Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stratocaster ylimääräinen resonointi
1
Lespaul66
16.08.2014 09:02:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on 1968 mallinen Japsi strato vuodelta 1996. Vaahterakaula. Olen itse vaihtanut mikit fenderin custom shopin 57/62 mikkeihin. Lisäksi kitaratohtori vaihtoi rosterit jumbonauhat pari vuotta sitten. Siinä on saarni body ja reagointi akustisesti on hieman vaimea kun talla kelluu. Kun säätää tallan alas kiinni runkoon, suustani ja resonointi paranee..mutta mutta. Samalla tulee mukaan jotain häiritsevää resonointia tietyistä asemista. Kysymyksessä ei ole kielen pärinä nauhoihin vaan laajempi resonanssi jostain?
 
Onkohan nuo japski raudat eli talla jotenkin pehmeää metallia ja pitäiskö se vaihtaa USA vintage tuotteeseen. Mistähän tuo ylimääräinen resonointi voisi johtua ? Harmittaa kun muuten hyvä kitara näin resonannssit pilaa soittamisen iloa..
 
Mr. Speed
16.08.2014 09:04:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lespaul66: Mulla on 1968 mallinen Japsi strato vuodelta 1996. Vaahterakaula. Olen itse vaihtanut mikit fenderin custom shopin 57/62 mikkeihin. Lisäksi kitaratohtori vaihtoi rosterit jumbonauhat pari vuotta sitten. Siinä on saarni body ja reagointi akustisesti on hieman vaimea kun talla kelluu. Kun säätää tallan alas kiinni runkoon, suustani ja resonointi paranee..mutta mutta. Samalla tulee mukaan jotain häiritsevää resonointia tietyistä asemista. Kysymyksessä ei ole kielen pärinä nauhoihin vaan laajempi resonanssi jostain?
 
Onkohan nuo japski raudat eli talla jotenkin pehmeää metallia ja pitäiskö se vaihtaa USA vintage tuotteeseen. Mistähän tuo ylimääräinen resonointi voisi johtua ? Harmittaa kun muuten hyvä kitara näin resonannssit pilaa soittamisen iloa..

 
Ootko kokeillut laittaa vaikka hiuspompulaa satulan taakse? Ja jotain vaahtomuovista demppaamaan tallan jousien resonointia?
 
http://www.sieni.us/?id=38
Krice
16.08.2014 09:12:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko ihan luonnollinen ilmiö kyseessä eli kitarahan resonoi mm. muiden kielten kanssa riippuen siitä mistä soittaa. Parhaiten tuon huomaa kitarassa, joka soi "herkästi" kuten esim. oma Classic Player strato.
 
Lespaul66
16.08.2014 09:17:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole luonnollinen ilmiö. Mulla on kaksi muuta stratoa jotka soi puhtaasti. Tuo resonoivat ääni on joillakin kielillä joiltakin nauhoilla, siis tietyillä taajuuksilla niin kova että se alkaa peitää kielen akustista ääntä.
 
Laulava Kylätohtori
16.08.2014 09:26:58 (muokattu 16.08.2014 09:28:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olisin ehdottanut jousia, kuten Mr. Speedkin, mutta en tiedä, voiko niistä noin kovaa resonointia lähteä. Se on kuitenkin helppo testata.
 
Onko kaikki ruuvit kiristetty? Ilmeneekö vastaavilla taajuuksilla mitään ongelmia tai oireita (edes lieviä), jos talla ei ole kannessa kiinni? Voisiko mikkien kiinnitysjouset aiheuttaa tuollaista? Jos siinä siis on jouset eikä kumit...
 
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
JaaGeRMaisTeR
16.08.2014 09:32:26 (muokattu 16.08.2014 09:34:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itse olisin ehdottanut jousia, kuten Mr. Speedkin, mutta en tiedä, voiko niistä noin kovaa resonointia lähteä. Se on kuitenkin helppo testata.
 
Onko kaikki ruuvit kiristetty? Ilmeneekö vastaavilla taajuuksilla mitään ongelmia tai oireita (edes lieviä), jos talla ei ole kannessa kiinni? Voisiko mikkien kiinnitysjouset aiheuttaa tuollaista? Jos siinä siis on jouset eikä kumit...

 
Kyllä tallan jousista melkoisen äänen saa aikaseksi jos vain runkoon saa vastaamaan. Tämä tuli myös itselläni mieleen
 
Mikin jouset ei pitäisi minkään mukaan oikein resonoida.
 
E: testikin on helppo. Talla bodyyn kiinni. Saada kitara särisemään ja kampea. Jos särinä loppuu, niin tallan jouset vastaa bodyyn.
 
lehtiju2
16.08.2014 10:36:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kaularauta löysällä? Saattaa resonoida se.
 
Rämppy
16.08.2014 13:46:03 (muokattu 16.08.2014 13:50:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vibran jouset on tosiaan yleinen syy. Saattaa auttaa, kun vaihtaa yhdenkin jousen. Joskus joku jousi vaan soi itsekseen. Jos jousien demppaus ei auta, kaularautaa voi kokeilla kiristää ihan pikkuisen (tai enemmän, jos on säätötarvetta).
Mulla kerran vastaavan resonanssin aiheuttaja löytyi tallan kiinnityksestä. Silloin pikkuisen kiristin kuutta ruuvia, jolla talla on kiinni rungossa. Oikeastaan riitti kahden laitimmaisen ruuvin kiristys, yleensähän ne sisemmät ruuvit pidetäänkin löysemmällä.
 
Resonanssin lähde voi olla missä vain: löysä ruuvi virittimessä tai hihnatapissa, löysä jakin tai porukan mutteri... Kannattaa käydä läpi kaikki ruuvit, joskus resonanssin lähde on yllättävässäkin paikassa.
 
Joskus syy voi olla jonkun kielen hienoinen särinä nauhaa vasten. Ei välttämättä se kieli jota näpätään. Korjaantuu yleensä kaularaudan säädöllä.
 
Kielen liian loiva kulma satulan ja viritystapin välillä saattaa aiheuttaa yllättäviä särinäefektejä vapaana olevilla kielillä. Tällöin vaan kieltä useampi kierros virittimeen.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
73nd3r
16.08.2014 13:56:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lespaul66: Kun säätää tallan alas kiinni runkoon, suustani ja resonointi paranee..mutta mutta. Samalla tulee mukaan jotain häiritsevää resonointia tietyistä asemista. Kysymyksessä ei ole kielen pärinä nauhoihin vaan laajempi resonanssi jostain?
 
Otetaan ensimmäiseksi perinteiset syyt eli säätöongelmat pois yhtälöstä:
- Mikä on relief (capo 1. nauhalla, painetaan viimeiseltä nauhalta, mitataan rako kielen alapinnasta 8. nauhan yläpintaan)
- Mikä on action kun talla on alhaalla (mittaa Fendermallilla eli kielen alapinnan ja 17. nauhan rako, lowE ja high E sekä se kieli mikä pärisee)
- Mikkien korkeus (paina viimeiseltä nauhalta, mittaa kielen alapinnasta napapalan yläpintaan)
 
Jos noi on kaikki sektorissa, ja kaikki ruuvit ja mutterit on tsekattu niin yks mahis on että resonoi satulan ja virikoneiston välistä.
Ja joskus kaulakulma on sellainen että tallapalat jää "liian" matalalle, kieli ei paina niitä tarpeeksi. Ai niin: onks tallapalat suorassa ettei toinen ruuvi pärise kun pala seisoo yhdellä koivella?
(Ja oli mulla kerran pieni kielenpätkäkin tallassa pärisemässä, mutta mennään ekaks noi iisimmät)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «