Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua pienen "laulukopin" suunnitteluun?
1 2 3
pettuli
12.08.2014 03:10:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli aion siis rakentaa pienen "kopin" mikin ympärille laulun kotiäänitystä varten. Kyseessä ei siis todellakaan mikään huone.
 
Ymmärtääkseni laulun tallentamista varten tilan olisi ihanteellista olla akustiikaltaan kuollut. Joten:
 
1) Mikähän olisi paras mahdollinen perus rautakaupasta saatava materiaali demppaamaan ääntä?
 
2) Olen kuullut, että materiaalin tulisi olla raskasta, mutta toisaalta, että esim. kovasta puusta tai metallista ääni kimpoilee takaisin, vaikka välissä olisikin jotain demppaavaa materiaalia. Mietinkin, olisiko tästä syystä hyvä rakentaa boksini esim jonkin pehmeän Ikean kangaslaatikon sisään/ympärille. Vai päinvastoin jonkun raskaan rauta-/puulaatikon, kuten matkajääkaapin sisään?
 
3) Kannattaako boksin olla mahdollisimman iso, vai onko kenties pienuudesta akustista hyötyä?
 
Kiitoksia!
 
kiiski
12.08.2014 08:43:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin kun halutaan seinän imevän ääntä, on materiaalin syytä olla huokoista. Tällöin ilman liike (=ääni) muuttuu materiaalin liikkeeksi ja sitä kautta lämmöksi, esim. lasivillassa kuidut hankaavat toisiaan. Silloin, kun halutaan seinän eristävän ääntä, sen halutaan kimmottavan äänen takaisin lähtöpistettä päin. Tällöin seinän pitää olla paksu (mitä matalampi taajuus, sitä enemmän massaa tarvitaan). Toki höttöinen seinäkin eristää ääntä, koska se imee äänen itseensä.
 
Et kertonut mikä huoneessasi on oikeastaan ongelmana tai miksi haluat rakentaa kopin.
 
anapena
12.08.2014 11:28:13 (muokattu 12.08.2014 11:29:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla on kirjahylly täynnä kirjoja ja levyjä, niin käytä sitä. Toki se ei toimi mobiilihommissa. Hyvä dynaaminen mikki vois olla myös ratkaisu.
Itse olen miettinyt tällaisen laittamista työkalusalkun sisäkanteen ja -pohjaan:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A … envaimennin/Aanieristyslevy-369220/
Toki sopivan kokoisen pahvilaatikonkin voisi tuollaisella vuorata sisäpuolelta. Tuon matskun näppituntuma on aika hyvä, kun sitä kaupassa hypistelin.
 
Istu ja pala!
Pauli Lappalainen
12.08.2014 11:34:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaako lauluäänen pysyvän kopissa vai estää muun mekkalan tunkeutumasta laulumikkiin? Filosofisteknillinen suunnutteluero kopin rakenteessa.
 
Kalmo
12.08.2014 12:37:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tarkoitus on vain hävittää heijastuksia, niin lauluäänelle riittää aika hyvin huoneen nurkkaan, kulmittain asetetut vaahtomuovipatjat. Eduksi olisi, jos selän taaksekin saisi jotain. Tämä olettaen, että huoneessa on normaalia kalustusta, ettei se ole erityisen kovakaikuinen ja hankala.
 
Avattu vaatekomero (jossa siis vaatteita), jonka oveen tai muuten tarpeelliseen paikkaan kiinnittää vielä vaahtomuovia, voi olla ihan käypäinen äänityssoppi myös.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
pettuli
12.08.2014 12:55:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuhannet kiitokset vastauksista. Eli tarkoituksena nimenomaan vain estää heijastuksia/kaikua. Haluaisin itse päättää jälkeenpäin lisäänkö niitä, ja millaisia. Huoneeni on melko tyhjä, esim huonekaluista. Enkä haluaisi niihin sijoittaa ensimmäisenä, kaikki tarpeellinen kun kuitenkin löytyy.
 
Eli kevyesti siis vaan, jotain foamia/vaahtomuovia ja pahvi- tai kangaslaatikko pohjana? Ilmeisesti mahdollisimman paksu kerros eristettä?
 
Danko
12.08.2014 13:18:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs nämä toimii etuheijasteiden poistossa? http://www.thomann.de/fi/se_electronics_reflexion_filter.htm
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
pettuli
12.08.2014 14:07:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Mitenkäs nämä toimii etuheijasteiden poistossa? http://www.thomann.de/fi/se_electronics_reflexion_filter.htm
 
Noita harkitsin ensin, mutta netistä löytyi liikaa negatiivista. Yleinen kanta tuntui olevan, että itse rakentaa paremman ja halvemman.
 
hallu
12.08.2014 17:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Mitenkäs nämä toimii etuheijasteiden poistossa? http://www.thomann.de/fi/se_electronics_reflexion_filter.htm
 
Toimii kyllä. Itselläni on tuosta se pienempi malli (tuohan on se deluxe malli). Itsekin sitä epäilin, mutta omien himakokeilujen jälkeen uskaltauduin kokeilemaan ja kyssä se tekee juuri sen minkä lupaakin (tosin aika moni itse tehty viritys pystyy ihan samaan), mutta tuo tarjoaa vain elegantin kaupallisen ratkaisun.
 
Tuo tietenkin vähentää vain niitä takaa tulevia heijastuksia ja mikin suuntakuviosta riippuen katosta ja lattiasta kimpoavat heijastukset vaikuttavat soundiin, mutta tarjoaa tuo kuitenkin yhden työkalun heijastusten blokkaamiseksi.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
pettuli
13.08.2014 01:00:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis vielä kerran:
 
Voin rakentaa boksini ihan vaan vaikka pahvilaatikon sisään/ympärille? Ei ole akustista syytä käyttää raskaampaa "kehikkoa"?
 
Demppaavaa materiaalia kuten akustiikkalevyjä tulisi kiinnittää siihen mahdollisimman paksulti ja paljon?
 
Mikin olisi varmaan hyvä sijaita syvällä boksissa, että se poimisi heijastuksia edestä mahdollisimman vähän? Onko isoa merkitystä mikin ja takaseinämän välisellä etäisyydellä?
 
Onkohan ylipäätään laatikon koolla merkitystä? Eli sillä, kuinka paljon tilaa jää mikin ja seinämien/katon/pohjan väliin.
 
Kiitoksia paljon vastauksista!
 
varakeef
13.08.2014 08:49:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahvilaatikolla on kyllä ihan oma, pahvilaatikkomainen sointinsa, jonka en usko radikaalisti muuttuvan, vaikka ympäröisit sen villalla.
 
Jos taas villoitat pahvilaatikon sisäpuolelta, tulee laatikon olla varsin iso.
 
Näillä rajoitteilla, miksei?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
hallu
13.08.2014 09:34:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en oikein meinaa tavoittaa, että mitä sillä pahvilaatikolla haetaan ? onko tarkoitus, että laulaja menee sinne pahvilaatikkoon laulamaan? vai onko ainoastaan mikrofoni villalla täytetyssä pahvilaatikossa jonka yksi sivu on auki ja laulaja seisoo tämän laatikon vieressä?
 
Itse olen kotona äänitellessä huomannut, että niitä "heijastuksia" voi demppailla monella tavalla ja aika hyviin lopputuloksiin pääsee tässäkin ketjussa esitetyillä vinkeillä joista yksi tehokkaimmista on valita mikrofonin suuntakuvioksi mahdollisimman kapea (superhertta tms.) jolloin niitä dempattavia suuntia on vähemmän ja usein ei tarvita demppailla ollenkaan.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
anapena
13.08.2014 10:55:54 (muokattu 13.08.2014 11:55:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minä en oikein meinaa tavoittaa, että mitä sillä pahvilaatikolla haetaan ? onko tarkoitus, että laulaja menee sinne pahvilaatikkoon laulamaan? vai onko ainoastaan mikrofoni villalla täytetyssä pahvilaatikossa jonka yksi sivu on auki ja laulaja seisoo tämän laatikon vieressä?
 
Muistan nähneeni netissä jutun johonkin Ikean tms. paperikassiin tehdystä zydeemistä. Se oli vuorattu sisältä, ja mikki laitettiin siihen etureunaan. Ei se siis järin iso ollut, kokoluokka samaa kuin tuollaisella kaupallisella pikkureflexionilla, ja suorituskykykin varmaan samaa tasoa.
 
https://www.google.fi/search?q=diy+ … LzYEY&ved=0CB4QsAQ&biw=1425&bih=935
 
Laita googleen diy reflection filter.
 
Tuolla kokemuksia aiheesta:
http://www.homestudiocorner.com/hom … lection-filter-with-audio-examples/
 
Istu ja pala!
pettuli
13.08.2014 11:44:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No peeveli, mikähän olisi mahdollisimman neutraali materiaali kehikoksi? Näin itsekin Ikean kangaslaatikon netissä, ja kävin tsekkaamassa, mutta ne ovat aika pieniä, ja niidenkin sisällä tuntui olevan jokin pahvimainen kerros.
 
Styroksilevyistä seinämät ja niiden sisälle akustiikkafoamia?
 
oksatboys
13.08.2014 11:54:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalliverkko vois olla melko näkymätön äänelle.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
varakeef
13.08.2014 12:00:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Metalliverkko vois olla melko näkymätön äänelle.
 
Itse luulisin sen heijastavan korkeita taajuuksia, mutta kaiketi siinä sitten diffuusiota tapahtuu jotenkin samaan tapaan kuin mikkien grilleissäkin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kiiski
13.08.2014 12:59:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Mitenkäs nämä toimii etuheijasteiden poistossa? http://www.thomann.de/fi/se_electronics_reflexion_filter.htm
 
Kertokaas nyt mikä näissä on se idea, kun suurin osa heijasteista tulee herttakuvioisella mikrofonilla kuitenkin sieltä laulajan suunnasta ja ylhäältä/alhaalta eikä suinkaan mikrofonin takaa.
 
En siis omista tuollaista enkä ole koskaan käyttänyt, olen vilpittömän utelias :)
 
pettuli
13.08.2014 13:03:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siksi ajattelin tehdä laatikkomallisen, joka peittää myös ala- ja yläpuolet. Itsehän siinä laulaessa torjuu hyvin edestä tulevia.
 
oksatboys
13.08.2014 14:14:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Itse luulisin sen heijastavan korkeita taajuuksia, mutta kaiketi siinä sitten diffuusiota tapahtuu jotenkin samaan tapaan kuin mikkien grilleissäkin.
 
Luultavasti heijastaa riippuen vähän silmäkoosta ja muusta. Tosin jos siinä päällä on villaa niin varmaan ne taajuudet kuolee siihen mitkä verkosta heijastuisivat.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
varakeef
13.08.2014 14:17:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Kertokaas nyt mikä näissä on se idea, kun suurin osa heijasteista tulee herttakuvioisella mikrofonilla kuitenkin sieltä laulajan suunnasta ja ylhäältä/alhaalta eikä suinkaan mikrofonin takaa.
 
En siis omista tuollaista enkä ole koskaan käyttänyt, olen vilpittömän utelias :)

 
Tarvoitellaan taka- ja sivuheijasteiden poistoa, ei etuheijasteiden. Edestä tulee etupäässä sitä, mitä halutaankin taltioida.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «