Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikseri.net ja Teosto
1
Rokkipeikko
27.07.2014 11:52:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut itse säveltämääni / tuottamaani musiikkia Mikseri.net:issä vuodesta 2004 saakka, mutta nyt olen vasta hiljattain alkanut pohtimaan musiikilla tienaamista. Kappaleeni on kerännyt jonkin verran kuunteluita ilman markkinointia, ja näyttäisi siltä, että ne keräävät pikkuhiljaa uusia kuuntelukertoja.
 
Onko minun mahdollista liittää esimerkiksi kaikki kappaleeni Teoston listoille, ja miten minun pitäisi toimia, pitäisikö kappaleet julkaista uudelleen Mikserissä, vai miten pitäisi käytännössä toimia, että saisin vähän kymmenen vuoden aikaisesta työstäni palkkaa lopulta?
 
Tiedän aika vähän asioista, ja markkinoinnista en mitään, mutta olen saanut sen käsityksen, että Teosto -tekijänoikeusjärjestöön voi liittyä, jos kappale on esitetty julkisesti vähintään kerran? Ja kappaleeni ovat keränneet vajaat 2000 kuuntelua Mikserissä kaikkinensa, ja lauludebyyttinikin on kerännyt jo 13 kuuntelukertaa.
 
Olen Mikserissä Acousticman -nimimerkillä. Omistan kappaleisiini kaikki oikeudet. Valaiskaa minulla, miten voisin alkaa saamaan tekijänoikeusjärjestö -Teostolta tuloja näistä kappaleistani?
 
J. Sumell
Janus
28.07.2014 16:52:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kek.
 
http://www.mikseri.net/terms.php
 
...Käyttäjä vahvistaa ja varmistaa myös, että käyttäjän lähettämä aineisto on käyttäjän omaa tai käyttäjällä on rajoitukseton oikeus antaa se palveluntarjoajalle, joka voi käyttää ja julkaista aineistoa maksutta, ja/tai sisällyttää sen omiin käyttötarkoituksiinsa maksutta ja ilman velvoitteita käyttäjää kohtaan...
 
... Lisätessään kappaleitaan palveluun käyttäjä luovuttaa palveluntarjoajalle rajoittamattoman oikeuden levittää kyseisiä kappaleita palvelussa.

 
Ymmärrätkö vielä, missä kohtaa ajatteluasi on niinsanottu virhepäätelmä?
 
ganesha
28.07.2014 21:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikseri.nettiin ei taida vieläkään oikein saada laittaa Teoston alaista musiikkia, koska sittenhän Mikseri.net pitäisi alkaa tilittää niistä teostokorvauksia. Jos liityt Teoston asiakkaaksi, saat julkaista biisit omalla kotisivullasi kyllä ja tietysti jonkun digijakelijan kautta saada myyntiin minne tahansa, ja tietysti Spotify-palveluun. Itse olen käyttänyt ruotsalaista Record Unionia. Parissa vuodessa Spotifyn kautta tienannut n. ilmaisen kebabin verran. Eli ei kannata ehkä lopettaa vielä päivätöitä.
 
Janus
28.07.2014 22:24:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Mikseri.nettiin ei taida vieläkään oikein saada laittaa Teoston alaista musiikkia, koska sittenhän Mikseri.net pitäisi alkaa tilittää niistä teostokorvauksia. Jos liityt Teoston asiakkaaksi, saat julkaista biisit omalla kotisivullasi kyllä ja tietysti jonkun digijakelijan kautta saada myyntiin minne tahansa, ja tietysti Spotify-palveluun.
 
Omaa musiikkiaan saa markkinoida "profiilisivuilla", jollaiseksi miellän myös mikseri.netin artistisivut - äärimmäisen tehottomat ja hankalat vain käyttää, verrattuna esim. Soundcloudiin. Tietty, jos oman musiikin kohdeyleisönä on lähinnä mikseri.netin foorumilaiset, niin miksipä ei. Korvauksia niistä on silti turha odottaa, vaikka markkinointitarkoituksessa Teoston tekijäasiakas (joita varmaan on mikseri.netin käyttäjäkunnasta loppujen lopuksi aika pieni prosentti) niitä sinne luvan kanssa lataisikin.
 
http://www.teosto.fi/tekijat/usein-kysyttya/250/327
 
Olen Teoston tekijäasiakas ja haluan promota sekä myydä omia teoksiani verkossa. Mitä teen?
 
Oman musiikin markkinointi kotisivuilla ja profiilisivuilla on mahdollista ilman maksua Teosto/NCB:lle. Pienimuotoinen myynti omilla kotisivuilla käy myös päinsä. Lisätietoja löydät kirjautumalla omilla tunnuksillasi Teoston verkkopalveluun, mistä voit myös hankkia tarvittavat luvat.

 
Lisäksi: http://www.teosto.fi/teosto/artikke … oston-lisensoimat-palveluntarjoajat
 
Janus
29.07.2014 19:10:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä alkuperäiseen viestiin: kappaletta ei ole "esitetty julkisesti", vaikka se olisikin "saatettu yleisön saataviin" esim. jossain streamauspalvelussa tai YouTubessa ja yksittäinen ihminen sen kotikoneeltaan kuuntelisikin. Vaikka 2000 kertaa putkeen tai 2000 eri käyttäjän toimesta.
 
ganesha
29.07.2014 22:15:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Omaa musiikkiaan saa markkinoida "profiilisivuilla", jollaiseksi miellän myös mikseri.netin artistisivut - äärimmäisen tehottomat ja hankalat vain käyttää, verrattuna esim. Soundcloudiin. Tietty, jos oman musiikin kohdeyleisönä on lähinnä mikseri.netin foorumilaiset, niin miksipä ei. Korvauksia niistä on silti turha odottaa, vaikka markkinointitarkoituksessa Teoston tekijäasiakas (joita varmaan on mikseri.netin käyttäjäkunnasta loppujen lopuksi aika pieni prosentti) niitä sinne luvan kanssa lataisikin.
 
http://www.teosto.fi/tekijat/usein-kysyttya/250/327
 

 
Lisäksi: http://www.teosto.fi/teosto/artikke … oston-lisensoimat-palveluntarjoajat

 
Teoston puolelta tuo kai onkin ihan ok, mutta ainakin vielä jokunen vuosi sitten Mikseri.netin omat säännöt kielsi Teosto-musan. en tiiä mikä on tilanne nyt kun ei tule sitä foorumia musajuttuihin käytettyä (paskanjauhamiseen toisinaan kyllä :D)
 
Janus
30.07.2014 00:57:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Teoston puolelta tuo kai onkin ihan ok, mutta ainakin vielä jokunen vuosi sitten Mikseri.netin omat säännöt kielsi Teosto-musan. en tiiä mikä on tilanne nyt kun ei tule sitä foorumia musajuttuihin käytettyä (paskanjauhamiseen toisinaan kyllä :D)
 
Niin, linkitin siis nuo mikseri.netin "omat säännöt" (=käyttöehdot) tuohon pari viestiä ylemmäs. Siellä ei missään kohtaa kielletä käyttäjiä kuulumasta mihinkään tekijänoikeusjärjestöön. Toki myös todetaan, että käyttäjällä tulee olla oikeus ladata musiikkiaan palveluun (=käyttäjän ja Teoston välinen sopimus, ks. myös aikaisemmat viestit) ja että mikseri.net ei siitä latiakaan maksa.
 
Ei Teostolla ole (ollut) missään vaiheessa mitään casea pyytää mikseri.netiltä mitään korvauksia, kun vastuu on noilla käyttöehdoilla siirretty käyttäjälle. Vai mitä luulisit käyvän, jos joku lataisi artistiprofiiliinsa kuunneltavaksi vaikkapa levyllisen Lady Gagaa?
 
ganesha
30.07.2014 21:50:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Niin, linkitin siis nuo mikseri.netin "omat säännöt" (=käyttöehdot) tuohon pari viestiä ylemmäs. Siellä ei missään kohtaa kielletä käyttäjiä kuulumasta mihinkään tekijänoikeusjärjestöön. Toki myös todetaan, että käyttäjällä tulee olla oikeus ladata musiikkiaan palveluun (=käyttäjän ja Teoston välinen sopimus, ks. myös aikaisemmat viestit) ja että mikseri.net ei siitä latiakaan maksa.
 
Ei Teostolla ole (ollut) missään vaiheessa mitään casea pyytää mikseri.netiltä mitään korvauksia, kun vastuu on noilla käyttöehdoilla siirretty käyttäjälle. Vai mitä luulisit käyvän, jos joku lataisi artistiprofiiliinsa kuunneltavaksi vaikkapa levyllisen Lady Gagaa?

 
ok. en ole enää kovin aktiivinen mikseri.netin käyttäjä. joskus takavuosina säännöt kielsi Teoston alaisen musiikin lataamiseen omalle artistisivulleen. Ehkä ihan hyvä jos nykyään on vähän hövelimpi meininki.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «