lehtiju2 28.07.2014 18:44:25 | |
---|
Bugsy: Tai sitten koehenkilöt eivät osanneet kuunnella oikeita asioita :) Niin, täällähän on tuotu esiin, että jotkut nyt vaan ovat puukorvia, jotka huomaavat ainoastaan volyymin muutokset. Lisäksi jotkut kuuntelevat musiikinkin katselemalla taajusvastekäppyröitä. ;) |
FastEddie 28.07.2014 18:54:27 (muokattu 28.07.2014 18:57:22) | |
---|
Klezberg: Toisaalta, sikäli kun värkin on tarkoitus simuloida aukisoittamista, niin sitten on odotettavissakin että suuressa osassa soittimia ei tulekaan isompaa vaikutusta. Mikä ei tietenkään ole kritiikkiä itse testille vaan tekee vielä vaikeammaksi osoittaa että värkillä on vaikutusta. Ehkä pitäisi testata lisää kitaroita ja nimenomaan semmoisia jotka ovat uusia tai käyttämättömänä lojuneita. Kuuntelutestin lisäksi kyllä kaipaisin jotain objektiivisempaa, esim. jotain tämännäköisiä kuvia kannen värähtelyistä ennen ja jälkeen http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-13573631 tai vaikka kannen impulssivasteen äänityksiä ennen ja jälkeen. Ja nyt mä puhun akustisesta soittimesta. Sähkiksien osalta en näkisi vaivaa ennen kuin on osoitettu jotakin akustisten pelien osalta. Yksi testin kitaroista on ollut hyvin vähällä soitolla. Siihen kuitenkin tuli pienin muutos. Testin jälkeen olen käsitellyt kaksi muuta kitaraa, toinen on ollut myös melko vähäisessä käytössä, toinen halpa indokiinan peli. Nämä molemmat hyötyivät käsittelystä. Siis soitettavuus ja akustinen sointi parantuivat. Ilmeisesti nämä eivät vaikuta kuitenkaan sähkökitaran vahvistettuun ääneen niin paljon kuin kuvitellaan. "Soundi lähtee soittajan sormista" - "kitarat tykkää kun niillä soitetaan" Ei ehkä kaukaahaettuja toteamuksia. "Rehab is for quitters" |
Klezberg 28.07.2014 18:57:46 | |
---|
lehtiju2: Niin, täällähän on tuotu esiin, että jotkut nyt vaan ovat puukorvia, jotka huomaavat ainoastaan volyymin muutokset. Lisäksi jotkut kuuntelevat musiikinkin katselemalla taajusvastekäppyröitä. ;) No jaa... kyllä mä musiikin ihan kuuntelen. Toisaalta jos halutaan tietää onko ylipäänsä mahdollista että tapahtuu muutoksia, niin olisi hyvä testata akustisella soittimella ja mahdollisimman monipuolisesti. Tuo kannen kopautuksen impulssivaste voisi olla yksi konsti nähdä onko puun värähtelyssä tapahtunut muutoksia. Soittamisessa kun on vaihtelevia tekijöitä enemmän. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
lehtiju2 28.07.2014 19:00:17 | |
---|
FastEddie: Siis soitettavuus ja akustinen sointi parantuivat. Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat soitettavuudella? |
Klezberg 28.07.2014 19:07:38 (muokattu 28.07.2014 19:08:53) | |
---|
FastEddie: Siis soitettavuus ja akustinen sointi parantuivat. Ilmeisesti nämä eivät vaikuta kuitenkaan sähkökitaran vahvistettuun ääneen niin paljon kuin kuvitellaan.
Kun se puiden vaikutus sähkiksessä on muutenkin kyseenalaistettu, ja joka tapauksessa vähäisempi kuin akustisissa peleissä. Toinen juttu on että kitaravahvistimen ja kaiuttimen ei ole tarkoituskaan olla hifiä, eli vaikka soundiin tulisi ylä-ääniä lisää niin sähkiksen soundista ei haetakaan samoja asioita kuin akustisen, eikä ne välttämättä vahvistettuna tule läpi. Musta on itse asiassa yllättävää jos lankkukitaran akustinen sointi parantuu (vaikka olen pitänyt mahdollisena sitäkin, niin kovin selviä muutoksia ei luulisi tapahtuvan). Olihan ne lankkuja? Nyt täytyy myöntää että on mennyt ohi enkä äkkipäätä löytänyt sitä kohtaa keskustelusta. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
FastEddie 28.07.2014 19:08:25 (muokattu 28.07.2014 19:47:14) | |
---|
lehtiju2: Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat soitettavuudella? Tätä on kyllä vaikea kuvailla. Sanotaan vaikka näin SpinalTap-mäisesti, että täristyksen jälkeen nämä kitarat menevät yhdelletoista. Helpompi soittaa, sävelet syttyvät paremmin, jopa vire tuntuu tarkemmalta ja se pysyy kauemmin. Soittokokemus on miellyttävämpi. Myös akustinen sointi on lujempi ja ikäänkuin sisältää enenmän ylä-äänisarjoja. Kitarat ovat lankkukitaroita. Ja testi on sivulla 32. "Rehab is for quitters" |
lehtiju2 28.07.2014 19:19:08 | |
---|
Mystistähän se on minustakin, että lankkukitaroihin jopa tuolla vehjeellä olisi vaikutusta, ja jos vaikutukset ovat vielä noin kouriintuntuvia, suorastaan sensaatiomaista. |
Seba 28.07.2014 22:48:30 | |
---|
lehtiju2: Mystistähän se on minustakin, että lankkukitaroihin jopa tuolla vehjeellä olisi vaikutusta, ja jos vaikutukset ovat vielä noin kouriintuntuvia, suorastaan sensaatiomaista. Tämän voi todeta itsekin jos täristää muutaman kepin jotka tuntee itse hyvin. Tuota en oikein itsekään osaa mitenkään selittää jotta miksi moni keppi tuntuu käteenkin paremmalta, muutenkuin sillä että kun lankku resonoi paremmin ja kitara soi tasaisemmin niin se parantaa yleisfiilistä soittimesta samalla ja se tuntuu kaikin puolin psykologisestikin paremmalta. Itse olen kokoajan puhunut nimenomaan lankkukitaroiden ja bassojen eroista akustisesti, enkä usko että varsinkaan bassoilla sähköisessä soinnissa saavutetaan juuri mitään parannusta, mutta se hanskaan istuvuuden paraneminen on jokseenkin hämmentävä fiilis. Akustisille soittimillehan tuo lähinnä on alunperin tarkoitettu, mutta itse en omaan halpisnaikkariin saanut 3 päivän täristyksellä yhtään minkäänlaista havaittavaa muutosta. Yhteen muutaman vuoden vanhaan lankkubassoon ja todella vähän käytettyyn kitaraan tuli kyllä selkeä parannus. Psykologista tai ei, mutta hassua miten se placeboefektikin vaihtelee kun joissain huomaa selvän eron, joissain ei mitään. Odotin akkariin suurinta vaikutusta ja olin hieman harmistunut kun ei mitään tapahtunut ja piti jo palauttaa laite kun se oli lainassa. Lankkukitarakaan ei 3 päivän jälkeen ollut muuttunut, mutta annoin olla pari päivää lisää niin alkoi eroa löytymään 5 päivän jälkeen. Tai ainakin kuvittelin niin sitten. Pitäisi tuo oma viritelmä laittaa surisemaan viikoksi tuohon akkariin ja katsoa tapahtuuko mitään. |
Klezberg 28.07.2014 22:53:37 | |
---|
Seba: Akustisille soittimillehan tuo lähinnä on alunperin tarkoitettu, mutta itse en omaan halpisnaikkariin saanut 3 päivän täristyksellä yhtään minkäänlaista havaittavaa muutosta. Kun on kysymys halpiskitarasta niin oliko kenties vanerikantinen? Vanerikansi tuskin muuttuu kokopuiseksi täristämällä :) huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Klezberg: Kun on kysymys halpiskitarasta niin oliko kenties vanerikantinen? Vanerikansi tuskin muuttuu kokopuiseksi täristämällä :) Vaneria juu, mutta niinhän aika moni kalliimpikin on, ja onhan siinä muutakin kuin kansi. Komeasti vanhat vanerikontratkin soi :) |
ReBeat 28.07.2014 23:56:53 | |
---|
Olisko muuten mahdollista saada tietää paljonko omista vastauksista meni väärin tai oikein? Tai jopa näytekohtaisesti :) Toinen juttu, olis mielenkiintoista kuulla lankkusähkiksestä, että millaista "ääntä" se antaa täristyksen aikana piuhaan. Kävi mielessä sellainen että mitä jos äänittäisi piuhan kautta koko täristyssession, vaikkapa 5 päivää. Ilmeisesti kielet kuluvat siinä käsittelyssä myös, mutta siinäpä sitä voisi kelailla audiota ja kuunnella muuttunutta äänenväriä. |
Generalissimo 28.07.2014 23:59:25 | |
---|
ReBeat: Olisko muuten mahdollista saada tietää paljonko omista vastauksista meni väärin tai oikein? Tai jopa näytekohtaisesti :) Toinen juttu, olis mielenkiintoista kuulla lankkusähkiksestä, että millaista "ääntä" se antaa täristyksen aikana piuhaan. Kävi mielessä sellainen että mitä jos äänittäisi piuhan kautta koko täristyssession, vaikkapa 5 päivää. Ilmeisesti kielet kuluvat siinä käsittelyssä myös, mutta siinäpä sitä voisi kelailla audiota ja kuunnella muuttunutta äänenväriä. Sitä olisi myös helppo spektrianalysaattorilla katella... jos siis jotain signaalia tulisi mikkien kautta täristyksen aikana. |
ReBeat 29.07.2014 00:07:09 | |
---|
Generalissimo: Sitä olisi myös helppo spektrianalysaattorilla katella... jos siis jotain signaalia tulisi mikkien kautta täristyksen aikana. EMG:n jälkiasennus alexibuusteri täysille niin eiköhän jotain signaalia alkais viimeistään löytymään. |
ekikoo 29.07.2014 00:32:57 | |
---|
Monestiko tätä on testattu siten, että kokeilijat eivät tiedä, mitkä kitarat on käsitelty, ja antavat ennen-jälkeen-arvion? Ideaalistahan olisi pölliä jonkun kitara käsittelyyn tämän asiasta mitään tietämättä x--D I would if I could...! Bitch! |
aristoteles666 29.07.2014 01:08:51 | |
---|
no juurihan tässä oli testi jota saattoi kuunnella jossa osumatarkkuus oli huonompi kuin kolikonheitossa. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
p130 29.07.2014 10:42:40 | |
---|
aristoteles666: no juurihan tässä oli testi jota saattoi kuunnella jossa osumatarkkuus oli huonompi kuin kolikonheitossa. Täristys siis vaikuttaa jos tulokset poikkeavat kolikonheitosta, mutta vaikuttaako halutulla tavalla? Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
discominister 29.07.2014 14:59:37 | |
---|
Ei pysty nyt tarkkaamaan joka kommenttia, mutta ilmeisesti täällä taistellaan "puun aukeamisesta". Onko täällä tullut esiin jo tämä Yamahan ARE-tekniikkaa esittelevä video, jossa myös näytetään animaationa tätä puun aukeamista? https://www.youtube.com/watch?v=qFlTuV2oxMA noin minuutin kohdalta. Onko tässä mitään perää? |
lehtiju2 29.07.2014 15:36:29 | |
---|
discominister: Onko tässä mitään perää? Japanini on sen verran heikkoa, ettei tuosta selkoa ota, mutta suhtautuisin hyvin varauksella myös Yamahan markkinointimateriaaleihin ja kolmikirjaimisiin tuotenimikkeihin. |
Chemo 29.07.2014 16:04:09 | |
---|
Perustin akkaripuolelle oman ketjun kitaroiden soinnin aukeamiselle. Kovasti toivottaisin Klezbergin ja muut keskustelemaan sinne, aihe kiinnostaa itseäni kovasti. Eipäs/juupas-tyyppiset vääntämiset voi mielellään jättää tänne, paitsi jos keskusteluun tulee mukaan uutta faktatietoa. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
Arkka 29.07.2014 16:15:38 | |
---|
|