Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittotunneilla käyvien treenirutiinit
1
Lynxia
12.08.2014 14:21:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaisi kuulla millaisia treenirutiineja säännöllisesti soittotunneilla käyvillä on. Eli jos läksynä on kappale tai pari, niin kuinka paljon ehditte harjoitella muuta siinä ohessa? Ja kun joku kappale on opettajan kanssa loppuun käsitelty, niin pidättekö sen aktiivisessa muistissa harjoittelemalla sitä edelleen vaikka välillä, vai siirryttekö vain työn alla oleviin kappaleisiin? Kuinka usein ja pitkään harjoittelette, ja onko joitakin juttuja joita harjoittelette joka kerralla?
 
freakingenius
12.08.2014 20:18:15 (muokattu 12.08.2014 20:18:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lynxia: Kiinnostaisi kuulla millaisia treenirutiineja säännöllisesti soittotunneilla käyvillä on. Eli jos läksynä on kappale tai pari, niin kuinka paljon ehditte harjoitella muuta siinä ohessa? Ja kun joku kappale on opettajan kanssa loppuun käsitelty, niin pidättekö sen aktiivisessa muistissa harjoittelemalla sitä edelleen vaikka välillä, vai siirryttekö vain työn alla oleviin kappaleisiin? Kuinka usein ja pitkään harjoittelette, ja onko joitakin juttuja joita harjoittelette joka kerralla?
 
Yleensä opettaja antaa jonkun biisin jota käydään aluksi läpi tunniilla ja opetellaan himassa kunnolla. Seuraavalla tunnilla vedetään se alussa ja sitten jotain muuta ja taas uusi kappale. Treenitarve riippuu kyseessä olevasta kappaleesta tai kappaleen osasta. Jos on itselleen tuntematon genre niin voi joutua vähän kuunnella ja tutkiskella että ymmärtää jutun jujun. Muuten tulee soiteltua perus jammailua ja joitain tekniikkatreenejä. Joskus on myös kiva kaivella vanhoja soittoläksyjä ja vedellä taustan päälle mitä muistaa.
 
nisumaka
13.08.2014 12:21:35 (muokattu 13.08.2014 12:25:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

treenirutiineja säännöllisesti soittotunneilla käyvillä on
 
Tätä voisi ehkäpä laajentaa, "säännöllisesti musiikkia opiskelevilla on". Teoriat näet tukevat henkilökohtaista soitinta.
 
Mulla on henkilökohtainen ohjaus pääsoittimesta 45 min per tunti. Olen suorittanut tason 2/3. Pystyisin varmaan suorittamaan 3/3:n saman tein, mutta kun ei ole kiireitä, niin menen rauhallisesti. Teorioissa olen suorittanut tason 3/3. Ne yleensä menevätkin vähän edellä.
 
Itse treenaan aina niin paljon joka viikko, että "läksyt" tulee tehtyä. Ei tohon oikein muuta voi sanoa. Keikat menee edelle, eli opettajani kanssa voin aina sopia hieman joustoa, jos on paljon keikkaa. Koska opiskelen tulostavoitteellisesti (tarkoituksenani suorittaa musiikkiopisto), niin opettajien antamat materiaalit/läksyt perustuvat aina tuleviin kokeisiin. Ei sen kummempaa. Kysy jotain, niin yritän kyllä vastata, jos osaan. Pääsoittimeni on sähköbassokitara ja linja on rytmimusiikkilinja.
 
EDIT: onko joitakin juttuja joita harjoittelette joka kerralla
 
Kekkasinkin yhden yleispätevän vinkin. Pyytäkää opettajaltanne heti kurssin alussa ne biisit, jotka pitää soittaa ULKOA tentissä. Niitä mä soitan aina joka kerta, jotta pysyy päässä.
 
Lynxia
13.08.2014 20:13:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä opettaja antaa jonkun biisin jota käydään aluksi läpi tunniilla ja opetellaan himassa kunnolla. Seuraavalla tunnilla vedetään se alussa ja sitten jotain muuta ja taas uusi kappale. Treenitarve riippuu kyseessä olevasta kappaleesta tai kappaleen osasta. Jos on itselleen tuntematon genre niin voi joutua vähän kuunnella ja tutkiskella että ymmärtää jutun jujun. Muuten tulee soiteltua perus jammailua ja joitain tekniikkatreenejä. Joskus on myös kiva kaivella vanhoja soittoläksyjä ja vedellä taustan päälle mitä muistaa.
 
Aika samalla lailla olen tehnyt. Joskus saan uudesta kappaleesta vain nuotit mukaan ja katson sitä aluksi itsekseni, seuraavalla kerralla soitetaan ja tarkistetaan meneekö oikein ja mitä kohtaa pitää vielä treenata. Tekniikkatreeneinä lähinnä skaaloja ja peruskomppeja klikin kanssa (soitan bassoa).
 
Lynxia
13.08.2014 20:18:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysy jotain, niin yritän kyllä vastata, jos osaan. Pääsoittimeni on sähköbassokitara ja linja on rytmimusiikkilinja.
 
No sitäpä kysyisin, että miten lähestytte uuden kappaleen opettelua? Itse aluksi tavailen (hitaasti) nuoteista/tabeista miten biisi menee, ja opettelen rakenteen ulkoa. Kun pystyn soittamaan koko jutun auttavasti läpi, mietin mitkä kohdat tai asiat kaipaavat harjoittelua. Tempon lisääminen tulee sitten viimeiseksi, jos sille jää aikaa. Bassoa minäkin :-)
 
nisumaka
14.08.2014 08:51:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. No mä ajattelen asian näin. 1) Onko biisi kuunneltavissa jostain. Tyyppi esimerkki olisi Ain't no mountain high enough, joka tuli tuossa keväällä. Eli löysin biisin youtubesta ja kuuntelin sen ensin ja luin nuotteja samalla. 2) Jos edellinen ei toteudu, eipä siinä sitten ole muuta, kuin alkaa soittaa biisiä hitaasti ja saada se menemään. 3) Metronimin kanssa lopulta opetella biisi oikeassa tempossa.
 
freakingenius
14.08.2014 18:11:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lynxia: No sitäpä kysyisin, että miten lähestytte uuden kappaleen opettelua? Itse aluksi tavailen (hitaasti) nuoteista/tabeista miten biisi menee, ja opettelen rakenteen ulkoa. Kun pystyn soittamaan koko jutun auttavasti läpi, mietin mitkä kohdat tai asiat kaipaavat harjoittelua. Tempon lisääminen tulee sitten viimeiseksi, jos sille jää aikaa. Bassoa minäkin :-)
 
Joo kannattaa takertua niihin vaikeisiin kohtiin eikä vain rämpiä jotenkuten biisiä läpi, muuten siitä ei oo oikeen hyötyä. Rakenne on hyvä opetella niin on helpompi bongailla niitä nuotteja ja jos sattuis vaikka olemaan samoja kohtia biisissä. Ja sitten vaan hinkkaa vaikeita kohtia ja lopuksi koko biisi alusta loppuun.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «