Aihe: Blackstar kokemuksia
1 2 3 4
Myrkky Nuoli
05.12.2013 20:14:17
kookosjanne: Meikäläisellä oli melkein vuoden päivät HT club 40. Ostin sen yhtä heviproggista varten, mutta päädyinkin käyttämään lainapelejä kun en ollut tyytyväinen saundiin. Jotenkin ihmeellisen kumiseva ja ontto saundi, jokin siitä vaan puuttu. En ollut myöskään hirveän tyytyväinen equn toimivuuteen. Omaani oli elementeksi vaihdettu joku Celestion, en nyt mitenkään muista että mikä. Varmasti ihan käypiä pelejä joillekkin, omiin tarkoituksiini ei kyllä toiminut niin millään.

Aika hyvin kiteytyy mun näkemykseni blackstareista tässä, pakko kompata. Aina kun niitä on kokeillu ni jotenkin semmonen "Siinäkö se nyt oli?" -fiilis on jäänyt, vaikka ei missään nimessä huonoja oo olleet.
hevikukko
07.02.2014 00:08:42 (muokattu 08.02.2014 02:19:13)
Myrkky Nuoli: Aika hyvin kiteytyy mun näkemykseni blackstareista tässä, pakko kompata. Aina kun niitä on kokeillu ni jotenkin semmonen "Siinäkö se nyt oli?" -fiilis on jäänyt, vaikka ei missään nimessä huonoja oo olleet.

Joo siinäkö se soundi jota olen etsinyt, on noin helposti ja nopeesti? :O Näin näen itse tämän.

Tässä testini miltä HT-5 kuulostaa parhaimmillaan suoraan vanhaan Zoom raituriin Emulated outputilla nauhoitettuna 4x12 moodilla. JP6 Musarilla soitettu välisoolo testinä ala DT Tuscany biisistä taas kerran erilailla =)
Kyllä tällä pikku 5W nupilla pärjää, uskomaton laite kokoisekseen. Tökkäsin piruuttani Mesan putken kiinni ja lopputulos on korvissanne.

https://soundcloud.com/hevikukko/tuscany-middle-solo-blackstar
Allekirjoitus:
Myrkky Nuoli
07.02.2014 08:54:16
Ei sun tartte erikseen mulle asiaa kohdentaa, vaikka olisitkin eri mieltä :)
Hienoahan se on, että joku tykkää Dream Theaterista, Blackstareista ja Mesan putkista, vaikka en itse pidä noista mistään. Kaikille omansa. Tuosta pätkästä huokui kyllä semmosta fibaa, että ymmärrän hyvin miks tuollaisesta saundista digataan, vaikka en itse välitäkään. Mullakin on HT-5 kotona ihan vaan kun en oo vielä löytänyt parempaa kotivahvistinta omaan tarkoitukseeni, ei valittamista. Se kuulokelähtö pesee kaiken, eikä oikein hotsita hommata lisälaitteita kuulokesoittelua varten. Volumenappeja saa säätää silkkihansikkain, se on ainut mikä tossa sattuu aivoihin. Vois olla kova peli modattuna.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
hevikukko
07.02.2014 09:01:00 (muokattu 08.02.2014 02:36:25)
Myrkky Nuoli: Ei sun tartte erikseen mulle asiaa kohdentaa, vaikka olisitkin eri mieltä :)

=) sori en minä sillä lailla, vaan yritin iloisella tavalla käänteisesti. Kerroit fiksusti ja hyvästä näkökulmasta itse.
Allekirjoitus:
novo
08.02.2014 15:39:12
HT-20 Studio, nuppina ja combona, ei mihinkkää. Kylmiä, tunkkasia eikä futaa ees kotona. Joskus ois kivaa kokeilla isompia nuppiloeta.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
hevikukko
08.02.2014 18:44:34 (muokattu 08.02.2014 18:53:45)
Nyt on 50W Club nupikka testattu. Se on kaiketi siinä, no more updates pitkään aikaan. Volat ja soundit sain säädettyä siihen missä pitää ollakin. Nuo TADin putket on just hyvät. En saanut edes Mesan Single Rectifierista näin hyviä soundeja ulos. Itse Gain kanavan vola tuonne iltapäivälle ja master aamupäivässä Crunchhh. TC G-Majorilla output sinne 8 Db kohdille niin saa etupaneelista kotivolat irti. Jos treenit niin max 14 Db ja etupaneelista loput hienosäädöt. 20 Db:llä saa korvat rikki eli normit kuristamattomat volumet ja se riittääkin jo keikalle. Nupin volume asetuksille ei tarvitse tehdä näin mitään.
Allekirjoitus:
kuunsuru
09.02.2014 21:38:15
Itse poistin juuri eräästä paikallisesta liikeestä HT-50 nupsun poies. Kyllä sitä tuli aika kauan testailtua, lopulta omallakin kitaralla, ja aina jaksoi ihastuttaa. Volien ollessa hieman kovemmalla tykkäsin vielä enemmän. I is very satisfied.
Syntisen mehevää ja hurlumhei! https://soundcloud.com/endtimedesign
MannihilatoR
09.02.2014 21:58:28

Itse kyllä diggaan Blackstar HT-40:sta. Skoben omat säröt erittäin hyvät ja muhkeat.

Ainoa huono on se, että ei oikein säröpedaalit kuulosta sen kanssa hyviltä. Esim. crunch box. . .
...ja hymiöt viestini loppuun: :D :D :D :D :D :D
Metalkallo
10.02.2014 04:55:27 (muokattu 10.02.2014 04:56:08)
Blackstar ID 100TVP nuppi!

Mahtava nuppi, ainakin omasta mielestä ja muutenkin tämä ID sarja on ihan kelpo tavaraa. Jos tuolla 100TVP nupilla ei saa sellaista soundia kuin haluaa, niin ei varmaan sitten millään kait?

Itse käytän tätä nuppia marsun 1960A kaapin kanssa. Aiemmin mulla oli HT-5 nuppi kiinni siinä, mutta kyllä tämä ID sarjan nuppi pesee sen mennen tullen monipuolisuutensa takia ja sen kautta myös soundillisesti koska käytössä on kaikki putket mallinnuksena, ja mallinnus oikeasti toimii. Juuri tuo mallinnus tarjoaa niin paljon monipuolisuutta koska käytössä ei ole normaalisti vain yksi tietty putki vaan ne kaikki ja toisen saa vain kytkintä naksauttamalla. Itse olen tykästynyt EL34 ja KT66 putkien soundeihin.

Nuppihan on solid-state, mutta tuo mallinnus tekee siitä myös kuin putkinupin, joten molempaa saa tuosta irti mikäli haluaa. Tämän hintakaan ei ole paha kun katsoo mitä se tarjoaa.

Nupista löytyy tavallisten asetusten lisäksi resonance, presence sekä reverb, mod ja delay. Resonance sekä presence ovat varsinkin erittäin mukavat lisät kun niiden avulla saa hienosäädettyä bassoa tai trebleä miten haluaa. Nuppi ottaa myös hyvin pedaalit, ainakin Bossin SD-1 pedaalin jonka omistan.

Itse HT-5:n omistamisen aikana haaveilin kuinka joku tekisi nupin ilman tarvetta vaihtaa putkia ja koska en halunnut jämähtää vain yhteen soundiin, kappas! Haave toteutui suht äkkiä kun Blackstar tekaisi sellaisen.

Oma neuvo on, että älkää puristit jämähtäkö liikaa sinne merkki uskollisuuteen vaan kokeilkaa edes tätä(;D), varsinkin jos ei ole varaa monen tonnin marsuihin. Aito marsu on aina aito marsu, mutta jos ei halua vaihdella putkia eikä ole niin kranttu merkin suhteen, on tämä parempi kuin hyvä vaihtoehto.
Järki joskus jäässä, mutta tukka yhä päässä :)
hevikukko
29.07.2014 17:41:10 (muokattu 29.07.2014 17:42:31)
Metalkallo: Onkos kellään jakaa kokemuksia tuosta Blackstar HT club 50 nupista?
http://www.musamaailma.fi/kitaristi … pit/blackstar-ht-club-50-nuppi.html

Onko siitä mihkään? Soittelen enimmäkseen blues, rock ja hard rock osastoa, joskus myös ihan metallia ala' megadeth. Ainakin tiedot näyttäis suht päteviltä. Putkiakaan ei ole kuin 2x ecc83 ja 2xEL34 mikä on hyvä koska ei tarttis ostaa niitäkään niin montaa.

Onko hyvät cleanit? Särö? Pedaaleista käytän rockett animalia ja bossin sd-1:stä että bossin chorusta. Olen kuunnellut joitakin demoja tubesta, mutta aattelin silti kysäistä täältäkin.

Älytön laite! Parhaat säröt mitä vastaan tullut ikinä. Itse luovuin laitteesta mutta hommaan varmasti takaisin samanlaisen. Cleanit ovat todella hyvät myös. Häiriötön laite kaikinpuolin ja voimaa riittää. Pois myyminen kaduttaa älyttömästi mutta elämä on...
Allekirjoitus:
Metalkallo
29.07.2014 18:45:46
hevikukko: Älytön laite! Parhaat säröt mitä vastaan tullut ikinä. Itse luovuin laitteesta mutta hommaan varmasti takaisin samanlaisen. Cleanit ovat todella hyvät myös. Häiriötön laite kaikinpuolin ja voimaa riittää. Pois myyminen kaduttaa älyttömästi mutta elämä on...

Hyvälle kuulostaa. :)

Mikä tuo h-i fuse pot tuon laitteen takana on?
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
hevikukko
30.07.2014 01:28:37 (muokattu 03.08.2014 22:34:57)
Metalkallo: Hyvälle kuulostaa. :)

Mikä tuo h-i fuse pot tuon laitteen takana on?

Sulakkeista on kysymys. Katso sisälle ja vaihda samanlainen jos poksahtaa rikki.

Sulakkeen aina voi vaihtaa hitaampaan, joten ei ole niin herkkä posahtamaan rikki "Power" asennossa :D

Minulla ei ole yhdessäkään Mustassa-tähdessä mennyt sulake ikinä, joten helvatan hienoa HT 50 nuppia odotellessasi, olet jo varmasti fiiliksissäsi!
Allekirjoitus:
Metalkallo
30.07.2014 02:04:25
hevikukko: Sulakkeista on kysymys. Katso sisälle ja vaihda samanlainen jos poksahtaa rikki.

Sulakkeen aina voi vaihtaa hitaampaan, joten ei ole niin herkkä posahtamaan rikki "Power" asennossa :D

Minulla ei ole yhdessäkään Mustassa-tähdessä mennyt sulake ikinä, joten helvatan hienoa HT 50 nuppia odotellessasi, olet jo varmasti fiiliksissäsi!

Ok, kiitti vinkeistä koskien sulaketta. Ja joo, onhan tuo standby off/on jo sen verran tuttua kun olen tuon HT-5:n omistanut.

Tämä nyt oli vasta tutkiskelu fiilistelyä, mitään en oo vielä tilannut ku ei oo rahaakaan vielä. :D
hevikukko
02.08.2014 18:02:51
No nyt murisee Blackstar HT 40 combo. Jumalainen hunajainen soundi palasi korviini taas. Elämä hymyilee vieläkin enemmän =)
Allekirjoitus:
hevikukko
30.08.2014 23:10:31 (muokattu 30.08.2014 23:22:46)
Ketjun nostoa ylös.

Miten ne oikein rakentaa tuon Blackstarin? Pelkästään tässä HT 40 Combossa tuolla Seventy 80 kajarilla ääni on niin hunajainen säröillä että luulisi äänen tulevan suoraan mikseripöydästä kaikkine boosteripedaali herkkuineen. Joka kerta kun saan tuon Combon hehkumaan ja alkaa soittelot, olen ihan naama näkkärillä. Tämä Combo on niin hyvä soundeiltaan että oksat pois! Kaikki ei varmasti tykkää tai jos et ole kokeillut vielä kyseistä laitetta, mene ja testaa. Combo on häiriötön ja syö mahtavasti esim TC G-Majorin efektejä. Modattu TS-9 Boosteripedaali vielä looppiin ja Lead on "Out of this world". Jospas ne kitaran mikit on se juttu kuitenkin joka tässä tapauksessa kruunaa kaiken eli DiMarzion Crunch Lab sekä LiquiFire. Prkl toimii paremmin kuin talvirenkaat lumessa. Taidampa mennä taas vetäsee tilulilut -->

Tuossa mun setti vielä kuvalla. http://muusikoiden.net/dyn/users/127076.jpg
Allekirjoitus:
Metalkallo
31.08.2014 00:04:46
hevikukko: Ketjun nostoa ylös.

Miten ne oikein rakentaa tuon Blackstarin? Pelkästään tässä HT 40 Combossa tuolla Seventy 80 kajarilla ääni on niin hunajainen säröillä että luulisi äänen tulevan suoraan mikseripöydästä kaikkine boosteripedaali herkkuineen. Joka kerta kun saan tuon Combon hehkumaan ja alkaa soittelot, olen ihan naama näkkärillä. Tämä Combo on niin hyvä soundeiltaan että oksat pois! Kaikki ei varmasti tykkää tai jos et ole kokeillut vielä kyseistä laitetta, mene ja testaa. Combo on häiriötön ja syö mahtavasti esim TC G-Majorin efektejä. Modattu TS-9 Boosteripedaali vielä looppiin ja Lead on "Out of this world". Jospas ne kitaran mikit on se juttu kuitenkin joka tässä tapauksessa kruunaa kaiken eli DiMarzion Crunch Lab sekä LiquiFire. Prkl toimii paremmin kuin talvirenkaat lumessa. Taidampa mennä taas vetäsee tilulilut -->

Tuossa mun setti vielä kuvalla. http://muusikoiden.net/dyn/users/127076.jpg

Kiva kuulla kun Club 50 nuppihan on kait lähes sama kuin tämä HT40, mutta vain nuppi muodossa. Tosin nuppi on nuppi ja kajaria ei tule mukana joten täytyy varmaan jos tuon 50:n hommaa, niin testata tuota HT40 comboakin ihan piruuttaan miltä tuo seventy 80 kuulostaa livenä.
hevikukko
31.08.2014 00:50:01
Metalkallo: Kiva kuulla kun Club 50 nuppihan on kait lähes sama kuin tämä HT40, mutta vain nuppi muodossa. Tosin nuppi on nuppi ja kajaria ei tule mukana joten täytyy varmaan jos tuon 50:n hommaa, niin testata tuota HT40 comboakin ihan piruuttaan miltä tuo seventy 80 kuulostaa livenä.

Juu HT 50 nuppi oli itsellä edellinen laite, joten sama vekotin perus-soundeiltaan tämä HT 40.
V30 elementti oli aiemmin käytössä minulla, mutta tämä Seventy 80 tarjoaa jotain uskomatonta avarampaa saman kaltaista taikaa... mutta vielä enemmän. Kuin veljekset, mutta silti erilaiset. Seventy 80 on makuuni hiukan keskiäänisempi, mutta samalla HiFimpi yläpäästä.
Allekirjoitus:
iec
31.08.2014 12:26:16

hevikukko: Juu HT 50 nuppi oli itsellä edellinen laite, joten sama vekotin perus-soundeiltaan tämä HT 40.
V30 elementti oli aiemmin käytössä minulla, mutta tämä Seventy 80 tarjoaa jotain uskomatonta avarampaa saman kaltaista taikaa... mutta vielä enemmän. Kuin veljekset, mutta silti erilaiset. Seventy 80 on makuuni hiukan keskiäänisempi, mutta samalla HiFimpi yläpäästä.

Seventy 80 taitaa olla sellainen malli joka on Celestionin "neutraalein" eli siinä on pyritty hifimäisimpään vasteeseen. Taitaa olla kohtuullisen yleinen valinta monessa combossa. Pitäisi olla ihan laadukas kajari. Mulla ei ole itellä ollu kyseistä elementtiä missään, mutta testasin kerran Ht40 comboa. Se combo ei ollut ihan mun juttu, mutta varmasti toimii raskaammalla musalla kuin mitä ite soittelen. Siinä taisi olla mun makuun liian tumma soundi cleanillä vaikka miten sääteli. En oo kyllä ihan saletti oliko siihen sitten vaihdettu jokin toinen kajari seventy 80:n tilalle.

-iec
Ja niin päin pois...
Metalkallo
25.10.2014 22:49:34 (muokattu 26.10.2014 14:49:13)
Mitä nyt jokusen aikaa ollut tuo HT Club 50 nuppi mulla niin ihan toimiva vekotin kyllä. Ulkoapäin näyttää kovasti pleximäiseltä mistä pidän paljon kun plexin ulkonäköä rakastan jostain syystä? Plexi vaan näyttää jotenkin rock'n roll enempi kuin muut nupit. Vedin vielä Blackstarin logon etusesta irti jotta näyttäisi vielä enemmän vintagelta. Ei, en laittanut marsu logoa tilalle koska ei se marsuksi muutu vaikka siinä sen logo olisikin ja eikä sen tarvitsekaan, tämä vahvistin kelpaa minulle ihan tälläisenään. :)

Säätöjä löytyy just tarpeeksi ja kaikilla tekee jotain. Blackstareissa varsinkin tykkään tuosta ISF säädöstä kun sillä saa muokattua soundia kirkkaammaksi tai pehmeämmksi, eli ameriikan tai enkun tapaiseksi. Itse en ainakaan koe sitä mitenkään turhaksi vaan oikeasti hyödylliseksi ja toimivaksi säädöksi. Vahvarissa on myös oma volume säätö puhtaalle että särö kanavalle ja master volume säätämään kokonaisäänentasoa joten tällä pystyy soittelemaan vaikka kerrostalossa hyvillä soundeilla. Ainakin minä pystyn.

Putkia oli 2 ecc83 ja 2 el34 ja el34:set taisivat olla tadin kait, soundaavat kyllä ihan hyviltä omaan korvaan. Säröä tässä nupissa kyllä riittää ja metalliinhan tuo on aika paljolti tarkoitettukin, mutta kyllä siitä aika hyvät kliinitkin saa, ainakin jos lisää jonkin pedaalin hieman maustamaan puhdasta soundia. Itse tykkään todella kovasti 1968 marsu plexin soundista ja hommasinkin ajat sitten Rocket Animal pedaalin joka tuota mallintaa. Pedaali toimii hienosti puhtaan päällä kun sen gain on jossain 2 ja vola siin 5-7 ja kun kytkee kitarasta molemmat mikit tai kaulamikin päälle. Kaulamikillä (käytössä oli sd sh-2) soundi kuulostaa kovasti vintage pleximäiseltä hendrixiltä.

Säröä tosiaan piisaa ja voin huoletta sanoa ettei tämä nuppi edes tarvitse välttämättä erillistä särö tai overdrive pedaalia pystyäkseen metalliin. Hyvin hoitaa myös rokit tietty kun vääntää säröä taaksepäin. Paljon vaikuttaa myös mitkä mikit on kitarassa tietty, mutta jotain särön määrästä kertoo ainakin se, että les paul jossa on sd:n seth lover tallassa vetää ihan hyvin ilman pedaaleja rokista metalliin.

Nupista löytyy myös reverb ja se vaikuttaisi toimivan kuten sen kuuluu, en tosin ole paljoa sitä käyttänyt, vain vähän testannut.

Mitä tulee nupin pohjassa oleviin "jalkoihin", niin ne eivät aivan menneet yksiin marsun 1960A kaapin kanssa joten päätin muuttaa niiden paikkaa pikkuisen jotta ne menisivät kaapin uriin. Tämä nyt on tietenkin aivan omakohtainen asia häirtseekö se vai ei, mutta minä halusin että nuppi on linjassa ja pysyy hyvin kaapin päällä niin kuin nupin kuuluukin eikä ole toisesta kulmasta kallellaan.

Nuppi ei ole kovin kevyt painoltaan ja rakenne vaikuttaa suht jämäkältä, mutta nämä kait vain lisäävät "pleximäisyyttä". En kuitenkaan tajua miksi takapaneeliin pitää ruuvata niin monta ruuvia kun se pysyisi hyvin paikallaan ihan 3-4 ruuvillakin? Itse jätinkin sinne vain 3 ruuvia jotta putkia vaihtaessa takapaanelin saa sitten helpommin ja nopeammin auki.

Tässä nyt oli jonkinlaista kokemusta tästä kyseisestä nupista. Hyvä nuppi! Voisi ehkä sanoa että Blackstarin plexi ja rankasti modattu hot hot rod plexi. :D Varsinkin käytettynä jos tulee vastaan hyvällä hinnalla ja Blackstarin nupit kiinnostaa, niin en näkisi miksi ei. Putkiakaan ei ole liikaa jotta niiden vaihtaminen veisi konkurssiin koska putket maksavat, mutta soundistakaan ei tarvitse silti luopua. Näin ainakin omasta näkökulmasta.

Lopuksi mun huonoa soittoa kyseisellä nupilla. :)
http://www.youtube.com/watch?v=lA-wYtSh_GI
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)