Aihe: Milloin stratosta tulee palacaster?
1 2 3 4 5 6
the-Antero
12.08.2014 09:33:39

Eihän siltikään Fenkun kauloissa ja bodeissa päivämäärät täsmää.

Siis tietty kyseessä on palacaster jos siihen itse vaihtaa kaulan. Mutta sinällään hauskaa että jos sulla on vuoden -57 straton body ja metsästät siihen kalliilla saman vuoden kaulan niin et voi myydä sitä vuoden -57 stratona vaan vintagepalacasterina.

Kun taas Fender voi ihan hyvin kaupata vaikka 2010 am std:tä vuoden 2006 kaulalla ja silti se olisi 2010 am std :D

Okei, niillä on oma firma mutta silti :D
(((MORE FUZZ)))
Lennu
12.08.2014 09:35:10

the-Antero: Eihän siltikään Fenkun kauloissa ja bodeissa päivämäärät täsmää.

Siis tietty kyseessä on palacaster jos siihen itse vaihtaa kaulan. Mutta sinällään hauskaa että jos sulla on vuoden -57 straton body ja metsästät siihen kalliilla saman vuoden kaulan niin et voi myydä sitä vuoden -57 stratona vaan vintagepalacasterina.

Kun taas Fender voi ihan hyvin kaupata vaikka 2010 am std:tä vuoden 2006 kaulalla ja silti se olisi 2010 am std :D

Okei, niillä on oma firma mutta silti :D

Pääsit viimeisessä virkkeessä asian ytimeen ;)
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
the-Antero
12.08.2014 09:39:45

Lennu: Pääsit viimeisessä virkkeessä asian ytimeen ;)

Noinhan se on.

Periaatteessahan fenukka vois tehdä myös näin. Varastossa olis vuoden 2004 body ja vuoden 2005 kaula. Nämä kasataan ja myydään tänävuonna 2014 kitarana.
(((MORE FUZZ)))
zedder
12.08.2014 09:43:54
Aika puristista ja rajoittunutta on jos tehtaalla sarjatuotannon tiimellyksessä pariksi arvotut palikat ovat niin pyhästi vihittyjä, että muut kuin Fenderin "pastorit" eivät niitä saa virallisesti yhdistää...

Lienee viisainta unohtaa kokonaan Fender -merkkiset ja muut stratocasterit sekä niiden johdannaiset ja pitäytyä kokonaan neck thru- ja set neck- mallisissa kitaroissa, kun meininki kerran on tuommoista... :)
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Tsugu Way
12.08.2014 09:52:40
varakeef: En ymmärrä miksi aivan vakiintunut käsite pitäisi täällä yrittää määritellä uudestaan.

Kun telecasteriin tai stratocasteriin vaihtaa kaulan toiseksi kuin mitä se oli tehtaalta lähtiessä, se muuttuu palacasteriksi. Samoin käy, jos rungon vaihtaa toiseksi.

Lainkaan ei ole kyse siitä, minkä merkkinen tämä vaihtopala on.

Tätä mietinkin, että onko tuo vakiintunut käsite "palacaster" ainoastaan vakiintunut muusikoiden netissä? Käyttääkö sitä kauppiaat muualla?

Minusta "palacaster" on vähän hämäävä. Tätä ketjua lukiessa olen miettinyt, että jos liitän yhteen (fenderin) stratocasterin kaulan ja stratocasterin bodyn, niin miksei se enää ole stratocaster? Jos molemmat osat ovat kuitenkin alkuperäisiä stratocasterin osia. Miksi mnetän oikeiden nimetä soittimeni sen jälkeen stratocasteriksi?

Palacaster olisi looginen, jos yhdistetään telecaster ja stratocaster. Palastrato olisi mielestäni looginen, jos kaikki osat ovat stratocasterista.

Tuli muuten mieleen, että onko Fenderillä oikeus ainoastaan nimetä soittimensa virallisesti stratocastereiksi? Empä ole koskaan ajatellut, että onko liikkeissä Tokain kohdalla koskaan esim AST-50-mailleissa tekstiä, että stratocaster..
Blues is allright!
73nd3r
12.08.2014 10:05:10
Tsugu Way: Tätä mietinkin, että onko tuo vakiintunut käsite "palacaster" ainoastaan vakiintunut muusikoiden netissä? Käyttääkö sitä kauppiaat muualla?
(...)
Tuli muuten mieleen, että onko Fenderillä oikeus ainoastaan nimetä soittimensa virallisesti stratocastereiksi? Empä ole koskaan ajatellut, että onko liikkeissä Tokain kohdalla koskaan esim AST-50-mailleissa tekstiä, että stratocaster..

Palacaster = Partscaster tai Parts-o-caster tai jne. Ihan yleinen maailmalla, lainattu Suomeen ja mnettiin.
Ja "Stratocaster" on aina Fenderillä "Stratocaster(R)" (mnet ei näköjään osaa reg.trade mark -merkkiä)

Lennu: Enimmäkseenhän ne oman elämänsä luthierit pilaavat ne kitarat jo ihan niinkin triviaalissa toimessa kuin kaulan vaihtaminen, niin musta olis epäreilua kaupata sitä eteenpäin oikeiden työntekijöiden valmisteena.
Muuttuuko Palacaster originaaliksi vai tuplapalacasteriksi jos vaihdettu kaula vaihtuu takasin oman elämänsä luciferin toimesta?

blues guitar: Kitaraa myydessä pitää mainita kaikki vaihdetut osat
Tässä kai on se ketjun ydin, tuosta pisteestä ostaja tekee päätöksen. Kahdesta samantasoisesta itse valkkaisin varmaan lähes joka kerta originaalin.
Modailuissa (muissakin kuin puutavaran vaihdoissa) paperi+kynä (tai vaikka modernisti tabletti ja kamera) aina mukana. Ja originaalipalaset tallessa, mielellään.
the-Antero
12.08.2014 10:12:39

Tsugu Way: Tuli muuten mieleen, että onko Fenderillä oikeus ainoastaan nimetä soittimensa virallisesti stratocastereiksi? Empä ole koskaan ajatellut, että onko liikkeissä Tokain kohdalla koskaan esim AST-50-mailleissa tekstiä, että stratocaster..

Varmaan tuo nimi Stratocaster on suojattu kuten on Fender. Bodyn muotoa saa muut valmistajat käyttää, mutta miksi lavat on aina ihan erilaisia noissa? Onko lavan muoto myös jonkun suojan alla?
(((MORE FUZZ)))
tuquoque
12.08.2014 10:33:11
Mielenkiintoista pohdintaa täällä.

Ideaalimaailmassa olisi parasta tehdä kitarakaupat aina silmät kiinni ja soittamalla kitaraa oman setin läpi. Jos tuntuu ja soundaa hyvältä, kitara on hyvä ja minkä tahansa rahan arvoinen. Näinhän se ei kuitenkaan tosielämässä mene. Vaikka soundi ja soitettavuus olisi aivan priimaa mutta silmät avattuaan huomaa, että lavassa lukee Harley Benton, tipahtaa arvo romahtamalla.

Sama kai koskee palacastereita. Osista kasattu on aivan yhtä täydellinen kuin tehtaalla kasattukin, kun ei vaan saa tietää, mikä totuus on. Jotkuthan sanoo että esim. puolison syrjähypyt on ihan ok, kunhan niistä ei vain tiedä. Sama pätee palacastereihin.
m.
hallu
12.08.2014 10:56:41 (muokattu 12.08.2014 10:58:25)
tuquoque: Mielenkiintoista pohdintaa täällä.

Ideaalimaailmassa olisi parasta tehdä kitarakaupat aina silmät kiinni ja soittamalla kitaraa oman setin läpi. Jos tuntuu ja soundaa hyvältä, kitara on hyvä ja minkä tahansa rahan arvoinen. Näinhän se ei kuitenkaan tosielämässä mene. Vaikka soundi ja soitettavuus olisi aivan priimaa mutta silmät avattuaan huomaa, että lavassa lukee Harley Benton, tipahtaa arvo romahtamalla.

Sama kai koskee palacastereita. Osista kasattu on aivan yhtä täydellinen kuin tehtaalla kasattukin, kun ei vaan saa tietää, mikä totuus on. Jotkuthan sanoo että esim. puolison syrjähypyt on ihan ok, kunhan niistä ei vain tiedä. Sama pätee palacastereihin.

Minä olen samaa mieltä, että soittimen arvo laskee kun osia vaihdetaan, mutta laatu ei laske. Jos alkuperäisiä osia korvataan laadukkaammilla, niin eihän se soitin voi mitenkään siitä huonontua. Vintagearvo laskee vaihdetuista osista, mutta käyttöarvo nousee joten kyse on sitten siitä mihin käyttöön soitinta ollaan ostamassa. Itse ehkä ajattelisin että tekisin mieluiten itse omien mieltymysten mukaisesti ne osien vaihdot. Jos alkuperäiset osat säästää niin on soittimen vintagearvokin sitten aina palautettavissa jos ei ole tarvinnut puuta työstää uusien osien kanssa (ruuvinreikiä tai pahimmoillaan routtauksia muuttaa). No ehkä Claptonin blackie on palakastereiden aatelia, jonka arvo ei yllättäen laskenut siitä että se oli paloista kokoon kyhätty (vissiin vielä itse sen teki) miljoonalla taisi mokoma piloille röydetty strato mennä jossakin huutokaupassa:-).

Kai se munkin mielestä menee niin, että se soittimen puinen runko (siis kaula ja body) on se perimmäinen osa soitinta ja jos ne vaihdetaan, ei kyse ole enää samasta soittimesta. Kaiken muun voikin vaihtaa niin, että soittimen voi vielä mieltää samaksi soittimeksi. Vähän veteen piirretty viivahan tämä on.
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
aristoteles666
12.08.2014 10:57:47

73nd3r: Lisää näitä mun tühmiä küsümüksiä:

Kay tsägä, ja löydän mummun vinniltä kaksi alkuperäistä 1957 Stratocasteria - olkoon vielä peräkkäisillä sarjanumeroilla.
Toisesta on body ihan pa$kana (joku jimihendriksson ampui humalapäissään haulikolla päreiksi), toisesta kaula korjaamattomana (joku lesliewestman istui sen ropeliksi bussin takapenkillä).
Mutta valkkaamalla kummastakin parhaat palikat, lopputuloksena on uskomattoman soipainen peli, kuivalla vinnillä electroniikkakin on säilynyt NOS-kuntoisena.

Palacaster vai muutaman kymmenen tonnin vintage?

jos voi todistaa että Hendrix ampui ja West istui, saat siitä hajonneesta enemmän rahaa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
tuquoque
12.08.2014 11:07:27 (muokattu 12.08.2014 11:07:52)
hallu: Vintagearvo laskee vaihdetuista osista, mutta käyttöarvo nousee joten kyse on sitten siitä mihin käyttöön soitinta ollaan ostamassa. Itse ehkä ajattelisin että tekisin mieluiten itse omien mieltymysten mukaisesti ne osien vaihdot.

Itse tekeminen on tärkeä pointti. Musta tuntuu että osista kasattu kitara on aina kasaajan silmissä arvokkaampi kuin ostajan ja just siksi, että on itse rakkaudella tehnyt ja valinnut parhaat mahdolliset osat itselleen. Ostaja taas ei useimmiten voi osista tunnistaa, mistä kitara on kasattu eikä itse tekemisen tuottamaa tunnearvoakaan ole olemassa.

Pari omistanut tuollaista kokonaan paloista tehtyä kitaraa, mutta vaikka molemmat oli ok kitaroita, soittamattomiksi jäivät ja myin pois. Sillä F- tai G-alkuisella dekaalilla on todella iso merkitys fiiliksen kannalta ja ehkä se onkin ainoa osa, joka pitää olla paikallaan, puillakaan niin väliä :)
m.
darrell
12.08.2014 11:25:38 (muokattu 12.08.2014 12:11:16)
the-Antero:

Mulla oli aikoinaan Mustang basso, jossa kaula oli -67, mutta kaulan kiinnityslätkän sarjanumero ja molemmat potikat -71 leimalla. Basso oli siten 1971.

Kysyin asiaa kitarapajaltakin joskus siellä käydessäni ja pyysivät käymään basson kanssa. Sen nähtyään sanoivat, että alkuperäiset osat on todennäköisesti kyseessä (mistä senkin näkee?) ja joskus näitä ison lagin puuosapareja näkee, mutta ei ole mitenkään yleistä.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Gabe
12.08.2014 11:39:23 (muokattu 12.08.2014 15:28:18)
Kyllähän palacaster voi olla ihan yhtä hyvä tai parempikin kuin joku alkuperäiskuosissa oleva, eihän tässä kai se hyvyys soittimena niinkään ole kyseenalaistettu. Ennemminkin tässä lienee kyse siitä että miten paljon ja mitä osia voi vaihtaa niin että kitara ei vielä muuta palacasteriksi.

Ehkä itse näkisin niin että Fenderin aidoista osista koottua kitaraa voisi myydä vaikkapa Fender Palacasterina, tai olisi fiksua ainakin mainita että se on erillisistä osista koottu. Mutta vaikka runko ja kaula olisi alkuperäistä kitaraa ja kaikki muu vaihdettu niin kyllähän siinäkin on jo maininnan paikka siitä että kitara on rankasti modattu. Ja sitten kun siirrytään oikeasti kalliimpiin soittimiin ja etenkin vintage soittimiin muuttuu kaikenlainen modaus mielestäni hieman kyseenalaiseksi. Tai ainakin mahdollisista muutoksista on syytä mainita erittäin selvästi, vintage soittimissa osien vaihdot ja uudelleen maalaus tiputtavat sitä myyntiarvoa aika paljon.

Itse olen modaillut halpoja ja keskihintaisia soittimia aika paljonkin ja koen että niissä päivitykset ovat vielä ihan paikallaankin, niistä voisin ja olen ostajana myös maksanut vähän extraa. Kalliimmat soittimet soisin pidettävän alkuperäisessä kuosissaan, tai ainakin ne alkuperäiset osat olisi hyvä pitää tallessa niin että kitara olisi mahdollista palauttaa alkuperäiskuntoonsa.

Tämä aihe tuli itselleni eteen kun etsin Fender CS Stratocasteria ja sain parikin tarjousta, missä minulle kaupattiin erillisistä osista (Ebaysta hankituista paloista) koottuja kitaroita CS Fendereinä. COA puuttui myös kummastakin ja myyjät tuntuivat aavistuksen närkästyvän kun ystävällisesti ilmoitin että en uskalla lähteä näin kallista palacasteria ostamaan. Ostajan näkövinkkelistä en nähnyt mitään järkeä ostaa tällaista kun alkuperäiskuosissa olevia yksilöitäkin oli yllin kyllin tarjolla, pyyntihinnoissa ei niin kovin eroja ollut. Niistä alkuperäiskuosissa olevistakin minua miellytti eniten täysin orkkis kuosissa oleva.
Jamz
12.08.2014 20:58:04
JuSu: Terve!

Tällainen ajatus tuli. Lähti siitä, että luottokitarani on vuosien mittaan saanut uutta osaa, kunnes pitkään vakiintui siihen, että alkuperäistä oli jäljellä runko, kaulan puut sekä jakkikuppi. Tällöin se mielestäni vielä oli sitä, mitä lavassa lukee, toki hieman paranneltuna.

Hiljan tässä kuitenkin meni myös runko vaihtoon. Alkuperäistä ei siis ole enää kuin kaula, ja siinäkin on vaihdettu virittimet, nauhat, kielenohjain ja satula. Palacaster?

En kuitenkaan koe, että olen vaihtanut tai menettänyt sen alkuperäisen kitarani. Tästä vedän johtopäätöksen, että ainakin itselleni olennaisin asia kitarassa on kaula. Muunhan voi vaihtaa? Mutta onko se enää millään mittapuulla sama kitara, kuin minkä parikymmentä vuotta sitten kaupasta ostin?

JuSu

Tuli tuosta sinun kitarasta mieleen, se papan vanha kirves, mihin oli varsi vaihettu kolmesti ja terä kaks kertaa :) Ei tuossa kauheasti enää orkkista ole. Palacasterina myisin itse, jos olisi minun kitara.
Raja se on raittiudellakin.
blues guitar
13.08.2014 05:33:50

Jamz: Tuli tuosta sinun kitarasta mieleen, se papan vanha kirves, mihin oli varsi vaihettu kolmesti ja terä kaks kertaa :)

Ja tais olla jo iältäänkin yhtä vanha kuin isoisän isän repun repun reppu. : )
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Hynkel
13.08.2014 06:57:13
On kyllä melekosta viäntöä. Mikä vihtorin väli sillä on jos on koottu itse tai Fenderin tehtaalla, jos käy ja kukkuu? Jos myyp soitinta niin on toki hyvä asiasta mainita, kun näihin ritsoihin tuppaa se tunneside muodostumaan niin kovin heleposti.

Hiplatkaa naisenne tissejä enemmän ja soittakaa sitä soitinta.
Meditation is not what you think.
the-Antero
13.08.2014 07:57:11 (muokattu 13.08.2014 07:57:35)

Hynkel: Hiplatkaa naisenne tissejä enemmän ja soittakaa sitä soitinta.

Pitää varmistua että ne on alkuperäset, ettei vaan oon tuunattu tai vaihdettu jälkikäteen. Muuten menee fiilis!!!
(((MORE FUZZ)))
Kivijalka
13.08.2014 08:07:22
the-Antero: Pitää varmistua että ne on alkuperäset, ettei vaan oon tuunattu tai vaihdettu jälkikäteen. Muuten menee fiilis!!!

Palatissit?
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
Gabe
13.08.2014 08:29:25
Hynkel: On kyllä melekosta viäntöä. Mikä vihtorin väli sillä on jos on koottu itse tai Fenderin tehtaalla, jos käy ja kukkuu?

Eihän sillä käytön kannalta olekaan yhtään mitään väliä. Minullakin tulee aina välillä mieleen ajatu että josko sitä kokoaisi jonkun pirun hyvn palacasterin, ei vain ole aikaa puuhastella. Kiinnostavaa pohdintaa silti. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)