Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: NOS-putket
1 2 3 4 516 17 18 19 20
Gabe
02.08.2014 20:55:17 (muokattu 02.08.2014 21:26:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun nämä olen nyt hyviksi todennut niin olisi tarkoitus kerätä pieni varasto itsellekin. Mistäs te muut NOS putkia suosivat tuubinne haalitte? Onko Euroopassa jotain hyviä kauppoja vai tilaatteko rapakon takaa?
 
Kuten otsikko antaa ymmärtää niin juttu saa rönsyillä ja kaikenlainen keskustelu aiheesta on suotavaa.
kulmahiomakone
02.08.2014 21:22:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuka on todennut hyviksi ja missä? Suurin osa nykyään jälleenmyytävistä NOS-putkista on armeijoiden yms. instanssien varastoja, ja nämä putket eivät välttämättä ole audio-ominaisuuksiltaan häävejä. Jos jostain löytyy isompi erä brändättyjä putkia, herää epäilys, että se on aikoinaan syystä tai toisesta (mutta yleensä hyvästä) hyllytetty erä, ts. laadussa voi olla ongelmia.
 
Jos oikeasti haluaa hyötyä laadukkaista NOS-putkista, pitää opetella suunnittelemaan ja rakentamaan vahvistimia, jotka hyödytävät audiokäytössä harvinaisia, mutta silti siihen hyvin sopivia putkityyppejä.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Gabe
02.08.2014 21:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kulmahiomakone: Kuka on todennut hyviksi ja missä?
 
Minä, omassa käytössä. Kyllä niistä vissiin jokunen muukin tykkää...
harryk
02.08.2014 21:56:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun ostaa NOS-putkia, kannattaa varmistaa, että ne ovat todella New old stock, eli käyttämättömiä vanhoja putkia, jos maksaa niistä nykyputkia merkittävästi korkeampia hintoja.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gabe
02.08.2014 22:09:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Kun ostaa NOS-putkia, kannattaa varmistaa, että ne ovat todella New old stock, eli käyttämättömiä vanhoja putkia, jos maksaa niistä nykyputkia merkittävästi korkeampia hintoja.
 
Totta kai, tämän vuoksi juuri kyselin onko tiedossa luotettavia kauppoja. :) Tähän mennessä olen turvautunut Uraltonen, Jukkiksen ja parin tutun valikoimiin eli uskon saaneeni ainakin tähän asti rahoilleni vastinetta.
kosoha-7
02.08.2014 22:20:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ostin tuolta ensin 2 sarjaa (4x) Svetlanan NOS putkia EL34. No ne oli siellä viimeiset. Taitaa olla jo 2-3 v aikaa, kun tyhjensin nuo saatavilla olleet pois.
 
http://www.karltone.co.uk/
 
Seuraavaksi tilasin 3 NOS sarjaa lisää Svetlanan EL34:sia tuolta. Nekin oli silloin viimeiset, kun yritin kaverille synttärilahjaksi tilata, niin joutu sitten laittamaan omasta varastosta. Tuostakin on varmaan 2-3 v jo.
 
http://www.tubeampdoctor.com/en/sho … S_from_1999_St_Petersburg_Made_1984
 
Eli kotona on sitten enää 16 Nos Svetlanaa, ja yhdet jo jyrää ja vanhenee kovaa kyytiä. Nyky Svetlanoihin ei kannata sekaantua enää ollenkaan. Mutta nuo Winged C:t on kyllä mainioita.
 
kojones
02.08.2014 22:22:03 (muokattu 02.08.2014 22:23:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kosoha-7: Mutta nuo Winged C:t on kyllä mainioita.
 
Jaa nää nyky-Svetlanat? http://www.banzaimusic.com/EL34-Sve … lana-Winged-C-Platinum-Matched.html
 
Threadiin liittyen, suurin osa nos-putkista on ylihintaisiksi hypetettyjä, mutta jollain kai trokareidenkin tarvii elää :)
 
kosoha-7
02.08.2014 22:49:44 (muokattu 02.08.2014 23:05:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kun siis just noissa taitaa olla nykyään varsin helppoa mennä metsään. Laittaisin itte esim täältä. Noita winged C:tä saatetaan nykyään siis uittaa vaikka mistä. En kyllä enää uskalla edes tuosta alalinkistä mennä takuuseen. Mutta on siis kokemusta myös noista SED Winged C:istä.
 
http://www.upscaleaudio.com/svetlana-sed-winged-c-el34/
 
Tuollakin saattaisi olla luotettava myyjä.
 
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B004I4HH1E/alangimias-20
 
Tai tuollakin näyttäisi olevan ihan aitoja.
 
http://www.tube-town.net/ttstore/Ro … ED/SED-EL34-TT-XMatching::1709.html
 
Jukka Häikiö
02.08.2014 23:15:46 (muokattu 02.08.2014 23:16:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaas nyt taas oma mielipide, sorry jos haittaa jonkun kaupantekoa!
Kyllä noista nykyputkistakin löytyy ihan kelpokamaa, itse en kyllä maksaisi
NOS:seista sellaisia hintoja mitä niistä pyydetään (käytettyjä vanhoja putkiahan ei voi kaupata sellaisina, vaikka olisivat kuinka iskussaan, nehän on vaan käytettyjä vanhoja putkia).
 
Samalla rahalla mitä uppoaa esmes 12ax7 trioon, saa aikamoisen läjän ihan hyviä nykyputkia ja löytyy testaamalla eri vaihtiksia todnäk. kelpo blandis, hifi-ukoille ei välttämättä, tosin hifi-ukon kun laittaa sokkotestiin, se ei välttämättä tunnista niitä Nosseja verhon takaa lainkaan....
 
Mulle on kelvannut Tungsolit/EHX:ät, JJ:t, etc... ja tulee kelpaamaan jatkossakin.
Joskus 80-luvun alussa haettiin Konalasta Radio-Mikron kaarihallista putkia(joskus muovikassillinen), eivät kummoisia maksaneet, sen ajan Telefunkenit, Philipsit, Mullardit, Nationalit, ne oli niitä tän päivän nosseja, niissä oli hyviä ja huonoja, niin kuin tänäkin päivänä, hyvät kesti kyllä sitten pitkään, mutta hinta oli aika toinen, kuin nykyään.
 
Tuppaa tää putkihommakin mennä vähän hörhöilyn puolelle, kestäviä, hyväsoundisia ja kohtuuhintaisia nykyputkia kyllä saa edelleen, mutta jos joku haluaa maksaa enemmän, niin sehän on jokaisen ihan oma asia.
 
Ylläladeltu saattaa aiheuttaa monenmoista mielipidettä, puolesta ja vastaan, jopa närästystä (Samarin kuulemma auttaa), omat korvat ja ennakkoluuloton asenne lienee problematiikan ratkaiseva avain. Kuulemisella ja luulemisella on vain yhden kirjaimen ero, niin ne pienet asiat on joskus kummallisia......Pahoittelisin, jos olisin oikeasti pahoillani, mutta joskus kun vaahto suussa meuhkataan faktana jonkun asian puolesta, saattaa rationaalisuus kärsiä, joten myös hieman eriävä mielipide lienee sallittu. Viimeisen sanan kai sanelee totuudelle avoin mieli ja omakohtainen kokemus, jälkimmäinen vaan joskus maksaa vähän enemmän....
 
Oma tuomio:Kyllä vanhemmat putket hyviä on, vaan onko ne hintansa väärtejä, mun mielestä ei, jos ei tuurilla saa tosi sopivasti.
 
Vasta kun on valmis epäonnistumaan,on valmis onnistumaan.
Myrkky Nuoli
02.08.2014 23:48:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhat putket kyllä maksaa itsensä takaisin mun nähdäkseni, sen verran ovat kestäviä. Niissä on kyllä ongelmansa. Isoin on ehkä se, että niitä pitää OSATA ostaa. Mikä vaan summakama ebaystä ei oo viisas reitti. Täytyy joko seuloa myyjät ja yksilöt ja tivata mittaustuloksia, tai sitten ostaa luotettavilta tyypeiltä, mielellään kotimaasta. Jälkimmäinen tulee kalliiksi, mutta on riskitöntä ja vaivatonta.
 
Mulla oli selvästi häiritseviä ääniä ja omin vahvistimissa hyvin pitkään. Aloin kuulla ne vasta kun hommasin korviin valetut tulpat ja pääsin niistä eroon vasta kun kokeilin vintageputkia. Mun kohdalla se ero on ollut alusta asti erittäin selvä ja avoimin mielin on tullut koitettua kaikkea. Eri koneet vaatii erilaisia putkia, mutta vintagella oon aina saanut parhaat tulokset. Oikeastaan ainut moderni putki, josta pidän yhtä paljon kun vanhuksistani on jj ecc803. Hajonnut nolla kpl ja loostava, middlekäs vanhan liiton saundi. Venäläisistä en pidö, kihisevät ja riipivät liikaa. Jj ecc83s taas ihan liian tumma ja ponneton. Ja sitä rataa. Pääasiassa oon hankkinu putkeni riskillä ja saanut enimmäkseen hyviä, tai sitten ostanut halpaa nossia. Esim. Brimareita saa tosi halvalla ja ovat erinomaisia. Mutta kukin tyylillään ja moderneilla putkiööa pärjää aivan hyvin.
 
Itelläni on pääkoneena nyt laney supergroup ja harvassa on ne nykyputket, jotka sen jännitteitä edes kestää. Se kertoo jo jotain.
 
When in doubt, lower your expectations.
Karvamammutti
03.08.2014 00:16:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli:
 
Itelläni on pääkoneena nyt laney supergroup ja harvassa on ne nykyputket, jotka sen jännitteitä edes kestää. Se kertoo jo jotain.

 
Joo, se kertoo kyllä jotain siitä vahvistimesta.
 
He will knock four times.
kojones
03.08.2014 00:30:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Itelläni on pääkoneena nyt laney supergroup ja harvassa on ne nykyputket, jotka sen jännitteitä edes kestää. Se kertoo jo jotain.
 
Tohon on aika helppo modi jolla nykyputketkin alkaa kestämään ja ne vanhatkin tuubit paremmin.
 
VIPMetal
03.08.2014 01:08:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: Laitetaas nyt taas oma mielipide, sorry jos haittaa jonkun kaupantekoa!
Kyllä noista nykyputkistakin löytyy ihan kelpokamaa, itse en kyllä maksaisi
NOS:seista sellaisia hintoja mitä niistä pyydetään (käytettyjä vanhoja putkiahan ei voi kaupata sellaisina, vaikka olisivat kuinka iskussaan, nehän on vaan käytettyjä vanhoja putkia).
 
Tuppaa tää putkihommakin mennä vähän hörhöilyn puolelle, kestäviä, hyväsoundisia ja kohtuuhintaisia nykyputkia kyllä saa edelleen, mutta jos joku haluaa maksaa enemmän, niin sehän on jokaisen ihan oma asia.
 
Oma tuomio:Kyllä vanhemmat putket hyviä on, vaan onko ne hintansa väärtejä, mun mielestä ei, jos ei tuurilla saa tosi sopivasti.

 
Valitettavasti kaikki vanhat kunnon putket on soundannu paremmalta kuin nykytuotantoputket, tämän on kaikki joutunu todistamaan, kun on tehty A/B vertailuja ees taas eri vahvistimilla. Kannattaako niistä maksaa niin paljon, kun JJtä ja Tungsolia saa kaupasta, 2000€ vahvistimeen kannattaa laittaa parempaa putkea jos on varaa. Toki tuo mun kiina-VHT:kin kuulosti paljon paremmalta, kun laitto kunnon putket sisään. Onko ne hintansa väärtejä, minun mielestä on, koska ne on paremman kuuloisia.
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Myrkky Nuoli
03.08.2014 01:17:47 (muokattu 03.08.2014 15:02:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Tohon on aika helppo modi jolla nykyputketkin alkaa kestämään ja ne vanhatkin tuubit paremmin.
 
Jos puhut jostain muusta kun suojahilojen päivittelystä (tehty) niin pistä ihmeessä vaikka pikaviestillä infoa! En ite oo kovin kokenut suurjännitevehkeitten kanssa.
 
Karvamammutti: Joo, se kertoo kyllä jotain siitä vahvistimesta.
 
Myös siitä. On noissa epäkäytännöllisissä outoiluissa oma juttunsakin. On siinä sitten saundia ja headroomiakin kahden vahvistimen edestä. Luultavasti ymmärsit kuitenkin mitä tossa haettiin takaa jos kerkesit saivartelultas lukea mitä kirjotin.
 
When in doubt, lower your expectations.
VIPMetal
03.08.2014 01:25:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karvamammutti: Joo, se kertoo kyllä jotain siitä vahvistimesta.
 
Mesathan on biasoitu aika kylmäks, niissä kestää Sovtekitkin vuosia!
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Gabe
03.08.2014 09:35:39 (muokattu 03.08.2014 09:37:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: omat korvat ja ennakkoluuloton asenne lienee problematiikan ratkaiseva avain. Viimeisen sanan kai sanelee totuudelle avoin mieli ja omakohtainen kokemus, jälkimmäinen vaan joskus maksaa vähän enemmän....
 
Enpä olisi voinut tätä paremmin sanoa. :) Käytin itse vuosia pelkästään nykytuotannon putkia ja olin ihan vakuuttunut siitä että suuria eroja NOS-putkiin tuskin on. Uteliaisuus kuitenkin voitti ja tilasin piruuttani setin NOSseja, olin jo alkuun hyvin skeptinen mutta niin vain kävi että ei ole ollut paluuta siltä tieltä. Omaan korvaan NOS-putket vain kuulostavat paremmilta kuin nyky putket (joita on testattu isot kasat eri merkkejä vuosien varrella) ja jos ne ovat vielä kestävämpiäkin niin ovat kyllä ainakin omasta mielestäni hintansa väärtejä. Tuumin myös että kun noihin vahvistimiin on nyt kerran satsattu ja etsimällä etsitty mieluisimmat mallit niin miksi ei sitten panostaisi myös putkiin?
 
Eli olet oikeassassa siinä että ennakkoluuloton asenne, totuudelle avoin mieli ja omakohtainen kokemus ovat se avain kaikkeen, jälkimmäinen vaan joskus maksaa vähän enemmän...
 
Myrkky Nuoli: Vanhat putket kyllä maksaa itsensä takaisin mun nähdäkseni, sen verran ovat kestäviä. Niissä on kyllä ongelmansa. Isoin on ehkä se, että niitä pitää OSATA ostaa. Mikä vaan summakama ebaystä ei oo viisas reitti. Täytyy joko seuloa myyjät ja yksilöt ja tivata mittaustuloksia, tai sitten ostaa luotettavilta tyypeiltä, mielellään kotimaasta. Jälkimmäinen tulee kalliiksi, mutta on riskitöntä ja vaivatonta.
 
Brimareita saa tosi halvalla ja ovat erinomaisia. Mutta kukin tyylillään ja moderneilla putkiööa pärjää aivan hyvin.

 
Samanlaisia kokemuksia on itselläkin. Pääteputket tilaan varmaan jatkossakin täälä kotimaan kamaralta mutta noita etuasteputkia voisi katsoa jostain muualtakin. Onko sulla tiedossa jotain hyvä myyjiä/kauppoja Ebayssä? Voit laittaa pikaviestilläkin. Brimarit on muuten yllättävän hyviä, eikä käy kukkarolle. Mielenkiintoinen kone tuo Laney, oli ilmeisesti nappi ostos?
Myrkky Nuoli
03.08.2014 09:44:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Samanlaisia kokemuksia on itselläkin. Pääteputket tilaan varmaan jatkossakin täälä kotimaan kamaralta mutta noita etuasteputkia voisi katsoa jostain muualtakin. Onko sulla tiedossa jotain hyvä myyjiä/kauppoja Ebayssä? Voit laittaa pikaviestilläkin. Brimarit on muuten yllättävän hyviä, eikä käy kukkarolle. Mielenkiintoinen kone tuo Laney, oli ilmeisesti nappi ostos?
 
Brimarit on erittäin hyviä joo. Niissä on ihan käsittämätön vahvistus verrattuna muihin 12AX7-tuubeihin. Jaskan kanssa tuossa juttelin just tovi sitten, että kun se hommas ekat Brimarinsa niin se luuli, että joko putki tai testeri oli rikki :D
 
Ei oo valitettavasti mullakaan mitään vakipaikkaa. Sen kerran kun oon jonkun viisaan myyjän löytäny niin pöljyyksissäni en oo pistäny ylös, tai sitten ne on ollu yksittäisiä tuubeja, eikä varsinaisia diilereitä. Jonkun verran oon riskilläkin tilannu ja vintagenuppien mukana oon lotolla saanut jotain. Ainakin nyt Laneyn V1:ssä majaileva gray plate RCA ECC83 tuli Bassmanin mukana.
 
Vaihdoin tosiaan Bassmanin tuohon Laniskaan ja molemmin puolin ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Soittelen semmoista 70's grooverockia. Jotain Hendrixin, Black Sabbathin, Creamin ja SRV-bluesjynkyn väliltä, jotenkas mikäs sen parempi peli tähän hommaan ku Iommi-vahvistin. Todella lähellä Super Leadiä on saundi, mutta jotenkin pyöreämpi, eikä ihan niin räikeä. Johtuneeko osittain Partridge-muuntajista? Carlsbroissa huomannut samaa. Paras pedaalialusta mitä oon kokeillut, lähtösaundit erittäin terve. Hieno laites!
 
When in doubt, lower your expectations.
harryk
03.08.2014 09:50:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ostellut jonkun verran nos-putkia täältä: www.vacuum-tube-shop.com. Kyseessä on aito suomalainen nettikauppa, jonka luotettavuutta ja ammattitaitoa putkiasioissa arvostan kovasti.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gabe
03.08.2014 13:01:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Brimarit on erittäin hyviä joo. Niissä on ihan käsittämätön vahvistus verrattuna muihin 12AX7-tuubeihin. Jaskan kanssa tuossa juttelin just tovi sitten, että kun se hommas ekat Brimarinsa niin se luuli, että joko putki tai testeri oli rikki :D
 
Ei oo valitettavasti mullakaan mitään vakipaikkaa. Sen kerran kun oon jonkun viisaan myyjän löytäny niin pöljyyksissäni en oo pistäny ylös, tai sitten ne on ollu yksittäisiä tuubeja, eikä varsinaisia diilereitä. Jonkun verran oon riskilläkin tilannu ja vintagenuppien mukana oon lotolla saanut jotain. Ainakin nyt Laneyn V1:ssä majaileva gray plate RCA ECC83 tuli Bassmanin mukana.

 
Niissä on. :D Ja hinnat on vielä tosi maltillisella tasolla. Niitä voisi ostaa oikeastaan muutaman varastoon. Ei kai tässä muu auta kun pitää silmät auki.
 
Vaihdoin tosiaan Bassmanin tuohon Laniskaan ja molemmin puolin ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Soittelen semmoista 70's grooverockia. Jotain Hendrixin, Black Sabbathin, Creamin ja SRV-bluesjynkyn väliltä, jotenkas mikäs sen parempi peli tähän hommaan ku Iommi-vahvistin. Todella lähellä Super Leadiä on saundi, mutta jotenkin pyöreämpi, eikä ihan niin räikeä. Johtuneeko osittain Partridge-muuntajista? Carlsbroissa huomannut samaa. Paras pedaalialusta mitä oon kokeillut, lähtösaundit erittäin terve. Hieno laites!
 
No niin, sittenhän se vaihto meni paremmin kuin hyvin. :)
 
harryk: Olen ostellut jonkun verran nos-putkia täältä: www.vacuum-tube-shop.com. Kyseessä on aito suomalainen nettikauppa, jonka luotettavuutta ja ammattitaitoa putkiasioissa arvostan kovasti.
 
Kiitos, pitääpä laittaa kirjanmerkkeihin ja tutustua valikoimaan.
 
***
 
Luotettavilta tahoilta sain haalittua NOS 1970 RCA pääteputki parin ja muutaman NOS 1960's GE 12AX7 etuasteputken, alkaa näyttämään ihan hyvältä alku. Hintavia nuo kyllä olivat mutta eipä tarvitse arpoa kunnon puolesta. Ei ilmeisesti EU:n alueella ole mitään isompaa/edullista/luotettavaa putkimestaa? Ebayn tarjontaan voisi kai tutustua mutta vähän arveluttaa ajatuksena..
Gary oin
03.08.2014 14:42:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Luotettavilta tahoilta sain haalittua NOS 1970 RCA pääteputki parin ja muutaman NOS 1960's GE 12AX7 etuasteputken, alkaa näyttämään ihan hyvältä alku. Hintavia nuo kyllä olivat mutta eipä tarvitse arpoa kunnon puolesta. Ei ilmeisesti EU:n alueella ole mitään isompaa/edullista/luotettavaa putkimestaa? Ebayn tarjontaan voisi kai tutustua mutta vähän arveluttaa ajatuksena..
 
Minä tykkään näillä kokemuksilla yleisesti eurooppalaisista jenkkiputkia enemmän. Nyt tulossa ebaysta Tungsramin ja RFT:n 12AX7, katsotaas mitä tulee ja mitä käy putkirumballe. Tuskin nyt pistettä tulee koskaan, mutta hyvä jos edes laantuisi.
 
Tässä varsin kattavaa vertailua eräältä taholta. Omat kokemukset täsmää melko pitkälti.
https://www.watfordvalves.com/cgi-bin/documents/report_ECC83_12AX7.pdf
 
Supergroup-modailuun: ei kai tuolle ole muuta tehtävissä putkien turvaamisen nimissä kuin isommat suojahilavastukset. Jotkut pudottelee anodijännitteitä isossa maailmassa, mutta sen jälkeen se ei enää ole Supergroup!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 516 17 18 19 20

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «