Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Boss:in pedaali-läjästä ois kysymyksiä :)
1
Luuviulu
28.07.2014 21:20:53 (muokattu 28.07.2014 21:21:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! :)
Eli mulla on alhaalla luetellut pedaalit nyt omistuksessa. Kaikki, mitkä on tehty Taiwan:in lisäksi Japani:ssa, niin mulla sitten on aivan kaikki listassa Japani:in pedaalina.
Ongelma tulee tässä: Japanin vanhemmat pedaalit on tehty 12,3V -virralle sopivaksi ja uudemmat tehtiin samalle virralle, kuin Taiwan:inkin, eli 9,6V -virran käyttöön.
Eli mistä ihmeestä tiedän, että mikä on vanhempi ja mikä uudempi?
 
Onko Sarjanumeron perusteella jotenkin mahdollista selvittää se asia?
Kaikkihan niistä toimii 9V -paristolla, joka ei sovi mun kaaliini, että minkä hemmetin takia, sit kuitenkin muuntajan pitää olla 12,6V?
 
-Kiitos jo etukäteen vastanneille! En haluaisi hajoittaa pedaaliani, laittamal sinne väärän virran ja patteri-pelleilyyn en ala. :)
 
Säröt: BD-2 DF-2 DN-2 DS-1 DS-2 FZ-2 FZ-3 FZ-5 HM-2 HM-3 MD-2 ML-2 MT-2 MZ-2 OD-1 OD-2 OD-3 OS-2 PD-1 PW-2 SD-2 XT-2
Kaiut: RV-3 RV-5
Delayt: DM-2 DM-3 DSD-2 DSD-3 DD-5 DD-6 DD-7
Echot: RE-20 TE-2
Flangerit: HF-2 BF-1 BF-3
Phaserit: PH-3
Leslie RT-20
Chorukset: CE-1 CE-2 CE-3
CE-5 CE-20 CH-1
Dimensionit: DC-2 DC-3
Tremolot: PN-2 TR-2
Vibrato: VB-2
Harmonist / Shifterit: HR-2 PS-2
PS-3 PS-5 PS-6
Wahit / Auto-Wahit / Filtterit: TW-1 AW-2 AW-3 PW-10 FT-2
Oktaaverit: OC-2 OC-3
Muut tarvike-pedaalit: PQ-4 GE-6
GE-7 EH-2 SP-1 PSM-5 TU-3 FS-5U
FB-2 LM-2 CS-2 CS-3 LS-2 NS-2 NF-1
Mallinnus-pedaalit: FDR-1 FRV-1 FBM-1 ST-2 BC-2
???-Efekti: SG-2
 
ReBeat
28.07.2014 21:35:54 (muokattu 28.07.2014 21:48:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne vanhat ACA-bossit toimii kai ihan hyvin 9 voltin PSA tyyppisellä adapterilla, kunhan ne ketjuttaa edes yhden muun 9V bossin kanssa.
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=63394&o=0
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=213144
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=216049
 
Oot muuten kysynyt samaa asiaa jo tammikuussa... http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=221108
 
Noita pedaaleita voi tutkia yksi kerrallaan: Jos virransyötön sisäänmenossa on diodi ja vastus niin bossi on ACA 12V. Lupasit alkaa tutkimaan asiaa herättyäsi. Hei herätys! :)
 
Jucciz
28.07.2014 22:47:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullekin tuli vähän semmonen bon voyage -fiilis, et ihan kun mää oisin nähny tän jo aiemmin - sekä torilla että keskustelufoorumilla.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Luuviulu
29.07.2014 11:47:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

:D :D
 
En muistanut yhtään :D
Oon keskittynyt vaan pelkkään niiden purkkien haalimiseen ja toi kysymys on pyörinyt jo vuoden mieles ja ajattelin jo silloin, että kysyn neuvoa sit, kun alkaa olla ajankohtaista niiden ketjuttaminen :D
 
Viimisen vuoden aikaan en ole tainnut yhtäkään purkkia laittaa pääl noist mun hankkimeistani. En ole edes jaksanut kokeilla niiden toimivuutta, kun tulee Postissa. Oon aina vaan laittanut hyllyyn muiden jatkoks ja ajatellu ketjuttaa vast sit, kun ajankohtaista, ilmeisesti tammikuus niit oli sit viäl niin vähän, etten näköjään ole kokenut ajankohtaiseks sillon niit viäl alkaa ketjuttaa :D
Kiitos vastauksest, neuvoi tuol jo näköjään onkin :D
 
RrRailo
29.07.2014 12:15:18 (muokattu 29.07.2014 15:16:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...minkä hemmetin takia, sit kuitenkin muuntajan pitää olla 12,6V?
Onhan tätä asiaa toisaan ruodittu muutamaankin otteeseen. Jos se nyt selkiäisi kaikille asian kanssa painiskeleville...
 
Boss käytti tuohon aikaan nimenomaan 12V:n muuntajaa vakiovirtalähteenä(malli ACA). Sen ja kaikkien muidenkin reguloimattomien muuntajien ikävä puoli on, että mitä suurempaa kuormaa virtalähde joutuu ajamaan, sitä enemmän kokonaisjännite tippuu. Boss siis varustautui valmiiksi suurempaa jännitettä syöttävällä laitteella, jotta kaikkiin järjestelmiin varmasti riittäisi ns. tökyä.
 
Suurin osa pedaaleista kuitenkin toimii 9 voltilla. Kaikkien pedaaleiden tuli kuitenkin olla yhteensopivia tuolle ACA-muuntajalle, siksi niihin on sisäänrakennettuna diodilla ja vastuksella toteutettu jännitteenalennin. Nuo pedaalit siis laskevat tuon vanhan muuntajan ~12 volttia tuohon n. 9 volttiin. 9 voltilla ajettaessa(esim. Bossin PSA-muuntaja) jännite taas vastaavasti laskee jonnekin 7 voltin tienoille, mikä sinällään aiheuttaa ihan mielenkiintoisia soundimuutoksia, pääosin särölaitteissa.
 
Ja tuo jännitteenalennus tapahtuu siis vain ja ainostaan, kun pedaali saa virtansa erillisestä, itsenäisesti muuntajasta. Patterilla ja/tai daisychainissa pedaalia käytettäessä tuo jännitteenalentaja ohittuu.
 
http://www.bossarea.com/other/aca.asp
 
Kuka Randalliin luottaa, se Randallin kestäköön.
Luuviulu
29.07.2014 12:40:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, voinko nyt siis luottaa siihen, että aivan kaikki Boss:in Japsit toimii 12,3V, jos siin lukee ACA??? -Noin alunperin luulinkin jo muinoin, mut sit taas jostain netin syövereistä tuli tietoa, että pelkkä ACA, ei suinkaan tarkoita 12,3V, vaan myös niistä jotkut voi toimia 9,6V muuntajalla.
...toi sekoitti mun ajatustoiminnan lopullisesti aikanaan... :/
 
Laulava Kylätohtori
29.07.2014 12:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: Eli, voinko nyt siis luottaa siihen, että aivan kaikki Boss:in Japsit toimii 12,3V, jos siin lukee ACA??? -Noin alunperin luulinkin jo muinoin, mut sit taas jostain netin syövereistä tuli tietoa, että pelkkä ACA, ei suinkaan tarkoita 12,3V, vaan myös niistä jotkut voi toimia 9,6V muuntajalla.
...toi sekoitti mun ajatustoiminnan lopullisesti aikanaan... :/

 
Ne voi toimia 9,6 V muuntajalla, jos ovat ketjutettu sellaisen kanssa, joka toimii 9,6 V. Mutta yksinään vaativat 12 V...
 
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
RrRailo
29.07.2014 12:54:13 (muokattu 29.07.2014 12:56:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: Eli, voinko nyt siis luottaa siihen, että aivan kaikki Boss:in Japsit toimii 12,3V, jos siin lukee ACA??? -Noin alunperin luulinkin jo muinoin, mut sit taas jostain netin syövereistä tuli tietoa, että pelkkä ACA, ei suinkaan tarkoita 12,3V, vaan myös niistä jotkut voi toimia 9,6V muuntajalla.
...toi sekoitti mun ajatustoiminnan lopullisesti aikanaan... :/

 
Tuosta en kyllä osaa sanoa, sillä ACA-muuntaja muutettiin jossain vaiheessa 9 volttiseksi.
 
Tuolta Bossin sivuilta bongattua: "The resistor diode pair was later removed and at the same time the ACA adapter was redesigned to output 9V instead"
 
Varmuuden saat sillä, että tsekkaat, pitääkö kukin pedaali sisällään tuon vastus-diodi -jännitteenalentajan.
 
Kuka Randalliin luottaa, se Randallin kestäköön.
Laulava Kylätohtori
29.07.2014 12:56:31 (muokattu 29.07.2014 12:57:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei muuta kuin meisseli käteen ja katsomaan, löytyykö sieltä sisältä em. diodi ja vastus. Sillä se selviää 100 % varmasti, eikä tarvitse enää miettiä...
 
e. vai pystyisikö sen mittaamaan jotenkin pedaalia avaamatta?
 
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
Luuviulu
29.07.2014 13:31:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras toki ois, jos vois kattoa avaamatta virrantarpeen. Siks kun en tajua sähköjutuista juuri muuta, kuin että virran osaan mitata ja paras toki ois niin, että avaamatta.
-En edes tunnistais mitään "diodia" tms, kun tosiaan olen vaan levyseppä, enkä sähkömies :)
 
seventy4
30.07.2014 13:26:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DOD oranssi kompura pyytää myös muuntajalta tuota 12:sta. Itse olen ruokkinut sitä patteri clipsin kautta normi muuntajalla kun ainakin sitä kautta se on suunniteltu toimimaan tuolla ysillä.
Tiedä sitten onko jotain vaikutusta saundiin tuolla jännitteellä. Epäilen ettei ole.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «