Aihe: thomannin kontrabasso
1
heiska-w
01.03.2004 19:46:46
onko kenelläkään tietoo thomannin kontrabass 1/sunburst (ovh.848 euroo),onko ihan lelu vai käypä peli?
Jani The Rock
01.03.2004 19:56:45

No hitto, tätähän munkin on pitänyt kysyä. Pystybassoa tekisi taas mieli...
Rough and tough and plenty mean.
Niskamies
01.03.2004 21:39:29
onko kenelläkään tietoo thomannin kontrabass 1/sunburst (ovh.848 euroo),onko ihan lelu vai käypä peli?

Itse en ole kokeillut, mutta m-netin nimimerkillä Psycobilia on tollanen. Tuntu itse kovasti kehuvan ja tykkää bassosta. Tulee vielä kunnon kielisatsikin varalle, taisi olla Pirastrot. Lähteä ihmeessä pikaviestiä ja kysy.
Soita bassoa ja ole uromies!
Muhwi
01.03.2004 22:47:35 (muokattu 01.03.2004 22:52:23)
Tuonhintainen kontra ei voi olla kuin vaneria, eikä vaneri soi. Piste. Kyllä, olen soittanut vaneribassolla. Asianmukaisesti mikitettynä saundia toki saattaa löytyä, mutta akustiseen käyttöön lienee yhtä tyhjän kanssa. Kontrilla on tapana olla soittotatsiltaan tosi yksilöllisiä, ja kun t-kaupan tuotteita ei pääse testaamaan kunnolla niin viimeinen minkä sieltä hankkisin olisi kontrabasso. Ja kontran säätöremontti, esim kielten korkeuden säätö maksaa aivan jumalattomasti enemmän kuin sähköbassojen kanssa. Jos innostaa, niin siitä vaa, mutta mututuntumalta suhtautuisin aikas epäilevästi.

Näin puhuu siis orkesteri/soolobasisti, jonka kontra on suht laadukas, muttei mikään 15 000€ huippupeli. Ero vaneriseen on kuitenkin lähes yhtä iso kuin bassoon, jossa ei ole kieliä. Voi olla, että standardini ovat korkealla humppakäyttöön, mutta kuitenkin. Vanerista kontraa en suosittelisi kenellekkään, edes vittuillakseni, menee soittointo äkkiä.
It wasn't me, it was the Other Guy.
Keny
01.03.2004 23:48:34
Hmm.. täyty kylsanoo et ku ite oon soittanu kokopuu Rubnerilla ja ittellä on täll hekel vaneri soitin missä on kuusikansi niin se kokopuukansi pelastaa kyll tilanteen.
Itseasiassa oon hankimasa kokopu kontraa täl hetkell ja se mun konsiksen aikanen kokopuukantinen on myytävänä.

Niin ja aiheseen eli mun mielest ei kandee hankki vaneri soitinta.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Karlsson
02.03.2004 08:54:01
Tuonhintainen kontra ei voi olla kuin vaneria, eikä vaneri soi. Piste. Kyllä, olen soittanut vaneribassolla. Asianmukaisesti mikitettynä saundia toki saattaa löytyä, mutta akustiseen käyttöön lienee yhtä tyhjän kanssa. Kontrilla on tapana olla soittotatsiltaan tosi yksilöllisiä, ja kun t-kaupan tuotteita ei pääse testaamaan kunnolla niin viimeinen minkä sieltä hankkisin olisi kontrabasso. Ja kontran säätöremontti, esim kielten korkeuden säätö maksaa aivan jumalattomasti enemmän kuin sähköbassojen kanssa. Jos innostaa, niin siitä vaa, mutta mututuntumalta suhtautuisin aikas epäilevästi.

Näin puhuu siis orkesteri/soolobasisti, jonka kontra on suht laadukas, muttei mikään 15 000€ huippupeli. Ero vaneriseen on kuitenkin lähes yhtä iso kuin bassoon, jossa ei ole kieliä. Voi olla, että standardini ovat korkealla humppakäyttöön, mutta kuitenkin. Vanerista kontraa en suosittelisi kenellekkään, edes vittuillakseni, menee soittointo äkkiä.

Jaa. Vainiin.

Kumman hyvältä vaan tuo oma vanerihöskäni kuulostaa, vaikka puheistasi päätellen se on jätepuuta. Ja kyllä, olen vertaillut sitä useisiin kokopuisiin vehkeisiin. En tarkoita, että se päihittäisi soundillaan, mutta ei se ylivoimaisen paskaltakaan kuulosta.

Oma soittimeni on William Lewis & Sons-merkkinen ja luultavasti reilut kymmenen vuotta vanha.

Kaippa tässä on taas kyse siitä mitä hakee. Orkesteri soittajalla on tietysti hieman erilaiset vaatimukset kuin jazzin yms. soittajalla.

Tähän vielä hieman pohjaa Amerikan ihmemaan kontrakorjaaja/rakentaja gurulta David Gagelta, joka taannoisessa Bassplayerin jutussa, jopa suositteli laadukasta vanerisoitinta ei-klassisen soittajille. Kokopuisen pitää olla hyvin tehty, että se toimii soittimena ja huolellinen valmistus maksaa. Eli samalla rahalla saat todennäköisesti laadukkaamman vanerisoittimen kuin kokopuisen, kun liikutaan harrastaja/puoliammattilaishintaluokissa.
Vanerisoitin kestää roudausta paremmin ja ei halkeile läheskään yhtä helposti kuin kokopuinen. Vanerisoittimissa on yleisesti ottaen keskiäänivoittoisempi soundi, joten se erottuu bändinkin alta jotenkin.

Ja nyt tarkoituksenani ei ole haastaa riitaa, vaan argumentoida tuota "vaneri on paskaa" -asennetta, jolle en näe järkevää perustelua. Mielipiteesi kuitenkin sinulle sallittakoon, mutta tuollaiset kommentit voivat pelotella kontraa halajavia, niin että hautaavat haaveensa koska tuskin aikovat hommata kokopuisen laatusoittimen vain harrastusmielessä.

Ja alkuperäisestä aiheesta: Kontrabassoa pitää hartaasti testailla ja tutkia ennen ostamista, joten postimyyntinä tilaaminen ei kyllä erityisen järkevältä tunnu.
Roll your own.
Muhwi
02.03.2004 17:44:20
Joo, meni hiukan jyrkäksi tuo teksti näin jälkeenpäin tarkasteltuna..

Eli samalla rahalla saat todennäköisesti laadukkaamman vanerisoittimen kuin kokopuisen

Tuo on hyvä pointti, mutta tämän threadin aiheena onkin aikalailla halpisluokkaan putoava vaneribasso. Kontrissa pätee erittäin vahvasti vanha fakta, eli hyvä ja halpa on todella harvassa. Todella hyvää vanerista en ole kohdannut, mutta se ei tietenkään tarkoita ettei sellaisia olisi. Olen kyllä yhtä mieltä siitä, että bändikäyttöön kannattaa hankkia enemmin omaa korvaa ja kättä miellyttävä vanerinen kuin kolho ja hengeton kokopuinen vain siksi että se on kokopuinen, varsinkin kun vanerisen saa tod näk (paljonkin) huokeammalla.
It wasn't me, it was the Other Guy.
PolkaTulk
02.03.2004 19:37:32
Hähää,mulla onkin se vielä halvempi malli.Ja pakko sanoa,että kun soitin hesan f-musiikissa kokopuista,niin ei siitä olis saanut yhtä hyvää soundia kuin omasta rakkaasta vaneriversiosta muuta kun jousella soittamalla.

Ja jos olet sitä sunburstia ostamassa sen takia kun siinä lukee:
-Rockabilly lätkytykseen täydellinen,then I`ll say:It´s made for it baby...
Ja sitä paitsi tossa släppäyksessä en ymmärrä mitä esim.
www.rockabillybass.com :issa hypetetään että se sattuu sormiin tai että se on vaikeaa oppia!
Paskanmarjat sanon minä!

In conclusion,katsokaa omakuva!
Now baby taste some King´s Row...
Keny
02.03.2004 23:31:38
Niin nyt täytyy ottaa huomioon se et on se konnttis sit vanerii tai kokoputa niin se vaatii varsinki jos uuden ostaa niin muutaman vuoden sisäänsoiton et se aukee,eli siis puu ja se soitin rupee pikkuhiljaa soimaan.
Nää nyt on taas näit mun fiiliksii ja kokemuksii.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Teijo K.
21.05.2004 12:48:08 (muokattu 21.05.2004 12:50:29)

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … kontrabass_111_prodinfo.html?iwid=3

Käytännössä kokemukseni kontrabassoista rajoittuu muutamaan kokeiluun, mutta tuo nauhattomuus sinänsä on tuttua nykyisen soittimen kautta..

Jatkampa tätä ketjua uuteen off-topickiin kysäsemällä tuosta kontrapussista jota Toomannilla myydään. Niin, ostin tuon Kenyn ylempänä mainostaman hybridin, ja sain mukana kangaspussin. Ihan kelpo säkki kuljetukseen muuten, mutta ei kovinkaan vedenpitävä. Eikä pehmusteita lopulta ollenkaan. Jos tuo Toomannin reilu satasen kondrapussi olisi hyvä, ja vesitiivis jne. voisi harkita. Joskus enstalvena kun on rahaa. Ehkä.

Niin, ja pikkuhiljaa täytyy joustakin alkaa katselemaan tässä, ja onkohan kenellekään jäänyt ylimääräiseksi sellaista? Oikein halpaa mieluiten saksalaista...

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … che_kontrabass_prodinfo.html?iwid=3
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
basistinalku
14.03.2005 15:06:42
saattaahan se olla iha menevä zydeemi .. ei oo kokemusta..
Nakkila on vaahtomuovipamaus.
Typhus
14.03.2005 19:28:00
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … ontrabass_1_blueburst_prodinfo.html

Tulipas GAS päälle tuosta :O ... oon jo pitkään tahtonu koittaa alottaa opetteleen kontralla soittamista mutta oon aina ajatellu että ne on vaan liian kalliita mulle... no nyt ois mehollisuus ehkä kesällä ostaakkin! :) ... voisko joku vähän valaista mua kontrabassoista ja niiden soitosta kun kiinnostais hirveenä :) ... eli niissä varmaan on ihan EADG-perusvire? mutta soittotekniikat ja säätäminen sunmuut kiinnostaisi :) ja onko kuin erillainen kaula verrattuna nauhattomaan S-bassoon? meneekö släppi samalla periaatteella kuin s-bassossa? :) kiitos
"Vita est vitae"
chief
15.03.2005 18:25:00 (muokattu 15.03.2005 18:26:36)
Itse hommasin kontran muutama kuukausi sitten. Jonkun aikaa piti kytätä ennenkuin löysin sen. Käytettynä ostin ja tinkasin hyvään hintaan. Niillä kun ei hirveästi ole kysyntää niin saattaa saada tingattua hyvinkin. Mulla oli kokeilemassa mukana tuttu ammattisoittaja joka antoi oman arvionsa siitä kontrasta.

On sen soittaminen kyllä ihan erilaista kuin sähköbasson soitto. Kielet ovat samassa vireessä mutta siihen se jääkin. Kaulan mensuuri on paljon pitempi joten sormitukset ovat aika erilaiset. Ja jousella jos soittaa niin siinäkin on opettelemista.

EDIT: Niin, jos sitten kontran hommaat jossain vaiheessa niin kannattaa heti ottaa soittotunteja klasarisoittajilta. Saa sen tekniikan kerralla kuntoon eikä tule hajotettua itseään väärillä/huonoilla soittotekniikoilla.
Häh?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)