Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Milloin stratosta tulee palacaster?
1 2 3 4 5 6
JuSu
11.08.2014 13:34:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Tällainen ajatus tuli. Lähti siitä, että luottokitarani on vuosien mittaan saanut uutta osaa, kunnes pitkään vakiintui siihen, että alkuperäistä oli jäljellä runko, kaulan puut sekä jakkikuppi. Tällöin se mielestäni vielä oli sitä, mitä lavassa lukee, toki hieman paranneltuna.
 
Hiljan tässä kuitenkin meni myös runko vaihtoon. Alkuperäistä ei siis ole enää kuin kaula, ja siinäkin on vaihdettu virittimet, nauhat, kielenohjain ja satula. Palacaster?
 
En kuitenkaan koe, että olen vaihtanut tai menettänyt sen alkuperäisen kitarani. Tästä vedän johtopäätöksen, että ainakin itselleni olennaisin asia kitarassa on kaula. Muunhan voi vaihtaa? Mutta onko se enää millään mittapuulla sama kitara, kuin minkä parikymmentä vuotta sitten kaupasta ostin?
 
JuSu
 
zedder
11.08.2014 13:46:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitarasta ei ole jäljellä muuta alkuperäistä kuin kaula, niin kitaratrafi ja katsastusmiehet sanovat että verot uudelleen maksuun ja korkojen kera...
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Myrkky Nuoli
11.08.2014 14:09:06 (muokattu 11.08.2014 14:10:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun näkemys aiheesta on, että strato on palacaster jos jompi kumpi puuosista vaihdetaan. Aika monesti näkee myynti-ilmoja tyyliin se ja se malli, mutta vaihdettu tämä ja tämä kaula. Musta se on silloin jo palacaster. Raudat taas voi vaihtaa vaikka kaikki. Jotenkin mun on muutenkin vaikea ajatella mallin perityvän kaulan mukana. Ennemmin sanoisin, että se ja se malli (bodyn mukaan) sillä ja tällä kaulalla.
 
When in doubt, lower your expectations.
Numb
11.08.2014 14:21:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Mun näkemys aiheesta on, että strato on palacaster jos jompi kumpi puuosista vaihdetaan.
 
Jaan tämän näkemyksen.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Laulava Kylätohtori
11.08.2014 14:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Jaan tämän näkemyksen.
 
Kuten myös...
 
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
Funkånaut
11.08.2014 14:35:20 (muokattu 11.08.2014 14:35:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä lähtee kanssa siitä kuten ilmeisesti muutama muukin, että jos kaulan tai rungon vaihtaa niin lopputulos on palacaster.
 
Joka tietty voi olla parempi kuin alkuperäinen.
 
"Humalassa musa on parempaa ja naiset kauniimpia." - Vanha suomalainen kansanviisaus
fox
11.08.2014 14:41:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Meikä lähtee kanssa siitä kuten ilmeisesti muutama muukin, että jos kaulan tai rungon vaihtaa niin lopputulos on palacaster.
 
Joka tietty voi olla parempi kuin alkuperäinen.

 
Täysin totta näin. Eli samaa mieltä molempiin kohtiin. Ns. "palacastereita" on värkkäilty aina, ensimmäisenä ihan kaupallisessa mielessä toki oli Schecter Guitar Research jolla oli erittäinkin monista puulajeista "vaihto-osia" sekä runkoon että kaulaan. Sitte tulivat apajille Mighty Mite USA, DiMarziokin vähän aikaa, ja japseista Double Eagle ja Electric Sound Product, jonka nokkamies Hiratake Shibuya sittemmin 80-luvun puolvälin jälkeen keksi, että myydäänpä valmiiksi koottuina noita..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
blues guitar
11.08.2014 16:09:59 (muokattu 11.08.2014 16:33:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se on strato edelleen, vaikka ei Fender olekaan. Mielestäni straton ei välttämättä tarvitse olla Fender, eikä LesPaulin Gibson, vaikka nuo valmistajat ovatkin kyseiset tuotenimet itselleen rekisteröineet.
 
Jos ajatellaan jonkin harvinaisemman kitaramallin keräilyarvoa, niin kyllä se jo menetetään esim mikkien, virityskoneiston, tallan ym. osien vaihdolla.
 
Joten soittajalle sillä mitä lavassa lukee ei ole merkitystä, myyntimiehelle ja keräilijälle on.
 
Jokainen voi kutsua omaa kitaraansa millä nimellä haluaa. Kitaraa myydessä pitää mainita kaikki vaihdetut osat, no joo...kielten vaihtoa ei tarvi mainita. :D
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
LaMotta
11.08.2014 16:11:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos body on vaikka Fender ja kaikki muu jotain muuta niin ei sitä voi Fenderinä myydä. Sama pätee kaulaan.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
11.08.2014 17:08:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Mun näkemys aiheesta on, että strato on palacaster jos jompi kumpi puuosista vaihdetaan.
 
Näin se minustakin menee.
Osteri
11.08.2014 17:53:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Milloin stratosta tulee palacaster?
 
Fenderin stratosta tulis varmaan palacaster juurikin kuten muutkin ovat esittäneet, eli puupalojen takia. Joo, ostan tuon ajatuksen.
En tosin itse ole asiaa noin päin miettinytkään. Palacasterhan on emmänkin "strato-tyylisistä-ja-mallisista" osista kasattu soitin joka haluaisi olla aito fender strato, mutta ei vaan voi koska ei ole Fenderillä tehty.
 
Ehkä kuitenkin typistäen: Kitara ei ole palacaster niin kauan kuin kaulassa näkyy Fender teksti. Sitä visuaalista väittämää kukaan ei kyseenalaista kun ei tiedä soittimen muita speksejä tarkemmin. Maailman asioista on puolet niin miltä asiat näyttää.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Lennu
11.08.2014 17:58:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä meikän Music Man Luke on Stratocaster, vaikka siinä on vaihdettu ihan kaikki osat valmistajaa myöten.
 
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
blues guitar
11.08.2014 18:06:43 (muokattu 11.08.2014 18:11:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri:Ehkä kuitenkin typistäen: Kitara ei ole palacaster niin kauan kuin kaulassa näkyy Fender teksti. Sitä visuaalista väittämää kukaan ei kyseenalaista kun ei tiedä soittimen muita speksejä tarkemmin. Maailman asioista on puolet niin miltä asiat näyttää.
 
Vaikka kaulassa oleva Fender decailkin on printterillä itse tulostettu? :D
 
Lennu: Mun mielestä meikän Music Man Luke on Stratocaster, vaikka siinä on vaihdettu ihan kaikki osat valmistajaa myöten.
 
Mutta Music Man se ei enää ole.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Lennu
11.08.2014 18:38:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Mutta Music Man se ei enää ole.
 
http://www.horsenation.com/wp-content/uploads/2014/06/emrknjp.gif
 
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
73nd3r
11.08.2014 19:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos siis on vaikka Highway1 ja AmStandard ja vaihtaa kaulat päittäin, onkin jäljellä kaks palacasteria?
Samaa logiikkaa jatkaen, Fenderin originaaliosista kasattu ( http://www.fender.com/necks-bodies/ ) kitara, jossa kaikki Fender-originaalikilkkeet, on aina palacaster?
 
Tyhmiä kyselen, kun tää ei ole mulle ihan selvää - ehkä mulla raja menee kun body tai kaula on muuta kuin Fenderiä. Ehkä.
 
Osteri
11.08.2014 19:38:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Vaikka kaulassa oleva Fender decailkin on printterillä itse tulostettu?
 
Tokihan tämäkin on aina riskinä. Yritin kuitenkin ajatella ja esittää asiaa nimenomaan alkuperäisten osien näkökulmasta. Nyt huomaan että en mitenkään osaa vastata otsikon kysymykseen. Helpompi olla sitä mieltä mitä enemmistö.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Antti1
11.08.2014 19:43:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielipide: jommankumman puuosan vaihduttua, mikäli vaihdettu puuosa ei ole vastaava tarvikeosa alkuperäiseltä valmistajalta. Sähköt ja raudat menee vaan modatun ritsan piikkiin.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Don Felder
11.08.2014 20:02:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä jos onnistuisin ostamaan kaikki straton osat siten, että ne olisi jenkeissä vuonna 1957 valmistettuja ja kokoaisin niistä kitaran.
Mikä kitara siitä syntyy?
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
Gabe
11.08.2014 20:05:41 (muokattu 11.08.2014 20:29:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Jos siis on vaikka Highway1 ja AmStandard ja vaihtaa kaulat päittäin, onkin jäljellä kaks palacasteria?
Samaa logiikkaa jatkaen, Fenderin originaaliosista kasattu ( http://www.fender.com/necks-bodies/ ) kitara, jossa kaikki Fender-originaalikilkkeet, on aina palacaster?
 
Tyhmiä kyselen, kun tää ei ole mulle ihan selvää - ehkä mulla raja menee kun body tai kaula on muuta kuin Fenderiä. Ehkä.

 
Jos American Standardiin lyö Highwayn kaulan niin ei sitä enää stankkuna voisi myydä=palacaster. Jos taas Highwayhin lyö kiinni stankun sähkö niin kyllä sen voisi modattuna Highwayna myydä=ei palacaster. Näin minun mielestä. Mikit, raudat, sähköt menee vielä ns. sallitun modailun piiriin kun taas kaula ja runko ovat ne jotka tekevät sen tietyn yksilön.
 
Vaan kyllähän se palacasterikin voi olla ihan yhtä hyvä. Kannattaa vain olla myydessä tarkkana. :)
 
e. Esimerkki: Jos ostaa vaikka Fender American Standardin ja Custom Shopin, vaihtaa näistä kaulat päikseen ja pistää kumpaisenkin torilla Custom Shoppina myyntiin niin äkkiä siinä on petos syyte niskassa.
blues guitar
11.08.2014 20:14:48 (muokattu 11.08.2014 20:59:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Don Felder: Mitä jos onnistuisin ostamaan kaikki straton osat siten, että ne olisi jenkeissä vuonna 1957 valmistettuja ja kokoaisin niistä kitaran.
Mikä kitara siitä syntyy?

 
Palacaster 1957 osilla.
Ainakin myydessä pitäisi mainita, että on osista kasattu. Luulisin että kitaralla ei olisi sellaista keräilyarvoa kuin Fenderin tehtaalla 1957 valmistuneella.
 
Tosin voi palacasterillakin olla keräilyarvoa. http://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Eric_Clapton2_in_1978.jpg
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «