Aihe: 5881 vs. 6L6 vs. 6V6
1 2
uusiipe
29.11.2013 09:10:05
Jucciz: 6L6WGC on 6L6GC:n militaariversio (W). 5881 on puolestaan 6L6WGB, aivan eri speksit.

6L6WGC ei siis ole 5881. C > B

Juu on eri speksit, mutta 5881 perheeseen kuuluvana sitä myydään http://www.uraltone.com/putket/6l6gc-5881-kt66/sovtek-5881-6l6wgc.html

567 voltin anodijännitteellä olen noita Sovtekeja ajanut satoja tunteja. Nyt tuon vahvistimen olen jo purkanut. Putket kyllä edelleen ovat käytössä, tällä hetkellä tosin 360 voltin anodijännitteellä käyvässä koneessa.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Laulava Kylätohtori
29.11.2013 10:04:19
No niin, 5881 on kuitenkin niin lähellä 6L6:ia, että lienee mahdotonta, että ero 5881:n ja 6L6:n välillä olisi suurempi kuin ero 6L6:n ja 6V6:n ja vielä 5881:n eduksi. Joten luulen, että 6V6:t jää Bluetoneen...

Bassmanin taidan jättää ennalleen. Harrylla oli hyviä visioita Bassmanin modaamiseksi, mutta toisaalta mietin, että kannattaako Bassmania alkaa modailemaan, vaan ehkä ostaa sitten kokonaan uuden, niin saa juuri sellaista, mitä haluaa - ilman kompromissejä. Eikä niistä modeista saa penniäkään takaisin, jos haluaa tuon joskus myydä pois...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Jucciz
29.11.2013 11:48:24
uusiipe: Juu on eri speksit, mutta 5881 perheeseen kuuluvana sitä myydään http://www.uraltone.com/putket/6l6gc-5881-kt66/sovtek-5881-6l6wgc.html

567 voltin anodijännitteellä olen noita Sovtekeja ajanut satoja tunteja. Nyt tuon vahvistimen olen jo purkanut. Putket kyllä edelleen ovat käytössä, tällä hetkellä tosin 360 voltin anodijännitteellä käyvässä koneessa.

Mutku 5881 ei oo perhe. 6L6 on perhe, jonka ylivoimaisesti käytetyimmät jäsenet ovat pienempitehoinen ja vähemmän jännitettä kestävä 6L6(W)GB/5881 sekä isompitehoinen ja enemmän jännitettä kestävä 6L6GC.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
29.11.2013 11:50:24
Laulava Kylätohtori: No niin, 5881 on kuitenkin niin lähellä 6L6:ia, että lienee mahdotonta, että ero 5881:n ja 6L6:n välillä olisi suurempi kuin ero 6L6:n ja 6V6:n ja vielä 5881:n eduksi. Joten luulen, että 6V6:t jää Bluetoneen...

Tässä 6L6:lla tarkoitettaneen 6L6GC:tä. Ja se ero on kyllä monissa vahvistimissa hyvinkin selkeä - säröytymiskynnyksessä varsinkin. Sit vielä eri putkimerkkien soundierot siihen päälle.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Laulava Kylätohtori
29.11.2013 12:06:59
AngieRainbow: Hilipati pippaa.

En nyt varsinaisesti epäile, etteivätkö kunnon putket parantaisi soundia - itse asiassa olen varma, että parantavat - mutta esim. Bluetonessa on 5+4 putkea, joten nelinumeroinen summa taitaisi mennä vahvarin lisäksi putkiin. Enkä usko, että hyöty olisi varsinaisesti niin suuri. Eihän se tietysti pedaaleissakaan aina korreloi, mutta pedaaleista nyt saa omat pois myydessä, nuo ovat kulutustavaraa.

Toki jos rahaa olisi, niin kokeilisin heti, mutta valitettavasti tällä hetkellä ei ole mahdollista pistää tuollaisia summia pelkkiin putkiin (puhutaan kuitenkin useista sadoista euroista)....
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
uusiipe
29.11.2013 16:10:27
Jucciz: Mutku 5881 ei oo perhe. 6L6 on perhe, jonka ylivoimaisesti käytetyimmät jäsenet ovat pienempitehoinen ja vähemmän jännitettä kestävä 6L6(W)GB/5881 sekä isompitehoinen ja enemmän jännitettä kestävä 6L6GC.

No variantti sitten jos ei perhe. Ainakin Sovtek nimittää tuota WGC:tä 5881:ksi.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Laulava Kylätohtori
20.08.2014 14:46:30
Huom! Olet kirjoittamassa yli 263 päivää vanhaan aiheeseen!

Minkähänlainen putki lienee 6550 verrattuna otsikon putkiin? Otsikon putket on testattu, joten niiden eroista löytyy jonkinlaista käsitystä...
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
harryk
20.08.2014 14:52:37

Laulava Kylätohtori: Minkähänlainen putki lienee 6550 verrattuna otsikon putkiin? Otsikon putket on testattu, joten niiden eroista löytyy jonkinlaista käsitystä...

6550/KT88-putkia käytetään yleensä kun halutaan päätteestä paljon puhdasta dynaamista tehoa. Kahdesta KT88/6550-putkesta saa ulos n. 80 W kytkennästä riippuen. Noita putkia ei saa kovin nopsaan särölle. Itse käytämme ao. putkia etupäässä bassovahvistimissa, joskin nykyään enemmän ja enemmän KT-120 putkia, joista saa n. 150 W tehoa yhdestä putkiparista.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Laulava Kylätohtori
22.08.2014 12:05:48
harryk: 6550/KT88-putkia käytetään yleensä kun halutaan päätteestä paljon puhdasta dynaamista tehoa. Kahdesta KT88/6550-putkesta saa ulos n. 80 W kytkennästä riippuen. Noita putkia ei saa kovin nopsaan särölle. Itse käytämme ao. putkia etupäässä bassovahvistimissa, joskin nykyään enemmän ja enemmän KT-120 putkia, joista saa n. 150 W tehoa yhdestä putkiparista.

Jaahas, eli nuo voidaan unohtaa sitten saman tien.

Entäs KT66? Sellaiset taisi olla joskus omistamassani Marshallin Vintage Modernissa ja eikös aidoissa Plexeissäkin olleet tuollaiset (ainakin joissain malleissa)?
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
tommiot
22.08.2014 13:56:16
harryk: 6550/KT88-putkia käytetään yleensä kun halutaan päätteestä paljon puhdasta dynaamista tehoa. Kahdesta KT88/6550-putkesta saa ulos n. 80 W kytkennästä riippuen. Noita putkia ei saa kovin nopsaan särölle. Itse käytämme ao. putkia etupäässä bassovahvistimissa, joskin nykyään enemmän ja enemmän KT-120 putkia, joista saa n. 150 W tehoa yhdestä putkiparista.

Tehoa ei taideta kuitenkaan saada sen enempää putkityyppiä vaihtamalla, jos ei anodijänitettä tai ulostulomuuntajan ensiöimpedanssia muuteta.
Juzpe
22.08.2014 16:49:46

Moni pitää KT-66 putkien saundista, mutta jostain syystä uustuotanto KT-66-putket eivät omasta mielestäni säröydy kovin musikaalisesti.

En tiedä onko mulle käyny tsägä, mutta omat KT-66:et on ollu kyllä ihan asialliset myös päätesärön osalta. Minusta hauskalla tavalla hieman rähjäinen mutta kuitenkin tasapainoinen soundi ollut noissa testaamissani 66 koneissa.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa, "Don't be a fan or that shit might hit you!" - Joku
harryk
22.08.2014 18:00:16

Silver Jubilee-pohjaisissa vahvareissa iso osa sen säröistä syntyy sen etuasteessa. Sopiva yhdistelmä sen etuaste- ja päätesäröä voi saada tuollaisia kuvaamiasi saundeja aikaan.
Juzpe
23.08.2014 12:12:21 (muokattu 23.08.2014 12:33:54)

harryk: Silver Jubilee-pohjaisissa vahvareissa iso osa sen säröistä syntyy sen etuasteessa.

Toki tossa 2266 combossa, mikä mulla oli ennen sun tekemää jubia oli sama homma. Ja nimenomaan noi parhaat soundit oon molemmilla saanu aikaan masterin ollessa lähes tapissa ja etuasteen gainin ollessa maltillisesti 25-30% maksimista. Varsinkin toi sun tekemä kone toimii mun soundimakuun parhaiten tuolla tavalla käytettynä.

Otetaans mielipidekin vielä tästä KT-66 asiasta: En ole koskaan testannut mitään NOS-tuubeja mainituissa koneissa ja molemmista on saanut ihan uraltonen hyllykamaputkilla asiallista soundia, samoin putkien kesto on ollut asianmukainen. Bluetonessa KT-66 pari kestää mun normikäyttöä (kaikki treenit ja keikat soitan sillä, noin 10-30h+/viikko) noin puolitoista vuotta, mikä on minusta ihan asiallinen käyttöikä muutaman kympin per pari maksaville tuubeille. Lähtökohtaisesti styrkkrit tulisi mielestäni tehdä siten, että normaalilla käyttiskamalla niistä saa asiallisen soundin. Vähän niinkuin kitaraankin pitäs käydä ihan hyllytavarakielet.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa, "Don't be a fan or that shit might hit you!" - Joku
Mr. Speed
23.08.2014 12:23:54
Laulava Kylätohtori: Minkähänlainen putki lienee 6550 verrattuna otsikon putkiin? Otsikon putket on testattu, joten niiden eroista löytyy jonkinlaista käsitystä...

6550/KT88 on omalla kokemuksella juurikin paljon headroomia --> Jossain määrin jopa kellomainen ja todella nätti puhdas, ja sitten todella paljon selkeyttä säröllä. Toimii imo hyvin higainereissa, joissa säröä otetaan paljon etuasteesta, ja se halutaan pysyvän selkeänä.
http://www.sieni.us/?id=38
harryk
23.08.2014 12:24:54

Juzpe: Toki tossa 2266 combossa, mikä mulla oli ennen sun tekemää jubia oli sama homma. Ja nimenomaan noi parhaat soundit oon molemmilla saanu aikaan masterin ollessa lähes tapissa ja etuasteen gainin ollessa maltillisesti 25-30% maksimista. Varsinkin toi sun tekemä kone toimii mun soundimakuun parhaiten tuolla tavalla käytettynä.

Otetaans mielipidekin vielä tästä KT-66 asiasta: En ole koskaan testannut mitään NOS-tuubeja mainituissa koneissa ja molemmista on saanut ihan uraltonen hyllykamaputkilla asiallista soundia, samoin putkien kesto on ollut asianmukainen. Bluetonessa KT-66 pari kestää mun normikäyttöä (kaikki treenit ja keikat soitan sillä, noin 10-30h+/viikko) noin puolitoista vuotta, mikä on minusta ihan asiallinen käyttöikä muutaman kympin per pari maksaville tuubeille.

Uskon kyllä sanomasi. Oma ns. huono kokemukseni noista uudemmista KT66-putkista liittyy plexi-tyyppiseen vahvariin mihin oli pakko vaihtaa EL34-putket noiden putkien tilalle huonon särösaundin vuoksi. Plexeissä suurin osa säröistä tulee vaiheenkääntäjästä ja pääteputkista.
Juzpe
23.08.2014 13:27:11 (muokattu 25.08.2014 07:16:06)

Uskon kyllä sanomasi.

Kandee suhtautua varauksella... mä olen kuitenkin tyyppi joka käyttää MXR:n dynacomppia kliinikanavan korvikeena. :)

Edith: Hiukan asiaakin. Myyntipuheet on ainakin kovat, onkos kellään kokemusta:

http://www.uraltone.com/putket/6l6g … 6/valve-art-kt66-hinta-parille.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)