Aihe: Milloin stratosta tulee palacaster?
1 2 3 4 5 6
zedder
11.08.2014 20:39:29 (muokattu 11.08.2014 21:29:57)
73nd3r: Jos siis on vaikka Highway1 ja AmStandard ja vaihtaa kaulat päittäin, onkin jäljellä kaks palacasteria?
Samaa logiikkaa jatkaen, Fenderin originaaliosista kasattu ( http://www.fender.com/necks-bodies/ ) kitara, jossa kaikki Fender-originaalikilkkeet, on aina palacaster?

Tyhmiä kyselen, kun tää ei ole mulle ihan selvää - ehkä mulla raja menee kun body tai kaula on muuta kuin Fenderiä. Ehkä.

Eikös mm. Nash -niminen pulju kasaa Fenderin palikoista kitaroita? Eivät kuitenkaan myy Fendereinä tuotoksiaan.
.....

Alkuperäisessä postauksessa ei mainittu Fenderiä. Onko niin että stratocaster pitäisi kirjoittaa pienellä? Eli on yleisnimi eikä erisnimi. Jos stratocaster on yleisnimi ja tarkoittaa tietynmallisella lavalla ja rungolla varustettua kitaraa merkistä riippumatta, niin kahdesta erimerkkisestä stratocasterista koottu soitin pysynee stratocasterina, mutta myydessä lienee syytä mainita asiasta tai kyseessä on petos....

Omasta mielestäni siinä vaiheessa kun pulttikaulaisen kitaran kaula ja runko erotetaan toisistaan ja tilalle tulee eri mallisen kitaran osa lakkaa se olemasta sen mallinen soitin kun se alunperin on ollut. Jos palikat sattuvat olemaan saman valmistajan tekeleitä, niin amerikkalaiset taitavat käyttää sellaisesta lopputuotteesta termiä "mutt". Eli esim. Fender mutt. Suomeksi erimerkkisistä osista koottu soittopeli voisi olla vaikkapa sekarotuinen stratocaster.

Tärkeintä taitaa olla se että myytäessä kerrotaan rehellisesti mitä keppi on "syönyt" ja asiakas saa itse päättää minkä arvoisena hän tekelettä pitää, muu on toisarvoista ja osin järjetöntä puolifilosofista pohdintaa vailla päätä ja häntää..
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
73nd3r
11.08.2014 20:57:20
zedder: Eikös mm. Nash -niminen pulju kasaa Fenderin palikoista kitaroita? Eivät kuitenkaan myy Fendereinä tuotoksiaan.

"Q: How many suppliers do you have for your bodies, necks with maple or rosewood?
A: We use 2-3 different suppliers for bodies and necks and they are all in USA."
http://guitarism-tr.blogspot.fi/2011/12/bill-nash-interview-2011.html

Ei siis ymmärtääkseni Fender-osia. F:llä yleensähän on todella tiukka osapolitiikka, esim. nuo varaosabodit ja -kaulat ovat saatavissa vain Jenkkilässä. Joillain valmistajilla on "Fender licenced" tunnus.

Mutta tää siis offtopiccia.
JuSu
11.08.2014 21:22:14
zedder:
Alkuperäisessä postauksessa ei mainittu Fenderiä...

Ei mainittu ei.

Saatoin olla kysymyksen asettelussa hieman epätarkka. Tarkoitin, että milloin strato (tai tele, tai minkä muun tyyppinen kitara vain) muuttuu osista kasatuksi (palacasteriksi), oli lähtökohta sitten Fender, Tokai tai mikä tahansa.

Alkuperäisellä merkillä ei siis sinänsä väliä, mutta milloin se kitara lakkaa olemasta sitä?

Ymmärrettiin aihe nyt miten vaan, niin mainioita näkökulmia ja hienoa keskustelua kerrankin!

JuSu
Gabe
11.08.2014 21:47:47 (muokattu 11.08.2014 21:49:28)
JuSu: Saatoin olla kysymyksen asettelussa hieman epätarkka. Tarkoitin, että milloin strato (tai tele, tai minkä muun tyyppinen kitara vain) muuttuu osista kasatuksi (palacasteriksi), oli lähtökohta sitten Fender, Tokai tai mikä tahansa.

Alkuperäisellä merkillä ei siis sinänsä väliä, mutta milloin se kitara lakkaa olemasta sitä?

Sama se minun nähdäkseni pätee oli merkki mikä hyvänsä. Kun kaula tai runko vaihdetaan niin se on osista koottu eikä sitä oikein voi sanoa minkään merkkiseksi. Mutta mielenkiintoinen aihe. Itsekin yritin miettiä mikä olisi minulle se tärkein osa kitaraa, täytyy sanoa varmaan että kaula. Se joko sopii tai ei sovi kouraan ja sen vaihdon huomaa selvästi. En kyllä hennoisi runkoakaan vaihtaa. :)
Myrkky Nuoli
11.08.2014 21:54:51 (muokattu 11.08.2014 21:55:31)
73nd3r: Jos siis on vaikka Highway1 ja AmStandard ja vaihtaa kaulat päittäin, onkin jäljellä kaks palacasteria?
Samaa logiikkaa jatkaen, Fenderin originaaliosista kasattu ( http://www.fender.com/necks-bodies/ ) kitara, jossa kaikki Fender-originaalikilkkeet, on aina palacaster?

Tyhmiä kyselen, kun tää ei ole mulle ihan selvää - ehkä mulla raja menee kun body tai kaula on muuta kuin Fenderiä. Ehkä.

Mun mielestä se menee näin juu. Ja tuohon yhteen aiemmampaan kommenttiin sen verran, että ei palacasterointi tee kitarasta mun mielestä yhtään vähemmän stratoa kuitenkaan.

Brändillä ei minusta oo mitään tekemistä tän jutun kanssa.
When in doubt, lower your expectations.
Old Joe
11.08.2014 22:37:00
Myrkky Nuoli:
Brändillä ei minusta oo mitään tekemistä tän jutun kanssa.

No, ehkä sentään vähän: Torillakin myydään usein Fenderin stratoja, joissa on eri soittimista kootut osat ja otsikossa "Fender Stratocaster" ja ehkä vielä joitakin kirjaimia perässä. Liitteenä pitkä litania käytetyistä osista. Mielestäni jos tehdään kahdesta erilaisesta Fender stratocasterista ristisiitos, saadaan tulokseksi Fender palakaster. Kuten jo monet ovat selventäneet, tämä siis kun puhutaan puista. Raudat, mikit jne. eivät tuohon vaikuta.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Myrkky Nuoli
12.08.2014 00:32:05
Old Joe: No, ehkä sentään vähän: Torillakin myydään usein Fenderin stratoja, joissa on eri soittimista kootut osat ja otsikossa "Fender Stratocaster" ja ehkä vielä joitakin kirjaimia perässä. Liitteenä pitkä litania käytetyistä osista. Mielestäni jos tehdään kahdesta erilaisesta Fender stratocasterista ristisiitos, saadaan tulokseksi Fender palakaster. Kuten jo monet ovat selventäneet, tämä siis kun puhutaan puista. Raudat, mikit jne. eivät tuohon vaikuta.

Lähinnä siis brändi ei vaikuta mitenkään siihen millon soitin palacasteroituu ja millon ei.
When in doubt, lower your expectations.
Gabe
12.08.2014 08:30:19
the-Antero: Eikös Fender tehny itekin palacastereita? Joskus jäi kauloja yli ja ne lätkittiin uusiin runkoihin kiinni ja myytiin sen vuoden kitaroina. Eli esimerkki. Vuodelta -72 oli jäänyt kauloja ja ne pistettiin vuoden -73 runkoihin ja kitarat oli tällöin -73 sia...

Periaatteessa siis palacaster :D

Periaatteessa jos merkki itse käyttää itse tekemiään osia niin ei kai sillä ole niin suurta merkitystä sillä onko niiden välillä vuosikin ikäeroa. Varmaan ne samaa mallia kuitenkin on.

Mutta mitäs sanotte sellaisesta tilanteessa jossa henkilö ostaa vaikkapa nyt American Standard kaulan, rungon ja muut osat mitkä malliin kuuluu osa kerrallaan. Onko tämä palacaster vai voiko sitä sanoa American Standardiksi? Jos kaikki osat on justiinsa samat kuin mitä kaupassa olevassa mutta osa kerrallaan ostettu.
zedder
12.08.2014 08:33:52
Gabe: Periaatteessa jos merkki itse käyttää itse tekemiään osia niin ei kai sillä ole niin suurta merkitystä sillä onko niiden välillä vuosikin ikäeroa. Varmaan ne samaa mallia kuitenkin on.

Mutta mitäs sanotte sellaisesta tilanteessa jossa henkilö ostaa vaikkapa nyt American Standard kaulan, rungon ja muut osat mitkä malliin kuuluu osa kerrallaan. Onko tämä palacaster vai voiko sitä sanoa American Standardiksi? Jos kaikki osat on justiinsa samat kuin mitä kaupassa olevassa mutta osa kerrallaan ostettu.

Se on silloin American Standard. Eihän kitara muuksi silloinkaan muutu jos saa esim. viallisen osan tilalle uuden ehjän samanlaisen.
Laulava Kylätohtori
12.08.2014 08:38:10
Gabe: Periaatteessa jos merkki itse käyttää itse tekemiään osia niin ei kai sillä ole niin suurta merkitystä sillä onko niiden välillä vuosikin ikäeroa. Varmaan ne samaa mallia kuitenkin on.

Joo, kai se on ihan sama, mitä Fender niihin käyttää. Kyse on siitä, millaisena se tulee Fenderin tehtaalta ulos. Sehän on juuri se muuttumaton lopputuote, joka on juuri sitä, mitä sen kuuluukin olla. Ongelma muodostuu siinä kohtaa, kun joku muu koskee siihen aitoon lopputuotteeseen ja alkaa muuttamaan sitä.

Minusta se ei ole aito, koska Fender ei ole sitä koonnut. Se on voitu koota huonommin tai paremmin, mutta joka tapauksessa siitä pitäisi kertoa, koska kyseessä ei ole aito ja ehta Fenderin alusta loppuun valmistama lopputuote...
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
Laulava Kylätohtori
12.08.2014 08:48:10
zedder: Se on silloin American Standard. Eihän kitara muuksi silloinkaan muutu jos saa esim. viallisen osan tilalle uuden ehjän samanlaisen.

Mutta eikö alkuperäinen ole aina alkuperäinen? Onhan sillä alkuperäiseyydellä oma lisäarvo. Esim. vuoden 57 Stratocaster on edelleen vuoden 57 Stratocaster, jos minä maalaan sen itse uudestaan. Mutta pakko minun on silti siitä myyntitilanteessa mainita, vaikka se on edelleen se sama kitara.

Onhan alkuperäinen auto/kitara/mikä vain aina arvokkaampi kuin entisöity, joten sinänsä sillä on merkitystä, vaikka kitaran runko vaihdettaisiin alkuperäisen valmistajan varaosaan.

Minusta pointti on lähinnä siinä, että joko kitara on alkuperäinen tai sitten se on jotain muuta. Toki mikkien vaihto voidaan ajatella toimenpiteenä, joka ei tee kitarasta palacasteria, mutta ei se enää sen jälkeen ole alkuperäinenkään. Ja myyntitilanteessa pitäisi mainita kaikki kitaraan tehdyt muutokset...
Lennu
12.08.2014 08:53:53

Laulava Kylätohtori: Mutta eikö alkuperäinen ole aina alkuperäinen? Onhan sillä alkuperäiseyydellä oma lisäarvo. Esim. vuoden 57 Stratocaster on edelleen vuoden 57 Stratocaster, jos minä maalaan sen itse uudestaan. Mutta pakko minun on silti siitä myyntitilanteessa mainita, vaikka se on edelleen se sama kitara.

Onhan alkuperäinen auto/kitara/mikä vain aina arvokkaampi kuin entisöity, joten sinänsä sillä on merkitystä, vaikka kitaran runko vaihdettaisiin alkuperäisen valmistajan varaosaan.

Minusta pointti on lähinnä siinä, että joko kitara on alkuperäinen tai sitten se on jotain muuta. Toki mikkien vaihto voidaan ajatella toimenpiteenä, joka ei tee kitarasta palacasteria, mutta ei se enää sen jälkeen ole alkuperäinenkään. Ja myyntitilanteessa pitäisi mainita kaikki kitaraan tehdyt muutokset...

Joo, mä oon oikeestaan kans tätä mieltä.
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
zedder
12.08.2014 08:56:56
Laulava Kylätohtori: Minusta se ei ole aito, koska Fender ei ole sitä koonnut. Se on voitu koota huonommin tai paremmin, mutta joka tapauksessa siitä pitäisi kertoa, koska kyseessä ei ole aito ja ehta Fenderin alusta loppuun valmistama lopputuote...

Jos kaulan irrottaa huoltotoimenpiteen takia niin onko siloinkin lirissä...?

Kysymys kaiketi kuului onko kyseessä American Standard eikä niin että onko se "alkuperäinen".
73nd3r
12.08.2014 09:13:53
Lisää näitä mun tühmiä küsümüksiä:

Kay tsägä, ja löydän mummun vinniltä kaksi alkuperäistä 1957 Stratocasteria - olkoon vielä peräkkäisillä sarjanumeroilla.
Toisesta on body ihan pa$kana (joku jimihendriksson ampui humalapäissään haulikolla päreiksi), toisesta kaula korjaamattomana (joku lesliewestman istui sen ropeliksi bussin takapenkillä).
Mutta valkkaamalla kummastakin parhaat palikat, lopputuloksena on uskomattoman soipainen peli, kuivalla vinnillä electroniikkakin on säilynyt NOS-kuntoisena.

Palacaster vai muutaman kymmenen tonnin vintage?
Laulava Kylätohtori
12.08.2014 09:13:55
zedder: Jos kaulan irrottaa huoltotoimenpiteen takia niin onko siloinkin lirissä...?

Kysymys kaiketi kuului onko kyseessä American Standard eikä niin että onko se "alkuperäinen".

Onhan se periaatteessa Am. Sdt, mutta ei sitä voi Am. Std:na myydä ilman, että mainitsee itse kerränneensä ja kasanneensa osat...
Laulava Kylätohtori
12.08.2014 09:14:40
73nd3r: Lisää näitä mun tühmiä küsümüksiä:

Kay tsägä, ja löydän mummun vinniltä kaksi alkuperäistä 1957 Stratocasteria - olkoon vielä peräkkäisillä sarjanumeroilla.
Toisesta on body ihan pa$kana (joku jimihendriksson ampui humalapäissään haulikolla päreiksi), toisesta kaula korjaamattomana (joku lesliewestman istui sen ropeliksi bussin takapenkillä).
Mutta valkkaamalla kummastakin parhaat palikat, lopputuloksena on uskomattoman soipainen peli, kuivalla vinnillä electroniikkakin on säilynyt NOS-kuntoisena.

Eikös tämä ole myyjän moraalista kiinni? ;)
varakeef
12.08.2014 09:16:56
En ymmärrä miksi aivan vakiintunut käsite pitäisi täällä yrittää määritellä uudestaan.

Kun telecasteriin tai stratocasteriin vaihtaa kaulan toiseksi kuin mitä se oli tehtaalta lähtiessä, se muuttuu palacasteriksi. Samoin käy, jos rungon vaihtaa toiseksi.

Lainkaan ei ole kyse siitä, minkä merkkinen tämä vaihtopala on.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
varakeef
12.08.2014 09:18:45
73nd3r: Lisää näitä mun tühmiä küsümüksiä:

Palacaster, mutta varsin arvokas sellainen. Kyllä tuolla tarinalla - jos olisi hyvin dokumentoitukin - kauppa kävisi.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
73nd3r
12.08.2014 09:32:56 (muokattu 12.08.2014 09:37:52)
Mietin tuon edellisen kanssa vertailua vintage-autoihin; siellä puolella on ihan tavallista että useammasta raadosta kerätään yksi kunnollinen. Ja se hyväksytään kyllä aidoksi vintageksi.

Ai niin: mun mielestä palacaster ja brändi liittyy tosi tiukasti yhteen - jotenkin vaikka H&B Palacaster on niin ulkona originaalimerkityksestä.

Ai niin2: minkä eron korva kuulee, kaula/bodyvaihdon vai mikkien vaihdon..?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)