Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5128 129 130 131 132202 203 204 205 206
Freewheeler
04.07.2014 15:57:50
Laulava Kylätohtori: Kiitokset Freewheelerille. Tuossa jo mietin enemmän kuin vakavissani Nocasteteita ja Twang Kingejä olin jo asettamassa ostoskoriin, mutta nuo Vintaget vaikuttavat kyllä lupaavilta. Ehkä menenkin niillä. Ja jos ei niillä toimi, niin pitää vaan todeta, että tele ei ole meikäläisen juttu.

Mitenkäs, kun specsien mukaan tuuttaa paljon bassoa, onko myös käytännössä kovinkin 'bassokkaat' mikit? Minusta tuo oma Tokain tele on aika kirkassointinen akustisesti...

Ei speksejä ja soundimääritelmiä kannata liikaa tuijottaa, laita kiinni ja kuuntele. Noi Ohmimäärät sun muut eivät kerro kuin osan lopputuloksesta. Korostan vielä skitan omaa akustista soundia, joka vaikuttaa kokonaissoundiin huomattavasti. Ja en ota turpaaniskuja vastaan noin väittäessäni, sen verran monta skittaa olen veivannut ;-) Mulla on kuusi Teleä ja kaikki soundaavat erilaisilta sekä akustisesti että sähköistettyinä.
elwood66
04.07.2014 21:42:27

Freewheeler: Broadcasterissa oli magneetit tasan mikin kannen kanssa. Kuten myös Telecastereissa ennen vuotta 1954.

Toden totta. Lundgrenin BJFE:ssä vain D on nostettu, '54:ssa sekä D ja G.

Fralinin SP-seteissä on ruuvattavat napapalat "soap-bar" -tyyliin, niillä pystyy sitten säätään ihan mitä vaan.
Let that boy boogie woogie!
elwood66
04.07.2014 21:50:15 (muokattu 04.07.2014 22:10:37)

Laulava Kylätohtori: Mieteinkin tuota myynnissä ollutta '54:sta, mutta speksien mukainen kirkkaus vähän mietitytti - ja sittenhän se olikin jo myyty.

Mutta nyt mietein Fenderin Pure Vintage '64 Tele -settiä. Onko ketään kokeillut? Kokemuksia? Ei kai se ihan huono voi olla, jos sitä AVRI-teleissäkin käytetään?

http://www.fender.com/en-GB/guitar- … age-64-telecaster-pickups-set-of-2/

Tosiaan - Lundgrenin P90 for Tele kaipasi vähän enemmän tallamikiltä ja sillä päädyin sen vaihtamaan. Ja meni tosiaan äkkiä '54 kaupaksi, mikä ei sinänsä ihme.

Nimestään huolimatta tämä kaulamikki on normi-singlecoil-kokoinen, mutta kuoreton... ei siis autenttinen Tele-mikki klassisessa mielessä.

Nocaster '51 oli mulla vähän aikaa Straton tallamikkinä (!) - vähän routtasin lankun takareunaa, blenderin kanssa ihan hauska kokeilu.
elwood66
04.07.2014 22:04:03 (muokattu 04.07.2014 22:12:57)

Freewheeler: Ei speksejä ja soundimääritelmiä kannata liikaa tuijottaa, laita kiinni ja kuuntele. Noi Ohmimäärät sun muut eivät kerro kuin osan lopputuloksesta. Korostan vielä skitan omaa akustista soundia, joka vaikuttaa kokonaissoundiin huomattavasti. Ja en ota turpaaniskuja vastaan noin väittäessäni, sen verran monta skittaa olen veivannut ;-) Mulla on kuusi Teleä ja kaikki soundaavat erilaisilta sekä akustisesti että sähköistettyinä.

Just näin. Puut ja talla ne soi - mikki vaan "picks it up". Mä oon umpirakastunut puihin (ja viritkin saa olla), mutta kaikkee muuta tulee kokeiltua. Nyt on vaan tää yks Tele, mutta on noita ollut vuosien mittaan...
Puavali
04.07.2014 22:34:14
elwood66: ... Nocaster '51 oli mulla vähän aikaa Straton tallamikkinä (!) - vähän routtasin lankun takareunaa, blenderin kanssa ihan hauska kokeilu.

Miten oli balanssi muiden mikkien kanssa ja mitä ne muut oli?
elwood66
04.07.2014 22:53:36 (muokattu 04.07.2014 23:00:25)

Puavali: Miten oli balanssi muiden mikkien kanssa ja mitä ne muut oli?

Ajatus alunperin lähti Jope-tyyliin: "Enhän mä tiiä toimiiko tää, mutta saahan sitä immeine kokkeilla"...

Ei vaan - oli Strato, mutta se ikuinen tallamikin köyhyys. Olen hylännyt humbbarit ja stack-ratkaisutkin kokonaan - vain P90:a ja kapeempia yksikelaisia... niin kokeilin sitten tätä. Tuskin mua roviolla poltetaan, mutta olihan tää vähän non-puritaania.

Mulla oli tossa kokeilussa Fender 57/62 - setin keskimikki ja pikkasen ylikäämitty SSL-1 Duncan kaulassa. Leppälankku ja ruusupuulla otelauta. Balanssi oli ihan ok - blenderillä pikkaisen ylikuuma kaulamikki tuli kivasti mukaan ja keskimikki sopivasti vähän "alle". Tein plexiin Tele - kolmion vaatimat reiät ja ripustin mikin plexiin.

Jos Strato-lankussa on H-S-H - routtaus, kaiketi Telen tallamikki uppoo suoraan, omaani vähän jouduin rouhimaan tallan puolelta.

Ei se huono ollut, jotain piti pistää kiertoon. Tämä kokeilu päätyi myöhemmin "caster30":lle - The Hannibal - ja palasina täällä jossain...

Nyttemmin, kitaroissa vain kaksi mikkiä - Tele- tai P90-henkisiä yksikelaisia.
Laulava Kylätohtori
06.07.2014 09:41:12
Freewheeler: Ei speksejä ja soundimääritelmiä kannata liikaa tuijottaa, laita kiinni ja kuuntele. Noi Ohmimäärät sun muut eivät kerro kuin osan lopputuloksesta. Korostan vielä skitan omaa akustista soundia, joka vaikuttaa kokonaissoundiin huomattavasti. Ja en ota turpaaniskuja vastaan noin väittäessäni, sen verran monta skittaa olen veivannut ;-) Mulla on kuusi Teleä ja kaikki soundaavat erilaisilta sekä akustisesti että sähköistettyinä.

Totta tämä. Kuten Elwood jo kirjoittikin, niin kitara soi ja mikit vain "picks it up" kuten nimikin jo sanoo. Itse uskon nykyään vahvasti puiden merkitykseen soundissa. Tämä ihan vaan omien kokemusten perusteella ja saatan olla väärässäkin.

Mutta testailin tuossa '50's wiringiä ja normaalikytkentää vuorotellen. Itselläni oli vain piuhat ulkona ja vaihdoin niitä, mutta suosittelen käyttämään kytkintä, jos vastaavaa testiä haluaa tehdä. Hankalaa irrotella ja yhdistellä pelkkiä johdonpäitä.

Kyllä tuo '50's wiring on telessä parempi. Hassua, koska en tykännyt siitä stratossa ollenkaan. Pitää nyt mennä hetki näin ja katsoa, mihin tämä riittää. Ja tietysti kytätä toria aktiivisesti, jos sieltä löytyisi jotain mielenkiintoista in the field of telen mikit...
- Thunder will never die!
rosberg
05.08.2014 16:03:58
Ei ehkä ihan sivua aihetta kuin muodollisesti, mutta linkissä kuva kitarasta jonka epähuomiossa suunnittelin ja kimppatilasin.
Ideana oli yhdistää LesPaulin ja Leo Fenderin neroudet yhteen kitaraan, mutta ei mennyt ihan putkeen. Tallassa rinnan/sarjaan ja tonessa jännä kapsiarvo. Kun tonea vääntelee niin ihan wah-maailmoissa liikutaan.

http://muusikoiden.net/dyn/users/126317.jpg

Omissa kuvissa myös luonnos siitä, mitä haluttiin. LOL
http://cheepthrillguitar.blogspot.fi/
Dunga
05.08.2014 16:10:16 (muokattu 05.08.2014 16:10:30)
http://muusikoiden.net/dyn/users/125528.jpg

Itse hommasin tällaisen "telen". Soundillisesti lähempänä teleä kuin jazzmasteria mutta ei suoranaisesti tyylipuhdas tele tietenkään. Soundissa on vähän enemmän läskiä ja erityisesti väliasennossa jazzmastermaisuuttakin löytyy. On tämä itelle sopivampi kuin yksikään soittamani tele ;)
War... war never changes.
rosberg
05.08.2014 19:12:40
toi on pirun hieno.
http://cheepthrillguitar.blogspot.fi/
Muovinen
05.08.2014 19:37:28

Void: http://muusikoiden.net/dyn/users/125528.jpg

Itse hommasin tällaisen "telen". Soundillisesti lähempänä teleä kuin jazzmasteria mutta ei suoranaisesti tyylipuhdas tele tietenkään. Soundissa on vähän enemmän läskiä ja erityisesti väliasennossa jazzmastermaisuuttakin löytyy. On tämä itelle sopivampi kuin yksikään soittamani tele ;)

On aika maukas vaikka tuo väri ei ihan mun juttu olekaan. Mikä tuo kaulamikki on?
Dunga
05.08.2014 20:58:19
Muovinen: On aika maukas vaikka tuo väri ei ihan mun juttu olekaan. Mikä tuo kaulamikki on?

Se on Lollar Firebird ja tallassa on Special T. Hyvät palikat.

Väristä voi olla montaa mieltä kyllä. Ite tykkään pirusti, varsinkin kun livenä väri on vielä vähän räikeämpi.
War... war never changes.
Gabe
05.08.2014 21:07:27 (muokattu 05.08.2014 21:07:42)
Void: http://muusikoiden.net/dyn/users/125528.jpg

Väri on just hyvä. :)

Jaa`a.. taitaa mennä AVRI 52 telen mikit kuitenkin vaihtoon. En vain tiedä mitkä haluaisin, pitäisi olla erottelevat ja saisi löytyä enemmänkin ruutia.
Mr. Speed
05.08.2014 21:09:06
Mullepa muuten tuli taloon American Standard Tele vuodelta 2011 :) Väri on tollanen kiva metallipunainen joka näyttää pikkusparklelta auringonvalossa. Kaulaan on sattunut loimuja koko matkalle ja ruusupuu on oikein elävää ja hienoa. Kitara myös soi vallan mainiosti.
http://www.sieni.us/?id=38
Tomasi
05.08.2014 21:27:17

Tällaisen kesäprojektin ruuvailin yhteen maailmalta haalituista palasista, kun tällaista halajamaani yhdistelmää ei löytynyt valmiina. En ole kolvannut sitten yläasteen käsityötunnin, mutta näemmä onnistui näemmä katselemalla vanhasta telestä mallia. Youtuben ohjevideoavaruus on mainio asia tumpelolle ensikertalaiselle. Palikoina nitrolakattu vintagenauhainen vähän paksumpi meksikonfenkun kaula, jämerä Joe Barden - niklattu messinkitalla kompensoiduilla tallapaloilla, Göldon bindattu CAR-body, gotohin kluson-virittimet ja Tonerider Hot Classics-mikit. Itse ainakin tykkään kovasti. Mulle vähän ylikäämitetyt Alnico III mikit ja vaahterakaulan napsu on just sitä telesoundia mistä tykkään. Kiva pyöreä chime ruttuuntuu räyhäkkääksi ihan soittotatsilla.

Kuva parvekkeelta ensimmäisistä testisavuista... ;)

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/3734.jpg
Pitihän tätäkin kokeilla...
slapvete
05.08.2014 23:28:58
Mulla teleasiat ratkesi kun Ruokangas Mojo tuli taloon. Törkeän hyväsoundinen laite.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Laulava Kylätohtori
06.08.2014 09:47:30
Olen pitkään pähkäillyt tuon Tokain ATE-55:n kanssa, että myynkö vai en. Joka toinen päivä ajatuksena on, etten myy niin hyvää kitaraa ikinä ja joka toinen, että turha vehje, minkä voi pistää suoraan torille.

Mutta nyt, kun soittelin sillä taas, niin taidan pitää itsellä. Siinä kaulassa on jotain sellaista, joka sopii omaan käteen kuin hanska. Todella miellyttävä kaula, jonka erinomaisuutta jaksaa aina ihmetellä, kun sen ottaa käteen. Vanhan Tokai straton jälkeen varmaan paras kaula, mitä missään omistamassani kitarassa on ollut.

Hassua, miten jossain kitaroissa on vaan jotain ja ne tuntuvat omilta. Toisissa taas joku tökkii, vaikka ovat sinänsä hyviä, eikä oikein osaa edes sanoa, mikä siinä mättää. Jotenkin tämä Tokain tele vaan tuntuu omalta, vaikken mikään telemies olekaan. Onko se kuitenkin niin, että kitara valitsee omistajansa, eikä omistaja kitaraa... :)
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
Mr. Speed
06.08.2014 09:59:14
slapvete: Mulla teleasiat ratkesi kun Ruokangas Mojo tuli taloon. Törkeän hyväsoundinen laite.

Toi on kyl hieno. Taisit Ruotsista löytää? Ittekin tuota harkitsin.
http://www.sieni.us/?id=38
antnis
06.08.2014 10:05:36
Laulava Kylätohtori: Olen pitkään pähkäillyt tuon Tokain ATE-55:n kanssa, että myynkö vai en. Joka toinen päivä ajatuksena on, etten myy niin hyvää kitaraa ikinä ja joka toinen, että turha vehje, minkä voi pistää suoraan torille.

Mutta nyt, kun soittelin sillä taas, niin taidan pitää itsellä. Siinä kaulassa on jotain sellaista, joka sopii omaan käteen kuin hanska. Todella miellyttävä kaula, jonka erinomaisuutta jaksaa aina ihmetellä, kun sen ottaa käteen. Vanhan Tokai straton jälkeen varmaan paras kaula, mitä missään omistamassani kitarassa on ollut.

Hassua, miten jossain kitaroissa on vaan jotain ja ne tuntuvat omilta. Toisissa taas joku tökkii, vaikka ovat sinänsä hyviä, eikä oikein osaa edes sanoa, mikä siinä mättää. Jotenkin tämä Tokain tele vaan tuntuu omalta, vaikken mikään telemies olekaan. Onko se kuitenkin niin, että kitara valitsee omistajansa, eikä omistaja kitaraa... :)

Eikun sä oot oikeasti telemies ja kaikki soundikokeilut johtuu sulla siitä, että et ole vielä tullut ulos kaapista, ja kitara on ollut väärä! :D

Hirveesti himottais muuten kokeilla Joe Bardeniin uutta minihumpparia kaulaan. Sitähä vois leikata ite erilaisia pleksejä ettei tarvi tota omaa runnoa hmmm.... tässä olikin ideaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)