Aihe: ToneRite "kitaratäristin"?
1 2 3 4 541 42 43 44 4557 58 59 60 61
Seba
19.08.2014 13:34:24

Spiral: Tai, täristin muuttaa kielen vedon jakautumista tallan, satulan ja virittimien välillä.

Voisi myös kuvitella että tämänkaltaisessa reaktiossa ne lähinnä löytyisi?
Nyt oli tasaisesti ylävireessä.
Pitää tehdä "kontrollitarkistus" kun on pari päivää seissyt jotta onko vire nyt muuttunut kun viritin sen suoraan täristyksen jälkeen.
Seba
19.08.2014 13:36:59

aristoteles666: annat kitaran olla pari päivää telineessä, niin se menee ylävireeseen.
täristit tai et.

Jaa. Miksei tuo viereisen telineen kitara mennyt?
Eikä mikään muukaan, osa seinätelineissä, osa 5 kitaran telineesä ja tämä kaksikko yksittäisissä joista toinen meni, toinen ei.
Laulava Kylätohtori
19.08.2014 14:16:22 (muokattu 19.08.2014 14:17:06)
aristoteles666: annat kitaran olla pari päivää telineessä, niin se menee ylävireeseen.
täristit tai et.

Ehkä ne sun halpikset eivät sitten olekaan ihan niin hyviä kuin ne kalliimmat, jotka pitävät vireen myös telineessä. ;)

e. sen verran olin tosissani, että ei minun kitarani ainakaan mene ylävireeseen telineessä ollessaan...
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
Seba
19.08.2014 14:29:42

Laulava Kylätohtori: Ehkä ne sun halpikset eivät sitten olekaan ihan niin hyviä kuin ne kalliimmat, jotka pitävät vireen myös telineessä. ;)

e. sen verran olin tosissani, että ei minun kitarani ainakaan mene ylävireeseen telineessä ollessaan...

Mulla on myös 24 vuotta ollut kitaroita ja bassoja telineissä ja tuo oli ensimmäinen kerta kun näin kävi. Ei myöskään aiemmin täristetyistä peleistä yksikään ole tätä tehnyt.
Vireen nousu oli about puolikkaasta sävelaskeleesta puolet. En keksinyt tuolle parempaakaan nimeä :)

TB basso ei suostunut menemään epikseen edes talvella vaikka oli pussissa pakkasessa auton perällä koko päivän ja illalla lämpimään treenikseen vietäessä huurtui niin että vesi valui, mutta kun antoi siinä vartin lämmetä ja tsekkasi niin edelleen se oli vireessä minkä joskus siihen oli laittanut. Kumma peli oli kyllä.
Gabe
19.08.2014 14:33:52
Laulava Kylätohtori: Ehkä ne sun halpikset eivät sitten olekaan ihan niin hyviä kuin ne kalliimmat, jotka pitävät vireen myös telineessä. ;)

Eipä mene kyllä minullakaan.
Numb
19.08.2014 14:40:15

Mulla on kitarat menneet säilytyksessä joskus sekä ylä- että alavireeseen. Eivät tietenkään samaan aikaan molempiin...

Yhdessä akustisessa näkyi todella selvää elämistä, action nousi viime talven aikana merkittävästi, ja laski kesän tullen takaisin. Sähkiksissä ei ole tuntuvia actionmuutoksia ollut, mutta vire tosiaan on saattanut mennä joskus ylös ja joskus alas telineessä tai laukussa.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Stalkah
19.08.2014 14:40:28

Gabe: Eipä mene kyllä minullakaan.

Itselläni välillä menee, välillä ei. Taitaapi olla vähän tapauskohtaista, kun puut kuitenkin elää kosteuden ja lämmön mukaan.

Tästä huolimatta se ei kuitenkaan missää tapauksessa mee niin, että jos virität kitaran, jätät sen vireessä telineeseen ja aina parin päivän välein tarkastat vireen, niin kitara on aina epävireessä. Noin käyttäytyvässä soittimessa on kyllä jotain pielessä, tai sitten säilytystilassa heittelee olosuhteet kun aavikolla konsanaan.
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Klezberg
19.08.2014 14:48:11 (muokattu 19.08.2014 14:50:05)

Mulla kyllä tahtoo kitarat mennä ylävireeseen, siis itsestään täällä kotona, myös American Deluxe Stratocaster. Sen kanssa sen varsinaisesti taisin aluksi huomatakin. Ylävire on kyllä aivan pientä, ei tuommoista 50 centtiä lähellekään (puolisävelaskel = 100 centtiä). Ja ne joilla soitan seisoo telineissä, ei tule muista tsekattua virettä. Eikä nyt parissa päivässä, lähinnä vain että sitten kun tulee tarvetta virittää niin huomaa että tämä on ylävireessä.

Varmaan se välillä menee alaspäinkin, siihen ei vain tule kiinnitettyä huomiota.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Ziggy Bubba
19.08.2014 15:11:06

Kun tämän kesän helteet alkoivat, nousi mulla kitaroissa vireet. Veikkaan samaa tapahtuvan nyt toiseen suuntaan. Harvoin tämä mitään isoa heittoa on, mutta huomattavaa kuitenkin. Ihan actioniin tätä muutosta harvoin huomaa. Joku vuosi sitten kyllä LP:ssäkin suoristui kaula ihan huomattavasti kun lämmöt oli 30 asteen hujakoilla.

Nauhojen törrötykset talvella on sitten oma juttunsa, sitä ei tapahdu kuin muutamissa (meksikolaisissa) kitaroissa mulla.
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
73nd3r
19.08.2014 15:14:44
Ai tää ketju ei vieläkään kuollut omaan mahdottomuuteensa? ;)

Voisko kuitenkin lähestymistapaan keksiä jotain uutta. Nyt mennään edelleen sillä, että a) yksi kokeilee b) tietää tilanteen ja c) kuulee muutoksen, sitten d) muut yrittää keksiä sille selityksiä, jotka sopisi jollain tavalla siihen että täry toimii.

Sinänsä kyllä ketju (spin offeineen) on saanut miettimään kaikenlaista, aika moni itsellä "perintönä" ja pohtimatta ollut soundijuttu on osoittautunut uskonvaraiseksi.
Klezberg
19.08.2014 15:38:10 (muokattu 19.08.2014 15:39:17)

73nd3r:
Sinänsä kyllä ketju (spin offeineen) on saanut miettimään kaikenlaista, aika moni itsellä "perintönä" ja pohtimatta ollut soundijuttu on osoittautunut uskonvaraiseksi.

Toisaalta: akustisten soitinten rakenne ja rakennustapa ovat kehittyneet vuosisatojen aikana soitinrakentajien ja soittajien kokemusten perusteella. Tuommoiset kokemukset ovat samalla tavalla uskonvaraisia, niille ei useinkaan ole tieteellisiä perusteluja eikä niitä ole pystytty kokeellisesti yksikäsitteisesti vahvistamaan. Eikä muutenkaan soitinten toimintaa tunneta tieteellisellä tasolla niin kovin hyvin.

Silti tällä lailla kehittyneet soittimet soittimet toimivat yllättävän hyvinkin. Verrattuna vaikka siihen että pystymetsästä lähtisi viulua rakentamaan. Tai edes niiden matemaattisten mallien pohjalta mitä soittimista on olemassa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Seba
19.08.2014 16:36:14

73nd3r: Ai tää ketju ei vieläkään kuollut omaan mahdottomuuteensa? ;)

Voisko kuitenkin lähestymistapaan keksiä jotain uutta. Nyt mennään edelleen sillä, että a) yksi kokeilee b) tietää tilanteen ja c) kuulee muutoksen, sitten d) muut yrittää keksiä sille selityksiä, jotka sopisi jollain tavalla siihen että täry toimii.

Tai jos opettelisit lukemaan niin täällä ei nyt olla keskusteltu saundista tai laitteen toimivuudesta yhtään mitään omaa toteamustani lukuunottamatta, vaan ihmetelty miksi kitara meni ylävireeseen kun muut samassa tilassa olevat ei. edes se identtinen siinä vieressä.

kukaan ei ole myöskään väittänyt että se johtuu ehdottomasti täristyksestä vaan sen voi aiheuttaa miljoona muutakin asiaa.

Sulla on niin vahvat vastustuslasit päässä että et näe edes lukea enää mistä muut puhuu.
73nd3r
19.08.2014 17:51:25
Minen puhunu tuosta ylävireeseen menosta yhtikäm behu, joten se siitä lukemisen opettelusta.

Mielenkiintoista, miten sulla taas tärähti tuonne itkupotkuraivarin puolelle.
73nd3r
19.08.2014 18:06:23
Mielenkiintoista, miten sulla taas tärähti tuonne itkupotkuraivarin puolelle.
Seba
19.08.2014 18:14:54

73nd3r: Mielenkiintoista, miten sulla taas tärähti tuonne itkupotkuraivarin puolelle.

:D
Ei mua itketä eikä aiheuta raivareita nollatietäjien kommentit.

Itseasiassa kävin äsken testaamassa nuo identtiset kitarat vähän ronskimmalla soitolla ja totesin että tuo täryytetty soi akustisesti helvetin paljon lujempaa ja kirkkaammin kuin toinen.
Huomattavasti lujempaa. En heti täryytyksen jälkeen huomannut noin suurta eroa niissä, ennen täryytystä en huomannut mitään eroa.

Tosin voi olla että täryytyksen jälkeen kun kokeilun, olin ollut keikalla sekä yöllä äärimmäisen kovaäänisissä jameissa ja saattoi korvatkin olla puuroa vielä täynnä, tai sitten tuo on asettunut levossa jotenkin.

Tämä oikeastaan sinetöi kantani laitteen ehdottomasta toimivuudesta, psykoakustikot voi olla ihan mitä mieltä huvittaa. Vertailukepakko sulkee omalle kohdalle psykoakustiikan riittävän hyvin pois.
73nd3r
19.08.2014 18:27:33
No katos kummaa. Olipa yllättävää. Vissiin se sit toimii kun sinä sen kuulet, ja sokkotesti oli väärässä.

Eiku...
Seba
19.08.2014 18:37:46

73nd3r: No katos kummaa. Olipa yllättävää. Vissiin se sit toimii kun sinä sen kuulet, ja sokkotesti oli väärässä.

Eiku...

Sokkotestistäkin olisi kiva nähdä nauhakohtaiset selosteet.
Nythän kaikki missä ei kuultu eroa on prosenteissa siis väärin.
Sekin on ihan tiedostettu asia että kaikkiin se ei toimi.

Mielenkiintoisempi asia olisi tietää että kuinka moni kuuli sellaisissa eroja joissa niitä ei oikeasti ollut?
Jos esim kaikki oli täryytettyjä poislukien pari kontrollipätkää, niin sehän ei todista yhtään että laite ei toimi.

Fast Eddie voisi vähän tarkemmin kertoa tuostakin että mitkä näytteet oli täristettyjä ja mitkä ei, vai olenko missannut tämän tiedon?

Itse tiedän sen toimivaksi, sinä et. Oma on häviösi.
Omalle kohdalle helvetin hyvin sijoitetut 15€ vaikka joka keppi ei sillä paranisikaan.
0101978
19.08.2014 18:43:21
73nd3r: Mielenkiintoista, miten sulla taas tärähti tuonne itkupotkuraivarin puolelle.

Nämä on erinomaisia vastauksia, kun ei ole mitään muuta sanottavaa.
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
73nd3r
19.08.2014 19:38:15
0101978: Nämä on erinomaisia vastauksia, kun ei ole mitään muuta sanottavaa.

Niin mezzä vastaa kuin sinne huutaa.
Yritin kyllä pyytää ketjuun jotain uutta johon olisi voinut vastatakin jotain muuta mitä tässä jo on yli nelkyt sivua, mutta kun tuo kaava alkoi taas.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)