Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bändin kulujen jakamisesta
1
EvilE
07.08.2014 12:10:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisitteko kertoa mitkä on yleisimmät tavat jakaa kustannuksia bändin kesken, jos bändi on ns. yhden ihmisen projekti.
 
Itselläni on omaa nimeäni kantava bändi, joka soittaa minun kappaleitani. Miten muut ovat jakaneet kulut/tulot tällaisissa tapauksissa? Jos menemme studioon niin maksaako keulahahmo eniten? Jos näin niin saako myös keikkatuloista jne eniten?
 
Mielelläni kuulisin miten olette vastaavat hommat hoitaneet.
 
Synastikki
07.08.2014 18:20:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EvilE: Osaisitteko kertoa mitkä on yleisimmät tavat jakaa kustannuksia bändin kesken, jos bändi on ns. yhden ihmisen projekti.
 
Itselläni on omaa nimeäni kantava bändi, joka soittaa minun kappaleitani. Miten muut ovat jakaneet kulut/tulot tällaisissa tapauksissa? Jos menemme studioon niin maksaako keulahahmo eniten? Jos näin niin saako myös keikkatuloista jne eniten?
 
Mielelläni kuulisin miten olette vastaavat hommat hoitaneet.

 
Meillä pyritään tasapuolisuuteen kaikessa. Keikkaliksat menee pitkälti bänditoiminnan kehittämiseen ja shown tekemiseen ynnä muihin juokseviin kuluihin eikä siitä hirveämmin kenellekään palkkaa tule.
Toki tuommosessa "sooloprojektissa" muut on vähän niinku vaan töissä ni asia on vähän sitä myötä mielenkiintosempi...
 
Fear of Keytarnation
PJS
08.08.2014 09:40:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MÄ näkisin, et jos kyseessä on sellanen artisi+ sen bändi tyyppinen kuvio. Ni artisti maksaa bändilleen palkkaa sen verran ku on sovittu ja on myös yksin vastuussa kaikista investoinneista, kuluista jne.
 
Eli sun tapauksessa sä maksat yksin kaikki viulut treenikseen, PA-kamoihin, levytyksiin, keikkareissuihin, yms. liittyen ja toisaalta saat myös kaikki sulle kuuluvat massit. Maksat sit omasta osuudestasi bändiläisille liksaa.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
EvilE
08.08.2014 09:43:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimenomaan. Tuo sooloprojektihomma hieman hankaloittaa asioita. En tätä rahan takia ainakaan vielä tee, joten tulot voi mennä tasan kaikille. Kuitenkin hieman pohdituttaa että miten jokin isompi menoerä (esimerkiksi studiosessio) kustannetaan. Ja mikäli minä sen vaikka kokonaan kustannan niin tuntuu hieman epäreilulta sen jälkeen jakaa tulot tasan.
 
Olisi paljon selvempää jos ei olisi sooloprojekti. Tällöin menisi tietenkin kaikki tulot ja menot tasan.
 
PJS
08.08.2014 12:41:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EvilE: Nimenomaan. Tuo sooloprojektihomma hieman hankaloittaa asioita. En tätä rahan takia ainakaan vielä tee, joten tulot voi mennä tasan kaikille. Kuitenkin hieman pohdituttaa että miten jokin isompi menoerä (esimerkiksi studiosessio) kustannetaan. Ja mikäli minä sen vaikka kokonaan kustannan niin tuntuu hieman epäreilulta sen jälkeen jakaa tulot tasan.
 
Olisi paljon selvempää jos ei olisi sooloprojekti. Tällöin menisi tietenkin kaikki tulot ja menot tasan.

 
Ei se oo epäreilua. Huolimatta siitä et ootko sä ammattilainen vai harrastaja, ni sä voit ajatella bändihommaasi vähän siltä kantilta et se on sun juttu ja ne muut on sulla ikäänku duunissa. Vaikka ne oliskin vaan frendejä. Jos sä haluut pitää päätösvallan omasta musastasi itselläsi ja viedä hommaa määrätietoisesti eteenpäin just sun suunnitelmien mukaan ni jatkoa ajatellen on helpompaa ku jo alussa sä hoidat kaikki asiat itse. Ja tietenkään kaikkia tuloja (jos sellasia on) ei oo pakko jakaa tasan, vaan sä sovit bändikaverien kanssa jostain systeemistä mikä on reilua. Voi olla että aika moneen vuoteen kukaan yksittäinen ihminen, sinä mukaan lukien ei saa yhtään mitään vaan kaikki keikkaliksat, levymyynnit ja satunnaiset teostot menee sen bänditoiminnan kehittämiseen.
 
Toki se on sulle kalliimpaa, mut sit taas soittajavaihdokset sun muut helpottuu ku kellään bändiläisellä ei oo mitään osuuksia PA-kamoissa jne.
 
Ja sit taas toisesta näkökulmasta katsoen, ainakaan itse en suostu maksamaan euroakaan treenisvuokrista, studio/levyn painokuluista tai vaikka keikkamatkoista/PA kamoista jos mä oon vaan soittamassa rivimuusikkona jonkun toisen bändissä. Se on eri juttu sitte, jos mä pääsen vaikuttamaan biisimateriaaliin myös.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
ZK
09.08.2014 18:29:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Ei se oo epäreilua. Huolimatta siitä et ootko sä ammattilainen vai harrastaja, ni sä voit ajatella bändihommaasi vähän siltä kantilta et se on sun juttu ja ne muut on sulla ikäänku duunissa. Vaikka ne oliskin vaan frendejä. Jos sä haluut pitää päätösvallan omasta musastasi itselläsi ja viedä hommaa määrätietoisesti eteenpäin just sun suunnitelmien mukaan ni jatkoa ajatellen on helpompaa ku jo alussa sä hoidat kaikki asiat itse. Ja tietenkään kaikkia tuloja (jos sellasia on) ei oo pakko jakaa tasan, vaan sä sovit bändikaverien kanssa jostain systeemistä mikä on reilua. Voi olla että aika moneen vuoteen kukaan yksittäinen ihminen, sinä mukaan lukien ei saa yhtään mitään vaan kaikki keikkaliksat, levymyynnit ja satunnaiset teostot menee sen bänditoiminnan kehittämiseen.
 
Toki se on sulle kalliimpaa, mut sit taas soittajavaihdokset sun muut helpottuu ku kellään bändiläisellä ei oo mitään osuuksia PA-kamoissa jne.
 
Ja sit taas toisesta näkökulmasta katsoen, ainakaan itse en suostu maksamaan euroakaan treenisvuokrista, studio/levyn painokuluista tai vaikka keikkamatkoista/PA kamoista jos mä oon vaan soittamassa rivimuusikkona jonkun toisen bändissä. Se on eri juttu sitte, jos mä pääsen vaikuttamaan biisimateriaaliin myös.

 
Näin olisi parasta omastakin mielestä toimia. Helppoa myös tulevaisuudessa sitten uusia sääntöjä jos muunlaiseen toimintaan tulee tarpeita.
 
Toki kovaa ehkä aluksi kun joutuu maksamaan itse kaiken ja muut pääsevät "siivellä starailee ja saamaan naisia" mutta jokainen harrastus maksaa ja kannattaa siis kelata miten paljon haluaa panostaa omaan musiikkiinsa. ;)
 
Tuomas
10.08.2014 15:07:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS:
 
Ja sit taas toisesta näkökulmasta katsoen, ainakaan itse en suostu maksamaan euroakaan treenisvuokrista, studio/levyn painokuluista tai vaikka keikkamatkoista/PA kamoista jos mä oon vaan soittamassa rivimuusikkona jonkun toisen bändissä. Se on eri juttu sitte, jos mä pääsen vaikuttamaan biisimateriaaliin myös.

 
Jokseenkin näin. Tai siis, mun nähdäkseni se menee siten, että jos joku muu sanelee että "soitat just prikulleen näin kuten olen sen ylös kirjoittanut ja ennalta sopinut" eikä bändissä pääse luomaan itse mitään, niin silloin rivimuusikko on vähän semmoinen sessiokaveri.
 
Olen kuitenkin useinkin soittanut bändissä, jossa yksi tyyppi tekee biisit ja sitten niitä sovitetaan bändin kanssa, sellaisessa voikin sitten osallistua kustannuksiin kun biisit ovat yhtyeen eivätkä henkilön kappaleita.
 
Liian ilkeä hipiksi.
kalakukko
10.08.2014 16:08:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juoppis:
Olen kuitenkin useinkin soittanut bändissä, jossa yksi tyyppi tekee biisit ja sitten niitä sovitetaan bändin kanssa, sellaisessa voikin sitten osallistua kustannuksiin kun biisit ovat yhtyeen eivätkä henkilön kappaleita.

 
Tälläsestä just meinasin kysellä mielipiteitä.
Eli otetaan tilanne, jossa bändissä yks tekee käytännössä kaikki biisit, mutta sovituksiin osallistuu myös muut bändiläiset ainakin omien soittimiensa osalta. Näin ollenhan kuitenkin jos bändi alkaa keikkailla aktiivisesti ja biiseistä tehdään teostoilmoitukset niin tällöinhän se biisintekijä saa keikoista teostokorvausten kautta lopun viimein enemmän fyrkkaa kuin muut.
 
Olisiko se tässä tilanteessa sopivaa, että muuten keikkaliksat jaetaan tasan bändin jäsenten kesken vai olisiko se vielä ok jos biisintekijä keksii alkaa ottaa vielä siitä keikkaliksastakin isomman lohkon, vaikka kyseessä ei olisikaan hänen nimellään kulkeva bändi?
 
PS. mulla ei oo mitään tämmöstä tilannetta päällä, kunhan funtsin.
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
Vessajono
10.08.2014 21:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kalakukko: Olisiko se tässä tilanteessa sopivaa, että muuten keikkaliksat jaetaan tasan bändin jäsenten kesken vai olisiko se vielä ok jos biisintekijä keksii alkaa ottaa vielä siitä keikkaliksastakin isomman lohkon, vaikka kyseessä ei olisikaan hänen nimellään kulkeva bändi?
 
Mä lähtisin ainakin ovet paukkuen menemään tollasesta kuviosta.
 
Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä.
Tuomas
10.08.2014 22:00:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kalakukko:
Olisiko se tässä tilanteessa sopivaa, että muuten keikkaliksat jaetaan tasan bändin jäsenten kesken vai olisiko se vielä ok jos biisintekijä keksii alkaa ottaa vielä siitä keikkaliksastakin isomman lohkon, vaikka kyseessä ei olisikaan hänen nimellään kulkeva bändi?

 
Ennemmin tossa ne soittajat sais enemmän. Tai no, meitsin nimen sisältävän bändin keikoilta oon hyvin harvakseltaan itse ottanut itselleni kyhnää, mikäli on tullut jonkinlaista rahaa. (Ei yleensä paljoa.)
 
Joko ne on korvamerkitty esim. levyntekoon (jolloin kukaan ei saa mitään) tai sitten bändiläiset saa rahaa ja lauluntekijä pahan mielen. Eiku. Nimeä.
 
Liian ilkeä hipiksi.
EvilE
11.08.2014 09:33:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos esimerkeistä. Siitä tietenkin lähdetään että kaikki tulot jaetaan tasan. En tätä ainakaan toistaiseksi tee rahasta. Lähinnä sitä pohdin että muuttuuko tilanne kun käydään esimerkiksi studiossa joka maksaa 1000e.
1)Jos kulut jaetaan tasan --> tietenkin tulotkin jaetaan tasan
2) jos minä maksan tuon 1000e --> muuttuuko tulojen jako?
 
Ei välttämättä, ja en usko että tästä mitään ongelmia meillä tulee. Kiinnosti vain kuulla miten muut ovat vastaavissa tilanteissa toimineet.
 
oksatboys
11.08.2014 13:16:03 (muokattu 11.08.2014 13:16:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinasitko tonnilla tehä semmosen levyn joka tuottaa rahaa jaettavaksi asti?
 
Mä kyllä sanoisin että vaikka olisikin ns. soolorojekti, niin omakustannemeiningeissä on helpointa että kaikki bändissä on kiinnostuneita hommasta ilman rahaa ja kavereita keskenään. Jaetaan sitten menot ja ne vähät tulot. Eri juttu sitten jos teet levyllisen kamaa, joka levytetään ja palkkaat muusikot studioon tms.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
EvilE
12.08.2014 10:01:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tonnilla levyä tehdä. Tai joku ehkä tekee. minä en :)
 
Bändi on siis aikalailla alkutekijöissään ja ensimmäinen menoerä on tiedossa lähiaikoina (tuo about 1000e). Kiinnosti vain tietää miten muut ovat tällaiset kulut jakaneet. Tuloja ei ole vielä ainakaan hetkeen tiedossa merkittäviä määriä. Kuitenkin ajattelin että jos joku on panostanut rahallisesti bändiin ja sen menoihin (studio + markkinointi + mahdolliset muut kulut) niin onko silti tulevaisuudessa tulot menneet tasan. Kuten jo mainitsin niin en usko että tästä meille mitään ongelmaa tulee vaikka luultavasti itse tulenkin tuon ensimmäisen session kustantamaan.
 
nisumaka
12.08.2014 14:03:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EvilE. Mä voin vastata sulle omista kokemuksistani vain näin. Mä olen vuosien varrella soittanut useissa bändeissä. Levyt kaikki (15 kpl) on kustantanut bändin leaderi. Hän on myös säveltänyt ja sanoittanut biisit. Me muut ollaan "sovitettu" kompit ja soolot niihin. Hän on tavallaan tehnyt "idean" ja rungon. Hän laulaa kaikki biisimme, ja soittaa siinä sivussa vähän akkaria levyillä. Osa levyistä on lastenlevyjä.
 
Eli kaikki raha pyörii hänen ympärillään. Hänellä on pieni AV-firma nykyään, ja hän tekee kaikenlaista muutakin keikkaa. Itse olen ollut mukana 4 vuotta (tässä bändissä). Hän on "menestynyt" alalla vuodesta 1995. Hän pitää kaikki levyistä saadut tulot ja rahoittaa niillä seuraavat levynsä.
 
Keikoista me jaetaan tulot aina siten, että ensin kulut veke. Jos jotain jää, se sitten joko jaetaan, tai jätetään yhteiseen kassaan. Koska soitan muutamassa bändissä, niin yhdessä teimme mielestäni mainion päätöksen. Ostetaan bändille tietokonepohjaiset (tabletit siis) nuottitelineet. Myös tässä meillä on bändin solistilla tmi, jonka kautta toimimme.
 
Eli mitä rahaa tässä nyt sisään tulee, niin kyllä se lähinnä menee vaan toiminnan rahoittamiseen. Ei tästä paljon leivän päälle jää.
 
EvilE
12.08.2014 14:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: EvilE. Mä voin vastata sulle omista kokemuksistani vain näin. Mä olen vuosien varrella soittanut useissa bändeissä. Levyt kaikki (15 kpl) on kustantanut bändin leaderi. Hän on myös säveltänyt ja sanoittanut biisit. Me muut ollaan "sovitettu" kompit ja soolot niihin. Hän on tavallaan tehnyt "idean" ja rungon. Hän laulaa kaikki biisimme, ja soittaa siinä sivussa vähän akkaria levyillä. Osa levyistä on lastenlevyjä.
 
Eli kaikki raha pyörii hänen ympärillään. Hänellä on pieni AV-firma nykyään, ja hän tekee kaikenlaista muutakin keikkaa. Itse olen ollut mukana 4 vuotta (tässä bändissä). Hän on "menestynyt" alalla vuodesta 1995. Hän pitää kaikki levyistä saadut tulot ja rahoittaa niillä seuraavat levynsä.
 
Keikoista me jaetaan tulot aina siten, että ensin kulut veke. Jos jotain jää, se sitten joko jaetaan, tai jätetään yhteiseen kassaan. Koska soitan muutamassa bändissä, niin yhdessä teimme mielestäni mainion päätöksen. Ostetaan bändille tietokonepohjaiset (tabletit siis) nuottitelineet. Myös tässä meillä on bändin solistilla tmi, jonka kautta toimimme.
 
Eli mitä rahaa tässä nyt sisään tulee, niin kyllä se lähinnä menee vaan toiminnan rahoittamiseen. Ei tästä paljon leivän päälle jää.

 
Kiitos vastauksesta! Varsin kattavasti kerrottu elävän elämän esimerkki ja kuulostaa mielestäni järkevältä toiminnalta. Jos tämä homma ottaa tuulta siipiensä alle niin tuollainen toimintamalli lienee järkevin. "hieman" kuitenkin vielä matkaa siihen että rahaa olisi enempää tulossa.
 
offtopic: Minulla olisi pari varsin hyvää lastenlaulua valmiina :)
 
ZK
12.08.2014 19:15:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EvilE: Kiitos vastauksesta! Varsin kattavasti kerrottu elävän elämän esimerkki ja kuulostaa mielestäni järkevältä toiminnalta. Jos tämä homma ottaa tuulta siipiensä alle niin tuollainen toimintamalli lienee järkevin. "hieman" kuitenkin vielä matkaa siihen että rahaa olisi enempää tulossa.
 
offtopic: Minulla olisi pari varsin hyvää lastenlaulua valmiina :)

 
Rahan takia ei kannata musaa alkaa väsäämään. Voi vaikka laittaa lottoa koska se on helpompaa eikä tarvi tehdä juuri mitään sen eteen että voi saada miljoonia. ;)
 
No joo.. mutta ihan tosissaan anna sen musiikin puhua puolestasi ja mieti miten paljon haluat laittaa rahaa siihen kiinni. Aika näyttää ja parasta on jos sulla on bändi ja kaikki hommat pelaa ilman sen kummempia sählinkejä. Se on jo hyvä alku ja jos olet duunissa niin pistä osa musaan ja osa sukanvarteen ja toimi johtajana ja muista miettiä päätöksiäsi pariin kymmeneen kertaan.
 
tito
02.09.2014 15:25:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulin Hasse Wallilta että Senegalissa bändin leaderi maksaa soittajien taksimatkat treeneihin, huhhuh :D
 
robbiehill.net
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «