Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Slate VCC ja gain staging yleensä
1
Moyhiss
07.08.2014 00:16:00 (muokattu 07.08.2014 00:24:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päätin pistää studio-puolelle koska uskon että täältä saisi ennemmin ratkaisuja verrattuna tietokone-puoleen.
 
Juu eli hankin tossa Slate Digitalin Virtual Console Collectionin (en ole vielä päässyt kokeilemaan) ja haluaisin saada varmaa tietoa gain stagingista kun tota plugaria käyttää. Oon ettiny vaikka kuinka paljon infoa siitä ja mulla on kyllä joku käsitys mitä gain staging meinaa ja miten se pidetään kontrollissa. Tähän vielä se seikka että teen kaikki in-the-box-metodilla.
 
Tällä hetkellä päällimmäisin juttu on pitää DAW:issa masteri soimassa siinä noin -9dBFS. Jos yksittäiset raidat on liian "kuumia" kun faderi on nollassa niin pistän trim/gain plugarin ekana jolla lasken kyseisen raidan "kuumuutta". Tykkään pitää DAW:in faderit siinä 0 ja -10dBFS välillä. Välillä taas huomaan että jotkut, kuten TSE X50 2.0 tykkää paljon enemmän just ja just clippauksen rajoilla olevista DI raidoista. Saundi on paljon rapeempi kun vertaa että DI raita soisi siellä -12dBFS (varmistuksena: olen kyllä huomannut että mallinnus-plugarin gainia pitää nostaa kun raidoista tekee vähemmän kuumia).
 
Olen myös saanut käsityksen että kun tehdään juttuja tietokoneen sisällä, niin gain staging ei ole niin millin tarkkaa kun vertaa OTB analogi hässäköihin.
 
Olisi myös kiva saada suomenkielellä selvitys näihin mittari termistöihin että mitä ne tarkalleen ottaen meinaa. Peak, RMS, VU, dBFS. Käsitys on että Peak ja dBFS on vähän niinku sama asia ja sillä meinataan näitä DAW:in mittareita mitkä näyttää sen absoluuttisen rajan minkä yli ei pidä mennä. VU liittyy enemmän analogi juttuihin. 0VU = -18dBFS? RMS mittaria olen taas käyttänyt masteroidessa koska oon lukenut ja kokenut että siinä -10 molemmin puolin on hyvä voimakkuus.
 
Ja itse asiaan. Slate VCC mallintaa analogikonsoleita jossa gain staging ja raitojen kuumuus on tärkee juttu. Haluaisin vaan oppia simppelisti että mikä olis optimaalinen gain että VCC:tä voisi käyttää parhaalla mahdollisella tavalla.
 
Pahoittelut kirjoitusvirheistä ja sekavasta kirjoituksesta :)
 
darkus
07.08.2014 09:12:50 (muokattu 07.08.2014 09:13:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vcc:n grouping päälle ja voit säätää kaikkien gainia kerralla. Parhaalta noi kuulostaa kun punasen puolelle mennään.
 
Attack Attack, We are back again baby!
saastara
07.08.2014 11:19:56 (muokattu 07.08.2014 11:22:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Vcc:n grouping päälle ja voit säätää kaikkien gainia kerralla. Parhaalta noi kuulostaa kun punasen puolelle mennään.
 
Ja mä kun olin just tulossa sanomaan, että pitää vaan kanavien mittarit siellä nollan tuntumassa niin ihan hyvä tulee, eikä yritä väkipakolla korostaa sitä VCC:n väriä ajamalla kaikkea punaiselle.. Eli juu, korvia ja omaa harkintakykyä.
 
Mä en ole ikinä huomannut, että yksikään analogipöytä kuulostaisi paremmalta sillä, että mä ajan sitä mittarit koko ajan punaisella.. En ymmärrä millä logiikalla vielä herkemmällä headroomilla varustettu digialgoritmi hyötyisi asiasta enemmän. Toisin kuin jengi netissä nykyään hokee, ei noi vanhat pulpetit olleet mitään säröpedaaleja.
 
E: Kukin tavallaan, luonnollisesti.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
saastara
07.08.2014 11:21:10 (muokattu 07.08.2014 11:21:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prkl, en osaa.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Moyhiss
08.08.2014 19:12:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees kiitti vastauksista. Latasin tossa ton demon kun halus päästä kokeileen ja nyt taisin löytää parhaan työskentelytavan itelleni miten hoidan gain stagingin VCC:n kans. Pistän ekaks raidalle Sonalksiksen FreeG plugarin joka sisältää trim säädön. Käytän tota ennemmin kun VCC:n inputtia tai Logicin gain plugaria koska säätövara ja mittarit. Soitan kyseisellä raidalla olevan osion ja katon mitä FreeG:n RMS näyttää. Jos se näyttää esim -12 niin pistän trimmiä -6 alas eli RMS on -18. Eli sama mihin VCC on defaulttina kalibroitu. Sit vaa vcc drivee maun mukaan. Saattaa olla et tulevaisuudessa kalibroin ton -24 moodiin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «