Aihe: ToneRite "kitaratäristin"?
1 2 3 4 551 52 53 54 5557 58 59 60 61
tuquoque
22.08.2014 11:05:17
Laulava Kylätohtori: Onko jollain tutkimustuloksia, että vasaralla sormeen lyönti sattuu? Ai ei ole? No sitten en usko sitä, koska kyse on vain subjektiivisista kokemuksista. Epäilemättä sormeen lyöjä kuvittelee sen sattuvan, mutta kyse on vain subjektiivisesta harhasta ja siitä, että lyöjä on jo ennakkoon olettanut sen sattuvan - ehkä jopa toivoo sen sattuvan. Ja pakkohan sen on näin kuvitella, koska on pistänyt isot rahat vasaraan. Missä on käppyrät vasaralla sormeen lyönnin vaikutuksista, vai onko juuri todistettu, että vasaralla sormeen lyönti ei satu?

*hymiö*

Oikeassa olet, psyykkisiä vaikutuksia ei voi mitata. Toneriten tapauksessa näin ei pitäisi olla, koska itse väittävät sen perustuvan fysikaalisiin muutoksiin, jotka ovat aina mitattavissa.
m.
Klezberg
22.08.2014 11:07:13

tuquoque: Oikeassa olet, psyykkisiä vaikutuksia ei voi mitata. Toneriten tapauksessa näin ei pitäisi olla, koska itse väittävät sen perustuvan fysikaalisiin muutoksiin, jotka ovat aina mitattavissa.

Tuo violinman oli mitannut toneriten ja oman värkkinsä vaikutukset.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
tuquoque
22.08.2014 11:12:50 (muokattu 22.08.2014 11:15:09)
Klezberg: Tuo violinman oli mitannut toneriten ja oman värkkinsä vaikutukset.

Joo, lukaisin. Alla summary, jonka johtopäätösten mukaan AE mk2 on 94 puntaa Toneriteä halvempi :)

Jos testi vaatii vain 6 päivän täristimen käytön ja yhden soittimen, niin helppohan tuo koeasetelma sitten on toisintaa, joka on tieteentekemisen yksi perusvaatimuksia. Eiköhän sen joku ennen pitkää tee.

Summary
a) Whilst playing a violin is the best exercise, where that is not possible (too many or too little time), both devices will improve the instrument.
b) They are also useful for settling an instrument after repair, bridge or sound post change.
c) Low amplitude (low noise) vibration in the 25-100Hz region improves the response of all the notes on the violin.
d) Optimum duration for treatment seems to be 3-6 days but can continue safely indefinitely.
e) ToneRite costs from _149 (violin) to _199 (double bass) plus _11.50 for the transformer needed in UK, from www.caswells-strings.co.uk. Post free over _150.
f) Acoustic Enhancer Mk2 vibrator with power supply costs _55 plus _22-_44 for bases from www.violinman.co.uk (UK post paid). Non-UK prices are slightly higher to include Airsure Small Packet tracked delivery. Free US or EC mains adaptor included.
m.
Klezberg
22.08.2014 11:17:35

tuquoque: Joo, lukaisin. Alla summary, jonka johtopäätöstenb mukaan AE mk2 on 94 puntaa Toneriteä halvempi :)

Jos testi vaatii vain 6 päivän täristimen käytön ja yhden soittimen, niin helppohan tuo sitten on toisintaa, joka on tieteentekemisen yksi perusvaatimuksia. Eiköhän sen joku ennen pitkää tee.

Summary
a) Whilst playing a violin is the best exercise, where that is not possible (too many or too little time), both devices will improve the instrument.
b) They are also useful for settling an instrument after repair, bridge or sound post change.
c) Low amplitude (low noise) vibration in the 25-100Hz region improves the response of all the notes on the violin.
d) Optimum duration for treatment seems to be 3-6 days but can continue safely indefinitely.
e) ToneRite costs from _149 (violin) to _199 (double bass) plus _11.50 for the transformer needed in UK, from www.caswells-strings.co.uk. Post free over _150.
f) Acoustic Enhancer Mk2 vibrator with power supply costs _55 plus _22-_44 for bases from www.violinman.co.uk (UK post paid). Non-UK prices are slightly higher to include Airsure Small Packet tracked delivery. Free US or EC mains adaptor included.

Onhan tuokin markkinointimateriaalia, Toneriten kilpailijan tekemä. Mutta tuossa nyt on sellaista vähän konkreettisempaa mittaustietoa mitä Toneritelta puuttuu. Sitähän täällä kritisoitiin, että kun Tonerite ei julkaise mittaustuloksia.

Eikä näytä olevan kovin vaikea testi järjestää. Nuo kohdat e ja f voi jättää omaan arvoonsa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
mitja
22.08.2014 11:18:10 (muokattu 22.08.2014 11:19:14)
Jos testi vaatii vain 6 päivän täristimen käytön ja yhden soittimen, niin helppohan tuo koeasetelma sitten on toisintaa, joka on tieteentekemisen yksi perusvaatimuksia. Eiköhän sen joku ennen pitkää tee.

Tuo itsessään riittää jo tieteelliseksi tulokseksi.
Riittää että se on toisinnettava halutessa. Eli tuota voi pitää tieteellisenä tuloksena jo tuollaisenaan.
No?
Joko uskot?
Hä?

Edit. no näköjään olikin valmistajan tulos, eli ei ihan riippumaton... Mutta silti.
tuquoque
22.08.2014 11:23:40 (muokattu 22.08.2014 11:24:29)
mitja: Tuo itsessään riittää jo tieteelliseksi tulokseksi.
Riittää että se on toisinnettava halutessa. Eli tuota voi pitää tieteellisenä tuloksena jo tuollaisenaan.
No?
Joko uskot?
Hä?

No ei se kyllä riitä. Tieteellisillä artikkeleilla on tiukat kriteerit, joita valvotaan jokaisen artikkelin kohdalla anonyymillä vertaisarvioinnilla. Kriteerit pitävät sisällään mm. sen, että menetelmä on riittävän yksiselitteisesti kuvattu. Viulumiehen teksti on jotain ihan muuta, eikä se koskaan menisi läpi tieteellisenä artikkelina.
m.
aristoteles666
22.08.2014 11:29:39

mitja: Tuo itsessään riittää jo tieteelliseksi tulokseksi.
No?
Joko uskot?
Hä?

Edit. no näköjään olikin valmistajan tulos, eli ei ihan riippumaton... Mutta silti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteellinen_menetelmä
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
mitja
22.08.2014 11:30:04 (muokattu 22.08.2014 11:33:31)
tuquoque: No ei se kyllä riitä. Tieteellisillä artikkeleilla on tiukat kriteerit, joita valvotaan jokaisen artikkelin kohdalla anonyymillä vertaisarvioinnilla. Kriteerit pitävät sisällään mm. sen, että menetelmä on riittävän yksiselitteisesti kuvattu. Viulumiehen teksti on jotain ihan muuta, eikä se koskaan menisi läpi tieteellisenä artikkelina.

Menisi se tutkimustuloksena.
Eri asia hyväksytäänkö se tieteellisenä faktana yleismaailmallisesti.

http://www.columbia.edu/cu/biology/ug/research/paper.html
MATERIALS AND METHODS

1. How did you answer this question? There should be enough information here to allow another scientist to repeat your experiment. Look at other papers that have been published in your field to get some idea of what is included in this section.

2. If you had a complicated protocol, it may helpful to include a diagram, table or flowchart to explain the methods you used.

3. Do not put results in this section. You may, however, include preliminary results that were used to design the main experiment that you are reporting on. ("In a preliminary study, I observed the owls for one week, and found that 73 % of their locomotor activity occurred during the night, and so I conducted all subsequent experiments between 11 pm and 6 am.")
lehtiju2
22.08.2014 11:33:25
Kyllä mä mielelläni näkisin tuossa useamman mittaustuloksen ihan sen takia, että voisi nähdä, vaikuttaako jokin muu asia mahdollisesti niihin.
Klezberg
22.08.2014 11:39:58 (muokattu 22.08.2014 11:44:17)

lehtiju2: Kyllä mä mielelläni näkisin tuossa useamman mittaustuloksen ihan sen takia, että voisi nähdä, vaikuttaako jokin muu asia mahdollisesti niihin.

Toki. Mutta tuossa on alkua ja itse asiassa hyvin yksinkertainen koejärjestely. Eikä olisi vaikeaa tehdä vastaavaa testiä ilman täristyskäsittelyä.

Itselle tuossa näyttää heikolta tuo akustisen konduktanssin mittaus. Jotain on mitattu mutta mitä ja kuinka. Siinä on seuraava pohde selvitellä.
tuquoque
22.08.2014 11:44:10
lehtiju2: Kyllä mä mielelläni näkisin tuossa useamman mittaustuloksen ihan sen takia, että voisi nähdä, vaikuttaako jokin muu asia mahdollisesti niihin.

Tärkeintä olisi eliminoida inhimillisen virheen vaikutus. Bodyyn pitäisi jollain menelmällä syöttää valkoista kohinaa ja mitata sen vaihtelu ennen ja jälkeen täristinkäsittelyn.
m.
lehtiju2
22.08.2014 11:44:19
Klezberg: Toki. Mutta tuossa on alkua ja itse asiassa hyvin yksinkertainen koejärjestely.

Sanotaan nyt vaikka viisi mittausta ennen täristystä ja viisi täristyksen jälkeen. Jos niiden tulokset olisivat yhtenäiset, voisi ko. mittauksen sanoa osoittavan jotain, ei muuten.
lehtiju2
22.08.2014 11:46:11 (muokattu 22.08.2014 11:47:47)
Klezberg: Ensin kysellään että valmistajien pitäisi antaa mittaus- yms. tietoja, ja sitten kun niitä löytyy, aletaan vaatia että niiden pitäisi täyttää tieteellisen tutkimuksen kriteerit.

Tässä keskustelussa on aika paljon sitä että kysellään tietoa, mutta ei olla siitä kiinnostuneita vaan sen kieltämisestä.

Ei se mitään. Mä ihmettelen jatkuvasti miksi mä viitsin roikkua tässä mukana, mutta kun intoudun tästä etsimään sitä tietoa (joka täällä sitten torjutaan) niin mä opin koko ajan lisää.

Olen ymmärtänyt, että sinäkin suhtaudut kriittisesti tutkimuksiin ja mittauksiin. Kai nyt kaikki tietävät, mitä "kriittisesti" tarkoittaa??? Se ei siis tarkoita "torjuvasti" tms. Ja itsekin mainitsit tuon mittauksen heikkouksista.
Klezberg
22.08.2014 11:46:22

lehtiju2: Sanotaan nyt vaikka viisi mittausta ennen täristystä ja viisi täristyksen jälkeen. Jos niiden tulokset olisivat yhtenäiset, voisi ko. mittauksen sanoa osoittavan jotain, ei muuten.

Tuossahan on mitattu kai jatkuvasti tuossa jälkimmäisessä käyrässä.
Klezberg
22.08.2014 11:47:18 (muokattu 22.08.2014 11:50:27)

lehtiju2: Olen ymmärtänyt, että sinäkin suhtaudut kriittisesti tutkimuksiin ja mittauksiin. Kai nyt kaikki tietävät, mitä "kriittisesti" tarkoittaa??? Se ei siis tarkoita "torjuvasti" tms. Saatoin olla väärässä.

En mä tarkoita sinua, vaan sellaisia kirjoittajia joiden kriteerit muuttuvat sitä mukaa kun tulee uutta tietoa. Sinut koen aidosti tietoa etsivänä niinkuin itsekin koen olevani, vaikka ollaan vähän eri mieltä välillä.
Klezberg
22.08.2014 11:48:12 (muokattu 22.08.2014 11:57:46)

tuquoque: Tärkeintä olisi eliminoida inhimillisen virheen vaikutus. Bodyyn pitäisi jollain menelmällä syöttää valkoista kohinaa ja mitata sen vaihtelu ennen ja jälkeen täristinkäsittelyn.

Eikös tuossa violinmanin testijärjestelyssä kone tuota ne mittaussignaalit? Näin minä sen ymmärsin.

To measure the effects of the stimulation I devised an AE Mk3 where PC-produced sine waves were
amplified and fed to the transmitter. The resulting voltage from the receiver was a measure of the acoustic conductance of the wood. The size of the voltage in mV depended on many factors but I was only interested in the comparative voltages, with all other variables held constant. The set up was a simpler version of one used in a university physics laboratory to examine the acoustic(al) properties of wood5.

The software runs on a standard PC or laptop and produces sine waves through the soundcard line/headphone output socket. This feeds a specially-adapted 3 watt amplifier powered from the USB port 5v line, which terminates in
cascaded miniature transformers to raise the output impedance to something approaching that of the piezoelectric transmitter (in the M region). The resulting output voltage is about 20v p-p (approx. 7v rms) from the 5v supply. All the first position semitones on a violin, viola and cello are produced, together with the just tone perfect fifths above. A cycle function allows each note or interval to sound for up to 60 minutes before moving up the chromatic scale. Thus I had simulated electronically Jacob Ottos chromatic fifths. By noting the output of all semitones on a virgin instrument6 and running the ToneRite and AE Mk2 for 6 days before taking another set of readings, graphs showing any changes were compiled.

5 http://online.physics.uiuc.edu/cour … c_Mechanical_Resonance_DAQ_Syst.pdf
lehtiju2
22.08.2014 11:48:23
Klezberg: Tuossahan on mitattu kai jatkuvasti tuossa jälkimmäisessä käyrässä.

Ok. Puoliksi oikein sitten. :)
tuquoque
22.08.2014 11:58:51
Klezberg: Eikös tuossa violinmanin testijärjestelyssä kone tuota ne mittaussignaalit? Näin minä sen ymmärsin.

Joo, niin siinä on.

Tästähän ei mene pitkään kun joku kiinalainen squier alkaa valmistaa itsekseen täriseviä kitaroita, joissa on integroitu tonerite. On se sitten hienoa katsella ja kuunnella niitä kodin seinällä kun siinä vierekkäin tärisevät aiheuttaen yhteisöllistä resonanssia joka saa ne kaikki soimaan paremmin.
m.
lehtiju2
22.08.2014 12:47:31
Tässä hieman vertailukohtaa tieteellisyyden vaatimuksiin: 183 tutkimuksesta 126 jätettiin selvityksen ulkopuolelle, koska niiden ei katsottu olevan riittävän luotettavia:

http://yle.fi/uutiset/laaja_selvity … patia_on_yhta_tyhjan_kanssa/7180684
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)