Aihe: Ns. vakavan musiikin säveltäjiä?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
hörhö
28.04.2004 11:00:16

Mitä sävellystunneilla käytännössä opiskellaan?
Asteikoita, rakenteita, rytmejä yms. ?

No voi olla vaikkapa harjoituksia, kuten tee fuuga tai pikkukappale käyttäen näitä intervalleja, tms.

Se, mitä minä suosin, on tuoda jonkin näköistä luonnosta näytille ja keskustella pätevän säveltäjän kanssa siitä teknisellä-, rakenteelisella-, ilmaisullisella-, soinnillisella- ja muilla vastaavilla tasoilla. Tai sitten voidaan vaikka jutella, mikä tekee biisistä hyvän ja miten musiikki toimii.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Locrian
28.04.2004 11:19:12
No mä oon tehnyt vakavaa musaa siinä mielessä,että multa on tilattu kappaleita mm. muutamaan lyhytelokuvaan ja animaatioon.Oppilastöitä ovat lähinnä olleet vaikkakin mulle todellisia haasteita.Ja onhan noita jossain lyhytelokuva festareilla ihan palkinnoillekin päässyt.

Leffamusa on aina ollut lähellä sydäntä ja suunnitelmissa on opiskella sävellystä.On vain jäänyt huonot vibat edellisestä yrityksestä opiskella musaa-mutta järki sanoo että pakko on oppia saada jos aikoo "isompia" hommia tehdä.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Raipe
28.04.2004 16:29:33
No voi olla vaikkapa harjoituksia, kuten tee fuuga tai pikkukappale käyttäen näitä intervalleja, tms.

Se, mitä minä suosin, on tuoda jonkin näköistä luonnosta näytille ja keskustella pätevän säveltäjän kanssa siitä teknisellä-, rakenteelisella-, ilmaisullisella-, soinnillisella- ja muilla vastaavilla tasoilla. Tai sitten voidaan vaikka jutella, mikä tekee biisistä hyvän ja miten musiikki toimii.

Nyt näkyy valoa tunnelin päässä, kiitoksia.
"Ei muuta kuin lisää paskaa housuun!" -Klunssila
hörhö
29.04.2004 09:08:44

Taas se nähtiin, mitä tämä vakavan musiikin säveltäminen on. Eilen oli kaverini kanssa tekemän pienen orkesterikappaleen ensimmäiset harjoitukset. Hauskaa näytti olevan, mutta kaoottista, kun ei osaa säveltäessään suhtautua noihin klasarisoittajien valmiuksiin. Biisi meni enimmäkseen 11/8 tempoon allegro, eikä ole tullut tehdessä mietittyä, että eiväthän tuollaiset soittajat ole tottunut mihinkään pelkkään 8-osa pulssiin tai vaikkapa biitin jakamiseen eri soitinryhmistä. Noh, kyllä se siitä.
Herra-X
19.05.2004 19:13:49
No täältä löytyy yksi. Ainakin yritän olla. Ongelmana on vaan saada tarpeeksi motivaatiota kirjoittaa ne kappaleet loppuun. Onkos kellään vinkkejä tähän ongelmaan? Tälläkin hetkellä on vaikka kuinka monta työnalla.
"Tonight I'm burning in the place where I want to stay"
Huevos
19.05.2004 19:33:37

motivaatio ei ole ongelma vaan työn taso.
Herra-X
19.05.2004 22:08:09
Vihjailetsä :)
Huevos
19.05.2004 22:18:15

häh?

siis tarkotin, että mulle ei motivaatio sinällään ole ongelma vaan se, että teen välistä aikamoista paskaa.
Sävis
21.05.2004 12:59:02
No täältä löytyy yksi. Ainakin yritän olla. Ongelmana on vaan saada tarpeeksi motivaatiota kirjoittaa ne kappaleet loppuun. Onkos kellään vinkkejä tähän ongelmaan? Tälläkin hetkellä on vaikka kuinka monta työnalla.

Oma mielipiteeni on, että säveltää voi vain, jos alkaa säveltää. Eli jos on paljon keskeneräisiä juttuja, niin sitten ottaa ne yksi kerrallaan käsittelyyn ja vääntää valmiiksi vaikka väkisin.
Mitäs jos tohon laittaisi been?
Herra-X
21.05.2004 16:31:32
Oma mielipiteeni on, että säveltää voi vain, jos alkaa säveltää. Eli jos on paljon keskeneräisiä juttuja, niin sitten ottaa ne yksi kerrallaan käsittelyyn ja vääntää valmiiksi vaikka väkisin.

Juu tässä just yritän saada yhtä kappaletta jousiorkesterille valmistumaan. Ja itseasiassa näyttää ihan hyvältä. Olen ottanut tavoitteeksi säveltää joka päivä puolituntia. Mutta siinä väkisinvääntämisessäkin on huonot puolensa.
mklami
22.05.2004 18:46:24

Opiskelen sävellystä Sibelius-Akatemiassa.

Kenen oppilaana olet, jos saa tiedustella? :)
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
Sävis
28.05.2004 12:37:23
Kenen oppilaana olet, jos saa tiedustella? :)

Saa tiedustella. Veli-Matti Puumalan oppilas olen.
mklami
29.05.2004 15:11:27

Saa tiedustella. Veli-Matti Puumalan oppilas olen.

Ok :) Minä taas Tuomo Teirilän oppilaana (Turun musiikkiakatemiassa).
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
Sävis
30.05.2004 15:31:53
Ok :) Minä taas Tuomo Teirilän oppilaana (Turun musiikkiakatemiassa).

Oho! Mäkin olen ollut Tuomon oppilas Vantaan musiikkiopistossa.
Juice
30.05.2004 16:19:46
Varmaan olisi ihan hyvä nuotitkin osata, jos aikoo säveltää, vaikka korvakuulokin toimisi?

Miksi? En ole tähän päivään mennessä tarvinnut yhtä ainoatakaan nuottia. Sävelkorva on minulle ainoa mikä merkitsee.
Ei ole mistä repiä tuohta, kun on puilla paljailla.
hörhö
30.05.2004 16:22:30

Miksi? En ole tähän päivään mennessä tarvinnut yhtä ainoatakaan nuottia. Sävelkorva on minulle ainoa mikä merkitsee.

HOHO
Juice
30.05.2004 16:29:00
HOHO

Kerro, oi suuri nuottiguru.
Sävis
30.05.2004 17:33:16

No riippuu vähän millaista musiikkia säveltää. Täällä keskustellaan nyt "klassisen" säveltämisestä.
Juice
30.05.2004 19:27:44
No riippuu vähän millaista musiikkia säveltää. Täällä keskustellaan nyt "klassisen" säveltämisestä.

Sanon nyt tylysti :) mutta ei riipu. En muutenkaan perusta näihin kategorointeihin, vaan itse teen musiikkia riippumatta mitä tyyliä se kenenkin mielestä edustaa.

Meillä on tietty aika eri lähtökohdat varmaan monessakin mielessä, mutta ymmärrän kuitenkin tdn. mitä haet. Nuoteissahan on kyse silti viestinnästä, eikä luomisesta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)