Aihe: DIY-Projekti: Bassman '59 tai joku muu..
1 2 3 4
Laulava Kylätohtori
23.07.2014 10:47:06 (muokattu 23.07.2014 10:57:30)
Kiitos onnitteluista. Mutta jokaisessa kultapilvessä on musta reunansa. Nyt, kun kokeilin kunnolla volan kanssa, niin muuntajan pääteputkille menevät piuhat täytyy vaihtaa keskenään. Muuten tuntuu toimivan. Inputit ja potikat ym. Ja soundi vaikuttaa todella hyvältä...

Mutta mutta... Lienee aika kaivaa luuranko kaapista. Niin mielelläni kuin haluaisinkin esiintyä kovan luokan vahvistinrakentajana, niin täytyy tunnustaa, että kolvaukset suoritti velipoika, jolla on pitkä kokemus ja ymmärrys elektroniikasta sekä kolvauksesta. Tosin ei putkivahvistimista.

Ehkä tämä olisi ollut vähän turhan vaativa projekti yksinään toteutettavaksi. Olin kyllä välillä aika pihalla, mitä velipoika tekee ja mittailee. En tiedä, mutta katsoin parhaaksi ottaa suosiolla työnjohtajan roolin ja ulkoistaa kolvaukset muille. Joten tuskin tässä ihan heti tulee uusia vahvariprojekteja aloitettua...

e. toisaalta kyllä tuo ihan itse kasailukin vähän jäi kutkuttamaan. Mutta näissä olosuhteissa ei olisi ollut järkeä alkaa itse tinaamaan. Aika on niin kortilla, ettei oikein ehdi tuollaisten kanssa leikkimään. Itsellä vaan on suurin ongelma, ettei ole sitä elektroniikan perusymmärrystä, joka auttaisi paljon. Ehkä kuitenkin jossain vaiheessa joskus sitten, kun on enemmän aikaa (eläkkeellä), voin aloittaa seuraavan projektin...

Aikaa meni edellispäivänä ~7 tuntia ja eilen ~6 tuntia, eli yhteensä 13 tuntia...
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
mopar
23.07.2014 14:57:27 (muokattu 23.07.2014 14:58:11)

Lisää kuvia, please.

E: Ja ääninäytteitä kans...
Don Felder
23.07.2014 14:57:52
Hei Kylätohtori!

Onko neljäs musta elko oikealta oikeinpäin?
Riittääkö sen jännitekesto 100V?
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
Laulava Kylätohtori
23.07.2014 15:19:53
Don Felder: Hei Kylätohtori!

En nyt tästä muista tarkkaan, mikä se on, mutta yksi elko bias-puolella on oikein ollessaan väärinpäin. Ehkä se on se.

Mutta vaihdoin ne muuntajan piuhat ja nyt toimii ilman ujelluksia. Häiriöitäkään ei tunnu enää olevan pahemmin. Pitää nyt testata vielä. Kun vaan remonttikiireiltä ehtisi. Ja voin laittaa kuviakin lisää. Ääninäytteet ovat vähän hankalia, mutta katsotaan...
harryk
23.07.2014 17:24:59

Don Felder: Hei Kylätohtori!

Se on bias-virtalähteen suotoelko, joka pitää olla noin kytkettynä, jotta saadaan aikaan negatiivinen bias-etujännite pääteputkien hiloille. Bias-virtalähteen maksimijännite on luokkaa 50-60 V, jolloin 100 v elko toimii siinä hyvin.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
uusiipe
25.07.2014 09:48:45
Laulava Kylätohtori: ?..Olin kyllä välillä aika pihalla, mitä velipoika tekee ja mittailee. En tiedä, mutta katsoin parhaaksi ottaa suosiolla työnjohtajan roolin ja ulkoistaa kolvaukset muille...

Niin se mullakin alkoi 70-luvulla. Vierestä katselin, kun vanhemmat pojat värkkäsi ja siitä itse opin. Nykyään aina silloin tällöin isät soittelee mulle, kun pojat on ostaneet rakennussarjoja eivätkä saa niitä toimimaan. Yhdessä sitten katsotaan missä on mennyt pieleen ja koitan samalla yksinkertaistaen vähän selittää perusjuttuja.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Laulava Kylätohtori
25.07.2014 14:59:12 (muokattu 25.07.2014 14:59:49)
uusiipe: Niin se mullakin alkoi 70-luvulla. Vierestä katselin, kun vanhemmat pojat värkkäsi ja siitä itse opin. Nykyään aina silloin tällöin isät soittelee mulle, kun pojat on ostaneet rakennussarjoja eivätkä saa niitä toimimaan. Yhdessä sitten katsotaan missä on mennyt pieleen ja koitan samalla yksinkertaistaen vähän selittää perusjuttuja.

Kyllähän tuosta sellainen fiilis jäi, että varmasti joskus tulee vielä kokeiltua uudestaan - ja aivan itse tekemällä.

Tässä pari (huonoa) kuvaa:

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/3730.jpg
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/3729.jpg

Pistin vahvistinosan kiinni ja testasin suhinoita ja oikein yllätyin, miten hiljainen tuosta tuli. Vain Normal Channellista kuuluu volumet täysillä jotain suhinaa, jos siihen ei ole kytketty johtoa. Mutta johdon kanssa sekin on hiljainen. Eli ei muuta kuin pitää hommata elementit ja pistää koko systeemi kasaan lopulliseen olomuotoonsa...

Tämä meni kyllä yllättävän hyvin. Ei mitään ongelmia koko projektissa. Tosin, kuten totesin, velipojalla on pitkä kokemus elektroniikasta ym., vaikkei putkivahvistimia olekaan tehnyt...

Soundi on kyllä toodella hyvä. Ainakin omasta mielestä. Lopullinen tuomio tulee sitten 4x10" elementtien kanssa. Nyt olen testaillut tuota Bluetonen 2x12" kaapilla...

Ja isot kiitokset myös Bluetonen suuntaan...
Laulava Kylätohtori
25.07.2014 16:13:32
Pari soundinäytettä. Älkää tosin tuomitko pienten kätösteni hedelmää näiden perusteella. Shure 57:lla vanhaan Zoom 2:seen ja mikin nyt vaan pistin kartion keskustasta vähän sivuun. Näistä mitään ymmärrä. Ja mikkipiuhan plugissa oli joku todella laaduton adapteri, joka muutti normaaliplugin 3,5 milliseksi. Se ei edes yhdistänyt aina, vaan ne klipit, joissa piti esitellä huikeaa dynamiikkaa, olivat tyhjiä.

Eli paskaa äänitystä, mutta jos tuosta nyt jotain selvää saisi, missä edes suurin piirtein liikutaan. Samoin oli tallentunut vain monona, joten piti Audacitylla vähän 'käsitellä', että kuuluu molemmista kanavista. Jotain ihme ratinaakin sinne tuli. Ehkä olisi parempi ollut jättää julkaisematta. Yritän joskus jossain vaiheessa saada parempia klippejä...

http://maihinnousu.net/s/22719
http://maihinnousu.net/s/22720
mopar
28.07.2014 11:06:06

Hyvältähän toi kuulostaa. Seuraavaksi tulee varmaan näytteitä suuremmalla volalla....? :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)