Aihe: Säröpedaalin käyttö.
1 2 3
Lancelot
20.06.2014 14:56:44
Gabe: Itse kuitenkin tuuttaan mieluummin suoraan putkeen ilman että siinä on mitään välissä häiritsemässä.

Tähän minäkin olen aina pyrkinyt, toistaiseksi isompia yllätyksiä ei ole ilmaantunut..
Gabe
20.06.2014 15:07:31
Stone: Löytyikö vastaus Bad Cat vahvistimesta?

Siitäpä juuri, iski meikäläisen makuhermoon ihan jetsulleen.
Stone
20.06.2014 15:33:38

Gabe: Siitäpä juuri, iski meikäläisen makuhermoon ihan jetsulleen.

Onnitteluni, että löytynyt täsmä vahvistin reunasäröihin! Tuo 5e3 soundi on kanssa kovasti omaan makuuni. Joku päivä ehkäpä vielä sellainen pedaalin sijasta ;)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
blues guitar
20.06.2014 16:34:42

Stone: Onnitteluni, että löytynyt täsmä vahvistin reunasäröihin! Tuo 5e3 soundi on kanssa kovasti omaan makuuni. Joku päivä ehkäpä vielä sellainen pedaalin sijasta ;)

5e3 on myös meikäläisen suosikki, tarvittaessa lisään sen säröa BD-2 tai MPSHOD pedaaleilla. Mun mielestä ei ole suurta eroa ottaako särön vahvistimen etuasteesta tai säröpurkista, päätesärö on sitten erikseen. Kolme mun vahvaria onkin 1-kanavaisia, ainoastaan Dusty Road on kaksikanavainen, mutta siinäkin käytän useasti clean- kanavaa purkilla ryyditettynä.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Stone
20.06.2014 17:20:56

blues guitar: 5e3 on myös meikäläisen suosikki, tarvittaessa lisään sen säröa BD-2 tai MPSHOD pedaaleilla. Mun mielestä ei ole suurta eroa ottaako särön vahvistimen etuasteesta tai säröpurkista, päätesärö on sitten erikseen. Kolme mun vahvaria onkin 1-kanavaisia, ainoastaan Dusty Road on kaksikanavainen, mutta siinäkin käytän useasti clean- kanavaa purkilla ryyditettynä.

Itselläni on TG-music 57' overdrive (jäsen Sir Elwoodin loihtima), joka jäljittelee 5e3 tai 50's fender vahvistimien soundia, joskus olen maininnutkin foorumeilla. Sitä kun sitten vertaa tuon 1-kanavaisen Traynorini omaan säröön, niin eipä se ainakaan omiin korviini häviä sille. Pitkäikäisin särö itselläni ainakin toistaiseksi.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Gabe
20.06.2014 19:14:23 (muokattu 20.06.2014 21:17:54)
Stone: Onnitteluni, että löytynyt täsmä vahvistin reunasäröihin! Tuo 5e3 soundi on kanssa kovasti omaan makuuni. Joku päivä ehkäpä vielä sellainen pedaalin sijasta ;)

Kiitos, olen ollut hyvin tyytyväinen tämän hankkimisen jälkeen. Jos tuollainen 5e3 henkinen soundi uppoaa niin en voi kuin suositella tutustumaan sen tyylisiin vahvistimiin. Ovat vertaansa vailla moneen paikkaan. :)
Ziggy Bubba
20.06.2014 19:23:20 (muokattu 20.06.2014 19:23:53)

Kuten sanoin aiemmin, mun makuun pedaaleista saa aikaan asiallisen vahvarihenkistä distortion-osastoa. Tässä mun vertailu-video kahdesta purkista, kopiosta ja alkuperäisestä mallista:
https://m.youtube.com/watch?v=-_aOc4gKRbw
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
janskuukkeli
20.06.2014 20:10:05
Ziggy Bubba: Kuten sanoin aiemmin, mun makuun pedaaleista saa aikaan asiallisen vahvarihenkistä distortion-osastoa. Tässä mun vertailu-video kahdesta purkista, kopiosta ja alkuperäisestä mallista:

Noita sun videoita on kyllä erittäin mukava seurata. Kaikki oleellinen tulee esille ja selkeästi. +
Juzpe
21.06.2014 11:19:13

Mun kalustossahan ei ole kuin särökanavainen vahvistin, tuo BT 2550 kun ei puhtaalle mene muuta kuin sisäänmenosignaalia "kuristamalla". Mutta tässäpä tämä "soundipalettifilosifia" mitä mä käytän:

1) Kitara, jossa matalaulostuloiset selkeäsoundiset mikit

2) BT 2550 medium-gain säröllä, tähän sitten lisätään/ vähennellään särön määrää alla olevin keinoin:

- Fuzzit (modattu germanium FuzzFace ja PiMuff) nämä ovat törkysoundien tekoon tarvittavia efektejä. Jos haluan oikein räikeää fuzzia tai ring-modulator-tyyppistä pörinää, näillä ajetaan.

- Kompurat (perus punanen MXR DynaComp ja Trex Sustainer) dynacompista on ulostulo käänneetty sen verran pienelle että vahvistin menee melkein puhtaalle. Kompressiota ei ole kovin paljoa. DynaComp toimii siis kuristimena vahvarin ja kitaran välissä. Trex on taas särösoundien kevyeen kompressointiin.

- OD (Iba TS9) Tällä sitten kaivetaan esiin high-gain soundit eli levelit täysillä, tonea maun mukaan ja gain auki ihan inasen vain. Lisää säröä "modernilla" tavalla eli muuttamatta soundia pieruiseksi

Tulossa on PAFX OC44- treble booster, jonka käyttötarkoitus on sitten fuzzahtavampi boostaus, eli high gain soundiin haetaan pehmeyttä tällä keinoin.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa, "Don't be a fan or that shit might hit you!" - Joku
kihtaristi
22.06.2014 21:21:45
Ziggy Bubba: Kuten sanoin aiemmin, mun makuun pedaaleista saa aikaan asiallisen vahvarihenkistä distortion-osastoa. Tässä mun vertailu-video kahdesta purkista, kopiosta ja alkuperäisestä mallista:

Samaa mieltä ja nuo sinun pätkäsi kuulostavat aina hyviltä:)

Itsellä tällä hetkellä laudassa 3 säröä ja yksi boosteri, jota myös käytän yliohjaamaan pikkaisen säröllä olevaa vahvistinta. Purkkeja on kertynyt, kun tulee soiteltua monenlaista musiikkia ja käytettyä yhtä lautaa kahden eri vahvistimen kanssa (ei samanaikaisesti).

Alla listattuna pedaali ja mihin tulee käytettyä. Vahvistimena toimivat Koch Multitone II (100 W 2x12) ja Cicognani Brutus live (28 W-nuppi ja 2x12 kaapi).

MP SHOD:
Tätä käytän kummankin vahvistimen kanssa. Kochin kanssa käytän sitä kliinin kanavan päälle tuomaan aavistuksen pienemmän särön kuin vahvistimen omassa kakkoskanavassa on aseteltuna, jonka soundi on myös tummempi kuin professorissa. Pedaalin focus-potikalla saa myös ylikorostettua soitto-dynamiikan vaikutusta verrattuna vahvistimen omaan säröön. Cicognanissa käytän tätä vahvistimen oman 1-kanavan päälle, jossa säröä sen verran, että lujaa barresointua lyödessä soundi menee aavistuksen särölle. Lisäksi vahvistimessa on vain kaksi kanavaa, josta kakkoskanavassa on isompi särösoundi ja proffalla pääsee mukavasti näiden väliin.

MP Ruby Red Booster:
Boosti, jolla voi boostata myös trebleä. Kummallakin vahvistimella tätä tulee käytettyä yliajamaan vahvistimen omaa säröä. Erittäin miellyttävä soundeja yhdellä polkaisulla kummankin vahvistimen omien säröjen päälle. Normaalisti en käytä tuota Treblen boostaamista vaan potikka on suht neutraalissa asennossa. Tällä saa kuitenkin tuon Cicognanin toisen kanavan isompaan säröön 5-6 kielen sointuihin erotteluvuutta yläkielille, jotka meinaavat helpolla jäädä alakynteen.

Klon centaur-klooni (By Danielu):
Tätä tulee käytettyä Kummankin vahvistimen kanssa soolobuustina, kun tuo mukavasti middleä lisää. Loistava tässä ominaisuudessa.

Bogner Ecstacy red
Tätä tulee käytettyä, jos haluaa välillä soitella raskaampaa musiikkia. Kumpikaan vahvistin, joiden kanssa pedaaleja tulee käytettyä ei ole varsinaisesti mikään Hi-Gain peli, joten tällä saa mukavasti vietyä vahvistimet sille alueelle. Raskaampaa musiikkia tulee soiteltua sen verran harvoin, että ei kannata sitä varten olla omaa vahvistinta ja Bogner on ainakin itselle tällä rintamalla aivan riittävä peli.
Rämppy
23.06.2014 09:15:18
Mulla kun on Fenderin Twin Reverb, niin otan säröt purkeista. Ekana on säröiseksi säädetty overdrive (tällä hetkellä Ibanez Metal Screamer) ja perässä lähes clean boostina toimiva Boss OD3. Jos haluan erityisen kovaa gainia, niin polkaisen edellä mainittujen lisäksi kaikkein etummaisena olevan Fulldrive 2:n päälle, joka on clean boostina. Tää on osoittautunut mulla toimivaksi systeemiksi.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Aurora Borealis
23.06.2014 10:10:20

Kuten jo aiemmin sanottu, nuo pienet säröt on niitä jotka on melko vaikea saada purkista samaan tapaan kuin vahvarista. Itsellä on pedaalilaudan säröosastossa SHOD-klooni, Big muff ja MXR classic fuzz, joita käytän oikeastaan aina vahvarin oman särön kanssa. Od-pedaalilla yleensä boostaan etuastetta tai fuzzia level isolla ja gaini pienellä. Vahvistimena toimii Marshall JVM410, joten siitä löytyy itsestäänkin tota säröosastoa melko kattavasti, mutta joihinkin tilanteisiin olen kokenut tarpeelliseksi pitää em. säröpurkit laudassa.

Laulava Kylätohtori: Toki sitten on soundit, joita vahvarista ei voi saada, kuten fuzz-soundit, jotka vaan on pakko ottaa pedaaleista, vaikka olisi millainen vahvistin.

Eipäs unohdeta Laney Klippiä ;)
Raskaisiin riffeihin ja hämyisiin melodioihin nojaavaa metallia teille tarjoilee: Unforeseen Consequences. http://maihinnousu.net/a/2512
hallu
23.06.2014 11:46:44
Itse käytän säröpurkkia vahvistimen edessä ja joskus efektiluupissa tai luupin paluuseen pelkästään. Säröpurkkina käytän Koch Pedaltone pedaalia, joka on mielestäni parempi ja monipuolisempi särö kun kummankaan vahvistimeni oma särö (Fender BluesDeVille sekä Dean Markley CD60), vaikka Dean Markleystä saakin aika lähelle samankaltaista säröä, niin pidän Kochia monesti parempana. Kokeilin Boss SD-1 pedaalia ja ihastuin siihenkin, mutta sain Kochista ruuvattua hyvin lähelle samankaltaista särömaailmaa, niin en sitten tullut ostaneeksi tuota Bossia.

Minusta on kiinnostavaa, että miksi ihmisten mielikuvissa se vedenjakaja on tullut juurikin vahvistimen särön ja pedaalista otetun särön väliin? siis näissä moderneissa higain vahvareissa joissa särö tuotetaan nimenomaan etuasteessa kun siinähän on kyse jokseenkin samasta asiasta. Siis etuastepedaali tekee saman asian kuin vahvistimen omakin etuaste joten perustavaalaatua olevaa eroa ei pitäisi olla. Toki klippausdiodeilla toteutetut säröt kuten vaikkapa fuzz luovat ihan oman maailmansa enkä yritäkään verrata niitä yliohjattuun etuvahvistimeen, mutta pedaalejahan on vaikka minkälaisia ja räkkiefektit siihen vielä päälle, niin voidaanko ne oikeasti niputtaa tarkoittamaan jotakin tiettyä särömaailmaa ja voidaanko niitä oikeasti käsitellä edes samana päivänä kun pedaalit ovat toisessa päässä täysimittaisia etuvahvistimia (osa jopa putkilla tuotettuja) ja toisessa päässä pieniä operaatiovahvistimilla ja klippausdiodeilla tuotettuja maustepurkkeja niin minusta on aika kyseenalaista niputtaa ne yhteen ja alkaa vertailemaan purkkisäröä vahvistinsäröön. Tarkoitan, että siinä oiotaan vähän liikaa mutkia suoraksi.

Sitten on tietenkin vahvistimet joiden särö tulee tasurin ruttaamisesta tai päätteen ruttaamisesta yhdistettynä etuasteen yliohjaamiseen ja niissä on usein vähän ronskimpi sointi ja muutenkin vähän arvaamattomampia pelejä sellaiset. Säröytyvä etuaste on kuitenkin säröytyvä etuaste oli se sitten vahvistimessa tai vahvistimen edessä (tai päätevahvistimen edessähän ne ovat aina, mutta onko niitä monta peräkkäin vai vaan yksi).
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
JaaGeRMaisTeR
23.06.2014 12:36:36
Nyt on pakko paasata erikoisesta kömmähdyksestä mikä kävi. Oli jopa pakko vetää moerin rotta pois myynnistä. Aiempien vahvistimien kanssa moisella saanut aikaan muuta kuin tunkkasta soosia. Tuli sitten laitettua pieni trankkuoranki vanhan tilalle ja kuin kävikään. Rottahan heräsi eloon uudella tavalla. Tunkkaisuus tiessään ja säröt hivelee kivasti niskavilloja.
Generalissimo
23.06.2014 13:11:20
Tämmönen kysymys kun ei ole useampaa säröä itellä, että miten yleisesti toimii puhtaan kanavan päälle useampi säröpedaali, esim joku pehmeä fuzzi ja sitä tasapainottamaan joku tiukempi säröpedaali? Tai vahvarista pikkuroso ja siihen päälle useampi pedaalisärö?
kihtaristi
23.06.2014 13:36:13
Generalissimo: Tämmönen kysymys kun ei ole useampaa säröä itellä, että miten yleisesti toimii puhtaan kanavan päälle useampi säröpedaali, esim joku pehmeä fuzzi ja sitä tasapainottamaan joku tiukempi säröpedaali? Tai vahvarista pikkuroso ja siihen päälle useampi pedaalisärö?

Tämä on kaiketi säätökysymys. Youtubesta löytyy monia pätkiä, joissa OD-pedaaleita yhdistelemällä saa makeita soundeja. Itse en juurikaan käytä pedaaleja saman aikaisesti, kun on niiden säädöt optimoitu itsenäiseen toimintaan. Esim. Mad professor pedaaleista on näitä videoita paljon tehty.
Myrkky Nuoli
23.06.2014 22:20:07
Generalissimo: Tämmönen kysymys kun ei ole useampaa säröä itellä, että miten yleisesti toimii puhtaan kanavan päälle useampi säröpedaali, esim joku pehmeä fuzzi ja sitä tasapainottamaan joku tiukempi säröpedaali? Tai vahvarista pikkuroso ja siihen päälle useampi pedaalisärö?

Hyvin toimii jos on purkkeja, jotka stäkkääntyy nätisti ja vahvistin, joka ei hyljeksi pedaaleja.
When in doubt, lower your expectations.
smileboy
21.08.2014 10:21:26

Tässä pätkässä on peräkkäin MI Audion Crunch Box ja Zoom MS-50G:n MXR Distortion+ mallinnus.

Pitää siis laittaa kaksi distortion pedaalia peräkkäin jotta saa miedon särösoundin ;)

http://youtu.be/bU8xVn3-QMM
Rock'n'roll'n'blues'n'jazz, kiss my ass:)
elon arska
21.08.2014 13:06:26 (muokattu 21.08.2014 13:06:49)
Vitti ku meni vituiks
Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)