Mr. Speed 21.08.2014 20:04:02 | |
---|
http://www.sieni.us/?id=38 |
Mr. Speed 21.08.2014 20:04:40 | |
---|
Klezberg: Siis nyt puhutaan aukisoittamisesta? Tästä just tullaan tuohon Stradivarius-juttuun... jos niitä soitetaan (siis soitetaan ei täristetä) ajoittain auki (mikä oli tässä keskustelussa esiintynyt väite jota en ole varmistanut mistään) ja jos soitinrakentajat ja viulistit laajalti pitävät aukisoittamista todellisena, niin millä perusteilla se on "epätodennäköinen mahdollisuus" joka pitää "näyttää toteen". No mutta kun MINÄ en usko! http://www.sieni.us/?id=38 |
lehtiju2 21.08.2014 20:05:32 | |
---|
Klezberg: Siis nyt puhutaan aukisoittamisesta? Tästä just tullaan tuohon Stradivarius-juttuun... jos niitä soitetaan (siis soitetaan ei täristetä) ajoittain auki (mikä oli tässä keskustelussa esiintynyt väite jota en ole varmistanut mistään) ja jos soitinrakentajat ja viulistit laajalti pitävät aukisoittamista todellisena, niin millä perusteilla se on "epätodennäköinen mahdollisuus" joka pitää "näyttää toteen". Se on minusta epätodennäköistä, että täristäminen tai soittamisen aiheuttama värinä voisi vaikuttaa puun rakenteellisiin ominaisuuksiin. |
Klezberg: Siis nyt puhutaan aukisoittamisesta? Tästä just tullaan tuohon Stradivarius-juttuun... jos niitä soitetaan (siis soitetaan ei täristetä) ajoittain auki (mikä oli tässä keskustelussa esiintynyt väite jota en ole varmistanut mistään) ja jos soitinrakentajat ja viulistit laajalti pitävät aukisoittamista todellisena, niin millä perusteilla se on "epätodennäköinen mahdollisuus" joka pitää "näyttää toteen". ei, vaan niitä on soitettu koko ajan, ei niitä soiteta enää "auki", vaan ne on annettu soittajille että niitä soitetaan koko ajan. viulunrakentajat pitävät viulua jota ei ole soitettu vuosiin pilalle menneinä viuluina. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
Mr. Speed 21.08.2014 20:08:31 | |
---|
aristoteles666: ei, vaan niitä on soitettu koko ajan, ei niitä soiteta enää "auki", vaan ne on annettu soittajille että niitä soitetaan koko ajan. viulunrakentajat pitävät viulua jota ei ole soitettu vuosiin pilalle menneinä viuluina. Täh? Nyt menee jo hiplailun puolelle: Auki soittaminen tai aukisoitettun olotilan ylläpitäminen. Vai onko aukisoittaminen nykyään mahdottomuus ja vain 1700-luvulla aukisoitetut voivat olla aukisoitettuja koska fysiikan lait olivat erilaisia silloin ja soittimet pysyvät auki ylläpidolla. http://www.sieni.us/?id=38 |
Klezberg 21.08.2014 20:15:43 | |
---|
aristoteles666: ei, vaan niitä on soitettu koko ajan, ei niitä soiteta enää "auki", vaan ne on annettu soittajille että niitä soitetaan koko ajan. viulunrakentajat pitävät viulua jota ei ole soitettu vuosiin pilalle menneinä viuluina. Tuossahan oli kysymys sijoitussoittimista, jotka ovat pankkiholvissa, joita soitetaan ajoittain että pysyvät auki. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
aristoteles666 21.08.2014 20:18:24 | |
---|
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
Klezberg 21.08.2014 20:20:44 | |
---|
lehtiju2: Se on minusta epätodennäköistä, että täristäminen tai soittamisen aiheuttama värinä voisi vaikuttaa puun rakenteellisiin ominaisuuksiin. No jos sen noin formuloi. Mutta viulun ja kitaran kansi resonoi sen soiton mukaan ja tuottaa sen soittimen äänen. Onko se sitten epätodennäköistä että se että puulevy värähtelee vaikuttaisi sen puun värähtelyherkkyyteen? Tästähän meillä kahdella on eri käsitys. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Klezberg 21.08.2014 20:24:05 (muokattu 21.08.2014 20:25:09) | |
---|
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
lehtiju2 21.08.2014 20:26:46 | |
---|
Klezberg: No jos sen noin formuloi. Mutta viulun ja kitaran kansi resonoi sen soiton mukaan ja tuottaa sen soittimen äänen. Onko se sitten epätodennäköistä että se että puulevy värähtelee vaikuttaisi sen puun värähtelyherkkyyteen? Tästähän meillä kahdella on eri käsitys. Hmmm, nyt en oikein pysy perässä. Siis tarkoitatko, että värähtelevässä tilassa oleva puu jotenkin vaikuttaa värähtelyherkkyyteen? Jos tarkoitat, toi on mulle uusi näkökulma. Kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta mielestäni silloinkin puhutaan jostain muusta kuin (molekyylitason) rakenteellisten ominaisuuksien muuttumisesta värähtelyn takia. Pikemminkin kyse on jostain resonanssi-ilmiöistä. |
lehtiju2 21.08.2014 20:32:15 | |
---|
Klezberg: Siis nyt puhutaan aukisoittamisesta? Jos soitinrakentajat ja viulistit laajalti pitävät aukisoittamista todellisena, niin millä perusteilla se on "epätodennäköinen mahdollisuus" joka pitää "näyttää toteen". Ei kai sitä pidäkään näyttää toteen, että aukisoittamista pidetään todellisena ilmiönä, eihän sitä vastaan kai kukaan ole juuri väittänytkään. Kyse on siitä, mitä siinä aukisoittamisessa soittimelle tapahtuu vai tapahtuuko mitään. |
Klezberg 21.08.2014 20:34:52 | |
---|
lehtiju2: Hmmm, nyt en oikein pysy perässä. Siis tarkoitatko, että värähtelevässä tilassa oleva puu jotenkin vaikuttaa värähtelyherkkyyteen? Jos tarkoitat, toi on mulle uusi näkökulma. Kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta mielestäni silloinkin puhutaan jostain muusta kuin (molekyylitason) rakenteellisten ominaisuuksien muuttumisesta värähtelyn takia. Pikemminkin kyse on jostain resonanssi-ilmiöistä. Eihän tässä ole molekyylitason muutoksista puhuttukaan, en minä ainakaan, vaan solukkotasosta. Mutta eihän se puu tietenkään ole värähtelevässä tilassa muuta kuin soidessaan. Mutta se edestakainen värähtely, resonointi, jossa on nollakohdat ja maksimit, kyllähän se jotenkin sitä puuta taivuttaa. En ole mikään asiantuntija mutta en myöskään pidä erittäin epätodennäköisenä että tuosta seuraisi muutoksia siihen miten herkästi se puu jatkossa värähtelee. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
lehtiju2 21.08.2014 20:36:53 | |
---|
Klezberg: En ole mikään asiantuntija mutta en myöskään pidä erittäin epätodennäköisenä että tuosta seuraisi muutoksia siihen miten herkästi se puu jatkossa värähtelee. Eli mikä sen mielestäsi aiheuttaa? Konkreettisesti? |
Klezberg 21.08.2014 20:37:26 | |
---|
lehtiju2: Ei kai sitä pidäkään näyttää toteen, että aukisoittamista pidetään todellisena ilmiönä, eihän sitä vastaan kai kukaan ole juuri väittänytkään. Kyse on siitä, mitä siinä aukisoittamisessa soittimelle tapahtuu vai tapahtuuko mitään. Meillä on nyt eri määritelmä sanalle aukisoittaminen. Minä tarkoitan "soittamista jolla soittimen sointi aukeaa" ja sinä "soittamista jonka oletettuna tarkoituksena on avata soitin soimaan". huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Seba 21.08.2014 20:40:46 | |
---|
|
Klezberg 21.08.2014 20:41:22 | |
---|
lehtiju2: Eli mikä sen mielestäsi aiheuttaa? Konkreettisesti? En mä tunne puun solukkorakennetta. Mutta siinä resonanssissa ne solut joutuvat liikkeeseen toisiinsa nähden. Miksei sillä voi olla vaikutusta? Toneriten kohdalla taas eniten epäilyttää, että jos se toiminta on sillä lailla hiljaista ettei soitin soi, niin silloin se kansi ei resonoi samalla lailla kuin soitettaessa. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
lehtiju2 21.08.2014 20:41:26 | |
---|
Noi molekyylitason muutokset muuten tulivat esiin jossain vaiheessa keskustelua, en väitä, että sinulta, mutta kuitenkin. |
Seba 21.08.2014 20:45:05 | |
---|
lehtiju2: Se on minusta epätodennäköistä, että täristäminen tai soittamisen aiheuttama värinä voisi vaikuttaa puun rakenteellisiin ominaisuuksiin. Mulle riittää että se saa aikaan avoimemman ja kirkkaamman saundin :) Paskan väliä mitä puun rakenteessa tapahtuu. Mulle. |
aristoteles666 21.08.2014 20:45:51 | |
---|
Seba: Maailmassahan on 4 stradivariusta ja kaikki niistä on suomessa ja op:n omistuksessa. Tämähän kertoo lähinnä siitä että suomessa ne ovat ymmärtäneet aukisoittamisen ja sen ylläpidon merkityksen sointiin. Kyllä niitä maailmalla aika paljon on holveissa joista silloin tällöin annetaan pariksi kuukaudeksi "avattavaksi". Näin ainakin taannoin tulleen ohjelman mukaan jossa noista kerrottiin. Nimeä en nyt muista, mutta kai sen kukin voi kaivaa jostain esiin jos kiinnostaa. ne on muuallakin lainassa, ihan samalla tavalla. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Stradivarius_instruments " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
Klezberg 21.08.2014 20:46:09 | |
---|
lehtiju2: Noi molekyylitason muutokset muuten tulivat esiin jossain vaiheessa keskustelua, en väitä, että sinulta, mutta kuitenkin. Joo, muistan kyllä, jollakin oli varma tieto asiantuntijalta että molekyylitason muutoksia ei voi tapahtua. Mitä olen itse katsellut tutkimuksia, niin solukkotason asioista on ollut kyse, hemiselluloosasta ja ligniinistä. Siis aineosina, joiden määrällä yms. on vaikutusta sisäiseen kitkaan ja värähtelyherkkyyteen. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |