Aihe: Lakkauksesta
1
Mikko Kankaanpää
19.05.2004 19:24:10

Olen tässä testaillut erilaisia viimeistelymenetelmiä petsatulle mänty ja koivupinnoille. Kertokaapas teidän reseptinne pinnoitukselle jolla on seuraavat ominaisuudet:
-kova, mutta ei kovin "muovinen"
-mahdollisimman kiiltävä ja "syvä"
-helposti toteutettavissa ilman ruiskua (millä välineillä?)
-kuivumisaika kohtuullisen lyhyt

Itse olen lähinnä päätynyt alkydiuretaanilakkaan (unica super ym venelakat) mutta muita vaihtoehtoja olisi mukava kokeilla. Nitroselluloosalalakka lienee seuraavaksi vuorossa. Nopea kuivumisaika kuulostaa hyvältä, mutta alkoholi herkyys taas ei.

Mieluusti kuulisin myös vinkkejä kohtuuhintaisista maaliruiskuista..

Niin ja onko tiedossa keinoa kiillottaa ja tasoittaa - ts korjata pölyn ym aiheuttamat pikku virheet - valmista alkydiuretanilakkapintaa millään tavalla?

Mikko
vaurio
19.05.2004 20:20:35 (muokattu 19.05.2004 20:21:50)
Itse käyttäisin petsatulle pinnalle pellavaöljyä ja paraffiinia.
Hierotaan pintaan jollain pehmeällä rievulla, kiillotuslaikalla tai pumpulilla.
Ensin 1 kerros pellavaöljyä, kuivatus, 1 kerros parafiinia, kuivatus ja vielä 1-2 kerrosta pellavaöljyä.
päästäkää minut pois m-netistä! MEKKALA #2
poppamies
20.05.2004 10:06:52 (muokattu 20.05.2004 10:07:06)

Kyllä selluloosalakka on eräs varteenotettava vaihtoehto jos haluaa sellaisen "venäläisen piironki" lookin, jos tiedät mitä tarkoitan. Näyttää sellaiselta niinkuin siinä olisi monta milliä vettä pinnassa ja voi peilata itsensä siihen. Lisäksi selluloosalakka kuivuu erittäin nopeasti ja on ehdottomasti helpoin ja paras hioa ja siklata.
"G-strings are for strippers"
Mikko Kankaanpää
20.05.2004 11:23:45

Kiitokset vinkeistä!

Nitroselluloosaa pitää testata. Kuinkas huono tuo alkoholin sietokyky oikein on? Eli onko pinta pilalla jos siihen roiskuu pari pisaraa kossua?

Mikko
poppamies
20.05.2004 23:45:36

Kiitokset vinkeistä!

Nitroselluloosaa pitää testata. Kuinkas huono tuo alkoholin sietokyky oikein on? Eli onko pinta pilalla jos siihen roiskuu pari pisaraa kossua?

Mikko

Tarkoitatko minun vaiko sinun sietokykyä ?
Ei se alkomahooli minun ymmärryksen mukaan vaikuta seluloosalakkaan. "French polish'iin" kyllä (pulityyriin)
Mikko Kankaanpää
21.05.2004 00:00:27

http://www.tikkurila.fi/tuotetiedot … _huonekalulakka,_kiiltava_1460.html

En nyt pääse tuonne sivuille mutta muistelen että siellä olisi mainittu kyseisestä sietämättömyydestä...
poppamies
21.05.2004 10:24:39

http://www.tikkurila.fi/tuotetiedot … _huonekalulakka,_kiiltava_1460.html

En nyt pääse tuonne sivuille mutta muistelen että siellä olisi mainittu kyseisestä sietämättömyydestä...

Tosi on. Siellä sivulla sanotaan että ei kestä thinneriä eikä alkoholia.
Olen pahoillani. Mun bassoilla ei ole koskaan ollut alkoholiongelmia joten olen autuaan tietämätön sen vaikutuksista...
jarmos
21.05.2004 10:32:17
Tosi on. Siellä sivulla sanotaan että ei kestä thinneriä eikä alkoholia.
Olen pahoillani. Mun bassoilla ei ole koskaan ollut alkoholiongelmia joten olen autuaan tietämätön sen vaikutuksista...

Olen kyllä testannut 4,5%-40% ei ollut vaikutusta muuhun kuin soittajaan, eli ei pintavammoja kumpaankaan.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä
poppamies
21.05.2004 12:16:23 (muokattu 21.05.2004 12:17:23)

Mulla on hyvät kokemukset tosta nitroselluloosa lakasta eli dicco lakasta aika hyvin kestää kulutusta ja "kosteitakin "olosuhteita.ja käyttää sitä muuten Gibsonikin ja perustelee lakkavalintaansa mm sillä että sitä on helppo jälkeenpäin korjata/kiillottaa.
ruiskuna käytän halpakaupan 25 euron yläsäiliö ruiskua.
Noista venelakoista voin sanoa että ne kuivuu hitaasti ja jos tulee valuma niin sitä on vaikea hioa pois kun lakka on sisältä pemeää(märkää) vielä viikon päästä kun taas dicco kuivaa nopeasti ja kokonaan.
Fareglalta ym hiomavahan valmistajilta löytyy hioma vahaa ihan nitrosellulakan kiillotusta varten.

Aivan. Mulla ihan samat kokemukset...
Selluloosalakka (en käyttäisi pelkkä "Dicco" nimitystä koska löytyy m.m Diccoplast j.ne.) soveltuu hyvin myös lakattavaks pensselillä. Kuivumisaika on erittäin lyhyt. Voi jopa lakata useamman kerran samana päivänä. Penselilläkin lakatessa on hyvä ohentaa kunnolla thinnerillä niin hommasta tulee vielä helpompi ja lopputuloksesta parempi.
jarmos
21.05.2004 12:50:37
Aivan. Mulla ihan samat kokemukset...
Selluloosalakka (en käyttäisi pelkkä "Dicco" nimitystä koska löytyy m.m Diccoplast j.ne.) soveltuu hyvin myös lakattavaks pensselillä. Kuivumisaika on erittäin lyhyt. Voi jopa lakata useamman kerran samana päivänä. Penselilläkin lakatessa on hyvä ohentaa kunnolla thinnerillä niin hommasta tulee vielä helpompi ja lopputuloksesta parempi.

Onnistuuhan se vaikka 20 kerrosta samana päivänä, mutta parin ensimmäisen lakkakerroksen pitäisi antaa kuivua vuorokauden, vaikka on pintakuiva ja voi hioa, niin imeytynyt liuotin ei ole poistunut puusta, höyryt koittaa aikojen kuluessa poistua sieltä ja se aiheuttaa lakkapintaan hiushalkeamia. (kokemusta on)
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä
northman
21.05.2004 14:38:08
Joo kannattaa antaa kuivua hyvin, mullakin meni les paulin bursti uusiksi kun alko halkeen ihan loppusuoralla :-(
Mikko Kankaanpää
21.05.2004 15:25:25

Kiitokset taas hyvistä vinkeistä! Pitää marssia maalikaupaan ensi tilassa. Missä muuten on pääkaupunkiseudun edullisimmat lakkaustarvikkeet? Maalarimestarien Oy pasilassa on osoittautunut tähän menessä parhaaksi mitä olen löytänyt. Rautakaupoissa on yleensä aika huono valikoima vähänkin erikoisempia tuotteita, mutta hinnat sitten taas vähän parempia.

Entä onko kokemusta tai tietoa muista kuin tikkurilan selluloosalakoista? Netistä en löytänyt infoa kuin tikkurilan tuotteesta.

Fareglalta ym hiomavahan valmistajilta löytyy hioma vahaa ihan nitrosellulakan kiillotusta varten.

Hmm. Mistäs tuota löytyy ja miten käytönnössä toimii? Kokemukseni pintakäsittelystä on aika rajallista.

www.sateenkaarivärit.fi antoi tällaista neuvoa sähköpostitse:
"Paras resepti sinun tapauksessasi olisi, jos suorittaisit pohjakäsittelyn
Sellakalla ja loppulakkauksen Hartsiöljylakalla. Koko työ on tehtävissä
samana päivänä ja se on seuraavana päivänä kuiva."

Mikko
jarmos
21.05.2004 18:01:23
Kiitokset taas hyvistä vinkeistä! Pitää marssia maalikaupaan ensi tilassa. Missä muuten on pääkaupunkiseudun edullisimmat lakkaustarvikkeet? Maalarimestarien Oy pasilassa on osoittautunut tähän menessä parhaaksi mitä olen löytänyt. Rautakaupoissa on yleensä aika huono valikoima vähänkin erikoisempia tuotteita, mutta hinnat sitten taas vähän parempia.

Entä onko kokemusta tai tietoa muista kuin tikkurilan selluloosalakoista? Netistä en löytänyt infoa kuin tikkurilan tuotteesta.

Hmm. Mistäs tuota löytyy ja miten käytönnössä toimii? Kokemukseni pintakäsittelystä on aika rajallista.

www.sateenkaarivärit.fi antoi tällaista neuvoa sähköpostitse:
"Paras resepti sinun tapauksessasi olisi, jos suorittaisit pohjakäsittelyn
Sellakalla ja loppulakkauksen Hartsiöljylakalla. Koko työ on tehtävissä
samana päivänä ja se on seuraavana päivänä kuiva."

Mikko

Maalarimestareilta itse olen hommannut, hyvä putiikki
Muista selluloosalakoista en ole kuullut
Hioma tahnoja tai vahoja löytyy autotarvikeliikkeistä, itse käytän Fareclan hiomatahnaa, soveltuu selluloosalakalle, purkkien kyljissä yleensä lukee mille aineelle soveltuu.
Toi sateenkaari värin resepti on kokeilemisen arvoinen, mutta onkohan kovin konstikasta, kerro jos kokeilet.
Mikko Kankaanpää
23.05.2004 23:31:21

Toi sateenkaari värin resepti on kokeilemisen arvoinen, mutta onkohan kovin konstikasta, kerro jos kokeilet.

Kävin ostamassa Hong kongista purkillisen tuota sateenkaarivärien öljylakkaa. Sellakkaa oli vain 0,2 purkeissa. Pitää etsiä jostain vähän isommissa niin hintakin asettuu kohdilleen. Uulan valmistamaa taitaa löytyä helpommin mutta hinta on tupla, noin 40e/litra.

Pikkusen testailin jo tuota öljylakkaa ja kauniin pinnan jätti ja oli mukava ja helppo levittää. Tuoksukin on havupuutärpätin vuoksi miellyttävä.-)

Oheenteeksi neuvotaan havupuutärpätti, käytin tavallista kun muuta ei ollut. Onko tuolla lopputuloksen kannalta suurtakin eroa?

Mikko
Mikko Kankaanpää
28.05.2004 11:45:39

Minkämoisia laitteita olette käyttäneet tuossa kiillotuksessa? Käsi peliä vai noita kiillotus koneita. Parilla kympillä jonkimoisen värkin halpahalleista saa. Mutta onko niistä mihinkään?

Mikko
jarmos
28.05.2004 11:48:32
Minkämoisia laitteita olette käyttäneet tuossa kiillotuksessa? Käsi peliä vai noita kiillotus koneita. Parilla kympillä jonkimoisen värkin halpahalleista saa. Mutta onko niistä mihinkään?

Mikko

Ite kaikki kiillottanut tollasella Bilteman autokiillotus härvelillä, mulla on niitä kahta kokoa, hyvin ovat pelanneet.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)