Aihe: NOS-putket
1 2 3 4 57 8 9 10 1116 17 18 19 20
Laulava Kylätohtori
06.08.2014 21:12:33
VIPMetal: Sitä oon tässä miettiny, että miksei nykyään pystytä tehdä yhtä laadukkaita putkia kuin ennen vanhaan?

Ajattelis, että tänä tietotekniikan ihmeaikana ei olis temppu eikä mikään toistaa RCAn/Telefunkenin/Mullardin putkiloita. Eikö ole markkinoita vaan sitten tarpeeksi noille putkille enää, eikö Venäjällä/Kiinassa/Slovakiassa vaan riitä tietotaito&osaaminen vai mistä homma on kiinni?

Tätä olen itsekin miettinyt, mutta tiedä sitten. Samaa ajattelin, että taitaa putkien markkinat olla niin pieniä nykyisin ja ilmeisesti nykyputkilla pärjätään riittävän hyvin muualla paitsi kitarapuolella, joten ei kannata investoida laatuun tai tuotekehitykseen...
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
Gabe
06.08.2014 21:13:25
Laulava Kylätohtori: Tämä on kyllä asia, mikä välillä tuntuu unohtuvan. Eihän se putki ole NOS, jos sitä on käytetty vähääkään. Kuinka suuri osa NOSseina myytävistä mahtaa olla oikeasti NOSseja. Varsinkaan, kun asiasta ei taida saada varmuutta edes mittaamalla. Hyvä mittaustulos ei todista, että putki on NOS.

Tästä syystä vähän epäilyttää ja mietityttää nuo vanhat putket. Ovat sen verran kalliita ja kun ei niistä mitään ymmärrä, niin riski tulla kusetetuksi on liian suuri. Ja ovat myös sen verran kalliita, että ei taida rahat riittää. Kiinnostavia ne kyllä ovat ja olisi hauska joskus sellaisia kokeilla...

Totta turiset, tämän vuoksi suosin itse suomalaisia liikkeitä joiden luotettavuus on jo hyväksi havaittu. Pääteputkia en ihan helpolla ainakaan mistään ebaysta uskaltaisi ostaa. Onneksi täältäkin saa kun pitää silmät auki.

Itse ymmärsin, ettei keinokuormaa ole syytettykään, vaan sitä, että keinokuormalla luukutettaessa putket kuluvat samoin kuin täysillä luukutettaessa ilman keinokuormaa. Harva varmaan luukuttaa täysillä ilman keinokuormaa, ainakaan, jos kuulosta on tallella edes murto-osa. Tai ei ole ainakaan sen jälkeen, jos paljon luukuttaa... :)

Ok, halusin vain täsmentää ettei kuormia nyt ihan syyttä leimata miksikään putkiensyöjä hirviöiksi. :) Itse teen yleensä niin että säädän vahvistimen niin että se menee vähän murolle ja sitten pakittelen kuormalla niin ettei tarvitse häätöä pelätä. Ei pitäisi tällä meiningillä putke uuvahtaa ihan heti vaikka joskus irrotteleekin. Onneksi tässä kerrostalossa saa soittaa edes kohtuullisella voimakkuudella päiväsaikaan.
VIPMetal
06.08.2014 21:19:32

Laulava Kylätohtori: Tätä olen itsekin miettinyt, mutta tiedä sitten. Samaa ajattelin, että taitaa putkien markkinat olla niin pieniä nykyisin ja ilmeisesti nykyputkilla pärjätään riittävän hyvin muualla paitsi kitarapuolella, joten ei kannata investoida laatuun tai tuotekehitykseen...

Niin ei varmaan rahaa ole kehitykseen, mutta ajattelis että kiinanpojat ilolla kopiois vaan noita vanhoja putkilegendoja. Senhän ne kyllä osaa ainakin muissa tuotteissa...
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Gabe
06.08.2014 21:22:46
Laulava Kylätohtori: Mielenkiintoista. Itse en päätesäröllä vahvistinta juurikaan käytä, joten jääkö suurin NOSsien potentiaali käyttämättä? Tosin tästä voi myös päätellä, että ehkä on parempi olla koskaan kokeilematta, ettei tule mitään ikäviä (ja kalliita) gas-oireita...

En sinuna ehkä raaskisi NOS pääteputkiin panostaa jos ei säröä tarvita. Toisaalta.. kestäisivät varmaan tosi kauan tällaisessa käytössä.

Oletko muihin verrannut kuin JJ:n 6V6:iin? Minusta JJ:t ovat liikaa 6L6:n tyylisiä, enkä juurikaan välittänyt niistä. Tung-Solitkit (nykytuotanto) ovat selkeästi parempia. Tai ainakin erilaisia, paremmuushan on kuulijan korvassa. Omasta mielestäni JJ:t ovat liian kliinit ja steriilit, vaikka sinänsä hyviä kait ovatkin...

Joo! Tämä pitkin mainita tuossa jo aiemmin. Olihan minulla tosiaan Tung-Sol hetken tuossa Swartissa kiinni.. ja onhan se vieläkin tuolla laatikossa varaputkena. Ehdottomasti parempi kuin JJ:n tuotos tuossa pienessä tweed johdannaisessa mutta ei ehkä kuitenkaan RCA:n veroinen. Luukutan noita tässä nyt rauhassa jonkun aikaa ja katselen miten RCA:t kestä menossa mukana. Jos ne eivät toiveista huolimatta osoittaudu pitkäikäisemmiksi kuin nuo nykytuotannon tuutit niin hommaan varmaan Tung-Solia Bad Catiinkin. Etuasteputkissa pitäydyn kuitenkin NOSseissa.
harryk
06.08.2014 21:26:47

VIPMetal: Niin ei varmaan rahaa ole kehitykseen, mutta ajattelis että kiinanpojat ilolla kopiois vaan noita vanhoja putkilegendoja. Senhän ne kyllä osaa ainakin muissa tuotteissa...

Putkien tekemiseen ei riitä pelkästään nykyajan it-osaaminen, vaan kyseessä on aika pitkälti elektro-mekaniikan ala, joka on nykyään katoavaa kansanperinnettä ympäri maailmaa. Vaikka elektroniputki on periaatteessa yksinkertainen vehje, sellaisen rakentaminen vaatii aika paljon tiettyä osaamista. Itse en osaisi sellaista putkea tehdä. Kiinassa on nykyään itseasiassa aika paljon sen alan laadukasta alan osaamista, mutta jostain syystä Suomeen tuntuu rantautuvan aina ne "huonolaatuisimmat" tuotteet.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Twinkle
06.08.2014 21:44:09
VIPMetal: Sitä oon tässä miettiny, että miksei nykyään pystytä tehdä yhtä laadukkaita putkia kuin ennen vanhaan?

Ei haluta eikä tartte. Ennen vanhaan putket oli myös kulutustavaraa, niitä löytyi kaikenlaisista vehkeistä ja niitä valmistettiin huikeita määriä ja monia erilaisia. Putket meni silloinkin rikki, jolloin ne heitettiin pois ja laitettiin uutta tilalle, huonot putket suodattui pois kun ne meni paskaksi ja hyvät taas jäi hyllyyn kun niitä ei pitänyt vaihtaa niin usein. Nykyään sovellusten määrä on laskenut, putkia tehdään vain muutamiin sovelluksiin, jotka edustavat valtaosin harrastekäyttöä, kun taas ennen laitettiin telkkareihin, tietokoneisiin, radioihin, sairaalalaitteisiin, kelloihin ja vaikka minne.
VIPMetal
06.08.2014 23:41:54

No niin, kyllähän mää tuon valtavan eron valmistusmäärissä ymmärrän hyvinkin olevan se pääsyy. Kuitenkin aattelis, että hyvillä putkilla olis kysyntää kitara/audio piireissä. Tehdäänhän sitä kaiken maailman pedaaleita yms tilbehööriä näille markkinoille. Aattelis, että vielä olis näitä putkien valmistusguruja hengissä, jotka vois opettaa kiinanpojat hommaan. No ehkä tää on vaan tämmönen märkä uni...

Btw... Tietääkö joku jotain näistä Northern Electric putkista, joita on tehty Canadassa joskus. Ilmeisesti kuitenkin samaa nykyajan re-brand meininkiä kiinan/venäjän putkista kuin muillakin merkeillä??

http://www.thetubestore.com/Tubes/1 … -Tube-Types/Northern-Electric-12AX7
aristoteles666
07.08.2014 03:16:37

VIPMetal: Kuitenkin aattelis, että hyvillä putkilla olis kysyntää kitara/audio piireissä. Tehdäänhän sitä kaiken maailman pedaaleita yms tilbehööriä näille markkinoille.

putket tehdään lähes käsin, koneet paukuttaa pedaalin kokoon.
maksaa aika paljon vähemmän, eli ei tule putkia, sitten on vielä nämä ympäristö kysymykset putkissa, siksi niitä ei edes voi tehdä amerikassa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
VIPMetal
07.08.2014 07:53:45

aristoteles666: putket tehdään lähes käsin, koneet paukuttaa pedaalin kokoon.
maksaa aika paljon vähemmän, eli ei tule putkia, sitten on vielä nämä ympäristö kysymykset putkissa, siksi niitä ei edes voi tehdä amerikassa.

Mutta tekeehän ne kiinanpojjaat käsin noita vahvistimiakin, jotka ei maksa mitään. Eli se työ ei maksaisi juuri mitään. Eli miksi kiinassa ei joku iso-nimi ala tekeen putkia vanhalla kunnon kaavalla.. Täytyy myöntää, etten ymmärrä putkien valmistuksesta sen vertaa, että osaisin arvioida kyseisen asian mielekkyyttä. Sen ymmärrän, ettei euroopassa tai amerikassa aleta tekemään käsitöitä putkien takia, kun ei täällä tehdä enää juuri mitään muutakaan.
juki
07.08.2014 08:17:47 (muokattu 07.08.2014 08:32:17)
aristoteles666: putket tehdään lähes käsin, koneet paukuttaa pedaalin kokoon.

Onko näin? Olen ollut käsityksessä, että kyllä putket paukutetaan koneilla, mutta ne koneet onkin sitten isompia investointeja. Niinkin isoja ettei marginaalisella kitaristien kohderyhmällä niiden investointien kuoletusaikaa saada mitenkään järkeväksi. Ja tähän lisäksi vielä tuo Harryk:n mainitsema tietotaidon väheneminen. Tällä hetkellä valmistukseen käytetyt koneet olisi pääosin samoja vanhoja peruja, mutta koneistojen pikku hiljalleen kuluessa vuosikymmenten edetessä alkaa tuloksessa näkyä pikku hiljaa putkien keskimääräistä laadun heikkenemistä ja suurempia laadun heittelyitä, joka taas elättää näitä pelkkään putkien uudelleen leimaamiseen ja laaduntarkkailuun erikoistuneita 'putkivalmistajia'. Käytännössä eroiksi jää ainakin putken tyhjiö, joka nykyisellään ei ole enää niin puhdas ja tuloksena on lisääntynyt pohjakohina ja tehokkuus. Toisena sitten epätasalaatuisempi katodi, joka emissionsa kautta kuuluu nasaaliutena/tukkoisuutena ja kolmantena sitten metalliseoksissa kieltojen ym. kaupallisuuden takia korvattujen ainesosien käyttö, joka taas heijastuu kestävyyteen, kun mennään spekseissä putken rajojen suuntaan korkeammilla käyttöjännitteillä (->headroom, tiukkuus).
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Don Felder
07.08.2014 09:36:56
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
s8na
07.08.2014 09:41:54 (muokattu 07.08.2014 09:42:27)

Kyllähän noissa putkissa on kuultavia eroja. Eilen nyppäsin 2 vingagepua pois orangesta ja laitoin orkkikset kiinalaiset takaisin. Rähinää ja gainia tuli lisää ja sitä klassista sirinää olin taas havaitsevinani. Etenkin tuo vähempigaininen GE 5751 tms. vaikutti aika paljon vahvaria tasoittaen.

No nyt mennään hetki taas tällä setupilla ja katsotaan rupeaako korpeamaan. Käytän kuitenkin aika rajuja säröjä kahden kitaran pändissä ja monesti sirraus ja leikkaavuus soundissa on ihan hyvästä. Ehkä kinkkiputket voisi korvata jollain laadukkailla uusituotantoputkilla joskus.
Twinkle
07.08.2014 09:42:15
VIPMetal: No niin, kyllähän mää tuon valtavan eron valmistusmäärissä ymmärrän hyvinkin olevan se pääsyy. Kuitenkin aattelis, että hyvillä putkilla olis kysyntää kitara/audio piireissä.

Markkinavoimat sen päättää yleensä, koska jos niillä olisi kysyntää niin joku niitä tekisi jos se jotenkin olisi mahdollista. Ja miksei olisi, siitä en tiedä mutta jos jokin tulee, niin se todennäköisesti liittyy materiaaleihin ja metallien saatavuuteen. Tottakai yksi raadollinen syy on se, että kulutustavara mikä kestää eliniän ei ole bisneksen kannalta erityisen hyvä.
Laulava Kylätohtori
07.08.2014 09:50:21
Gabe: En sinuna ehkä raaskisi NOS pääteputkiin panostaa jos ei säröä tarvita. Toisaalta.. kestäisivät varmaan tosi kauan tällaisessa käytössä..

Niin. Kävi sitten klassikko ja meni Tung-Solin 6V6 eilen ja taisi rikkoa myös vahvistimesta jotain. Vajaat pari vuotta ne kesti...

Perkele sentään ja meinasin ne jo hiljattain vaihtaa, kun mietin, että taitavat olla vaihtokunnossa. Vähän aikaa sitten tilasin tavaraa Uraltonelta, mutta uusi 6V6 nelikko piti pudottaa pois ostoskorista, kun tuli hommattua muita testiputkia niin paljon. No, nyt uusimmassa tilauksessa rahat meni Veteraneihin, joten jäi taas tilaamatta. Prkl!

Olisi vaan pitänyt uskoa itseä ja vaihtaa suosiolla ne putket. Nyt mennään sitten vaikeimman kautta...

Mutta luulen, että olet oikeassa, taidan nyt ainakin toistaiseksi jättää NOSsit kaupan hyllylle ja ostan ihan vaan nykyputkia. Kyllä nuo Tung-Solitkin olivat pirun hyvän kuuloisia, mutta toki tällainen temppu Tung-Soleilta vähän vituttaa.
jii.haanpaa
07.08.2014 10:18:40
Laulava Kylätohtori: Niin. Kävi sitten klassikko ja meni Tung-Solin 6V6 eilen ja taisi rikkoa myös vahvistimesta jotain. Vajaat pari vuotta ne kesti...

Perkele sentään ja meinasin ne jo hiljattain vaihtaa, kun mietin, että taitavat olla vaihtokunnossa. Vähän aikaa sitten tilasin tavaraa Uraltonelta, mutta uusi 6V6 nelikko piti pudottaa pois ostoskorista, kun tuli hommattua muita testiputkia niin paljon. No, nyt uusimmassa tilauksessa rahat meni Veteraneihin, joten jäi taas tilaamatta. Prkl!

Olisi vaan pitänyt uskoa itseä ja vaihtaa suosiolla ne putket. Nyt mennään sitten vaikeimman kautta...

Mutta luulen, että olet oikeassa, taidan nyt ainakin toistaiseksi jättää NOSsit kaupan hyllylle ja ostan ihan vaan nykyputkia. Kyllä nuo Tung-Solitkin olivat pirun hyvän kuuloisia, mutta toki tällainen temppu Tung-Soleilta vähän vituttaa.

Eikös se kuitenkin yleensä mene niin päin, että vahvari rikkoo putket, putket harvemmin vahvareita. Itse syynäisin paikat tarkkaan ennen uusien putkien asentamista.
Gabe
07.08.2014 11:37:44 (muokattu 07.08.2014 11:38:50)
Laulava Kylätohtori: Niin. Kävi sitten klassikko ja meni Tung-Solin 6V6 eilen ja taisi rikkoa myös vahvistimesta jotain. Vajaat pari vuotta ne kesti...

No voi harmi. :( Tosi kurja juttu, miten/mitä se oikein paskoi sieltä vahvistimesta? Pääteputket on siitä hauskoja että kun ne menee niin ne menee. Itsellä ei ole onneksi ikinä mitään mennyt vahvistimesta rikki pääteputkien mukana, ainoastaan putki on mennyt.

edit: Millainenkohan tämä Orangen putkitesteri on oikeasti? Olen kuullut vähän ristiriitaista juttua puskaradion kautta, olisi kuitenkin kätevä apu kun miettii olisiko aika vaihtaa putket. Nyt olen vaihtanut pääteputket aina kerran vuodessa varoiksi, tällä olisi kätevä sitten tarkastaa missä kuosissa ne on:

https://www.orangeamps.com/products … sories/amplifier-management/vt1000/

Hintakaan ei ole mikään hirveä. Mutta jos se ei toimi/näyttää omiaan niin eihän sillä mitään tee.

Virittelin eilen Weberin kuorman kiinni Swartiin ja testailin oikein ajatuksella/ajan kanssa noita 50-luvun RCA:ta ja Tung-Solia vierekkäin ja totesin että kyllä tuon Tung-Solinkin kanssa voisi elää, siinä on saatu jotain tehtyä oikein. Se on ihan fiksun näköinenkin rakenteensa puolesta. Pidättäydyn nyt kuitenkin toistaiseksi NOSseissa ainakin niin kauan kuin hinnat ei tästä enää nouse ja varsinkin jos ovat tosiaan kestävämpää tekoa. Ainakin yksiputkiseen Swartiin saanee vielä pitkään kohtuulliseen hintaan pääteputkiakin. Mutta mukavaa että vaihtoehtokin on olemassa jos hinnat karkaa mielettömiksi. Etuasteputkissa taas en nykytuotantoon enää palaa oli mikä oli.
harryk
07.08.2014 12:08:15

Putki voi hajota monella tavalla. Joskus pääteputki alkaa imeä virtaa hallitsemattomasti hajotessaan. Tämä voi aiheuttaa samalla jonkun oheiskomponentin hajoamisen tai parhaassa tapauksessa pelkästään anodijännitteen syötön sulakkeen palamisen, jos koneessa on suojasulake. Normaalisti pääteputkien pitäisi kestää 1000-2000 tunnin käyttö ilman ongelmia, mutta kuten moneen kertaan on todettu, voi myös ns. luotettavana pidetty putkimerkki pettää tällä lailla.

Oman kokemukseni mukaan millään putkitesterillä ei voi varmistaa putken jäljelläolevaa käyttöikää aukottomasti. BTW Uraltonen sivuilla on juttua tuosta Orangen testeristä ja sen käyttökelpoisuudesta.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Jucciz
07.08.2014 12:10:05
Orangen testerin suurin harmitus on se, että se ei kerro mitään numeerista "oikeaa informaatiota" putkista eikä siinä voi myöskään säätää putkien toimintaoloja (lue: jännitteitä) mitenkään. Toimintaperiaate on hyvin suoraviivainen "putki paikalleen, painetaan nappia ja odotetaan". Minuutin-parin testailun jälkeen testeri antaa ehjälle putkelle vertailuluvun, jonka perusteella sitten saman vertailuluvun saaneet putket ovat suht samankaltaisia. Tosin, putkityypistä riippuen saman vertailuluvun sisään mahtuu silti esim. anodivirrassa helposti 5 milliampeerin heittoja oikeassa vahvistinkäytössä.

Esimerkiksi pääteputkissa on kovasti eri asia, ajetaanko niitä 250 voltin vai 450 voltin anodijännitteillä ja mikä on puolestaan käytössä oleva hilajännite (bias). Edes eri putkilla käytettävät jännitteet eivät selviä Orangen manuaalista. Oikosulut ja muut Orange omien sanojensa mukaan testaa, mutta usein ilmoitettuja tuloksia, kuten putkien anodivirtaa tai transkonduktanssia ei sen avulla saa putkista selville.

Lisäksi Orangen mukaan testeri on suunniteltu käytettäväksi kylmillä (eli ei juuri hetki sitten soitetuilla) putkilla, mikä ei mielestäni ainakaan lisää luottamusta laitteeseen. Näin eri testikerroilla tulokset voivat vaihdella. Lisäksi olen saanut hieman eri tuloksia eri VT-1000:ien välillä samoilla putkilla, joten laitteiden keskinäisessäkin kalibroinnissa saattaa olla huomauttamisen varaa.

Toisaalta, jos haluaa oikeasti informatiivisen nykyaikaisen putkitesterin, on hintakin vähän toinen:
http://www.amplitrex.com/at1000.html
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Laulava Kylätohtori
07.08.2014 12:37:15
jii.haanpaa: Eikös se kuitenkin yleensä mene niin päin, että vahvari rikkoo putket, putket harvemmin vahvareita. Itse syynäisin paikat tarkkaan ennen uusien putkien asentamista.

Mitä ameriikan sivuilta olen lukenut, niin kyllä putken hajoaminen (esim. sisäinen oikosulku) rikkoo helposti jotain vastuksia, ym. tai parhaassa (pahimmassa) tapauksessa muuntajan. Tosin itse en näistä mitään tiedä, mutta mitä näitä 'vahvistingurujen' sivuja on tullut luettua (ei siis varsinaisia keskustelufoorumeita)...

Gabe: No voi harmi. :( Tosi kurja juttu, miten/mitä se oikein paskoi sieltä vahvistimesta? Pääteputket on siitä hauskoja että kun ne menee niin ne menee. Itsellä ei ole onneksi ikinä mitään mennyt vahvistimesta rikki pääteputkien mukana, ainoastaan putki on mennyt.

Juu, onhan tuo ikävä juttu. Varsinkin, kun olen sitä miettinyt, että olisi putkien vaihdon aika, koska (saattaa olla kuvitteluakin) soundi ei ollut enää sama kuin aikaisemmin. Ikääkin noilla alkoi jo olemaan. Ja parastahan on, että hetki sitten ne vaihtoputket oli jo Uraltonen ostoskorissa, mutta otin ne pois...

edit: Millainenkohan tämä Orangen putkitesteri on oikeasti? Olen kuullut vähän ristiriitaista juttua puskaradion kautta, olisi kuitenkin kätevä apu kun miettii olisiko aika vaihtaa putket. Nyt olen vaihtanut pääteputket aina kerran vuodessa varoiksi, tällä olisi kätevä sitten tarkastaa missä kuosissa ne on:

https://www.orangeamps.com/products … sories/amplifier-management/vt1000/

Hintakaan ei ole mikään hirveä. Mutta jos se ei toimi/näyttää omiaan niin eihän sillä mitään tee.

Virittelin eilen Weberin kuorman kiinni Swartiin ja testailin oikein ajatuksella/ajan kanssa noita 50-luvun RCA:ta ja Tung-Solia vierekkäin ja totesin että kyllä tuon Tung-Solinkin kanssa voisi elää, siinä on saatu jotain tehtyä oikein. Se on ihan fiksun näköinenkin rakenteensa puolesta. Pidättäydyn nyt kuitenkin toistaiseksi NOSseissa ainakin niin kauan kuin hinnat ei tästä enää nouse ja varsinkin jos ovat tosiaan kestävämpää tekoa. Ainakin yksiputkiseen Swartiin saanee vielä pitkään kohtuulliseen hintaan pääteputkiakin. Mutta mukavaa että vaihtoehtokin on olemassa jos hinnat karkaa mielettömiksi. Etuasteputkissa taas en nykytuotantoon enää palaa oli mikä oli.

Juu, ymmärrän kyllä hyvin pointtisi. Varmasti niitä voisi itsekin ostaa, jos menisi vain yksi, mutta molempiin vahvareihin pitäisi ostaa sovitettu nelikko, niin hinta menee yli oman lompakon. Luulen, että Tung-Soleilla mennään vastaisuudessakin, koska olisihan sama voinut periaatteessa sattua millä merkillä tahansa ja Tung-Soleissa on soundi sen verran hyvä, että parempaa ei osaa kaivata, vaikka sellaista varmasti on tarjolla. On vaan yksinkertaisesti liian kallista meikäläiselle...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)