Aihe: Apple, mac osx ja iMuusikot toinen osa
1 2 3 4 528 29 30 31 3261 62 63 64 65
Aki
12.06.2014 21:06:30

samulirask: Tänään tuossa projektia tehdessni huomasin että Logic 9:n Amp Designer vei aivan järjettömästi prossutehoa.

Mites äänilaitteen puskurit? Prossulta vaaditaan enemmän jos on lyhyet puskurit.
"Kai se tästä lumiasta sitten on kiinni, 300e edestä pelkkiä haittoja."
Michi
16.06.2014 13:00:38
Topiello: Onko JamUpin vahvistimia iPadilta mahdollista käyttää MacBookin GarageBandissa??
Käy aika suppeaksi tuo GB:n valikoima.

Eikös se GB tue AudioBusia, sitä kautta kai ainakin onnistuis?
-Up The Irons!-
esamursu
19.06.2014 13:45:18

Onko kenelläkään tullut vastaan sellaista että midi pitää etsiä koneesta aina kun se herää unesta.

Sieltä asetuksista interfacen (Saffire pro 40) midi on harmaana, eli ei aktiivisena, sitten kun painaa tutki midi (rescan tjsp.) niin se löytää midin, mutta tämä pitää tehdä aina uudestaan kun koneen herättää sleepistä.

Macbook pro ja osx 10.9.1 muistaakseni. En uskalla asentaa uudempaa koska pro tools 10 ei kai ole täysin tuettu uudemman version kanssa.
aristoteles666
06.08.2014 08:41:18

Topiello: Onko JamUpin vahvistimia iPadilta mahdollista käyttää MacBookin GarageBandissa??
Käy aika suppeaksi tuo GB:n valikoima.

ei ole
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Mikael
06.08.2014 22:08:26 (muokattu 07.08.2014 23:03:55)

esamursu:
Macbook pro ja osx 10.9.1 muistaakseni. En uskalla asentaa uudempaa koska pro tools 10 ei kai ole täysin tuettu uudemman version kanssa.

Mulla näyttäis toimivan ihan hyvin OSX 10.9.4:n kanssa. Tänään just laitoin uuden läppärin tulile ja tämä vähän jännitti, mutta ainakin sessiot aukeaa ihan ok eikä mitään ongelmia tuntunut olevan ainakaan snadissa peruspuuhastelussa.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Point
14.08.2014 15:25:00
Hmm. Viimepäivinä logic x on alkanut yskimään ihmeellisesti kevyidenkin projektien kanssa. Ilmenee rätinöitä + cpu sekä hd-mittarit on ihan liian usein ja helposti tapissa. Esimerkiks tällä hetkellä mulla pyörii tässä biisiaihio, missä on 20 raitaa, joista karkeasti puolet prosessoimatonta audiota ja loput softasynia. CPU-mittari on kokoajan maksimeissa, mikä on aika käsittämätöntä. Ennen pyörittelin tällä mennen tullen maksimissaan noin sadan raidan projekteja, mitkä oli ihan täyteen ladattuja ja toimi ihan mainiosti. Mitään uusia plugareita ei oo tullut käyttöön viimeaikoina myöskään. Ideoita?

Koneena viimesin ei retina macbook pro, 2.5ghz intel core i5, 4 gigaa ramia. Käyttisversio on 10.9.2 ja logic on 10.0.7. En tiedä onko näistä tiedoista apua mutta siinä ne nyt on joka tapauksessa. Varmaan jo huomasittekin että en ymmärrä tietokoneita kauheen hyvin, joten mahdolliset neuvot ottaisin vastaan mieluiten mahdollisimman yksinkertaistettuina. :D
L-studio
14.08.2014 18:09:09
AKWM: Hmm. Viimepäivinä logic x on alkanut yskimään ihmeellisesti kevyidenkin projektien kanssa. Ilmenee rätinöitä + cpu sekä hd-mittarit on ihan liian usein ja helposti tapissa. Esimerkiks tällä hetkellä mulla pyörii tässä biisiaihio, missä on 20 raitaa, joista karkeasti puolet prosessoimatonta audiota ja loput softasynia. CPU-mittari on kokoajan maksimeissa, mikä on aika käsittämätöntä. Ennen pyörittelin tällä mennen tullen maksimissaan noin sadan raidan projekteja, mitkä oli ihan täyteen ladattuja ja toimi ihan mainiosti. Mitään uusia plugareita ei oo tullut käyttöön viimeaikoina myöskään. Ideoita?

Koneena viimesin ei retina macbook pro, 2.5ghz intel core i5, 4 gigaa ramia. Käyttisversio on 10.9.2 ja logic on 10.0.7. En tiedä onko näistä tiedoista apua mutta siinä ne nyt on joka tapauksessa. Varmaan jo huomasittekin että en ymmärrä tietokoneita kauheen hyvin, joten mahdolliset neuvot ottaisin vastaan mieluiten mahdollisimman yksinkertaistettuina. :D

Oletko käyttänyt levytyökalua?
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
Point
14.08.2014 22:54:49
L-studio: Oletko käyttänyt levytyökalua?

En. Mitä sillä tarkalleen pitäis tehdä?
Hipelius
15.08.2014 02:43:59
AKWM: En. Mitä sillä tarkalleen pitäis tehdä?

Tarkistaa oikeudet ja korjata ne tarvittaessa.
Janie Jones
23.08.2014 13:22:47

Off topic: myyn Hompussa teho-iMacia. Noudettavissa syyskuun puolivälissä: http://hopeinenomena.net/viewtopic. … amp;t=218758&p=1697849#p1697849
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Zulaius
23.08.2014 14:04:10
esamursu: Onko kenelläkään tullut vastaan sellaista että midi pitää etsiä koneesta aina kun se herää unesta.

Sieltä asetuksista interfacen (Saffire pro 40) midi on harmaana, eli ei aktiivisena, sitten kun painaa tutki midi (rescan tjsp.) niin se löytää midin, mutta tämä pitää tehdä aina uudestaan kun koneen herättää sleepistä.

Juu mulla sama. Tosin eipä toi suurempi ongelma oo ainakaan mulle ollut, nykyään menee rutiininomaisesti:

cmd+space (avaa spotlightin) --> m (paras osuma ääni- ja midi-asetukset) --> enter (avaa ohjelman) --> Ikkuna-valikosta "Näytä midi-ikkuna" --> klikkaa äänikortin kuvaketta ja "tutki midi" --> cmd+Q (lopettaa ääni- ja midi-asetukset).

Aikaa menee alle 5 sekuntia.

Mulla Macbook pro retina os x 10.8.5. ja Alesiksen firewire-äänikortti.
Ragnuk
23.08.2014 17:00:45 (muokattu 23.08.2014 17:05:34)
Hei!

Olen ruvennut harkitsemaan MacBook Pron ostamista. Olen kosketinsoittaja ja tulen käyttämään Maccia myös livenä. Muutenkin tulee säädettyä musan kanssa. Uskotteko että 128gb:n SSD riittää Mainstagelle, Logic Pro X:lle ja Sibeliukselle mukavasti? Kotona on parikin ulkoista kovalevyä jolle voin siirtää projekteja joita ei tarvitse roudata mukana.
Klezberg
23.08.2014 21:32:19

vexu: Jos koneella ei säilytä kaikkia projekteja tai esim. paljon videoo, niin kyllähän se riittää helposti. Tietysti isot samplekirjastoja käyttävät softasynat etc. ovat aivan oma juttunsa, joten kannattaa niiden käyttö kartoittaa etukäteen. Käyttiksen ja perussoftien jälkeen käytössä pitäisi olla about 110 gigaa ja itsellä Logic ja Mainstage vievät kaikkine härpäkkeineen about 20 gigaa.

Noiden samplekirjastojen lisäksihän se mikä ainakin mulla täyttää kiintolevyä huimaa vauhtia on videokuvaus ja niiden editointi. Siis semmoinen että otetaan useampi tuntia videota talteen, siirretään kamerasta macciin iMovieen editointia varten. Sitten kun on viikon reissussa tähän niin alkaa kaivata ulkoista kiintolevyä. No, mulla ei ole SSD:tä vaan 500 G kiintolevy, kun olen pitänyt levytilaa tärkeämpänä kuin nopeutta. Pienen levyn kanssa kun saa olla tarkkana mitä sinne kerää ja asentaa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Ragnuk
23.08.2014 21:54:36
Klezberg: Noiden samplekirjastojen lisäksihän se mikä ainakin mulla täyttää kiintolevyä huimaa vauhtia on videokuvaus ja niiden editointi. Siis semmoinen että otetaan useampi tuntia videota talteen, siirretään kamerasta macciin iMovieen editointia varten. Sitten kun on viikon reissussa tähän niin alkaa kaivata ulkoista kiintolevyä. No, mulla ei ole SSD:tä vaan 500 G kiintolevy, kun olen pitänyt levytilaa tärkeämpänä kuin nopeutta. Pienen levyn kanssa kun saa olla tarkkana mitä sinne kerää ja asentaa.

Itsellä ei tule koskaan videomateriaalin kanssa touhuttua joten tuota vaaraa tuskin on!

Ja jos about 20gb menee logiciin ja mainstageen niin eiköhän toi 128gb SSD riitä mulle! Kiitos vastauksista :)
Janie Jones
24.08.2014 02:37:36 (muokattu 24.08.2014 02:52:06)

Ragnuk: Itsellä ei tule koskaan videomateriaalin kanssa touhuttua joten tuota vaaraa tuskin on!

Ja jos about 20gb menee logiciin ja mainstageen niin eiköhän toi 128gb SSD riitä mulle! Kiitos vastauksista :)

Tulee kyllä vastaan hyvin äkkiä se riittämättömyys pelkän audionkäsittelyn kanssa. Plugareita kertyy arvaamattoman äkkiä, jos yhtään harrastaa niiden keräilyä. Kyllä efektiplugaritkin tilaa vie lopulta gigakaupalla ja Application Support -kansio Libraryssa täyttyy arvaamattomasti.

Lisäksi levyllä (myös SSD:llä) pitäisi olla käsittääkseni vähintään 10 % tyhjää tilaa aina. Muuten jää vähän käyttövaraa ja alkaa sadella täyttymisilmoituksia.

Itse olen siirtänyt kaikki samplekirjastot sekä käyttäjäkansion dokumentteineen, musiikkeineen, äänityssessioineen ynnä muineen ja jopa download-kansiot (normaali Lataukset-kansio, erillisen latausohjelman latauskansio) koneen toiselle eli HD-levylle, mutta silti huidellaan jo perussetissä likellä 200 gigaa. Enkä tee ollenkaan videota, plugareita vain on paljon.

Lisäksi joitain kirjastoja (mulla Nebula) on parempi pitää SSD:llä, jolloin on suuri kiusaus siihen, että koko ajan tulee oltua SSD-kovalevyn riittävyyden (mulla 256) rajoilla.

Sellainenkin kutina on, että uusien ohjelmien koko ei - eikä Applen default-ohjelmienkaan koko - lakkaa kasvamasta.

Sijoita isompaan.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Ragnuk
24.08.2014 16:56:12
Janie Jones: Tulee kyllä vastaan hyvin äkkiä se riittämättömyys pelkän audionkäsittelyn kanssa. Plugareita kertyy arvaamattoman äkkiä, jos yhtään harrastaa niiden keräilyä. Kyllä efektiplugaritkin tilaa vie lopulta gigakaupalla ja Application Support -kansio Libraryssa täyttyy arvaamattomasti.

.
.
.

Sijoita isompaan.

Kiitos tästä infosta! Aiemmin vain lainakoneella tullut duunattua joten en ollut erityisen tietoinen kuinka paljon plugarit ja muut vievätkään tilaa!

Kait sitten pitäisi 256gb ssd malli ostaa :)
Cathi777
01.09.2014 07:13:56

Ragnuk: Kiitos tästä infosta! Aiemmin vain lainakoneella tullut duunattua joten en ollut erityisen tietoinen kuinka paljon plugarit ja muut vievätkään tilaa!

Kait sitten pitäisi 256gb ssd malli ostaa :)

Eikös noita levyjä pysty itse jälkikäteen vaihtamaan helposti. Eli ottaa sillä pienimmällä ja ostaa erikseen isomman. Pariin sataan euroon saa kuitenkin jos 500Gb ssd:tä.
Only pop music can break my heart...
hahuusko
01.09.2014 20:53:34
Cathi777: Eikös noita levyjä pysty itse jälkikäteen vaihtamaan helposti. Eli ottaa sillä pienimmällä ja ostaa erikseen isomman. Pariin sataan euroon saa kuitenkin jos 500Gb ssd:tä.

Vanhassa MacBook Pro:ssahan tuo onnistui helposti, mutta uusissa Retina-vehkeissä SSD:tä ei ole tarkoitettu käyttäjän vaihdettavaksi. Periaatteessa taitaa olla mahdollista, mutta käytännössä vähintäänkin hankalaa.
Trendkeel
01.09.2014 21:43:29
Mid-2012, aka ei-retinanäytöllisissä (halvin Macbook Pro -malli) vaihto on täysin mahdollinen ja helppo operaatio. Muutamalla erikoisruuvarilla, kevyellä googlauksella ja vahvalla kärsivällisyydellä pääsee pitkälle. Netistä löytyy paljon ohjeita.

Samalla voi kanssa vaihtaa RAM-muistit neljästä kahdeksaan (tai kuuteentoista), sekin on halvempaa itse tehtynä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)