee jousipyssy, mutta kas vain, eihän se niin mennytkään.
 
aallot lyövät vaahtokarkkeja rantaan mä työnnän mun varpaat sun suuhun
JT_
28.08.2014 13:43:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Tsekkaas R. Coccon extra long setit. Alkuun vähän karheampi fiilis kuin DR:n kielissä, mutta omaan makuun kestävät pidempään parempina ja soundissa on enempi middleä, ainakin Lo Rideriin verrattuna.
 
Tilannepäivitystä sen verran, että yllätyksekseni Skullsin 5-kielisen setissä riitti mitta tuohon 35"-bassoon. Extrapitkiä ei siis tarvitse lähteä erikseen hakemaan!
 
M.K.V
01.09.2014 22:36:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai paksut kielet? http://circlekstrings.com/store/product3486.html
 
pehko
02.09.2014 00:46:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M.K.V: Ai paksut kielet? http://circlekstrings.com/store/product3486.html
 
varmaan nättiä painella noita jollain pikkurillillä.
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
azlag
02.09.2014 08:43:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tällaisen threadin näin niin pakkohan sitä on kysyä, mikä olisi sopiva haitari kielten paksuudessa jos 34":sen nelikielisen haluaisi saada dropped A:han? "Vähän flegmaattisesta" johonkin "aika jäykkään" ja siitä väliltä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «