Aihe: Laulaminen
1 2 3 4
WanhaWetäjä
17.08.2014 11:56:01

EP: Älä käytä aina sitä mittaria..
Miksi ei? Siitähän näkee ainakin mitä ääntä laulaa...

Voit laulaa ihan samaa ääntä solistin kanssa, vaikka B -osassa, esim. mies- ja naisääni kuulostaa ihan kivalta yhdessä niinkin, mut se ei oo stemmaa.
Jos laulat oktaavia korkeammalta (tai matalammalta) sekään ei oo stemmaa mut niinkin voi laulaa.

Ei hyvän tähden...muistan kuulleeni tarinan kuinka joku rumpali kysyi Jamppa Tuomiselta "voinko laulaa stemmoja?" Jamppa siihen että "Vedä vaan" niin tämä kaiffari TUPLASI Jampan laulun joka biisissä, hoho!
Ei näin, ei todellakaan. Toki treenata voi ja kannattaakin laulamalla vaikkapa levyjen mukaan samaa melodiaa mutta livenä stemmoissa/taustalaulussa pitää olla joku tolkku. Toki joskus saman melodian vetäminen eri oktaavissa toimii tehokeinona ja onhan noita biiseja missä noin vedetään, usein enempi pop/rock puolella kuin iskelmämusassa.

Kun sulla on kitara niin treenaa sillä johonkin biisiin, sen kertsiin stemma, laulat mukana samalla ja tee siitä sellanen melodia, että muistat sen ulkoa.
Stemmahan menee usein melodisesti erilailla kun se biisin oikea melodia minkä solisti laulaa.

Ota nyt tuostakin selvää...perusstemma on usein, erittäin usein terssi varsinaisen melodian yläpuolella, sovitettu, moniääninen aivan eri polkuja melodian kanssa kulkeva "uu taikka aa" taustakuoro on taas ihan toinen juttu.

Ja jos on bandi missä vain 2 laulaa niin kyllä se melodiaa seuraava stemma, useimmiten terssi yläpupuolelle, on toimiva ratkaisu. Nimimerkki "stemmalaulua jo vuodesta 76".
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
WanhaWetäjä
17.08.2014 16:35:32

EP: Niin, että piti toistaa samoja asioita, ihan vaan, että "mä tiedän" periaatteella, heh.

Ymmärrätkö lukemaasi?

En toistanut mitään, korjasin vain harhaluulojasi/oletuksiasi joita esim solistin kanssa laulamisessa tuntuu olevan, johtuen varmaankin olemattomasta keikkakomuksestasi saati leadin/stemmojen/taustojen laulamisesta ylipäätään.
Vedäppä terssistemma TAI oktaavi ylös/alas kun solistina on joku "eikkatopi", ns vapaan fraseerauksen mestari. Ei ole helppoa, ei, esim EG:n kohdalla lähes mahdotonta.

Sitäpaitsi...oletko sinä laulava kitaristi jolla on kokemusta kymmenistä eri solisteista ja lukuisista eri bandeista, erilaista ääniaineksista/fraseeraustyyleistä yms joiden päälle pitäisi jotain laulaa? Aina ei pysty, esim jos solistilla on "putkosmarko" tyyppinen vatsahaavainen soundi niin ei VOI vetää!
"Mä tiedän" periaate istuu ihan luontevasti tähän kohtaan, soittovuosia ja keikkoja on sen verran enempi takana kuin sulla kuin myös laulettuja lauluja ja stemmoja ;-)
EP
17.08.2014 16:39:25
WanhaWetäjä: Ymmärrätkö lukemaasi?

En toistanut mitään, korjasin vain harhaluulojasi/oletuksiasi joita esim solistin kanssa laulamisessa tuntuu olevan, johtuen varmaankin olemattomasta keikkakomuksestasi saati leadin/stemmojen/taustojen laulamisesta ylipäätään.
Vedäppä terssistemma TAI oktaavi ylös/alas kun solistina on joku "eikkatopi", ns vapaan fraseerauksen mestari. Ei ole helppoa, ei, esim EG:n kohdalla lähes mahdotonta.

Sitäpaitsi...oletko sinä laulava kitaristi jolla on kokemusta kymmenistä eri solisteista ja lukuisista eri bandeista, erilaista ääniaineksista/fraseeraustyyleistä yms joiden päälle pitäisi jotain laulaa? Aina ei pysty, esim jos solistilla on "putkosmarko" tyyppinen vatsahaavainen soundi niin ei VOI vetää!
"Mä tiedän" periaate istuu ihan luontevasti tähän kohtaan, soittovuosia ja keikkoja on sen verran enempi takana kuin sulla kuin myös laulettuja lauluja ja stemmoja ;-)

Oon pari kertaa kuullu sun laulua/ soittoa ..tai siis mitäänhän ei kuulunut.
Saat olettaa ihan mitä tykkäät, ei kiinnosta riidellä "kaikkitietävän" kanssa. :)

Tämä loppuu nyt tähän.
Tankero
17.08.2014 19:07:20 (muokattu 17.08.2014 19:07:36)
EP: Oon pari kertaa kuullu sun laulua/ soittoa ..tai siis mitäänhän ei kuulunut.
Saat olettaa ihan mitä tykkäät, ei kiinnosta riidellä "kaikkitietävän" kanssa. :)

Tämä loppuu nyt tähän.

Toivottavasti tuo on lupaus lopullisesta poistumisesta palstalta.
Humppajyrä
Anonymous-jazz
17.08.2014 19:55:31

Missäs sun ääninäyte on EP?
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
EP
17.08.2014 20:12:00
Jep, mielestäni kerroin hyvän esimerkin miten kannattaa lähtee harjoittelemaan, eli biisi kerrallaan, vaikka ihan yksi ja siihen kitaralla stemma melodian päälle.

Opettelee sen hyvin ja kokeilee keikalla siitä se lähtee..

Joku muu voi kertoa toisen tavan.
WanhaWetäjä
17.08.2014 20:37:56

EP: Jep, mielestäni kerroin hyvän esimerkin miten kannattaa lähtee harjoittelemaan, eli biisi kerrallaan, vaikka ihan yksi ja siihen kitaralla stemma melodian päälle.

Opettelee sen hyvin ja kokeilee keikalla siitä se lähtee..

Joku muu voi kertoa toisen tavan.

Ehkä mr Mikaman valaisee meitä nykytilanteestaan jossain vaiheessa koska näyttää käyvän palstalla tämän tästä.

Sen verran sekava tuo eka postaus on että ammattiapu on paikallaan, siis tarkoitan esmes jotakuta pro-kitaristia/opettajaa joka on laulanut vuosia sekä sooloa että stemmoja, en siis itseäni koska en ole saanut opettajan koulutusta.
Kitaristi siksi että Mikaman on itse kitaristi ja haluaa/halusi oppia stemmalaulua nimenomaan bandisoitossa ja kitaristin ominaisuudessa. Niinkun joku jo totesikin, yksin ilman selkeetä opastusta hommasta ei taida tulla yhtään mitään kun sitä lähtötasoa ei ole kukaan arvioimassa.

Mukaanhan tulee myös motoriset asiat, joillekkin tuottaa suunnattomia vaikeuksia laulaa ja soittaa yhtäaikaa varsinkin jos sitä ei ole ikinä joutunut tekemään, toisilta se sujuu ihan luonnostaan. Ja kun tuohon lisätään vielä se että pitää laulaa stemmaa eikä melodiaa niin kyllä se opastusta vaatii.
riff
17.08.2014 21:29:47
Hoho, hyvä ketju! Muistetaan nyt että on paljon (iskelmä)laulajia jotka ei osaa laulaa. Paitsi omasta mielestään....hyööörrrggghhhh!

Mua vituttaa ihan eniten usein tansseissa tai tartumikissä ym semmoinen juttu jos joku alkaa vetää mollisävellajin biisiin stemmaa, joka seuraa melodiaa terassin päästä, vieläpä yläpuolelta ja melodiaa seuraten vielä purkautuu siihen pieneen terassiin, se on jotain ihan kauheeta. Onhan se tavallaan "oikein" mutta ihan kauheen kuulosta!!!!
Pitää olla täys vatipää ja puukorva jos se kuulostaa hyvälle. Se yksinkertaisesti varastaa sävelletyn melodian.

Ja stemmat todellakin lauletaan ilman vibraattoa ja hieman ohennetulla äänellä, hiukan välimatkaa mikkiin. Oikeesti noi vibrahommat on ihan perseestä ku harvat osaa ne hyvin. On kiva kuunnella ultra braata tai Annika eklundia kun kerrankin oikeesti hyvät laulajat vetää kauniilla suoralla äänellä ja hienosti! Joo, en pidä mustalaisten laulusta...

Ihan hyvä juttu stemmojen rakenteluun on kenraalibasson opiskelu. Siitä saa hyviä vinkkejä äänenkuljetuksiin. Ei tosin ihan kaikki päde nykypäivän juttuihin mutta kuitenkin.
Kyynisyys on realismia.
Epämuusikko
17.08.2014 21:43:01
riff: Hoho, hyvä ketju! Hyvä teksti.

Irvokas esimerkki tm-hommien ulkopuolelta: hevikitaristi joka lauloi aina halutessaan (sinänsä skarpisti ja jollain perverssillä tavalla paikoitellen hyvän kuuloisesti) tasan terssin yläpuolelta, en muista oliko pienen vai suuren. Täysparallelismi oli hänen juttunsa, passasi tai ei. Sen illan otannan perusteella enimmäkseen ei.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
jakeni
17.08.2014 21:54:01
Pakko lainata edesmennyttä Randy Korlinia:

Jos tyyppi (soittaja) ei laula yhtään leadia,ei kannata eikä tarvi wetää mitään stemmaakaan,ainakaan meidän bändissä, koska se ei kuitenkaan onnistu,hän totesi kylmästi!

Ja tuosta on aika hyvä pitää kiinni...sen olen huomannut käytännössä.
WanhaWetäjä
17.08.2014 22:40:03

riff: Hoho, hyvä ketju! Muistetaan nyt että on paljon (iskelmä)laulajia jotka ei osaa laulaa. Paitsi omasta mielestään....hyööörrrggghhhh!
Karaokelaulajista puhumattakaan...

Mua vituttaa ihan eniten usein tansseissa tai tartumikissä ym semmoinen juttu jos joku alkaa vetää mollisävellajin biisiin stemmaa, joka seuraa melodiaa terassin päästä, vieläpä yläpuolelta ja melodiaa seuraten vielä purkautuu siihen pieneen terassiin, se on jotain ihan kauheeta. Onhan se tavallaan "oikein" mutta ihan kauheen kuulosta!!!!
Onhan näitä olemassa kuten "Crying in the rain", duuribiisi, mutta stemma päättyy molliin, ja pienen terssiin, mikä tuossa on niin kovasti häiritsevää?
https://www.youtube.com/watch?v=caO4AO_g83E

Pitää olla täys vatipää ja puukorva jos se kuulostaa hyvälle. Se yksinkertaisesti varastaa sävelletyn melodian.
Voi olla jos stemma vedetään biisiin johon se ei istu...en ehkä ihan täysin ymmärtänyt tätä asiaa tai olen puukorva ja vatipää, olisko heittää joku soiva biisiesimerkki ?
Vai oliko tuo antamani esimerkki eli CITR just sitä mitä tarkoitit? Eli se on vaan makuasia eli että sinä koet asian häiritsevänä? Mua se ei ainakaan tuossa biisissä mitenkään häiritse.

Ja stemmat todellakin lauletaan ilman vibraattoa ja hieman ohennetulla äänellä, hiukan välimatkaa mikkiin. Oikeesti noi vibrahommat on ihan perseestä ku harvat osaa ne hyvin.
https://www.youtube.com/watch?v=Hei6xjHbiKU

On kiva kuunnella ultra braata tai Annika eklundia kun kerrankin oikeesti hyvät laulajat vetää kauniilla suoralla äänellä ja hienosti! Joo, en pidä mustalaisten laulusta...
Mulla taas tuo että samassa lauseessa on hyvä laulaja ja Annika Eklund ei aivan kympillä toimi, pari kertaa livenä kuulleena, ehkä olen tässäkin täysin puukorva tai kyseessä on makuasia tai jotain...TAI solistilla huono(t) päivät ;-)

Ihan hyvä juttu stemmojen rakenteluun on kenraalibasson opiskelu. Siitä saa hyviä vinkkejä äänenkuljetuksiin. Ei tosin ihan kaikki päde nykypäivän juttuihin mutta kuitenkin.
Ite aikanaan klasariosastoja opiskelleena aika eri maailmoissa ollaan, toki tietyt lainalaisuudet ja jutut toimii ja kuulostaa hyvältä ja oikeilta mutta etenkin soinnutuspuolella pop/rock/iskelmä kulkee usein ihan omia polkujaan vs klasarin ns säännöt.
isojussi
17.08.2014 23:38:14
Anonymous-jazz: Mikään ei oo sen hirveämmän kuullosta, kuin osaamattomat tsemmat jonkun duo/trio Forresterin perästä kuultuna.

Kuullosta? Mitä tarkoittaa kuullosta?
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
17.08.2014 23:43:10
WanhaWetäjä:...Ei näin, ei todellakaan. Toki treenata voi ja kannattaakin laulamalla vaikkapa levyjen mukaan samaa melodiaa mutta livenä stemmoissa/taustalaulussa pitää olla joku tolkku... aijaa... väittäisin, että perinteisiä stemmoja yleisempi efekti kaiun ja viiveen jälkeen laululle on just tuplaus ... mutta saatan olla toki väärässäkin.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
WanhaWetäjä
18.08.2014 01:25:16

isojussi: aijaa... väittäisin, että perinteisiä stemmoja yleisempi efekti kaiun ja viiveen jälkeen laululle on just tuplaus ... mutta saatan olla toki väärässäkin.

Niin no toki levyillä eritoten 70-90 luvuilla tuplattiin melodia lähes poikkeuksetta, useimmiten solistin itsensä laulamana, hirveen kuulosta paikoin, mutta toisinkin on tehty, Maarit tuplasi edesmenneen Armi Aavikon laulut, miksaus oli tehty niin että Maaritin laulu ainoastaan tuki karvanohutta Aavikon laulua, tämän olen kuullut Halosen Kassulta johon on ollut kunnia tutustua aikanaan Alatalon studiosessioiden tiimoilta.

Autotunen mukaantulo ja muu digitekniikka on tehnyt tuplaamisen tarpeettomaksi.
Tässä topicissahan on kyse livetilanteesta joten puhutaan mieluummin stemmalaulusta, ei laulun tuplaamisesta.
isojussi
18.08.2014 03:45:14
No just tätä ajoin takaa. Ennen usein tuplattiin syystä, nykyään stemmoja miedompi efekti ketsissä.
EP
18.08.2014 06:52:51 (muokattu 18.08.2014 06:53:09)
riff:

..On kiva kuunnella ultra braata tai Annika eklundia kun kerrankin oikeesti hyvät laulajat vetää kauniilla suoralla äänellä ja hienosti!

Jep, tulee kuunneltua aika paljon juuri tuosta syystä.

KB on niin moneksi, sanosin että on kaiken perusta, siitä on hyvä lähtee.
riff
18.08.2014 16:49:04
WanhaWetäjä: Karaokelaulajista puhumattakaan...

Onhan näitä olemassa kuten "Crying in the rain", duuribiisi, mutta stemma päättyy molliin, ja pienen terssiin, mikä tuossa on niin kovasti häiritsevää?
https://www.youtube.com/watch?v=caO4AO_g83E
no tuo on sekä hyvä että huono esimerkki. Tuo klassikko on niin totuttu kuulemaan kaksiäänisenä iän päivää ettei sitä niin ajattele mut jos ei olis ikuna kuullu niin on siitä kertsin lopusta paha sanoa kumpi ääni on sävelletty melodia ja kumpi stemma. Ellei ole sävelletty kaksiääniseksi. Tarkoitin lähinnä sitä että kuulee sen terssin vedettävän semmosiin paikkoihin missä sitä ei yleensä kuule.

Voi olla jos stemma vedetään biisiin johon se ei istu...en ehkä ihan täysin ymmärtänyt tätä asiaa tai olen puukorva ja vatipää, olisko heittää joku soiva biisiesimerkki ?
Vai oliko tuo antamani esimerkki eli CITR just sitä mitä tarkoitit? Eli se on vaan makuasia eli että sinä koet asian häiritsevänä? Mua se ei ainakaan tuossa biisissä mitenkään häiritse.

No kaikki tietää ettet oo.

https://www.youtube.com/watch?v=Hei6xjHbiKU

Mulla taas tuo että samassa lauseessa on hyvä laulaja ja Annika Eklund ei aivan kympillä toimi, pari kertaa livenä kuulleena, ehkä olen tässäkin täysin puukorva tai kyseessä on makuasia tai jotain...TAI solistilla huono(t) päivät ;-)

No makuasia joo mut kyllä mä olen siltä hienoja vetoja kuullut.

Ite aikanaan klasariosastoja opiskelleena aika eri maailmoissa ollaan, toki tietyt lainalaisuudet ja jutut toimii ja kuulostaa hyvältä ja oikeilta mutta etenkin soinnutuspuolella pop/rock/iskelmä kulkee usein ihan omia polkujaan vs klasarin ns säännöt.

No tietty joo mut silleen karkeesti ottaen ihan hyviä äänenkuljetusjuttuja kentsusta löytyy vaikka onhan nykyisin onneksi vapaampaa ku keskiajalla....vaikka sinne humppa tuntuu jämähtäneen...;-)
Kyynisyys on realismia.
WanhaWetäjä
18.08.2014 19:11:18

riff: no tuo on sekä hyvä että huono esimerkki. Tuo klassikko on niin totuttu kuulemaan kaksiäänisenä iän päivää ettei sitä niin ajattele mut jos ei olis ikuna kuullu niin on siitä kertsin lopusta paha sanoa kumpi ääni on sävelletty melodia ja kumpi stemma.
Totta...aika usein se alempi ääni kaksäänisissä jutuissa ainakin mielletään melodiaksi,
mutta jos biisi on outo ja sen kuulee vaikka just vaan kertsin lopusta niiin saattaa olla
vaikeampaa hahmottaa kumpi se melodia on.
Mutta kai nuo usein rakennetaan silleen että se 2. ääni on tosiaankin se ylempi.

Ellei ole sävelletty kaksiääniseksi.
Vois kuvitella että ko veljekset veti nuo laulut ns selkärangasta, siksi luontevaa tuo laulaminen on, mutta voi olla että on ihan sävellettyjäkin nuo stemmat.

Tarkoitin lähinnä sitä että kuulee sen terssin vedettävän semmosiin paikkoihin missä sitä ei yleensä kuule.
Heh...joku lauloi Aron Maken "Daniela" huttua silleen että vetäs muuten ihan ok mutta b-osassa alkoi laulaan terssia melodiana, ite kun on aikanaa Maken bandissa laulanut tuohon oikeaa stemmaa niin jopas kuulosti erikoiselta, oli pakko laulaa siihen se varsinainen ääni sitten.

No kaikki tietää ettet oo.
Tällä palstalla joidenkin mielestä on lähes synti sanoa olevansa hyväkorvainen, kuin myös se että on aika laajalti eri vuosikymmeniltä erilaista keikkakokemusta ja sen myötä perusteltuja ajatuksia alueesta on joillekkin sellanen asia että se koetaan itsekehuksi tai "kaikkitietävyydeksi". Ite mutuillaan sitten ihan mitä sattuu ;-)

No makuasia joo mut kyllä mä olen siltä hienoja vetoja kuullut.
Taisi olla laiva missä kuulin häntä ja kaikki laivakeikkaa tehneet tietää että ääni voi olla ihan mitä vaan kun alkaa laulaan esim aamulla kello 9.30, eli kovin epävarman oloista vireen suhteen oli tuo keikka/setti minkä kuulin MUTTA itekkin ääneni lähes totaalisesti
laivalla menettäneenä otan sen verran takas että kyseessä saattoi olla juurikin ihan fyysinen ääniongelma joka ei liity laulutaitoon mitenkään.

No tietty joo mut silleen karkeesti ottaen ihan hyviä äänenkuljetusjuttuja kentsusta löytyy vaikka onhan nykyisin onneksi vapaampaa ku keskiajalla....vaikka sinne humppa tuntuu jämähtäneen...;-)
Toki...mun klasariopinnoista on niin kauan että KB itsessään on muisto vaan, vintiltä löytyy tehtävävihko kyllä. Basistina ollessa äänenkujetuksen merkitys korostuu, en voi sille mitään mutta jos soitan ite kitaraa niin tahtomattanikin kuulen basistin huonot äänivalinnat ja esim jonkun sointukulun huomiotta jättämisen eli siis sellaset asiat jotka oisin ite soittanut erilailla ja silleen kun ne yleensä soitetaan.
Säveltapailu oli mun vahvin laji ja siitä on ollut eniten apua keikkahommissa, ja myös päinvatoin eli opiskeluaikaan olin jo tehnyt keikkaa, bandissa jossa olin ainoa joka luki lappuja, joten korvaa joutui koulimaan myös sitä kautta.

Ja eka bandi oli todellakin huttubandi, soitin kitaraa haitaripartiossa jonka ohjelmisto oli pelkästään sitä itteään eli erittäin vanhaa tanssimusaa, humppa tuli todella tutuksi.
EP
18.08.2014 21:57:12 (muokattu 18.08.2014 21:59:15)
Epämuusikko: Hyvä teksti.

Irvokas esimerkki tm-hommien ulkopuolelta: hevikitaristi joka lauloi aina halutessaan (sinänsä skarpisti ja jollain perverssillä tavalla paikoitellen hyvän kuuloisesti) tasan terssin yläpuolelta, en muista oliko pienen vai suuren. Täysparallelismi oli hänen juttunsa, passasi tai ei. Sen illan otannan perusteella enimmäkseen ei.

Lähes vastaavaa on kuultu joo ja ihan tanssimusiikissakin, mut eihän hyvä stemma,
on se sitten lauluääni tai jonkin istrumentin stemma, juuri koskaan kulje jatkuvasti saman intervallin päässä perusäänestä, ei ole kaunista, eikä musikaalistakaan.
Ei kenraalibasson sääntöjä tarvitsekkaan orjallisesti noudatta, eikä se ole tarkoitus, aina edes mahdollista.
Mutta oppiaineena aivan mahtava antaa juuri stemmojen rakenteluun hyvät valmiudet.
Mun käsittääkseni pop/jazz puolen vastaava ei edes aivan samaan pyrikkään, vaikka hyvään äänenkuljetukseen siinäkin pyritään?
Käsittääkseni kuitenkin pelataan enemmän hyvän sointukuljetuksen aikaansaamiseksi (toki äänenkuljetus huomioiden), valistakaa jos olen väärässä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)