![]() 20.08.2014 00:23:40 | |
---|---|
Meursault: Pelottava ketju tämä. Hehe ja tämähän oli luonnollisesti vain objektiivinen mielipiteeni höhö. Olisi kyllä hienoa kun labrassa tätä testattaisiin ja saataisiin ehkä piste tälle. Eli tapahtuuko muutoksia värähtelyssä tms. Vähän vaikea uskoa että tämä keskustelu täällä mihinkään johtaa nääs? Viihdyttäväähän tämä silti on. Nimenomaan! Viihdearvo on taattu jokatapauksessa. Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä! | |
![]() 20.08.2014 13:53:47 | |
En tuosta rölön seasta jaksanut ottaa selvää, että muodostuiko konsensus ylävireen syylle? Oma selitykseni on ilmeinen; kielet täryytyksessä resonoi ja luistaa satulan yli, mutta ei tule takaisin johtuen kielikulmasta. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 20.08.2014 14:01:17 | |
darrell: En tuosta rölön seasta jaksanut ottaa selvää, että muodostuiko konsensus ylävireen syylle? Oma selitykseni on ilmeinen; kielet täryytyksessä resonoi ja luistaa satulan yli, mutta ei tule takaisin johtuen kielikulmasta. Ihan hyvä selitys, mutta vireen nousu oli kyllä astetta suurempaa. Ei tuolle selitystä taida löytyä arvailemalla ja kun tuo oli tähän mennessä ainoa keppi joka moisen tärryytyksen aikana on tehnyt niin leikitään vaikka että se on noussut sen takia kun oli ständissä :) Vaikka kaikki nuo on samassa ständissä päristelty eikä muut ole vaihtanut virettä. Saattaahan tuossa olla vaikka tasaisesti kinnaava satula yms mikä on jättänyt vetoa reserviin lavan puolelle tai jotain. En ole vielä sen tarkemmin tsekkaillut tai mitään tehnyt että olisi mahdollisimman identtisiä kepukoita. | |
![]() 20.08.2014 14:05:52 (muokattu 20.08.2014 14:10:23) | |
Seba: Ihan hyvä selitys, mutta vireen nousu oli kyllä astetta suurempaa. Mulla voi tietyt kitarat ständissä soittamatta ollessaan nostaa virettä yli 1/2 sävelaskelta, mutta se vaatii ainakin viikon(?). Miten paljon se nousi? Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 20.08.2014 14:10:02 | |
darrell: Mulla voi tietyt kitarat ständissä soittamatta ollessaan nostaa virettä yli 1/2 sävelaskelta, mutta se vaatii ainakin viikon. Miten paljon se nousi? Miten tämä on mahdollista? Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 20.08.2014 14:19:15 | |
Laulava Kylätohtori: Miten tämä on mahdollista? Tuo viikko vireennousulle oli arvaus, kun en pidä päiväkirjaa :-), mutta toiset kitarat elää enemmän kuin toiset. Ei tätä tapahdu kaikille kitaroille, ja ne joissa vire nousee, niin kyllä ne soittaessa pitää vireensä. Just äsken katsoin muutaman kitaran läpi samasta ständistä ja kahdessa oli selvää nousua. Näin on. Jos sanotaan, että 1/2 sävelaskel on 100 centtia, niin nousu oli tyypillisesti 40..70 centtiä. Olisinkohan liioitellut tuon yli 100 centin nousun kanssa? Sellainen mielikuva mulla kuitenkin oli, mutta en nyt osaa sanoa, kun yksikään kitara ei ollut ylivireessä yli 1/2 sävelaskelta. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 20.08.2014 14:42:57 | |
darrell: Tuo viikko vireennousulle oli arvaus, kun en pidä päiväkirjaa :-), mutta toiset kitarat elää enemmän kuin toiset. Ei tätä tapahdu kaikille kitaroille, ja ne joissa vire nousee, niin kyllä ne soittaessa pitää vireensä. Just äsken katsoin muutaman kitaran läpi samasta ständistä ja kahdessa oli selvää nousua. Näin on. Jos sanotaan, että 1/2 sävelaskel on 100 centtia, niin nousu oli tyypillisesti 40..70 centtiä. Olisinkohan liioitellut tuon yli 100 centin nousun kanssa? Sellainen mielikuva mulla kuitenkin oli, mutta en nyt osaa sanoa, kun yksikään kitara ei ollut ylivireessä yli 1/2 sävelaskelta. Sama juttu!! Minulla tätä on tehnyt kaikki kitarat joita oon ständissä seisottanut. Ei mitään merkitystä onko Gibsoni vai kiinanritsa. Luotettavia pelejä soitettaessa, jostain muusta on kyse. Jokaisissa treeneissä treeniksellä lepäilevät kitarat ovat ylävireessä. Ja se on vielä todella tasainen se nousu, täysin vireisen kuuloinen kitara, mutta kaikki kielet hiipineet ylös suurin piirtein tuon verran kuin sinullakin. Kerran viikossa treenataan. Tätä on tullut ihmeteltyä. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 20.08.2014 14:54:03 | |
Myrkky Nuoli: kaikki kielet hiipineet ylös suurin piirtein tuon verran kuin sinullakin. Kerran viikossa treenataan. Tätä on tullut ihmeteltyä. Jos olisi useampi viikko treenien väliä, niin alkaisivat jo kielet paukkua poikki =D En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 20.08.2014 14:59:01 | |
Kefiiri: Jos olisi useampi viikko treenien väliä, niin alkaisivat jo kielet paukkua poikki =D Heh heh... oli nyt syy tuohon mikä hyvänsä niin kyllähän siinä alkaa kohta jokin voima vaikuttaa vastaan ja panna rajan tuolle nousulle. Ja mullahan oli vastaavaa kokemusta, tosin en ollut ennen tätä keskustelua yhdistänyt sitä telineessä seisottamiseen. Mutta ilmiö alkoi niihin aikoihin kun aloin pitää kitaroita lattiatelineessä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin | |
![]() 20.08.2014 15:05:54 | |
Klezberg: Heh heh... oli nyt syy tuohon mikä hyvänsä niin kyllähän siinä alkaa kohta jokin voima vaikuttaa vastaan ja panna rajan tuolle nousulle. Ja mullahan oli vastaavaa kokemusta, tosin en ollut ennen tätä keskustelua yhdistänyt sitä telineessä seisottamiseen. Mutta ilmiö alkoi niihin aikoihin kun aloin pitää kitaroita lattiatelineessä. Mulla vireet nousevat, itsekseen ja mystisesti vaikka säilytän ritsojani laukuissa. Aina ihmetellyt, että mistähän kummallisuudesta tuossa on kyse. | |
![]() 20.08.2014 15:06:53 (muokattu 20.08.2014 15:09:21) | |
Kai tuon ilmiön johonkin ilmankosteuden vaihteluihin täytyy liittyä. Kaulan reliefi (mitäs se onkaan suomeksi) oikenee ja sitä myöten vire nousee. Laukussa oleva soitin reagoi kenties hitaammin. Varmaan välillä ilmankosteuden muutokset aiheuttavat myös vireen laskua, mutta sitä ei tule ihmeteltyä, koska se on jotenkin luonnollisempaa. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 20.08.2014 15:11:26 | |
Kefiiri: Varmaan välillä ilmankosteuden muutokset aiheuttavat myös vireen laskua, mutta sitä ei tule ihmeteltyä, koska se on jotenkin luonnollisempaa. No näin olin päätellyt... huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin | |
![]() 20.08.2014 15:14:28 | |
darrell: Mulla voi tietyt kitarat ständissä soittamatta ollessaan nostaa virettä yli 1/2 sävelaskelta, mutta se vaatii ainakin viikon(?). Miten paljon se nousi? Aika paljon? Mulla nousi about puolikkaan puolisävelaskeleesta eli siihen nähden mahdollista ständin aiheuttamaa juttua jos kerran noin voi käydä. Mulla ei kyl about 30-40 keppiä ole reagoinut yksikään noin, oli se sitten ritsa tai arvokepakko. | |
![]() 20.08.2014 15:18:01 | |
Kefiiri: Jos olisi useampi viikko treenien väliä, niin alkaisivat jo kielet paukkua poikki =D Mulla on muuten ainoa koskaan katkennut kieli mennyt itsestään seinällä muutaman kuukauden roikkuneesta kitarasta. Olen niin heikko soittaja että ikinä en ole soittaessa katkaissut kitaran tai basson kieltä, enkä rummuista kapulaa. | |
![]() 20.08.2014 15:30:19 | |
Jos treenien kuumotuksen keskellä jättää kitaran vireeseen ja lämpötila laskee, niin kitara menee ylävireeseen. Tämän ilmiön voi todeta ulkoilmakeikalla hyvin, soundcheckissä vireessä ollut kitara ei meinaa keikan alussa pysyä millään vireessä. Kiva vielä kun on lukkokitara, niin välillä ollu kusessa sen kans. "I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end" | |
![]() 20.08.2014 17:51:17 | |
J.Hollström: Profiilisi musanäytteiden perusteella vakuuttavinta jälkee tekis varmaan joku katujyrä jolla tärisyttelis noi sun ritsat asfaltinpohjaks. Jos sanottava on tässä, voisi olla painamatta "lähetä kirjoitus" -nappulaa. Ilkeetä menoa suorastaan. Oli se kohteen keskustelutyyli millainen tahansa. Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos | |
![]() 20.08.2014 19:42:48 | |
Kefiiri: Varmaan välillä ilmankosteuden muutokset aiheuttavat myös vireen laskua, mutta sitä ei tule ihmeteltyä, koska se on jotenkin luonnollisempaa. Näinhän sitä voisi olettaa,... ilman salaliittoteoriaa. Se vireen nousu jää puuttumaan niiltä kitaroilta, joissa on jostain syystä liukkaampi kielten liike satulassa, eli vire laskee takaisin vastaamaan kelejä. Jos yhdistetään vireen nousu lämpötilan ja kosteuden vaihteluun ja tästä johtuvaan kielten liikkeeseen satulaurissa, niin vähänkään nihkeämmällä satulalla ne kielet ei palaudu sieltä itsekseen. Sinne jää löysät satulan taakse ja kieli ylävireeseen samalla tavalla, kuin olisi kampi ja ei kielilukkoja. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 20.08.2014 22:44:39 | |
Olen tässä miettinyt, että jos tätä testattaisiin labrassa x, niin miten se tulisi mielestänne tehdä? Jos testissä olisi vaikkapa useampia instrumentteja, akustisia ja sähköisiä, joita soittaisi robotti/kone samalla voimalla eri kohdista kitaroiden kaulaa ennen ja jälkeen täristelyn? Ja luonnollisesti niiden värähtelyä mitattaisiin. Eihän tällainenkaan testi tietenkään olisi täydellinen (mikä on?). Ja onko sillä toisaalta merkitystä, jos vaikutus onkin vain psykologinen"? Ja kyllä, olen lukenut ketjua eli olen huomannut että tätä täristintä on testattukin, mutta ei kovinkaan tieteellisesti. Testit ovat olleet aistinvaraisia, ne ovat monesti tehneet jo mielipiteen omaavat tahot. Täytyy myös myöntää että olen hieman utelias asian suhteen, onko kyseessä kuitenkin vain usko parantaa tyyppinen asia? Ehkä esimerkiksi Tekniikan Maailma -lehti olisi kiinnostunut testaamaan tätä, ovathan he tehneet sokkotestin kitaroillekin aikoinaan ;) . Ja mitä tulee keskusteluun täällä, se on kyllä ollut varsin, hm, hyökkäävää. Defenssit tuntuvat olevan voimissaan! Henkilökohtaisuuksiin meneminen on silti aina hieman surullista. -- Mikäs muuten on tässä automaattisessa uloskirjautumisessa? Hieman ärsyttävää kun kirjoittaa kommentin ja yrittää lähtettää-->oletkin kirjautunut ulos! Jippii! Vika vai ominaisuus (minun tapauksessani luultavasti ominaisuus ja hyvä sellainen, automaattinen sensurointi)? -- | |
![]() 20.08.2014 23:16:04 (muokattu 20.08.2014 23:25:09) | |
Meursault: Olen tässä miettinyt, että jos tätä testattaisiin labrassa x, niin miten se tulisi mielestänne tehdä? Jos testissä olisi vaikkapa useampia instrumentteja, akustisia ja sähköisiä, joita soittaisi robotti/kone samalla voimalla eri kohdista kitaroiden kaulaa ennen ja jälkeen täristelyn? Ja luonnollisesti niiden värähtelyä mitattaisiin. Eihän tällainenkaan testi tietenkään olisi täydellinen (mikä on?). Ja onko sillä toisaalta merkitystä, jos vaikutus onkin vain psykologinen"? Ja kyllä, olen lukenut ketjua eli olen huomannut että tätä täristintä on testattukin, mutta ei kovinkaan tieteellisesti. Testit ovat olleet aistinvaraisia, ne ovat monesti tehneet jo mielipiteen omaavat tahot. Täytyy myös myöntää että olen hieman utelias asian suhteen, onko kyseessä kuitenkin vain usko parantaa tyyppinen asia? Testaamista voi lähestyä monella tavalla. Niinkuin itsekin toteat niin on vaikeata testata objektiivisesti aiheuttaako tuotteen X käyttö soittimen soundin tai soitettavuuden paranemista. On vaikea järjestää täysin toistettavissa olevaa testausjärjestelyä ja on vielä vaikeampi mitata objektiivisesti soundin ja soitettavuuden muutoksia. Noissa tieteellisissä ja pseudotieteellisissä tutkimuksissa, joihin keskustelussa on on viitattu, yritetään yleensä tutkia rajallisempaa kokonaisuutta. Voidaan tutkia erikseen miten soitinpuun ominaisuudet vaikuttavat sointiin, ja erikseen sitä miten soitinpuun ominaisuuksia voidaan muuttaa esim. lämpö- ja kosteuskäsittellyllä ja myös täristyksellä. Itse pidän tätä lähestymistapaa mielekkäänä, siis että kun ollaan hankkimassa uutta tietoa, niin pitää rajata koejärjestely niin ettei siinä ole ylimääräisiä tekijöitä vaikuttamassa. Sillä ei tietenkään voida osoittaa että jokin tuote tai menetelmä toimii, mutta sitä kautta voidaan hahmottaa mahdollisen rajoja. Tässä keskustelussahan on ollut paljon sitä että "X ei voi toimia, se on mahdotonta". Mutta ikävä kyllä tuommoista tutkimusta on tehty liian vähän (yksittäisen tutkimuksen tulokset ei kovin pitkälle riitä). huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin | |
![]() 21.08.2014 08:27:06 | |
Meursault: Olen tässä miettinyt, että jos tätä testattaisiin labrassa x, niin miten se tulisi mielestänne tehdä? Jos testissä olisi vaikkapa useampia instrumentteja, akustisia ja sähköisiä, joita soittaisi robotti/kone samalla voimalla eri kohdista kitaroiden kaulaa ennen ja jälkeen täristelyn? Ja luonnollisesti niiden värähtelyä mitattaisiin. Eihän tällainenkaan testi tietenkään olisi täydellinen (mikä on?). Ja onko sillä toisaalta merkitystä, jos vaikutus onkin vain psykologinen"? Ja kyllä, olen lukenut ketjua eli olen huomannut että tätä täristintä on testattukin, mutta ei kovinkaan tieteellisesti. Testit ovat olleet aistinvaraisia, ne ovat monesti tehneet jo mielipiteen omaavat tahot. Täytyy myös myöntää että olen hieman utelias asian suhteen, onko kyseessä kuitenkin vain usko parantaa tyyppinen asia? Ehkä esimerkiksi Tekniikan Maailma -lehti olisi kiinnostunut testaamaan tätä, ovathan he tehneet sokkotestin kitaroillekin aikoinaan ;) . Ja mitä tulee keskusteluun täällä, se on kyllä ollut varsin, hm, hyökkäävää. Defenssit tuntuvat olevan voimissaan! Henkilökohtaisuuksiin meneminen on silti aina hieman surullista. -- Mikäs muuten on tässä automaattisessa uloskirjautumisessa? Hieman ärsyttävää kun kirjoittaa kommentin ja yrittää lähtettää-->oletkin kirjautunut ulos! Jippii! Vika vai ominaisuus (minun tapauksessani luultavasti ominaisuus ja hyvä sellainen, automaattinen sensurointi)? -- Ei kunnon 'tieteellinen' testaus onnistu kuin jossain laboratoriossa. Kotitesteissä on yleensä liikaa muuttujia eikä ympäristöolosuhteitakaan pysty pitämään vakiona. Tosin tuo testi, missä oli verrokkina samanlainen kitara, oli kyllä hyvä, koska sillä sai aika hyvin poistettua kosteuden tai lämpötilan vaikutukset. Mutta sellainen testi, josta voidaan jo sanoa, että tämä toimii tai ei toimi, vaatii täydelliset olosuhteet ja kunnon laadukkaat mittalaitteet. Kai siitä kitarasta pitäisi laittaa johto johonkin mittalaitteeseen koko täristyksen ajaksi ja katsoa miten käyrät muuttuvat. Samoin kait pitäisi olla jokin teline ja mekaaninen laite, joka kieliä näppäilee, jotta soittajan osuus saataisiin eliminoitua.... Kunnon testi vaatii helposti resursseja enemmän kuin satunnaisella kotisoittajalla on mahdollista käyttää... Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)