Aihe: intonaatio | |
---|
saha 29.02.2004 11:43:07 | |
|
mikä tuo siis on? onhan siitä selitetty mulle mutta en jaksanu kuunnella. oma kitarani tuntuu aina olevan tipan verran epävireessä, en tiiä johtuisko jostain intonaatioista tai muusta hienosäädöstä. siis, mikä on intonaatio ja millon se on oikein? sahalla voi sahata. |
|
Pistäppä searchia peliin,löytyy faqia ihan tarpeeks. |
Metalkallo 20.08.2014 18:19:22 (muokattu 20.08.2014 18:21:35) | |
|
Voiko joku vahvistaa olenko ymmärtänyt tämän oikein? Eli... Rämpäytetään kieltä ensin vapaana painamatta, ja sen jälkeen painamalla 12 nauhan kohdalta pohjaan ja rämpäyttämällä kieltä uudestaan, sitten verrataan ääniä yhteen. Jos ääni on ylävireinen verrattuna 12 nauhan painettuun, palaa siirretään taaksepäin kohti tallaa. Jos ääni on alavireinen, siirretään palaa kohti kaulaa. Oikein-ko? Löysin tuon käyttäjä Gaben musiikki säätö oppaan ja ymmärsin näin. Intonaatio on kummastuttanut jo jonkin aikaa ja haluaisin oppia säätämään sen itse kuntoon. Muut asetukset osaan aikas hyvin säätää kitarassa (kaula, vire, tallan korkeus ja niin edel..). Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. |
|
Metalkallo: Voiko joku vahvistaa olenko ymmärtänyt tämän oikein? Eli... Rämpäytetään kieltä ensin vapaana painamatta, ja sen jälkeen painamalla 12 nauhan kohdalta pohjaan ja rämpäyttämällä kieltä uudestaan, sitten verrataan ääniä yhteen. Jos ääni on ylävireinen verrattuna 12 nauhan painettuun, palaa siirretään taaksepäin kohti tallaa. Jos ääni on alavireinen, siirretään palaa kohti kaulaa. Oikein-ko? Löysin tuon käyttäjä Gaben musiikki säätö oppaan ja ymmärsin näin. Intonaatio on kummastuttanut jo jonkin aikaa ja haluaisin oppia säätämään sen itse kuntoon. Muut asetukset osaan aikas hyvin säätää kitarassa (kaula, vire, tallan korkeus ja niin edel..). Juu, noin se menee. Jotkut tykkää käyttää referenssinä 12.nauhan huiluääniä, mutta se on sama juttu vapaalla kielellä. Itse ehkä hiukan paremmin kuulen eron huiluäänestä. Niin jatietenkin yksi kieli kerrallaan. Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden |
|
Milloin joku tulee kertomaan, ettei intonaatio ole kitarassa koskaan täysin kohdallaan? (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
blues guitar 20.08.2014 18:42:26 (muokattu 20.08.2014 18:43:11) | |
|
LaMotta: Milloin joku tulee kertomaan, ettei intonaatio ole kitarassa koskaan täysin kohdallaan? Intonaatio ei ole kitarassa koskaan täysin kohdallaan. Kerkesin ekana. :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
|
Tässä on kaikki mitä tarvitsee tietää: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=6505270#p6505270 |
|
hallu: Juu, noin se menee. Jotkut tykkää käyttää referenssinä 12.nauhan huiluääniä, mutta se on sama juttu vapaalla kielellä. Itse ehkä hiukan paremmin kuulen eron huiluäänestä. Niin jatietenkin yksi kieli kerrallaan. Kiitos, auttoi paljon tietää etten ollut väärässä. :) Nyt voin sitten säädellä sen itse kun tajusin idean. Ja kiitoksia muille myös tuosta ettei intonaatio ole koskaan täysin kohdallaan, opinpahan senkin. Oli kyllä hauskaa luettavaa tuo ketju. :D Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. |
|
Mites floikan intonaatio kun floikka on blokattu, intonoidaanko se silloin samaan tapaan kuin normi kiinteätalla? Ja sitten se pääasia kysymys miksi kysyin tuota ekaa: Pysyykö intonaatio kohdallaan jos blokkauksen ottaa pois? Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. |
ibnz 28.01.2015 12:24:20 | |
|
Metalkallo: Mites floikan intonaatio kun floikka on blokattu, intonoidaanko se silloin samaan tapaan kuin normi kiinteätalla? Ja sitten se pääasia kysymys miksi kysyin tuota ekaa: Pysyykö intonaatio kohdallaan jos blokkauksen ottaa pois? Pysyy se, kunhan tallan asento pysyy samana (ei nojaa eteen/taakse). Jos floideri on helppo blokata täsmälleen oikeaan asentoon, ehkä kannattaakin intonoida se blokattuna ja vapauttaa vasta sitten kelluvaksi. Muutoin intonointi on vähän työläämpää, sillä jokainen säädettävä kieli pitää löysyttää aika lötköksi, että satulaa voi ylipäätään liikuttaa. Tällöin tallakin liikkuu. |
|
ibnz: Pysyy se, kunhan tallan asento pysyy samana (ei nojaa eteen/taakse). Jos floideri on helppo blokata täsmälleen oikeaan asentoon, ehkä kannattaakin intonoida se blokattuna ja vapauttaa vasta sitten kelluvaksi. Muutoin intonointi on vähän työläämpää, sillä jokainen säädettävä kieli pitää löysyttää aika lötköksi, että satulaa voi ylipäätään liikuttaa. Tällöin tallakin liikkuu. Juu, itsekin ajattelin että paljon helpompi olisi intonoida blokattuna jos kuitenkin sen saa pysymään. Kiitos. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. |
iec 28.01.2015 12:59:11 | |
|
hallu: Juu, noin se menee. Jotkut tykkää käyttää referenssinä 12.nauhan huiluääniä, mutta se on sama juttu vapaalla kielellä. Itse ehkä hiukan paremmin kuulen eron huiluäänestä. Niin jatietenkin yksi kieli kerrallaan. Sellainen pointti vielä, että joidenkin mielestä on tärkeämpää, että soinnut ovat vireessä sillä omalla tatsilla (eli millä vimmalla painaa kieliä milläkin sormella), kuin että 12. nauhan huiluääni on täysin kohdallaan verrattuna vapaaseen kieleen. Mutta joo, riippuu tietysti minkä tyylistä musaa soittelee, eli minne alueelle sitä tarkkuutta painottaa. Eli jos siis säätää intonaation täydelliseksi joka kielellä 12. nauhan mukaan ja sen jälkeen huomaa, että vaikka jotkin barret siellä lähempänä lapaa eivät soikaan ihan puhtaasti, niin voi ehkä hieman tinkiä 12. nauhan intonaatiotarkkuudesta. Laitoinpa nyt tämänkin sitten sotkemaan ketjun aloittajan ajatuksia :) -iec Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
|
http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=6505270 k.sln: Kun olen vienyt kitarani joskus Muusikolle säädätettäväksi. Ei intonaatio olekkaan kohdallaan... mutta kitara soi tautisesti. Muistuttaisin jotta kielet tulee olla hamoniassa toisiinsa. Elikkä tärkeintä on jotta ne soivat oktaavissa toisiinsa nähden. Mutta tosin hyvä kaula soi mukavasti joka asemasta. Vapaa kieli ja seuraavan kielen 8 ääni pitää päristä samaan, eli tuuttiin tää tehtiin... Samoin vapaa ja toisekielen 20ääni tuuttiin tää tehtiin. Mutta korkeampisoundi tietty..Tää tuuttiin tulee kun kulet kaikki kielet läpi ala eestä hoohon... Mutta tietty h-kieleltä 1 nauha enempi. Niin avoin sointuvirekkin pitää jos vapaa ja yksi kieliväliin ja seuraavan 3ääni menee oktaaviin, eli pärisee... Jne kaikki oktaavit toimmii... |
|
iec: Eli jos siis säätää intonaation täydelliseksi joka kielellä 12. nauhan mukaan ja sen jälkeen huomaa, että vaikka jotkin barret siellä lähempänä lapaa eivät soikaan ihan puhtaasti, niin voi ehkä hieman tinkiä 12. nauhan intonaatiotarkkuudesta.
Mulla on sellainen käsitys ja muistikuva että John Suhr suosittelee intonaation säätämistä sitenn että capo on kolmannella nauhalla ja 15. nauhalta verrataan huiluääntä ja oktaavia. Tämä kompensoi edellä mainittua tilannetta ja myös soittajan tatsista johtuvia seikkoja. "With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is."
- Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84 |
iec 28.01.2015 13:35:11 | |
|
Sammo: Mulla on sellainen käsitys ja muistikuva että John Suhr suosittelee intonaation säätämistä sitenn että capo on kolmannella nauhalla ja 15. nauhalta verrataan huiluääntä ja oktaavia. Tämä kompensoi edellä mainittua tilannetta ja myös soittajan tatsista johtuvia seikkoja. Juu, tuolla tavalla saa ainakin satulan vaikutuksen minimoitua (jos siinä on vaikka hämminkiä suhteessa ensimmäiseen nauhaan). Capon paine pitäisi varmaan saada vastaamaan omaa sormea mahdollisimman hyvin. Näitähän voi kokeilla eri menetelmiä, mutta pääasia on että saa aikaan tyydyttävän kompromissin oman soiton kannalta. Sitten jos kitaraa ei saa millään ilveellä kohdalleen (täydelliseksi on vaikea saada), niin voi miettiä satulan vaihtoa tms. tai sitten koko kitaran vaihtoa jos on aivan toivoton tapaus. Mutta jos ei huomaa omassa kitarassa ongelmaa, niin ei kannata alkaa sitä väkisin etsimään. Voi mennä yöunet jos tavoittelee täydellistä intonaatiota ;) -iec Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
|
Kantsii vielä säätää intonaatio uusilla tai muuten puhdistetuilla kielillä - kertyvän kuonan massa vetää ainakin itsellä intonaatiota yllättävän paljon pieleen. Se kun yleensä kertyy melko epätasaisesti. Kevyt rätillä pyyhkäisy ei välttämättä vielä auta tarpeeksi, mutta olen kuitenkin saanut kuukausiakin soitellut kielet tarpeeksi puhtaaksi pikku vaivalla. No, sitten tarttis vielä soitella aina yhtä puhtailla kielillä :) |
|
BigPapa: http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=6505270 Hurjaakin hurjempi tarina missä ei äkkiseltään ole mitään tolkkua mutta totuuden jäljillähän siinä ollaan. Mukahauska allekirjoitus. |
|
Kun intonaatiota ja muitakin säätöjä laittelee, niin kannattaa pitää huoli siitä, että tuuttiin tää tehtiin. I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. |
|
Ihan näin varmistukseksi kysyn. Kun käyttää viritintä intonaation säädössä ja jos virittimen heiluri on enempi vasemmalle päin niin silloin intonaatioruuvia pitää säätää eteenpäin eli taitaa löystyä jos oikein muistan? Jos oikealle päin niin silloin ruuvia taaksepäin eli kiristää. Menikö yhtään oikein vai onko se toisinpäin? Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. |
Kefiiri 08.03.2015 20:38:10 (muokattu 08.03.2015 20:38:29) | |
|
Metalkallo: Ihan näin varmistukseksi kysyn. Kun käyttää viritintä intonaation säädössä ja jos virittimen heiluri on enempi vasemmalle päin niin silloin intonaatioruuvia pitää säätää eteenpäin eli taitaa löystyä jos oikein muistan? Jos oikealle päin niin silloin ruuvia taaksepäin eli kiristää. Menikö yhtään oikein vai onko se toisinpäin? Meni se oikein mutta älä nyt hyvä mies mitään löystymisiä ja kiristymisiä mieti, vaan sitä, mihin suuntaan se tallapala ruuvatessa liikkuu. En ole musiikin asiantuntija. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|