Aihe: ToneRite "kitaratäristin"?
1 2 3 4 534 35 36 37 3857 58 59 60 61
FastEddie
27.07.2014 09:47:12

Ziggy Pätkien volatasot heittelee aika hurjasti, niitä vois seuraavaan hommaan tasotella.

Volumetasojen heittely johtuu ainoastaan mun soitosta ja mun tavasta asettaa kitaran volumet keikalla. Kitaroiden välillä havaittavat volume erot ovat todellisia eroja mikkien ulostuloissa. En halunnut yrittää piilottaa niitä.

Fast Eddie voisi laittaa tilastofaktaa jotta kuinka moneen päristämättömään väki on kuullut sen erilaiseksi ja moniko kuuli kontrollipätkissä eroja

Kontrollit kuultiin oikein noin 85%.
Ennen - ennen, jälkeen - jälkeen 55%
Ennen - jälkeen, jälkeen - ennen 55%
"Rehab is for quitters"
hollstro
27.07.2014 10:52:38

Kovimmat kriitikot löytyy siitä jengistä joka ei ole kokeillut tai edes nähnyt koko värkkiä. Se ei sinällään ylllätä. Mulla on samanlaisia kokemuksia tosielämässä testin järjestäjän kanssa. Jotkut kitarat selkeäti avautuvat päristimellä ja sen tuntee sormissaan ja ainakin on kuulevinan korvissaan. Toisille muutosta ei juurikaan tapahdu. Noi sokkotestit on aina hankalia, kun on käytännön mahdottomuus vakioida kaikki elementit niin ettei muuta muutujaa kuin täristys joka vie 3 - 4 vrk ole. Mun havaintojen mukaan niinkin yksinkertainen asia kuin ilman kesteusprosentti vaikuttaa soittimeen. Tämä toki ei koske niitä jotka eivät kuule eroja muiden kuin mikkien välillä, jos niidenkään.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
lehtiju2
27.07.2014 10:53:05
Anonyymi muusikko: Miten osoitti vähäisen vaikutuksen? kun vastauksia on vähän, niin heitto menee varmaan virhemarginaaliin

Noin 50% tulos meinaa että päristimen vaikutusta ei huomaa. Se on vähän niinkuin pitäisi arvuutella että onko punainen vai musta, noin 50% menee oikein. Prosenttien pitäisi kivuta ylöspäin jos täristimellä on edes vähäinen kuultava vaikutus

Näin juuri. Tuntuu olevan joillekin kamalan vaikea asia ymmärtää.
lehtiju2
27.07.2014 10:54:13
Mr. Speed: Jos olet niin puhtaan rationaalinen ihminen, niin miten olet valinnut harrastukseksesi kitaran soiton?

Ensinnäkään kukaan ei ole puhtaan rationaalinen ihminen ja toiseksi kysymys on absurdi.
hollstro
27.07.2014 10:56:35

lehtiju2: Näin juuri. Tuntuu olevan joillekin kamalan vaikea asia ymmärtää.

Niinkuin sellainenkin asia kuin puukorvaisuus. Ei kaikkilla ihmisillä ole kuulo samanlainen. Se että ei itse kuule eroja ei tarkoita etteikö joku muu voisi kuulla.
lehtiju2
27.07.2014 11:08:24
hollstro: Niinkuin sellainenkin asia kuin puukorvaisuus. Ei kaikkilla ihmisillä ole kuulo samanlainen. Se että ei itse kuule eroja ei tarkoita etteikö joku muu voisi kuulla.

Tiedän kyllä, että jotkut ihmiset kuulevat päässään jopa puhetta. Siksi esim. tässä testissä oli useampi kuuntelija, jotta yksittäisten harha-aistimusten vaikutus eliminoituisi.
hollstro
27.07.2014 11:17:33

lehtiju2: Tiedän kyllä, että jotkut ihmiset kuulevat päässään jopa puhetta. Siksi esim. tässä testissä oli useampi kuuntelija, jotta yksittäisten harha-aistimusten vaikutus eliminoituisi.

se on turvallista leimata juttu höpinäksi kun itselä ei kuulo, kokemus eikä käsityskyky riitä. Kuuletko muuten heinäsirkkojen sirityksen, vai kuviteletko vaan kuulevasi?
lehtiju2
27.07.2014 11:24:24
hollstro: se on turvallista leimata juttu höpinäksi kun itselä ei kuulo, kokemus eikä käsityskyky riitä. Kuuletko muuten heinäsirkkojen sirityksen, vai kuviteletko vaan kuulevasi?

Ei juttua tarvitse mitenkään erikseen leimata höpinäksi, koska esim. tämän testin perusteella täristimellä ei ole minkäänlaista vaikutusta kitaran soundiin.

Seuraavassa testissä voitaisiin muuten testata, ovatko täristinuskovaiset keskimääräistä vihaisempia ihmisiä, sen verran asiatonta henkilöön menevää kommentointia on taas tässä ketjussa tullut. ;)
K.Hill
27.07.2014 11:34:33
hollstro: Kovimmat kriitikot löytyy siitä jengistä joka ei ole kokeillut tai edes nähnyt koko värkkiä. Se ei sinällään ylllätä. Mulla on samanlaisia kokemuksia tosielämässä testin järjestäjän kanssa. Jotkut kitarat selkeäti avautuvat päristimellä ja sen tuntee sormissaan ja ainakin on kuulevinan korvissaan. Toisille muutosta ei juurikaan tapahdu. Noi sokkotestit on aina hankalia, kun on käytännön mahdottomuus vakioida kaikki elementit niin ettei muuta muutujaa kuin täristys joka vie 3 - 4 vrk ole. Mun havaintojen mukaan niinkin yksinkertainen asia kuin ilman kesteusprosentti vaikuttaa soittimeen. Tämä toki ei koske niitä jotka eivät kuule eroja muiden kuin mikkien välillä, jos niidenkään.

Ihmettelen minäkin tuota epäuskoa. Oma kitarani kuitenkin parani Kitarapajalla tehdyssä käsittelyssä selvästi. Olen asioinut Kitarapajalla säännöllisesti yli kymmennen vuotta. Ovat sen verran puristeja, etteivät mitä tahansa humpuukia ottaisi myyntiin saati palveluvalikoimaansa. Tiedän siellä keskusteltuani että oli tosi vaikea ratkaisu mm. ottaa kiinalaisvalmisteiset Sigmat myyntivalikoimaan.
hollstro
27.07.2014 11:41:45

lehtiju2: Ei juttua tarvitse mitenkään erikseen leimata höpinäksi, koska esim. tämän testin perusteella täristimellä ei ole minkäänlaista vaikutusta kitaran soundiin.

Seuraavassa testissä voitaisiin muuten testata, ovatko täristinuskovaiset keskimääräistä vihaisempia ihmisiä, sen verran asiatonta henkilöön menevää kommentointia on taas tässä ketjussa tullut. ;)

Oletko testannut ko. värkkiä itse saatika edes nänyt sitä? Jos vastaus on ei, voi sun kommentit jättää omaan arvoonsa.
Tympee Huttunen
27.07.2014 11:41:59
lehtiju2: Näin juuri. Tuntuu olevan joillekin kamalan vaikea asia ymmärtää.

Niin, testin onnistuminen taisi olla yhdelle kamalan vaikea ymmärtää.
Laulava Kylätohtori
27.07.2014 11:51:05
lehtiju2: Ei juttua tarvitse mitenkään erikseen leimata höpinäksi, koska esim. tämän testin perusteella täristimellä ei ole minkäänlaista vaikutusta kitaran soundiin.

Oletko kokeillut itse? Ja useampaan kitaraan, koska kuten sanottu, se ei välttämättä vaikuta kaikkiin kitaroihin. Jos et, niin aika outoa julistaa absoluuttisia totuuksia täällä. Ja muutenkin se on verraten outoa, koska jotkut jutut ovat totta, vaikkei omat kyvyt/ymmärrys riittäisi niitä todentamaan...

Tavallaan myös ylennät itsesi joksikin ylimmäksi auktoriteetiksi, jonka korvat määrittelevät absoluuttisen totuuden. Jos sinä et kuule eroa (vaikka et ole edes kokeillut), niin eroa ei ole ja kaikki (jotka ovat itse kokeilleet laitetta useisiin kitaroihin) eroja kuulevat, ovat omien psykoakustisten harhojensa vankeja.

Tällainen "keskustelu" on juuri paskinta mnettiä. Vailla mitään omaa kokemusta tai todellista faktaa asiasta, julistetaan absoluuttisia totuuksia ja leimataan ihmisiä ikävästi.

Itse en ole kokeillut ja suhtaudun kaikkeen skeptisesti, joten minua on turha leimata miksikään fanipojaksi tms... Ihmetyttää vaan tällainen keskustelutyyli....
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
lehtiju2
27.07.2014 11:55:19
Lastinen: Niin, testin onnistuminen taisi olla yhdelle kamalan vaikea ymmärtää.

Jaha, jälleen yksi lukutaidoton. Osoita minulle kohta, jossa olen väittänyt, ettei testi onnistunut.
Laulava Kylätohtori
27.07.2014 11:55:38 (muokattu 27.07.2014 12:01:01)
73nd3r: Samaa mieltä tuosta, olisi kivaa vänkää ja jäynää jos tästä voisi keskustella ilman noita 'mun korva on parempi kuin sun korva' - juttuja.

Niin, tiedä sitten toimiiko vai ei. Mutta yhtä outoa on myös absoluuttisten totuuksien julistaminen tyyliin: "Kuuntelin nettiklipin, enkä kuullut eroa. Laite on paska ja huijausta".

Ehkä on huijausta, eikä toimi tai ehkä toimii. Mutta ehkä niiden absoluuttisten totuuksien julistaminen ilman mitään omakohtaista kokemusta kannattaisi jättää julistamatta. Eikä ne omakohtaiset kokemuksetkaan itsessään tarkoita mitään, koska psykoakustiikka jne. mutta kai sitä pitäisi edes itse testata ennen kuin tekee kiveen hakattuja mielipiteitä asiasta.

Ja tämä koskee siis monia keskusteluja täällä, vaikka tässä nyt lainasinkin (en muista nimimerkkiä) tekstiä. Sorry vaan, tarkoitus ei ollut hyökätä suoraan häntä vastaan, vaan yleensä sitä keskustelutyyliä vastaan, jossa julistetaan kovan luokan totuuksia vain netistä luettujen höpinöiden perusteella...

Tätä kaikkea kun avoimesti ihmettelee, niin "itselä ei kuulo, kokemus eikä käsityskyky riitä" ja "täydellisiäkin puurokorvia mahtui kuuntelijoiden joukkoon", sanoo palstan kultakorvat...

Toki psykoakustiikka on vahvasti mukana tämän tason touhuilussa, mutta silti se on totta, että toiset kuulee ja pystyvät erottamaan sellaisia asioita, mitä toiset eivät pysty. Samoin kuin toisilla on tarkempi näkö. Ei se, että huonompinäköinen ei näe jotain asiaa tarkoita, että sitä asiaa ei ole olemassa...

Ja itse olen psykoakustikko ja puurokorva, joka kuulee, mitä luulee kuulevansa. En edes yritä väittää muuta...
73nd3r
27.07.2014 11:59:19 (muokattu 27.07.2014 12:01:20)
Laulava Kylätohtori: psykoakustisten harhojensa
Äh.
Ei ne ole harhoja, vaan subjektiivisia. Ongelma (lue: ongelman yksi puoli) on siinä, että niitä pidetään objektiivisina, ja sillä perusteella saadaan tuo sontakorva-kultakorva -jaottelu.

Edit: Absoluuttisia totuuksia on julistettu missä?
Kyseenalaistaminen ja sen toteaminen, että tämän testin tulos on sama kuin kolikkotulos (=ei todista suuntaan tai toiseen) on ihan eri juttu.
lehtiju2
27.07.2014 12:06:22
Kyllä minä uskon, että jotkut tätä päristintä kokeilleet vakaasti kuulevat sen vaikutuksen kitaran soundiin. Tässä nyt kuitenkin oli ensimmäinen mielestäni hyvin ja puolueettomasti järjestetty testi, jolla yritettiin selvittää, onko päristimellä todella vaikutusta soundiin. Yksiselitteinen lopputulos oli: ei ole.

Moni uskoo homeopaattisten "lääkkeiden" tehoon. Moni on suorastaan vakuuttunut, että ne tehoavat ja osaavat kertoa loputtomiin yksittäisiä tapauksia, joissa tämä teho heidän mielestään ilmenee. Silti kaikki varteenotettavat tutkimukset osoittavat, että niillä ei ole minkäänlaista lääkinnällistä vaikutusta. Jos jotain tehoa ilmenee, sen syy on jossakin muussa kuin homeopaattisten valmisteiden lääkinnällisissä ominaisuuksissa.

Jokainen saa laittaa rahansa mihin haluaa. Jokainen saa uskoa, mihin haluaa. Mutta myös järjen äänellä pitää olla mahdollisuus päästä esiin, ilman henkilökohtaisia hyökkäyksiä.
Laulava Kylätohtori
27.07.2014 12:06:52
73nd3r: Äh.
Ei ne ole harhoja, vaan subjektiivisia. Ongelma (lue: ongelman yksi puoli) on siinä, että niitä pidetään objektiivisina, ja sillä perusteella saadaan tuo sontakorva-kultakorva -jaottelu.

Edit: Absoluuttisia totuuksia on julistettu missä?
Kyseenalaistaminen ja sen toteaminen, että tämän testin tulos on sama kuin kolikkotulos (=ei todista suuntaan tai toiseen) on ihan eri juttu.

Kyllähän tämä on jo (muistaakseni) julistettu useaan otteeseen huuhaaksi. Eipä silti, olen samaa mieltä, että sinänsä tällä testillä ei ole mitään todistusarvoa suuntaan tai toiseen.

Mutta toisaalta, onhan täällä jo varsin vakavasti otettavia nimimerkkejä puhunut vaikutuksen puolesta. Siitä voisi kuvitella, että ehkä tämä ei kuitenkaan ole huuhaata. Itse tätä pitäisi testata, mutta toisaalta, eihän sekään kertoisi välttämättä mitään. Mutta jos tuo olisi halvempi, niin ostaisi ihan huvikseni testiin...
K.Hill
27.07.2014 12:08:16
73nd3r: Samaa mieltä tuosta, olisi kivaa vänkää ja jäynää jos tästä voisi keskustella ilman noita 'mun korva on parempi kuin sun korva' - juttuja.

No: meillä on tässä tämmönen täristin.

Se (väittämän mukaan) jäljittelee kitaran auki soittamista, mikä (väittämän mukaan) parantaa soundia.

Valmistaja ei kerro mitä tapahtuu (mutta moni laitteeseen uskova keksii erilaisia selityksiä), eikä minkäänlaisia mittaustuloksia ole saatavissa. (Olisko menekki näinkin ihan riittävää, ja kate kohillaan). Kemiallista tai fyysistä muutosta ei ole, mutta henkisellä puolella (kitarapsykologin linja koulutusmahdollisuudeksi? kitaralääkintävoimistelija? kitarakuiskaaja?) tapahtuu.

Markkinointi perustuu yhteen vanhimmista kikoista: nostetaan framille ne (mielellään isot) nimet, jotka tukevat tuotteen markkinointia. Ei kiinnitetä huomiota muihin.

Ja ehken hienoin osa-alue laitteessa on, että sinänsä yksinkertaisesta toimintaperiaatteestaan (tärinä) huolimatta se osaa tunnistaa halvat kitarat, joiden soundi ei parane.

Laite ei toistaiseksi ole yhdenkään ison kitaravalmistajan vakiokalustossa, edes mittatilauspuolella.

Tätä kaikkea kun avoimesti ihmettelee, niin "itselä ei kuulo, kokemus eikä käsityskyky riitä" ja "täydellisiäkin puurokorvia mahtui kuuntelijoiden joukkoon", sanoo palstan kultakorvat...

Minä kyllä olen valmis muuttamaan mielipidettäni ko. laitteesta, mutta ei ehken ihan näillä premisseillä.

Ihan pikku kommentti noihin testituloksiin: vastaavaan pääsisi riittävän suurella otannalla todennäköisyyden mukaan antamalla lomakkeen täytettäväksi ilman ääninäytteitä.

Oh shit. Nyt minäkin uskon.
Eiku - tekikö ne mahdollisesti pajalla jotain muutakin kuin täristi?

Pelkkä ToneRite -käsittely, 30 €.
Klezberg
27.07.2014 12:17:32 (muokattu 27.07.2014 12:23:30)

73nd3r:
Se (väittämän mukaan) jäljittelee kitaran auki soittamista, mikä (väittämän mukaan) parantaa soundia.

Valmistaja ei kerro mitä tapahtuu (mutta moni laitteeseen uskova keksii erilaisia selityksiä), eikä minkäänlaisia mittaustuloksia ole saatavissa. (Olisko menekki näinkin ihan riittävää, ja kate kohillaan). Kemiallista tai fyysistä muutosta ei ole, mutta henkisellä puolella (kitarapsykologin linja koulutusmahdollisuudeksi? kitaralääkintävoimistelija? kitarakuiskaaja?) tapahtuu.

On olemassa tutkimuksia 90-luvulta joissa on havaittu että puun sisäinen kitka pienenee täristettäessä. Ja tämä puolestaan saa puun soimaan pitempään. En postaa linkkiä kun olen sen jo ainakin kahteen kertaan postannut tähän.

Tuota voisi varmaan mitata itsekin. Kopauttaa puuta ja äänittää sen äänen. Täristyttää puun, kopauttaa ja äänittää, ja vertaa äänien verhokäyrää ja kestoa.

Sitten on toinen asia miten minkäkin kitaran kohdalla tämä vaikuttaa. Jos puut on jo aukisoitettuja, niin tuskin ne siitä enää paranee. Ja puulaatujen välillä on eroja, vanerista puhumattakaan. Kitaran rakennekin varmaan vaikuttaa. Eikä ole mitenkään itsestään selvää että puun herkempi värähtely aina parantaa soundia. Väärässä kohtaa se voi hyvinkin toimia jopa toisin päin.

En ole erityisen kiinnostunut itse tuosta täristimestä, mutta näen että jonkinlaista pohjaa on sille että muutoksia voi oikeasti tulla.

Kun mennään subjektiivisuuden puolelle, niin nostaisin esille semmoisen ajatuksen, että soittaja havaitsee kuulijaa herkemmin soittimen ominaisuudet. Kuulija kuulee vain soundillisen lopputuloksen, soittaja kokee sen miten se syntyy ja kuinka soitin reagoi, kuinka saa soittimen soimaan niinkuin haluaa. Kuulija voi olla aivan tyytyväinen, kun soittajan mielestä soitin on surkea.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)