Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Overdrive/säröpedaalit
1 2
Shamaanirasse
28.07.2014 19:26:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikä ehdotelkaa hyviä overdrive/säröpedaaleita n. 0-70 e hintaluokassa. Kokeiltuna on Electro Harmonixin Micro Metal Muff, Boss DS-1 ja Blackstar LT-Drive.
 
petrip
28.07.2014 19:35:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on hyvä säröpedaali? Riippuu niin paljon kaikesta. Toiselle joku toimii kuin häkä ja toiselle sama pedaali voi olla täysin susi. Kitara ja vahvistin (+kaiutin) vaikuttaa todella paljon miten tietty säröpurkki toimii setissä. Jokainen säröpurkki voi olla omalla tavallaan ihan hyvä, mutta onko se juuri sulle sopiva. Siihen ei voi kukaan muu vastata. Onnea etsintään, kokeilemalla se selviää.
 
Zeeboo
28.07.2014 19:37:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilta löytyy muutamia Zen-Drive klooneja. Voisivat olla kokeilemisen arvoisia.
 
White men can't Monk
Laulava Kylätohtori
28.07.2014 20:13:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petrip: Mikä on hyvä säröpedaali? Riippuu niin paljon kaikesta. Toiselle joku toimii kuin häkä ja toiselle sama pedaali voi olla täysin susi. Kitara ja vahvistin (+kaiutin) vaikuttaa todella paljon miten tietty säröpurkki toimii setissä. Jokainen säröpurkki voi olla omalla tavallaan ihan hyvä, mutta onko se juuri sulle sopiva. Siihen ei voi kukaan muu vastata. Onnea etsintään, kokeilemalla se selviää.
 
Näin se on. Ja jo pelkkä elementin vaihto saattaa aiheuttaa sen, että ennen se huippuhyvä od-purkki ei enää olekaan kuin ihan ok, joten vaikea se on mitään tarkkoja vastauksia antaa. Jokainen voi toki ehdottaa sitä omaa suosikkiaan ja saahan siitä vinkkejä, mutta itse se pitää testata, mikä toimii itselle ja omien kamojen kanssa. Valitettavasti, olisihan se kätevää, jos netissä olisi oraakkeli, joka antaisi aina oikeat vastaukset kysymyksiin.
 
Ja että saisit parempia ja täsmällisempiä vastauksia, niin kannattaisi vähän tarkentaa, minkälaista soundia olet hakemassa...
 
Ps. Fulltonen Secret Freq. Menee uutena yli budjetin, mutta jos löytyy käytettynä, niin kannattaa pistää se puuttuva väliraha. Se on meinaan hyvä... ;)
 
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
petrip
28.07.2014 20:52:09 (muokattu 28.07.2014 20:52:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, tarkoitus ei ollut masentaa vaikka touhu saattaa mennä aika masentavaksi jossain vaiheessa. Mutta tosiaan auttaisi kovasti, jos ketjun aloittaja osaisi kertoa vähän tarkemmin mitä hakee ja minkälainen nykyinen setti on. Alle satasella saa kyllä varsin mainioita purkkeja käytettynä.
 
JaaGeRMaisTeR
28.07.2014 21:17:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joyon ultimate drivea vain kehiin.
 
Puavali
28.07.2014 22:10:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palasin vuosien tauon jälkeen taas Vox Valvetone V810:een ja Marshall Guvnor-2 plussaan. Varsinkin tuota Guvnoria saa suht edullisesti, eikä se kuulosta huonolta.
 
tuquoque
28.07.2014 22:43:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos hintahaarukka on 0-70e, osta Joyolta sekä Ultimate Drive, Vintage Overdrive että Crunch Distortion. Siis kaikki kolme ja hyvällä tuurilla jää vielä muutama euro pullakahviin.
 
m.
kihtaristi
28.07.2014 22:58:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti kommentoin tähän asiaan, että säröpedaalin toiminta on TODELLA paljon kiinni siitä vahvistimesta ja kitarasta. Itse olen pannut merkille tämän, kun uuden vahvistimen kanssa tuntuu, että osa särö-pedaaleista ei vaan toimi vaikka kuinka ruuvaa ja vääntää. Omalla kohdallani esimerkiksi vanhalla vahvistimen kaverina tiukempaan higain-soundiin oli Bognerin punainen ja olin soundiin erittäin tyytyväinen. Uuden vaffarin kanssa ei taas punaisesta tuntunut saavan juuri mitään irti vaikka kitara oli sama ja se lähtikin kiertoon. Kannattaa käydä testailemassa purkit omilla kamoilla ja ennen kaikkea niillä volyymeilla, millä aikoo laitteitansa käyttää. Välillä huomaan itsestäni, että tulee hissuteltua musakaupoilla pedaaleita testatessa ja ne kuulostavat huonolta, kun soundi ei pääse aukeamaan.. Aloittajalle suositelen katsastamaan hintahaarukassa olevia pedaaleja ensin demovideoista, jotka toki ovat ainoastaan suuntaa antavia ja jälleen riippuvaisia niistä omista muista kamoista. Näistä sitten eniten mielyttäviä purkkeja vaan testaamaan liikkeeseen, josta voi jo kysyessään saada hyviä vinkkejä, mitkä pedaalit voisivat toimia omien kamojen kanssa haluttua soundia metsästettäessä. Onnea etsintään!
 
Generalissimo
28.07.2014 23:33:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parashan se tosiaan ois, että oma kitara ja vahvistin jos vain mahdollista mukaan musaliikkeeseen ja testaat spedut ja ostat sen joka kuulostaa parhaalta. Ite aikanaan ostin eka spedun kun otin kitaran messiin (en muista oliko vahvistinkin, saatto olla), testasin vaihtoehdot ja ostin parhaan kuulosen. Nyttemmin ostin sokkona toisen spedun joka on ok muttei niin hyvä kuin se omilla vehkeillä testattu.
 
Laulava Kylätohtori
29.07.2014 09:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kihtaristi: Yleisesti kommentoin tähän asiaan, että säröpedaalin toiminta on TODELLA paljon kiinni siitä vahvistimesta ja kitarasta.
 
Jep. Kuten tuolla jo kirjoitin, niin itse, kun vaihdoin pelkät elementit kaappiin, niin pedaalien paremmuusjärjestys meni uusiksi. Se edellinen ykkönen, ei enää ollutkaan kuin ihan ok.
 
Samoin kahdella eri stratolla toimii ihan eri säröpedaalit, vaikka vahvistin ja kaappi pysyy samana. Ja sitten, jos käyttää useampaa säröä samaan aikaan päällä, niin suo on syvä ja loputon. Onhan se testailu hauskaa puuhaa tiettyyn pisteeseen, mutta kyllä se jossain kohtaa alkaa tympiä.
 
Paatokseni pointtina on siis, että se pedaali on tärkeä osa, mutta vain yksi osa, sitä soundia. Siksi itse omilla kamoilla kokeileminen on ainut tapa löytää ne parhaat pedaalit. Samasta syystä muiden on vaikea ehdotella muuta kuin vinkkejä pedaaleista, joiden toimivuus pitää itse kokeilla omilla kamoilla.
 
Tosin, jos olet soittomies, niin ostat jonkun, joka on hyvä ja soittelet sillä unohtaen loputtoman Graalin Maljan metsästyksen ja korkinhaistelun... :)
 
Ja lopuksi vielä varoitus klipeistä. Niitä ei todellakaan kannata kuunnella liikaa, eikä varsinkaan hylätä pedaalia, vaikka se jossain testiklipissä kuulostaisi huonolta. Itse olen ostanut monta pedaalia (no, ainakin pari kolme), jotka klipeissä kuulostivat surkeilta, mutta oikeasti omilla kamoilla todella hyviltä.
 
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
Dropped C
20.08.2014 18:09:05 (muokattu 20.08.2014 18:14:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaas tähän, kun ei turhaan jaksa uutta otsikkoa perustaa. Eli innostuin soittamaan kitaraa himassa ja ajattelin jos jonkun särön hintaluokassa max. 100€ hommaisi (käytettynä). Saa maksaa vähemmänkin.
 
Nyt on Bad Monkey (hyvä, mutta säröä saisi lähteä enemmän), POD 2.0 (paska, skuupattu sirisijä, en varmaan osaa säätää) ja Micro Metal Muff (sirkkeli).
 
Eli sellaista Laney/Marshall tyylistä "narinaa" saisi lähteä ja säröäkin pitäisi olla aika paljon.
 
Oon katellu näitä Blackstar:n HD-DIST/X speduja, demoissa saundit yleensä jenkkimössöä, mutta ilmeisesti tästä saa hyvääkin saundia ruuvattua irti? Vahvistimena toimii valitettavasti bassokombo, en aio silti himaan enään mitään isompaa roinaa hommata.
 
the-Antero
20.08.2014 19:06:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siltä varalta että budjetti taipuu 90€ (tai myyjä suostuu myymään halvemmalla) niin tää on aika jees http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=903740
 
(((MORE FUZZ)))
Ziggy Bubba
20.08.2014 19:15:13 (muokattu 20.08.2014 19:15:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Laitetaas tähän, kun ei turhaan jaksa uutta otsikkoa perustaa. Eli innostuin soittamaan kitaraa himassa ja ajattelin jos jonkun särön hintaluokassa max. 100€ hommaisi (käytettynä). Saa maksaa vähemmänkin.
 
Joyon Us Dream tuottaa aika tanakkaa marsumaista ruttua. Se tykkää myös eteen lykätystä boosterista (tyyliin Bad Monkey). Vahvasti vahvarimainen purkki, joka puhdistuu myös volapotikasta kirkkaana. Hinta pyörii aika samoissa kuin sun Bad Monkeyn.
 
Mun demo & vertailu kalliimpaan alkuperäiseen:
https://www.youtube.com/watch?v=-_aOc4gKRbw
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Dropped C
20.08.2014 19:44:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Joyon Us Dream tuottaa aika tanakkaa marsumaista ruttua. Se tykkää myös eteen lykätystä boosterista (tyyliin Bad Monkey). Vahvasti vahvarimainen purkki, joka puhdistuu myös volapotikasta kirkkaana. Hinta pyörii aika samoissa kuin sun Bad Monkeyn.
 
Mun demo & vertailu kalliimpaan alkuperäiseen:
https://www.youtube.com/watch?v=-_aOc4gKRbw

 
No tämä. Missä myydään?
 
Ziggy Bubba
20.08.2014 19:54:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: No tämä. Missä myydään?
 
Tuolta vois saada:
http://musiikkiliike.fi/kitaraefektit/2774-joyo-us-dream.html
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Dropped C
21.09.2014 15:28:40 (muokattu 21.09.2014 15:32:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa sain sittenkin tuosta Metalli Muhverosta itselleni täysin siedettävän kotisoittelusaundin, kun tajusin lyödä alustana olevasta styrkkarista middlet täbölle.
 
Ja tämän pedaalin saa kiertämään ja jopa piippaamaan todella alhaisilla, eli kotisoittovolyymeilla. Arvostan tätä ominaisuuutta.
 
Krakenpine
22.09.2014 18:06:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Itse asiassa sain sittenkin tuosta Metalli Muhverosta itselleni täysin siedettävän kotisoittelusaundin, kun tajusin lyödä alustana olevasta styrkkarista middlet täbölle.
 
Ja tämän pedaalin saa kiertämään ja jopa piippaamaan todella alhaisilla, eli kotisoittovolyymeilla. Arvostan tätä ominaisuuutta.

 
Se isoin versio Metal Muffista onkin käyttökelpoisin kolmialueisen eq:n ansiosta. Microssa taitaa olla Big Muff -tyylinen tonepotikka joka syö middlet aina.
 
Vaikka se soundi voi tuntua aika sirkkeliltä yksinään, niin bändisoitossa leikkaa mukavasti läpi. Parissakin viritelmässä on toiminut hyvin se, että toisella kitaristilla on jokin putkimarsu ja mulla on lähes kliininä oleva pikkuputkivahvari ja Metal Muff. Sopivasti eroavat soundit ja särövalli on huikea.
 
Dropped C
22.09.2014 18:37:02 (muokattu 22.09.2014 18:39:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Nano Medal Muff ja alustana bassostyrkkari tällä hetkellä. Aika muhjuista pöhinää on siis melki kaikki kitarasaundit loppupeleissä, mutta kyllä tällä himassa soittelee.
 
Shredator
22.09.2014 19:33:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä jaksa olla tähän paikkaan kehumatta Suhr Riotia. Paras säröpedaali rock-touhuihin mitä olen kohdannut. Ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin. Todellakin joka pennin arvoinen.
 
Jos et soita taimissa, olet liian hidas.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «