Aihe: NOS-putket
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1016 17 18 19 20
VIPMetal
06.08.2014 16:56:29

Oon kans vähä miettiny, et jos latais tuon Mesan päätteen RCA:n 6L6:silla. Tulee vaan hintaa aika lailla neljälle putkelle ja sitte tietysti tuo, kun tuossa ei voi biasoida tota päätettä. Meneeköhän reisille, jos vaan tempasee kynttilät sisään?
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Gabe
06.08.2014 17:05:13
VIPMetal: Oon kans vähä miettiny, et jos latais tuon Mesan päätteen RCA:n 6L6:silla. Tulee vaan hintaa aika lailla neljälle putkelle ja sitte tietysti tuo, kun tuossa ei voi biasoida tota päätettä. Meneeköhän reisille, jos vaan tempasee kynttilät sisään?

Samaa olen myös pohtinut. On nuo kyllä ikävän hintaisia..varsinkin jos pitää sovitettuina pareina tai nelikkoina löytää. Toisaalta pohdin itse että siinä säästää kun noita omia koneita ei tarvitse biasoida ja jos nuo NOS päättärit vielä kestääkin pidempään niin ei siinä nyt niin montaa kymppiä ylimääräistä sitten lpulta kuitenkaan maksa.
VIPMetal
06.08.2014 17:13:15

Gabe: Samaa olen myös pohtinut. On nuo kyllä ikävän hintaisia..varsinkin jos pitää sovitettuina pareina tai nelikkoina löytää. Toisaalta pohdin itse että siinä säästää kun noita omia koneita ei tarvitse biasoida ja jos nuo NOS päättärit vielä kestääkin pidempään niin ei siinä nyt niin montaa kymppiä ylimääräistä sitten lpulta kuitenkaan maksa.

Kai ne pitäis olla ainakin sovitetut parit mun ymmärryksen mukaan. Mutta että missä tapauksessa Mesan päätteelle aiheutuis jotain vaaraa noista RCA:n putkista?

Eihän ne ihan mahdottomissa hinnoissa oo, kyllähän se satanen menee Mesan omilla putkillakin. Mutta toisaalta kun ei vielä oo tarvetta vaihtaa "uusiin". =) Minkämoinen käyttöikä noissa NOS -pääteputkissa on?
antnis
06.08.2014 17:15:31
Gabe: Minä taas ratkaisin asian niin, että löin jo valmiiksi hyviin vahvistimiin vielä hyvät putketkin. Ei välttämättä säästä rahaa (jos ei ota huomioon pidempää käyttöikää) mutta soundit on silkkaa hunajaa. Kyllä hyvät putket kaivaa hienosti hyvän vahvistimen koko potentiaalin esiin ja itse huomaan ainakin selkeän eron sieluttomiin nykyputkiin verrattuna. Kukin tietty tyylillään mutta jos panostaa kaliisiin vahvistimiin niin suosittelen ainakin kokelemaan mitä tykkäät NOS putkista. Tuo Bluetonen 5E3 johdannainen mikä sulla on voisi kuulostaa vieläkin upeammalta esimerkiksi JAN GE 12AX7 + 12AY7/5751 yhdistelmän kanssa. Ainakin oma Bad Cat mouruaa niin ihanasti että oikein sydämestä sieppaa.

Joo, mähän en aja kumpaakaan vahvaria oikeastaan koskaan särölle että ainakaan pääteputket eivät vissiin niin paljoa merkkaa. Ei mulla mitään etuputkien testaamista vastaan ole, kunhan oon vaan ollut jo nyt supertyytyväinen vaffeihin :) Särötkin otan fuzzista joka mulkkaa soundin aika vinkuralle.
harryk
06.08.2014 17:26:24

Keinokuorma ja pääte täysillä kuluttaa nossit ja muutkin putket aika nopsaan loppuun. Tässä tapauksessa pääteputket ovat aika kovalla rasituksella. NOS-putket voivat kestää vähän nykyputkia kauemmin. NOS-pääteputket+keinokuorma+pääteaste täysillä=aika hintava ratkaisu.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
jpjanhun
06.08.2014 17:35:30

harryk: Keinokuorma ja pääte täysillä kuluttaa nossit ja muutkin putket aika nopsaan loppuun. Tässä tapauksessa pääteputket ovat aika kovalla rasituksella. NOS-putket voivat kestää vähän nykyputkia kauemmin. NOS-pääteputket+keinokuorma+pääteaste täysillä=aika hintava ratkaisu.

-Oliko se VVR se nykyajan ratkaisu tähän.. vai mikä se nyt olikaan..?
Myrkky Nuoli
06.08.2014 17:40:20
harryk: Keinokuorma ja pääte täysillä kuluttaa nossit ja muutkin putket aika nopsaan loppuun. Tässä tapauksessa pääteputket ovat aika kovalla rasituksella. NOS-putket voivat kestää vähän nykyputkia kauemmin. NOS-pääteputket+keinokuorma+pääteaste täysillä=aika hintava ratkaisu.

Aika hyvin mulla on päättärit kestäneet täysillä ajoa. Ainakin EL84:t. Ei kai keinokuormalla jarruttelu tuosta mitenkään eroa? Nykyään ei onneks oo vehkeitä, joita haluttas soittaa täysillä. Supergroupissakin on sweet spotti siinä 5/6 paikkeilla.
When in doubt, lower your expectations.
jniska
06.08.2014 17:59:49

Tottakai kuluu nopeammin kuin volumen ollessa välillä 1 -3. Mutta jos saundi on hunajaa, niin muutamat tötteröt vuoteen voi ostaa.
Siemensin EL34 putkilla on ainakin saanut tuupata 2204 Marsulla jo pari vuotta kuormaa vasten, ja vielä on henkeä putkissa. Tosin en soita kovin paljoa, tulisiko tunteja 4 - 6 viikossa.

LANGREX-kaupasta pieni varoituksen sana. Myyvät uudelleen laimattua JJ:tä Siemensin ja muinakin NOS-putkina.
Tämä selvisi ikävästi tilaamalla ko puljusta putkia, jotka kaikki oli uudelleen leimattuja JJ EL34 putkia. Tosin samasta kaupasta ostetut GE 12ax7-putket olivat ehtaa tavaraa.
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
mikpe
06.08.2014 18:02:46
Gabe: Kiitos, lyönpäs nuo kirjanmerkkeihin muiden seuraksi. Tällaisia juuri toivoin.

Unohtui mainita että löytyyhän NOS-putkia myös Kitarapajaltakin, esim: http://www.kitarapaja.com/pics/ge12ax7wa_1024x768.JPG
harryk
06.08.2014 18:18:23

jpjanhun: -Oliko se VVR se nykyajan ratkaisu tähän.. vai mikä se nyt olikaan..?

Oma kommenttini pääteputkien kulumisesta perustuu useisiin meillä huollettuihin putkivahvareihin, joiden pääteputket ovat olleet aika loppu huolimatta niiden pienehköstä käyttötuntimäärästä. VVR tai power scaling on yksi tapa saada aikaan päätesäröä pienemmällä äänenpaineella. Eräs ensimmäisistä pioneereista tällä alalla taisi olla Eddie van Halen, joka variacilla (suomeksi säätömuuntaja) muutti vahvarin saundia muuttamalla sen ensiöjännitettä. Tämä taas osaltaan muutti vastaavasti toisiopuolen jännitteitä/muutti päätetehoa. Spekulaatioita on vaan siitä mihin suuntaan hanikkaa käännettiin. Eli nostettiinko vai laskettiinko niitä jännitteitä variacilla, jotta saatiin aikaan se (brown sound".
jpjanhun
06.08.2014 18:37:40 (muokattu 06.08.2014 18:41:26)

harryk: Oma kommenttini pääteputkien kulumisesta perustuu useisiin meillä huollettuihin putkivahvareihin, joiden pääteputket ovat olleet aika loppu huolimatta niiden pienehköstä käyttötuntimäärästä. VVR tai power scaling on yksi tapa saada aikaan päätesäröä pienemmällä äänenpaineella. Eräs ensimmäisistä pioneereista tällä alalla taisi olla Eddie van Halen, joka variacilla (suomeksi säätömuuntaja) muutti vahvarin saundia muuttamalla sen ensiöjännitettä. Tämä taas osaltaan muutti vastaavasti toisiopuolen jännitteitä/muutti päätetehoa. Spekulaatioita on vaan siitä mihin suuntaan hanikkaa käännettiin. Eli nostettiinko vai laskettiinko niitä jännitteitä variacilla, jotta saatiin aikaan se (brown sound".

-jep. kiitokset tiedoista!

Toi on varmaan sitten niin että tossa VVR:ssä vältytään noilta variacin käytön haittapuolilta, eli esim. putkien hehkujen jännitteiden muutokselta ja kohdistetaan se jännitteenmuutos ainoastaan sinne minne se kuuluu kohdistaa (en oo asiantuntija, tää on mun hämärä käsitys asiasta näin "kansantajuistettuna"). Eli vissiin toi VVR on ikäänkuin putkivahvistimen kannalta "täydellinen" variac? Hyvät soundit on ainakin, (mitä oon noita bluetone clippejä VVR:llä joskus kuunnellut).
Jucciz
06.08.2014 19:43:31
Ei itse keinokuorma syö pääteputkia yhtään enempää kuin se, että vahvistinta luukutettaisiin yhtä kovalla ilman keinokuormaa. Keinokuorma vaan mahdollistaa tämän luukuttamisen siten, ettei korviin satu yhtä paljon. Keinokuormaa on ihan turha syyttää pääteputkien ennenaikaisesta kulumisesta.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jniska
06.08.2014 20:21:39
Brown sooundin näytteitä odotellessa. Kyllä ne sieltä valmistuu.

En halua Harry sun asiantuntemusta mitenkään kyseenalaistaa tai muutenkaan, mutta kyllä ne vahvarit pitää kestää täysillä soittoa vaikka kuinka pitkään.

Kysymys kuuluukin, että kuinka kauan pääteputkien pitää kestää, vuoden , kaksi, kymmenen ?? Minä vaihdan vaikka kerran kuussa, kunhan saundi on hyvä.
Huomattava ero on noiden NOS:ien tai vanhojen putkien kestossa verrattuna esim JJ-perus EL-34:siin. Niitä menee kuorman kanssa soitellessa monta paria vuodessa.

NOS = NEW OLD STOCK, eli uusi käyttämätön vanha putki. Osa vanhoista putkista, joita NOS:seina kaupataan, on käytettyjä.

EVH:n variac-touhuista sen verran, että olen melko varma että jännitettä laskettiin.
Teetätin verkkomuuntajan , joka tiputtaa meillä kotona 235 V --> 195 V ja kyllähän tuo saundia muuttaa ruskeammaksi. Siitäkin varmaan näytettä tulee tulevaisuudessa.
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
harryk
06.08.2014 20:24:53

jpjanhun: -jep. kiitokset tiedoista!

Toi on varmaan sitten niin että tossa VVR:ssä vältytään noilta variacin käytön haittapuolilta, eli esim. putkien hehkujen jännitteiden muutokselta ja kohdistetaan se jännitteenmuutos ainoastaan sinne minne se kuuluu kohdistaa (en oo asiantuntija, tää on mun hämärä käsitys asiasta näin "kansantajuistettuna"). Eli vissiin toi VVR on ikäänkuin putkivahvistimen kannalta "täydellinen" variac? Hyvät soundit on ainakin, (mitä oon noita bluetone clippejä VVR:llä joskus kuunnellut).

Näin on. VVR ei ole kuitenkaan ainoa autuaaksi tekevä keino sen taivaallisen päätesärön metsästyksessä. 100 W plexi marsun saundia sitä täydellä luukutettaessa ei varmaan voita mikään, mutta kuka kestää kuunnella sitä melutasoa live-tilanteessa tänä päivänä. Olin kyllä itse vuonna 1972 nuorena kloppina (15 v.) katsomassa Deep Purplen Suomen ekaa keikkaa Helsingin vanhassa messuhallissa, jossa Blackmore soitti kuulemma 200 W Marshall Major-nupilla ja varmaan ns. täysillä. Kuulo on kuitenkin jotenkin edelleenkin tallella.
aristoteles666
06.08.2014 20:25:52

jniska:

En halua Harry sun asiantuntemusta mitenkään kyseenalaistaa tai muutenkaan, mutta kyllä ne vahvarit pitää kestää täysillä soittoa vaikka kuinka pitkään.

AC 30 ei kestä.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
harryk
06.08.2014 20:29:00

Jucciz: Ei itse keinokuorma syö pääteputkia yhtään enempää kuin se, että vahvistinta luukutettaisiin yhtä kovalla ilman keinokuormaa. Keinokuorma vaan mahdollistaa tämän luukuttamisen siten, ettei korviin satu yhtä paljon. Keinokuormaa on ihan turha syyttää pääteputkien ennenaikaisesta kulumisesta.

En ole käsittääkseni syyttänyt mitään yksittäistä tekijää, vaan tuonut esiin käytännön kokemuksia siitä mitä on tapahtunut kun ei välttämättä ole ymmärretty mitä seurauksia keinokuorman käyttö päätetettä täysillä ajettaessa aiheuttaa. Toimivan ja laadukkaan pääteputkinelikon hinta on äkkiä 80-100 €, mikä on monelle meistä aika iso raha.
Gabe
06.08.2014 20:54:05
harryk: mitä seurauksia keinokuorman käyttö päätetettä täysillä ajettaessa aiheuttaa.

Vaan eihän se keinokuorma tässä ole syypää avaan se että päätettä ajetaan täysillä. Itse tykkään kun vahvistinta ajetaan päätesärölle (joskus enemmän, joskus vähemmän) ja tekisin niin kuorman kanssa tai ilman, samaa tahtia ne putket kuluu. Ihan hyvin on perus JJ:t kestäneet kuorman kanssa joten uskallan toivoa ettei NOSsit huonompia ole kestoltaan. Oma talous ei kaadu vaikka satasen pari vuodessa tähän löisinkin, vaan soundeista en tingi. VVR on kyllä kätevä, yhdessä vahvistimessa on ollut sellainen, mutta tykkään että Weberin kuorma hoitaa homman vähän vielä paremmin.
VIPMetal
06.08.2014 21:08:23

Sitä oon tässä miettiny, että miksei nykyään pystytä tehdä yhtä laadukkaita putkia kuin ennen vanhaan?

Ajattelis, että tänä tietotekniikan ihmeaikana ei olis temppu eikä mikään toistaa RCAn/Telefunkenin/Mullardin putkiloita. Eikö ole markkinoita vaan sitten tarpeeksi noille putkille enää, eikö Venäjällä/Kiinassa/Slovakiassa vaan riitä tietotaito&osaaminen vai mistä homma on kiinni?
Laulava Kylätohtori
06.08.2014 21:10:48
Gabe: Kyllä ne tekevät selvän eron, valitettavasti. Vaihdoin JJ:t NOS RCA:han (50- ja 70-luvun tuotantoa) enkä ole katunut rahanmenoa. RCA:t säröytyvät paljon miellyttävämmin kuin JJ:t kun niitä ajaa särölle. Jos pääteputkista ei ota säröä niin eroa ei tietty paljon huomaa. Itse tykkään ajaa noita pikkukoneita aika kovaa joten satsaan mielelläni pääteputkiinkin. Nuo koneet missä on NOS päättärit ovat toki aika primitiivisiä ja hyvin toteutettuja kytkentöjensä puolesta, niissä tuntuu kaikki muutkset puoleen ja toiseen aika paljon.

Mielenkiintoista. Itse en päätesäröllä vahvistinta juurikaan käytä, joten jääkö suurin NOSsien potentiaali käyttämättä? Tosin tästä voi myös päätellä, että ehkä on parempi olla koskaan kokeilematta, ettei tule mitään ikäviä (ja kalliita) gas-oireita...

Oletko muihin verrannut kuin JJ:n 6V6:iin? Minusta JJ:t ovat liikaa 6L6:n tyylisiä, enkä juurikaan välittänyt niistä. Tung-Solitkit (nykytuotanto) ovat selkeästi parempia. Tai ainakin erilaisia, paremmuushan on kuulijan korvassa. Omasta mielestäni JJ:t ovat liian kliinit ja steriilit, vaikka sinänsä hyviä kait ovatkin...
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)