Aihe: Kotistudion rakentaminen ja äänittäminen bändikäytössä | 1 |
---|
|
Tervehdys, Soitetaan tällä hetkellä kolmen hengen metallibändissä. Ollaan siinä pisteessä että ollaan pääsemässä uuteen tilaan soittamaan, mutta tarvittaisiin apua sen kalustamisessa ja äänittämisessä.
Äänieristys Kyseessä olisi 3,2 m * 4,2m iso omakotitaloalueella sijaitseva ulkovarasto. Niin kuin paikan sijainnista voi päätellä niin tilasta tulevaa heavymedallin volyymitasoa pitäisi saada riittävän alhaiseksi. Ulkovarasto on tällä hetkellä tyhjillänsä. Mitä äänieristysratkaisua kannattaisi tässä käyttää? Budjetti 500-100€
Äänitysvälineet Haluamme myös pystyä äänittämään musiikkiamme kyseisessä ulkovarastossa. Soitinrepertuaarista löytyy tällä hetkellä rummut, laulumikki sekä kaksi kitaravahvistinta. Monet ovat kehuneet Shuren SM57 mikkejä, ja olen itsekin harkinnut niiden hankintaa ellei samaan hintaan saa parempia instrumenttimikkejä. Allekirjoittajalla löytyy tällä hetkellä SM58 joka on ajanut asiansa ihan hyvänä laulumikrofonina. Rumpujen äänittäminen onkin haastavampi keissi. 4 mikrofonia taitaa olla yleinen minimi eli mikit basarille, virverille sekä kahdelle overheadille. Tällä setupilla siis tarvitaan laite joka pystyy äänittämään 7 mikrofonia samanaikaisesti. Jos kaikki soittimet äänittää samanaikaisesti niin soittimien soitto kuuluu toisista mikrofoneista joka häiritsee miksauksessa. Mutta tästä lisää myöhemmin. Audio interface on yleisesti käytetty äänityslaite jolla yllä olevan toimenpiteen voi suorittaa. Olen tutkinut eri vaihtoehtoja ja USB-portilliset audio interfacet vaikuttavat tällä hetkellä hyvältä ratkaisulta. Olen erityisesti kiinnostunut seuraavista audio interfaceista: http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-18i20 http://www.presonus.com/products/audiobox-1818vsl Äänityskokonaisuudesta puuttuu vielä ohjelma joka pystyy käsittelemään äänitettyjä raitoja. Meillä on olemassa yksi vanhempi PC johon ajattelimme asentaa Reaper-nimisen DAW:n (Digital Audio Workstation). Reaper kiinnostaa sen takia että sillä on alhainen hinta ja sen takana on kehitystiimi jolla on pitkä ura aikaisemmista DAW-ohjelmiston tekemisestä. Budjetti Mikrofonit ~ 1000€ Audiointerface ~ 500€ Reaper ~ 60€
Äänitystapa Me haluttaisiin tehdä äänityksiä "livenä". Mainitsin kuitenkin aikaisemmin että sillä tavalla äänittämällä miksaus ja masterointi menee hankalaksi sillä mikrofonit ottavat toisten instrumenttien äänet jolloin lopputuloksen laatu heikkenee. Olemme ajatelleet tähän sellaista ratkaisua jossa äänitettävä biisi äänitetään aluksi yhdellä hyvälaatuisella mikrofonilla. Kun raita on saatu valmiiksi äänitettäisiin soittimet yksitellen mutta jokainen soittaja kuulisi biisin kokonaisuuden kuin se oli yhdellä mikrofonilla tehty. Lisäksi tämän etuna on se että akustointia ja soittimien suojaamista ei tarvitsisi tehdä niin paljon. Samalla myös biisin intohimo ja fiilis tarttuisivat paremmin. Mietteitä tästä ideasta? Tavoitteemme näillä äänieristeillä ja äänityslaitteilla olisi toteuttaa hyvälaatuinen demo ja mahdollisesti jopa EP. Tämän takia haemme ratkaisuja jotka ovat budjettiystävällisiä, mutta silti riittävän hyviä. Kaikki rakentava kritiikki (negatiivinen ja positiivinen) on tervetullutta :) -My Last Battle | saastara 16.08.2014 09:29:21 (muokattu 16.08.2014 10:29:04) | |
|
My_Last_Battle: Tavoitteemme näillä äänieristeillä ja äänityslaitteilla olisi toteuttaa hyvälaatuinen demo ja mahdollisesti jopa EP. Tämän takia haemme ratkaisuja jotka ovat budjettiystävällisiä, mutta silti riittävän hyviä. Kaikki rakentava kritiikki (negatiivinen ja positiivinen) on tervetullutta :) Jos tämä on päätavoite, mites olisi, jos tuon (suht ison) rahan käyttäisi siihen, että marssisi ihan oikeaan studioon tekemään sitä HYVÄLAATUISTA julkaisua, asiantuntevassa ja ammattimaisessa ympäristössä? E: Ottamatta niinkään kantaa, noihin laitteisiin ja mikkeihin, koska en nää tässä tilanteessa niillä suurtakaan merkitystä mutta siis..Äänieristys on aika hävitty peli ilman paria nollaa lisää budjetissa.. Fysiikkaa on vaikea kumota, etenkin pienellä budjetilla. Akustointi onnistuu melko helposti jos vaan jaksaa pari päivää panostaa, rautakaupasta hakea vähän kivivillaa, ykkösnelosta, jätesäkkejä ja kangasta. Niistä voi askarrellapaskarrella sitten akustiikkalevyjä, joita voi sitten lätkiä seinille ja kattoon.. 200€ ostaa jo matskut kymmeniin levyihin. Tää on siis järkevää riippumatta siitä, aiotteko äänittää vai ei.. Treenaamisen ja bändin laadun kehitys on melko eksponentiaalista, kun se tapahtuu lebensraumissa missä voi oikeasti kuulla itsensä ja lisäksi vielä muut järkevällä volalla. Kun huone on noin pieni, levyjen sijaan voisi rakentaa myös seinille kehikot, niiden taakse säkitettyä villalevyä lattiasta kattoon, ja sitten kehikon päälle moltonia tmv. Tulee hevimedalfiilis kun treenaa päivät pitkät mustassa kuutiossa. Jos mä oisin sä (cue: Beat), mä byggaisin ton soittohuoneen silleen, että siellä on hyvä treenata (akustointi, pintaremontti, kahvinkeitin jne) ja ostaisin jonkin Zoomin H4:n tmv millä vaan dokumentaarisesti voisitte taltioida treenejä ja biisejä, ja kuunnella oikeasti mikä teidän kollektiivissa ja tuotannossa toimii tai ei toimi. Käyttäkää aikanne ja energianne c-luokan kotiäänitysten sijaan treenaamiseen, biisien tekemiseen, keikkailuun ymv bändin kehittämiseen. Sit kun on sen aika teidän mielestä ja kaikki tämä edellämainittu on kondiksessa.. Otatte rahanne ja sen sijaan, että ostatte niillä kasan huonoja mikkejä, piuhoja ja harrastelijatason laitteita, menette studioon jonkun heebon kanssa, jonka jäljestä pidätte. (Cue: Beat fade) E II: Prkl, missasin ton omakotitaloalueen. Eli jos / kun te ette saa mekkalaa pidettyä sisällä, pitää kehittää vaihtoehtoisia ratkaisuja, jos toi tönö on tosiaan ainoa tila missä treenata. Ootteko testanneet, että mitenkä paljon (häiritsevästi) sieltä kuuluu mekkalaa ulos? Siitä kannattanee lähteä.. Jos mökä on jumalaton, niin sitten ei oikein ole muita ratkaisuja kuin linjaan soitto / kaikille luurit-tyyppinen lähtökohta.. Mutta siinäkin on kyllä omat sudenkuoppansa, mitä tulee bändin dynamiikan ja yhteisbalanssin kehitykseen.. Mutta toki myös paljon etuja. "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
Saastara sanoi aika hyvin jo kaiken. Mäkin keskittyisin johonkin Zoom-politiikkaan reeniksellä jä lähtisin johonkin oikeaan studioon taltioimaan biisejä sitten, kun soitto ja biisit alkaa siellä Zoomissa kuulostamaan jumalaisen hyvältä. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | |
My_Last_Battle: Tervehdys,
Äänieristys Kyseessä olisi 3,2 m * 4,2m iso omakotitaloalueella sijaitseva ulkovarasto. Mitä ratkaisua kannattaisi tässä käyttää? Kaikki rakentava kritiikki (negatiivinen ja positiivinen) on tervetullutta :) Tohon kysymykseen oikee vastaus on se, et kattelette treenitilan jonkun läheisen koulun tai toimistorakennuksen väestösuojasta tms lähtökohtaisesti sopivammasta paikasta. | Ukko 16.08.2014 18:49:44 | |
|
rintapek: Tohon kysymykseen oikee vastaus on se, et kattelette treenitilan jonkun läheisen koulun tai toimistorakennuksen väestösuojasta tms lähtökohtaisesti sopivammasta paikasta. Ja nimenommaan naapurirauhan kannalta. COVS jäsen nro 6 | |
Ja se, miksi ääntä on käytännössä niin vaikea torpata ulospäin, on siinä että jos jostain rakosesta kulkee ilma läpi, niin siitä menee myös ääni. Eli äänieristys vaatii massiivisia ja huolellisia rakenteita. Sille ei vaan voi mitään. Dont Clone The Beat. Own The Beat. | varakeef 17.08.2014 23:00:15 (muokattu 18.08.2014 15:08:42) | |
|
dewil: Ja se, miksi ääntä on käytännössä niin vaikea torpata ulospäin, on siinä että jos jostain rakosesta kulkee ilma läpi, niin siitä menee myös ääni. Eli äänieristys vaatii massiivisia ja huolellisia rakenteita. Sille ei vaan voi mitään. Toki on hyvä huomata, että pieni reikä ei päästä ulos kuin pienen määrän ääntä... valtaosa mökästä jää esimerkiksi omakotitalossa sen sisäpuolelle ilman mitään erityisiä toimenpiteitä. Keskeisin toimenpide on pitää ikkunat ja ovet kiinni punk-rokin raikatessa. Täydellinen ääneneristys vaatii massiivisia rakenteita, epätäydelliseen riittää vähempikin. Jaa editointia: aloitusviestin lukemista kaihdettuani tuen allaolevaa rintapekin huomiota sitä, että pihavarasto on useampaa kertaluokkaa haastavampi tapaus. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | rintapek 18.08.2014 14:17:49 (muokattu 18.08.2014 14:45:20) | |
|
varakeef: Toki on hyvä huomata, että pieni reikä ei päästä ulos kuin pienen määrän ääntä... valtaosa mökästä jää esimerkiksi omakotitalossa sen sisäpuolelle ilman mitään erityisiä toimenpiteitä. Keskeisin toimenpide on pitää ikkunat ja ovet kiinni punk-rokin raikatessa. Täydellinen ääneneristys vaatii massiivisia rakenteita, epätäydelliseen riittää vähempikin. Mut toki on hyvä huomata, et okt- alueen varastokopit on tehty renkaiden, polkupyörien ja ruohonleikkureiden säilytykseen. Ainakin yleensä. Semmoisen muuttaminen bändikämpäksi tapahtuu siten, et koppi puretaan ja rakennetaan tilalle uusi, mut vähän järeämmin. Edittiä: Sana "kellaribändi" ei o tuulesta temmattu, koska milloin reenis on maanpinnan alapuolella, niin ääni karkaa vain ylöspäin ja kiusaa vain yläpuolellaan olevaa kiinteistöä. Jos kyseessä ei o autotalli jonka ovien äänieristys on valoverhon luokkaa. Muistaakseni eka reenikämppäni oli kerrostaloyhtiön kellarihuone. Bändikaverin isä oli talon isännöitsijä. Soitettiin hiljaa ja pidettiin sovituista ajoista kiinni, mut lähtö tuli. Seuraava reenis sit olikin toisen bändikaverin koulun pommisuojassa. Soitto ko alko klo 17 jälkeen niin se ei häirinny ketään. Tommoiset on hirveen hyviä paikkoja. Ei välttämättä tartte maksaa edes vuokraa. Hankalaa on herättää luottamus, et bändi ei riehu tai riko ja sotke paikkoja. | |
varakeef: Toki on hyvä huomata, että pieni reikä ei päästä ulos kuin pienen määrän ääntä... valtaosa mökästä jää esimerkiksi omakotitalossa sen sisäpuolelle ilman mitään erityisiä toimenpiteitä. Keskeisin toimenpide on pitää ikkunat ja ovet kiinni punk-rokin raikatessa. Täydellinen ääneneristys vaatii massiivisia rakenteita, epätäydelliseen riittää vähempikin. Jaa editointia: aloitusviestin lukemista kaihdettuani tuen allaolevaa rintapekin huomiota sitä, että pihavarasto on useampaa kertaluokkaa haastavampi tapaus. Moi, Niin joo se jäi tosiaan mainitsematta että tuo varasto on vasta rakenteilla. Perustuksia aletaan tekememään parin viikon sisällä ja tämän jälkeen varasto rakennetaan kirvesmiestyöllä. Tässä tapauksessa siis rakennuksen materiaaleihin voi vielä vaikuttaa. Mikä mahtaa olla hinta/laatusuhteeltaan halvin ratkaisu? Äänieristelevyjen tekeminen kivivillasta ja ykkösnelosesta? rintapek: Tekstiä... Tommoiset on hirveen hyviä paikkoja. Ei välttämättä tartte maksaa edes vuokraa. Hankalaa on herättää luottamus, et bändi ei riehu tai riko ja sotke paikkoja. Jep tämä onkin se ongelma. Mistä ja keneltä löytää tälläinen paikka?
saastara: Jos tämä on päätavoite, mites olisi, jos tuon (suht ison) rahan käyttäisi siihen, että marssisi ihan oikeaan studioon tekemään sitä HYVÄLAATUISTA julkaisua, asiantuntevassa ja ammattimaisessa ympäristössä? E: Ottamatta niinkään kantaa, noihin laitteisiin ja mikkeihin, koska en nää tässä tilanteessa niillä suurtakaan merkitystä mutta siis..Äänieristys on aika hävitty peli ilman paria nollaa lisää budjetissa.. Fysiikkaa on vaikea kumota, etenkin pienellä budjetilla. Akustointi onnistuu melko helposti jos vaan jaksaa pari päivää panostaa, rautakaupasta hakea vähän kivivillaa, ykkösnelosta, jätesäkkejä ja kangasta. Niistä voi askarrellapaskarrella sitten akustiikkalevyjä, joita voi sitten lätkiä seinille ja kattoon.. 200€ ostaa jo matskut kymmeniin levyihin. Tää on siis järkevää riippumatta siitä, aiotteko äänittää vai ei.. Treenaamisen ja bändin laadun kehitys on melko eksponentiaalista, kun se tapahtuu lebensraumissa missä voi oikeasti kuulla itsensä ja lisäksi vielä muut järkevällä volalla. Kun huone on noin pieni, levyjen sijaan voisi rakentaa myös seinille kehikot, niiden taakse säkitettyä villalevyä lattiasta kattoon, ja sitten kehikon päälle moltonia tmv. Tulee hevimedalfiilis kun treenaa päivät pitkät mustassa kuutiossa. Jos mä oisin sä (cue: Beat), mä byggaisin ton soittohuoneen silleen, että siellä on hyvä treenata (akustointi, pintaremontti, kahvinkeitin jne) ja ostaisin jonkin Zoomin H4:n tmv millä vaan dokumentaarisesti voisitte taltioida treenejä ja biisejä, ja kuunnella oikeasti mikä teidän kollektiivissa ja tuotannossa toimii tai ei toimi. Käyttäkää aikanne ja energianne c-luokan kotiäänitysten sijaan treenaamiseen, biisien tekemiseen, keikkailuun ymv bändin kehittämiseen. Sit kun on sen aika teidän mielestä ja kaikki tämä edellämainittu on kondiksessa.. Otatte rahanne ja sen sijaan, että ostatte niillä kasan huonoja mikkejä, piuhoja ja harrastelijatason laitteita, menette studioon jonkun heebon kanssa, jonka jäljestä pidätte. (Cue: Beat fade) E II: Prkl, missasin ton omakotitaloalueen. Eli jos / kun te ette saa mekkalaa pidettyä sisällä, pitää kehittää vaihtoehtoisia ratkaisuja, jos toi tönö on tosiaan ainoa tila missä treenata. Ootteko testanneet, että mitenkä paljon (häiritsevästi) sieltä kuuluu mekkalaa ulos? Siitä kannattanee lähteä.. Jos mökä on jumalaton, niin sitten ei oikein ole muita ratkaisuja kuin linjaan soitto / kaikille luurit-tyyppinen lähtökohta.. Mutta siinäkin on kyllä omat sudenkuoppansa, mitä tulee bändin dynamiikan ja yhteisbalanssin kehitykseen.. Mutta toki myös paljon etuja. Kaipaisin vielä vähän lisäselvennystä tähän. Minkä takia omien äänityslaitteiden hankinta ei kannata? Onko budjetti liian pieni vai johtuuko se siitä että tuolla budjetilla ei saada vielä riittävän hyviä varusteita? Vai johtuuko se kenties siitä että studiossa on äänimies joka voi tarvittaessa auttaa? Eikö tämän voisi opetella myös itse, vai vaatiiko se liikaa lisäduunia? Ollaan muute äänitetty yhdellä SM58 koko bändin soittoa. Äänityksen laatu oli yllättävän hyvä. Miten tuollainen H4 tasoinen kannettava äänitysjärjestelmä vertautuu äänenlaatuun siihen verrattuna? Tuli aika pitkä vastaus mut hyviä ideoita on heitelty tässä ketjussa! :) | Numb 18.08.2014 16:17:31 | |
|
My_Last_Battle: Niin joo se jäi tosiaan mainitsematta että tuo varasto on vasta rakenteilla. Siinä tapauksessa teette samoilla lämpimillä kelluvan siitä. | |
My_Last_Battle: Moi, Mikä mahtaa olla hinta/laatusuhteeltaan halvin ratkaisu? Äänieristelevyjen tekeminen kivivillasta ja ykkösnelosesta? Tehkää kerralla kunnolla lämpöeristetty ja triplaikkunoilla oleva tönö. Jos ei arskatäysiä soiteta niin ei sitä melua kauheesti ulos tule. Riippuu tietysti kuin herkästi naapurit valittaa jos niiden pihalle vähän kuuluu, mutta leikkaahan jotkut nilkit joka kesäsunnuntai ruohoakin vanhalla klipolla. Tosiaan kun olet vasta suunnittelemassa kannattaa _akustointia_ alkaa miettimään jo rakennusvaiheessa ja kaikkea muutakin, kuten piuhojen veto ja sähköt. Vastaavista rojekteista on täälläkin ollut monia ketjuja jo, joissa on ratkottu samantyylisiä ongelmia. Ulkomaan foorumeilla lisää sitten. Kaipaisin vielä vähän lisäselvennystä tähän. Minkä takia omien äänityslaitteiden hankinta ei kannata? Onko budjetti liian pieni vai johtuuko se siitä että tuolla budjetilla ei saada vielä riittävän hyviä varusteita? Vai johtuuko se kenties siitä että studiossa on äänimies joka voi tarvittaessa auttaa? Eikö tämän voisi opetella myös itse, vai vaatiiko se liikaa lisäduunia? Kelpo kamat voi saada muutamalla tonnillakin, mutta taitoa et vaan saa. Jos tarkoitus on siis saada nopeasti ep valmiiksi, menkää studioon. Jos haluat aloittaa uuden harrastuksen, osta äänityskamat. Kyllä sitä ittekin tekee ja hauskaa hommaahan se on, mutta ammattimies tekee ammattimaista jälkeä. Ollaan muute äänitetty yhdellä SM58 koko bändin soittoa. Äänityksen laatu oli yllättävän hyvä. Miten tuollainen H4 tasoinen kannettava äänitysjärjestelmä vertautuu äänenlaatuun siihen verrattuna? Veikkaisin että paranee. Jos treenis on akustiikaltaan ok, niin zoomilla saa jo sellaisen demon, josta kaikki (tai ainakin suurin osa) oleellisista asioista tulee esiin. Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt. | JoKo 18.08.2014 16:35:27 | |
|
Kaipaisin vielä vähän lisäselvennystä tähän. Minkä takia omien äänityslaitteiden hankinta ei kannata? Onko budjetti liian pieni vai johtuuko se siitä että tuolla budjetilla ei saada vielä riittävän hyviä varusteita? Vai johtuuko se kenties siitä että studiossa on äänimies joka voi tarvittaessa auttaa? Eikö tämän voisi opetella myös itse, vai vaatiiko se liikaa lisäduunia? Äänittämisen opettelemiseen menee vuosia, aivan kuten minkä tahansa muunkin ammatin. Eipä siinä, mukavaa hommaahan se on ja jos innostusta siihen löytyy niin tottakai kannattaa hommata omat vehkeet. | |
Soittaminen ja studiotyöskentely ovat kaksi omaa maailmaansa. Kumpaan tahansa saa upotettua aikaa, vaivaa ja rahaa melko huolella. Varsinkin jos niitä yrittää tehdä yhtäaikaa, edes kohtalaisin tuloksin. Oikea asenne korvaa väärät välineet. | |
oksatboys: Tehkää kerralla kunnolla lämpöeristetty ja triplaikkunoilla oleva tönö. Jos ei arskatäysiä soiteta niin ei sitä melua kauheesti ulos tule. Riippuu tietysti kuin herkästi naapurit valittaa jos niiden pihalle vähän kuuluu, mutta leikkaahan jotkut nilkit joka kesäsunnuntai ruohoakin vanhalla klipolla. Tosiaan kun olet vasta suunnittelemassa kannattaa _akustointia_ alkaa miettimään jo rakennusvaiheessa ja kaikkea muutakin, kuten piuhojen veto ja sähköt. Vastaavista rojekteista on täälläkin ollut monia ketjuja jo, joissa on ratkottu samantyylisiä ongelmia. Ulkomaan foorumeilla lisää sitten.
Kelpo kamat voi saada muutamalla tonnillakin, mutta taitoa et vaan saa. Jos tarkoitus on siis saada nopeasti ep valmiiksi, menkää studioon. Jos haluat aloittaa uuden harrastuksen, osta äänityskamat. Kyllä sitä ittekin tekee ja hauskaa hommaahan se on, mutta ammattimies tekee ammattimaista jälkeä.
Veikkaisin että paranee. Jos treenis on akustiikaltaan ok, niin zoomilla saa jo sellaisen demon, josta kaikki (tai ainakin suurin osa) oleellisista asioista tulee esiin. Nyt täytyy kyl sanoa et meikäläisellä ei oo hajuakaan miten kyseinen äänieristys tehdään. Kelluva huone, triplaikkunat ja tuplaovet varmasti auttaa. Mut miten esim. tuo kelluva huone tehdään? Onko jollakin suositella jotakin kirjaa miten toi tehdään tai jotain kaveria joka osaisi paremmin selittää. Ja ei, ei tee mieli lähtee johonkin bändihotelliin soittamaan koska tiedän että vuoden soittelulla siellä kustantaa jo kunnon äänieristeet (3600€ edestä). | htm 19.08.2014 10:12:52 (muokattu 19.08.2014 10:15:01) | |
|
My_Last_Battle: Nyt täytyy kyl sanoa et meikäläisellä ei oo hajuakaan miten kyseinen äänieristys tehdään. Kelluva huone, triplaikkunat ja tuplaovet varmasti auttaa. Mut miten esim. tuo kelluva huone tehdään? Onko jollakin suositella jotakin kirjaa miten toi tehdään tai jotain kaveria joka osaisi paremmin selittää. Ja ei, ei tee mieli lähtee johonkin bändihotelliin soittamaan koska tiedän että vuoden soittelulla siellä kustantaa jo kunnon äänieristeet (3600€ edestä). Mä haluaisin tarjota sulle halvan ja helpon ratkasun, mutta sellasta ei ole. Kannattaa googlettaa ääneneristystä ja kelluvaa lattiaa yms. alota vaikka näistä: http://www.paroc.fi/knowhow/aani/aaneneristys http://www.isover.fi/suunnittelu/aaneneristys/peruskasitteita Lattian kellutus tarkoittaa siis sitä, että se on irti ympäröivistä rakenteista. Itsellä on kellarissa yhteen huoneeseen valettu lattiaksi erillinen laatta, joka on solumuovilla eristetty seinärekenteista. Silloin lattiaan kohdistuva värähtely (ääniaallot) ei kulkeudu ulos rakenteita pitkin. Tämän laatan päälle on rakennettu puurunko, joka on villoitettu ja päällystetty tuplakipsilevyllä. Eli huone seisoo irrallaan ympäröivistä rakenteista, eikä ääni kulje runkoa pitkin ulos. Teidän tapauksessa voitte tehdä erillisen laatan tai rakentaa betonin päälle kivivillan tai vastaavan joustavan materiaalin päällä kelluvan vaneri/gyproc/tms lattian. Pitää sitten muistaa, että akustointi ja ääneneristys on eri asioita. Äänenerityksessä on oleellista massa, tiiveys ja rakenteiden erottaminen toisistaan. Ja jos ääneneristysratkaisuja lähtee miettimään, niin kannattaa käyttää ammattilaista suunnittelussa, ettei tule kosteusongelmia. Ja vielä: jos haluaa studioon mennä niin mikä ettei, mutta jos haluaa puuhastella itse niin se on eri asia ja pitkän päälle ihan kivaa... www.signumfreud.com
www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords | |
htm: Mä haluaisin tarjota sulle halvan ja helpon ratkasun, mutta sellasta ei ole.
Teidän tapauksessa voitte tehdä erillisen laatan tai rakentaa betonin päälle kivivillan tai vastaavan joustavan materiaalin päällä kelluvan vaneri/gyproc/tms lattian.
Toi kuulostaa iha järkevältä. Hmm vois koittaa etsiä jostakin kaverin joka on aikaisemminkin noita tehnyt. | |
My_Last_Battle: Ja ei, ei tee mieli lähtee johonkin bändihotelliin soittamaan koska tiedän että vuoden soittelulla siellä kustantaa jo kunnon äänieristeet (3600€ edestä). Tota... orkkispostauksestasi ymmärsin, et kyseinen varasto on tyhjä, eli olemassa??? Eli mitä sinne okt- alueelle ny ollaan tekemässä? | -Q- 19.08.2014 17:57:16 | |
|
Kelluva lattiahan on aika suhteellinen käsite, sellainen löytyy useimmilta kotoa jokatapauksessa. Parkettia tai laminaattia kun harvoin enään liimataan kiinni lattiaan tai kiinnitetään seiniin. Kyse on tietysti siitä että kuinka paksu ja tehokas se pintamateriaalin ja kantavan rakenteen välinen "jousi" on. Tulin pohtineeksi että kun yleensähän se äänieristykyvyltään hyödyllisen kelluvan lattian funktio on eristää tiloja toisistaan estämällä erityisesti runkoäänien kulku. Mutta mites tässä kysyjän tilanteessa jos tuleva rakennus on ainoastaan soittohommiin eikä runkoäänet voi kulkea mihinkään kämpän ulkopuolelle. Äkkiä tuntuisi että lattian eristyksellä ei ole juuri merkitystä. | htm 19.08.2014 19:32:55 (muokattu 19.08.2014 19:34:43) | |
|
-Q-: Kelluva lattiahan on aika suhteellinen käsite, sellainen löytyy useimmilta kotoa jokatapauksessa. Parkettia tai laminaattia kun harvoin enään liimataan kiinni lattiaan tai kiinnitetään seiniin. Kyse on tietysti siitä että kuinka paksu ja tehokas se pintamateriaalin ja kantavan rakenteen välinen "jousi" on. Tulin pohtineeksi että kun yleensähän se äänieristykyvyltään hyödyllisen kelluvan lattian funktio on eristää tiloja toisistaan estämällä erityisesti runkoäänien kulku. Mutta mites tässä kysyjän tilanteessa jos tuleva rakennus on ainoastaan soittohommiin eikä runkoäänet voi kulkea mihinkään kämpän ulkopuolelle. Äkkiä tuntuisi että lattian eristyksellä ei ole juuri merkitystä. Jos se ääni kulkee lattiaa pitkin ulkoseinälle, niin silloin seiniin tehtyjen ääneneristysten hyöty jää kyseenalaiseksi. Varsinkin jos kyse on tiuhaan aeutusta alueesta, niin kannattaa mielummin pelata varman päälle kuin katua. Mutta kyllä Q olet siinä mielessä oikeassa, että seiniin ja ikkunoihin kandee varmaan panostaa ensin. Jos lattiaa ei oo vielä valettu, niin solumuovikaistan heittäminen sinne väliin ei oo iso homma. www.signumfreud.com
www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|