Jucciz 05.08.2014 21:54:27 | |
---|
mopar: Ai se on P-kirjain. :) Onko tosta jotain tarkempaa infoa? Google tietää saman kuin minä. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Gabe 05.08.2014 21:54:44 | |
---|
VIPMetal: Minkäs mallin pääteputket tuossa on? 6V6 pääteputkia se syö. |
kojones 05.08.2014 21:55:10 | |
---|
mopar: Ai se on P-kirjain. :) Onko tosta jotain tarkempaa infoa? Saratovin tehtaalta, ehkä vuodelta '87? |
VIPMetal 05.08.2014 21:57:31 | |
---|
kojones: Saratovin tehtaalta, ehkä vuodelta '87? Alko vähän kiinnostaa nämä neukku-putket. Onko siis oikeasti laatukamaa vai Lujaa-Laatua-Lada tyylistä meininkiä? "I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end" |
VIPMetal 05.08.2014 21:59:51 | |
---|
Onkos euroopassa tehty 6L6 putkia tahi ameriikassa el34? Vai menikö nämä just näin mantereen mukaan? "I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end" |
mopar 05.08.2014 22:08:58 | |
---|
kojones: Saratovin tehtaalta, ehkä vuodelta '87? Mikä näiden valmistaja on? Siis minkä merkkiset putket on kyseessä? Mulla on tämmöset Dusty Roadin pääteputkien virkaa hoitamassa. Nää on siis edellisen omistajan vaihtamat/vaihdattamat. |
kojones 05.08.2014 22:15:20 | |
---|
VIPMetal: Alko vähän kiinnostaa nämä neukku-putket. Onko siis oikeasti laatukamaa vai Lujaa-Laatua-Lada tyylistä meininkiä? Ei mua ainakaan enää kiinnosta käyttää mitään muita, mutta tykkäänkin muokata vahvistinteni soundia sisuskaluja ropeltamalla putkiswappien sijaan. |
jpjanhun 05.08.2014 22:25:31 | |
---|
VIPMetal: Alko vähän kiinnostaa nämä neukku-putket. Onko siis oikeasti laatukamaa vai Lujaa-Laatua-Lada tyylistä meininkiä? -siis ne military putket on ymmärtääkseni hervottoman kestäviä.. siis käyttötunteja kai suunnattomasti. siis tietääkseni noi 80-luvun reflektorit ja sitä vanhemmat putket.. sanovat että uudemmat ois huonompilaatuisia. sitten arviot niiden soveltuvuudesta vahvistimiin vaihtelee. toisten mielestä loistavia, toisten mielestä kai ei. ite oon käyttänyt tuota 6p14p-ev:tä EL84:n tilalla ja ne on ihan hyvät yhdessä vahvistimessa ja vissiin kai kestävät suunnattoman kauan vaikka pääetputket ovatkin..siis jos oon ymmärtänyt oikein. mutta toisessa vahvistimessa noi sitten kuulosti ihan kauhealta, kun taas esim. JJ el84:t kuulostaa ihan ok:lta missä vaan. eli vähän vissiin sellaista hakuammuntaa noiden kanssa.. että toisilla toimii, toisilla ei.. -vai millasia kokemuksia teillä on? |
J-P L 05.08.2014 22:39:20 | |
---|
mopar: Mikä näiden valmistaja on? Siis minkä merkkiset putket on kyseessä? Mulla on tämmöset Dusty Roadin pääteputkien virkaa hoitamassa. Nää on siis edellisen omistajan vaihtamat/vaihdattamat. Reflector. Ks. http://www.ominous-valve.com/russtube.html |
mopar 05.08.2014 22:52:36 | |
---|
|
Laulava Kylätohtori 05.08.2014 22:56:35 | |
---|
mopar: Ai se on P-kirjain. :) Onko tosta jotain tarkempaa infoa? En sen tarkemmin tiedä, mutta mulla on Expressissä saman näköisiä, mutta ovat muistaakseni 6P6P ja korvaavat 6V6:sia... Jumalat puhuvat hullujen suulla... |
Laulava Kylätohtori 06.08.2014 13:35:17 | |
---|
Kuinka suuren eron NOS-pääteputket tekevät verrattuna etuasteputkiin? Esim. nyky-Tung-Sol 6V6 --> RCA (tai joku hyvä) 6V6? Onko ero samaa luokkaa kuin etuasteessakin? Entä tuleeko erot ilmi jo pienillä volumeilla vai vasta isommin luukutettaessa ja pääteputken säröytyessä? NOS-putket kiinnostaa, mutta en ole henkisesti valmis pistämään sellaisia summia pelkkiin putkiin. Eikä sellaisia rahoja edes olisi, vaikka haluaisinkin... Jumalat puhuvat hullujen suulla... |
Twinkle 06.08.2014 13:45:53 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Kuinka suuren eron NOS-pääteputket tekevät verrattuna etuasteputkiin? toiset kuulee eroja enemmän, toiset kuulee vähemmän, toiset ei laisinkaan. Käytännössä meno on ihan sama kuin etuasteputkissakin. |
Jucciz 06.08.2014 13:47:38 | |
---|
Twinkle: toiset kuulee eroja enemmän, toiset kuulee vähemmän, toiset ei laisinkaan. Käytännössä meno on ihan sama kuin etuasteputkissakin. Lisäksi se vaikuttaa, ajeleeko vahvistinta lähinnä puhtaalla vai tuupataanko pääteastekin särölle. Eri putket säröytyvät eri tavalla, joten erot voivat olla erilaisia kuin niissä tilanteissa, joissa pysytellään suht lineaarisella alueella. Sit on vielä se, että eri korvaparit tykkäävät erilaisista äänistä. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Myrkky Nuoli 06.08.2014 14:57:33 | |
---|
Ja riippuu toki vahvistimestakin. Mitä primitiivisempi kytkis, sitä isompi ero. Ite en kuule päättäreissä niin isoa eroa kuin etusputkissa. When in doubt, lower your expectations. |
Se se on niin hienoa noissa putkikamoissa, ettei muuta tarvitse kuin tötteröt kuumaksi, piuha kiinni ja sitten volume-potikalla ottaa reunasäröt, vuorenhuippuleadit ja kliinit. Kun taas näissä digikamoissa pitää venata jossakin Matkahuollossa jotakin presettiä. ---> Helle, niin ei edes takkia. "If you dig it, you must learn it."
http://www.truthinshredding.com |
jpjanhun 06.08.2014 15:17:14 (muokattu 06.08.2014 15:40:32) | |
---|
nää asiat sanottiinkin jo mutta sanon nyt kumminkin oman huomioni: -ainakin mun kokemus on että pääteputket voivat muuttaa soundia ihan sikanaan. toisilla putkilla soundi voi olla hyvä, toisilla ihan jopa käyttökelvoton. sitten tietty makuasiat vaikuttaa jne. erot korostuu silloin jos pääte ajetaan särölle (mikä on tietty helppoa kotonakin keinokuormalla). eri vahvistimille tuntuu sopivan paremmin eri putket jne. eli voi olla vaikea julistaa jotain tiettyä putkea mitenkään yleisesti "parhaaksi" tms. -sitten myös eriparin pääteputket saattaa olla hyvänkuuloinen yhdistelmä, mutta tässä voi tulla tapauksesta riippuen eteen biasointiongelmia.. (en oo kyllä tähän mitenkään erityisen perehtynyt että ei sen puoleen) -aijoo, mainitaan vielä.. vaihdoin nyt tuollaisen 6N2P:n (huom: tarvii adapterin) V2:sta V1:een ja hieman se otti liikaa säröä pois ja soundista tuli jotenkin ehkä bassokkaampi. aiemmin V1:ssa oli kiinan 12ax7 jonka siirsin nyt V2:een. vaikutti selvästi soundiin ja soundi parani mun makuun (tää siis tossa halvassa fame studio tube 15/wangs vt15 vahvarissa). samaisessa vahvarissa myös nos reflektorit 6p14p-ev päätteessä ja tuohon vahvistimeen nää mun mielestä sopii. siinä on nyt sellainen mukavan murisevan vihainen marshall-tyyppinen soundi. -kuten muistelin tuolla aiemmin.. niin se mun mielestä on että 6N2P:ssä on yleensä hitusen vähemmän gainia kuin normaalissa 12ax7:ssa. oon havainnut tämän aiemmin, havaitsin taas ja wikipediakin tuntuu väittävän samaa: https://en.wikipedia.org/wiki/6N2P:"The 6N2P also has slightly lower gain than a 12AX7" -niin että silleen se on. tolla 6N2P:llä voi siis myös vähän vaikuttaa tohon gainin määrään. en nyt muista yhtään miten tää on, mutta jos on niin että toi 6N2P imee enemmän virtaa kuin normaali 12ax7 (vai viekö?) niin en tiedä jos tässä tulisi noudattaa jotain varovaisuutta esim. ladatessa etuaste noita täyteen. tulisiko? tietävämmät, kertokaa..? |
Laulava Kylätohtori 06.08.2014 16:10:40 | |
---|
Vähän kuten arvelinkin, että kaikki riippuu taas kaikesta, eikä mitään tiedä kokeilematta. Mutta siis oletettavasti voidaan odottaa saman suuruusluokan muutoksia kuin etuasteputkillakin... No, pitää katsoa, jos joskus innostuisi testaamaan. Nyt alkaa olemaan testailukiintiö täynnä - ainakin hetkeksi. Ei jaksaisi kuin soittaa... :) Jumalat puhuvat hullujen suulla... |
Gabe 06.08.2014 16:15:32 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Kuinka suuren eron NOS-pääteputket tekevät verrattuna etuasteputkiin? Esim. nyky-Tung-Sol 6V6 --> RCA (tai joku hyvä) 6V6? Onko ero samaa luokkaa kuin etuasteessakin? Entä tuleeko erot ilmi jo pienillä volumeilla vai vasta isommin luukutettaessa ja pääteputken säröytyessä? NOS-putket kiinnostaa, mutta en ole henkisesti valmis pistämään sellaisia summia pelkkiin putkiin. Eikä sellaisia rahoja edes olisi, vaikka haluaisinkin... Kyllä ne tekevät selvän eron, valitettavasti. Vaihdoin JJ:t NOS RCA:han (50- ja 70-luvun tuotantoa) enkä ole katunut rahanmenoa. RCA:t säröytyvät paljon miellyttävämmin kuin JJ:t kun niitä ajaa särölle. Jos pääteputkista ei ota säröä niin eroa ei tietty paljon huomaa. Itse tykkään ajaa noita pikkukoneita aika kovaa joten satsaan mielelläni pääteputkiinkin. Nuo koneet missä on NOS päättärit ovat toki aika primitiivisiä ja hyvin toteutettuja kytkentöjensä puolesta, niissä tuntuu kaikki muutkset puoleen ja toiseen aika paljon. |
jpjanhun 06.08.2014 16:29:57 (muokattu 06.08.2014 16:32:50) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Vähän kuten arvelinkin, että kaikki riippuu taas kaikesta, eikä mitään tiedä kokeilematta. Mutta siis oletettavasti voidaan odottaa saman suuruusluokan muutoksia kuin etuasteputkillakin... No, pitää katsoa, jos joskus innostuisi testaamaan. Nyt alkaa olemaan testailukiintiö täynnä - ainakin hetkeksi. Ei jaksaisi kuin soittaa... :) -noi nos reflektorin 6p14p-ev ja 6N2p:t + adapterit ei maksa juuri mitään, ne ei ole mitään kalliita putkia, että sellainen kokeilu ei kyllä maksa paljon mitään. löytyykö näistä sitten sulle mieluinen soundi.. se lienee sitten ihan toinen juttu. mutta voihan noita kaapissa säilyttää että vaikka ei sopisi omiin kokeiluihin niin jos joskus jatkossa nuo on sopivia johonkin muuhun projektiin. noi on sinällään käsittääkseni lähes ilmaisia että niiden käyttöaika (ja tärinänkestävyys tietyillä tyypeillä) on suuri. -höm, sanoisinko nyt sitten että mun mielikuva on että noiden mainittujen nos venäläisten putkien soundi on kallellaan vähän sellaiseen lämpimään, miksikään kovin kirkkaiksi putkiksi mä en ainakaan ole noita todennut... mut ei oo kallis kokeilu jos haluaa kokeilla.. Ei jaksaisi kuin soittaa... -eikun eläkkeellä sitten soittelua, siihen asti välinekokeilua.. ;) |